Zonnepanelen Topic

Gisteren de zonnepanelen al geplaatst op de bouw. Speciaal al vroeger besteld zodat zeker alles op tijd is. Omvormer is nog wachten tot februari (voorlopig). Ergens in Mei verwachten we erin te trekken.

Nu was 1 van de loodgieters bezig dat hij het raar vind dat ik nog investeer in zonnepanelen.
Hij had namelijk nog geen 2 jaar geleden zonnepanelen geplaatst en kreeg een brief dat hij moest betalen voor de opgewekte energie. Dus heeft de installateur terug laten komen om 8 panelen los te koppelen en een batterij te plaatsen.

Dan vraag ik mij toch af welke informatie dat mensen krijgen en hoe ze geholpen worden door bepaalde installateurs.

Ik denk dat in die brief staat dat hij prosumententarief moet gaan betalen (duurt wel even wanneer uw panelen aangemeld zijn) of dat de energieleverancier die extra heffing doorrekent voor onbalans van het net. Maar ik dacht dat er maar 1 leverancier was die deze doorrekende en ondertussen heeft die dat al terug ingetrokken.
Beide zaken worden bepaald door omvormer vermogen en heeft het dus geen zin om panelen los te koppelen en batterijen te plaatsen. Of heb ik iets gemist?
Hij wil misschien u panelen afnemen om u v d miserie te sparen om ze terug op zijn dak te leggen😁

Gisteren de zonnepanelen al geplaatst op de bouw. Speciaal al vroeger besteld zodat zeker alles op tijd is. Omvormer is nog wachten tot februari (voorlopig). Ergens in Mei verwachten we erin te trekken.

Nu was 1 van de loodgieters bezig dat hij het raar vind dat ik nog investeer in zonnepanelen.
Hij had namelijk nog geen 2 jaar geleden zonnepanelen geplaatst en kreeg een brief dat hij moest betalen voor de opgewekte energie. Dus heeft de installateur terug laten komen om 8 panelen los te koppelen en een batterij te plaatsen.

Dan vraag ik mij toch af welke informatie dat mensen krijgen en hoe ze geholpen worden door bepaalde installateurs.

Ik denk dat in die brief staat dat hij prosumententarief moet gaan betalen (duurt wel even wanneer uw panelen aangemeld zijn) of dat de energieleverancier die extra heffing doorrekent voor onbalans van het net. Maar ik dacht dat er maar 1 leverancier was die deze doorrekende en ondertussen heeft die dat al terug ingetrokken.
Beide zaken worden bepaald door omvormer vermogen en heeft het dus geen zin om panelen los te koppelen en batterijen te plaatsen. Of heb ik iets gemist?

Indien het het prosumententarief is, dan betaalt hij die nog altijd ook al zet hij een batterij. Dus... ik zie het nut er niet van. Enkel als hij een digitale meter heeft gezet betaald hij die niet. Maar prosumententarief en terugdraaiende teller was nog altijd voordelig. En afkoppelen van een aantal panelen zie ik het nut echt niet van in.
Maar uiteindelijk als mensen iets in hunne kop hebben, dan kan een installateur ook niet meer als dat gewoon doen ipv de consument tegen de haren te strijken...

Voor wat betreft de vergoeding van de onbalans zijn er ondertussen 2 spelers die dat aanrekenen wanneer je een analoge meter hebt. Deze 2 spelers zijn Mega en OCTA+. Waarbij die laatste dat onlangs de vergoeding heeft omhoog getrokken, al zou die dan nog altijd goedkoper zijn dan MEGA.

Dus neen ik zie niet echt in wat je gemist hebt.

Ik heb nu een installatie van 14 panelen met capaciteit 5.5kWp en thuisbatterij van 5kW, maar soms lijkt de omvormer prioriteit te geven aan het opladen van de batterij waardoor er toch nog energie van het net gehaald wordt, terwijl er voldoende energie opgewekt wordt om onmiddellijk te verbruiken. Is daar een verklaring voor, of laat ik dat toch best eens bekijken?
De omvormer is van Solis btw, met bijhorende kut-app.

Hoe zwaar is de omvormer?
Niet direct conclusies trekken
Zou het niet zijn.... stel je omvormer is 3k
Je wekt 4700 kwh op
U batterij laad dus max aan 3000 kwh
Je kookt of wast ondertussen ik zeg maar iets, je verbruikt op dat moment 3000 kwh
4700 -6000 Je haalt dus ondertussen 1300 van het net

Hoe zwaar is de omvormer?
Niet direct conclusies trekken
Zou het niet zijn.... stel je omvormer is 3k
Je wekt 4700 kwh op
U batterij laad dus max aan 3000 kwh
Je kookt of wast ondertussen ik zeg maar iets, je verbruikt op dat moment 3000 kwh
4700 -6000 Je haalt dus ondertussen 1300 van het net
Omvormer is 5k, we verbruiken eigenlijk nooit zoveel op 1 moment.

Ik heb nu een installatie van 14 panelen met capaciteit 5.5kWp en thuisbatterij van 5kW, maar soms lijkt de omvormer prioriteit te geven aan het opladen van de batterij waardoor er toch nog energie van het net gehaald wordt, terwijl er voldoende energie opgewekt wordt om onmiddellijk te verbruiken. Is daar een verklaring voor, of laat ik dat toch best eens bekijken?
Wanneer komt dat voor? lange tijd?
Als dat korte piekjes zijn kan het zijn dat u systeem nog niet doorheeft dat u huis ineens meer vraagt en is die de batterij aan het laden ipv u huis te voorzien. Maar bij mij is dat meestal maar enkele seconden dat dat dan is.

Langdurig zou niet mogen nee.

Het kunnen idd momentopnames zijn juist van als er een piek is.
Maar toch blijft er algemeen vrij veel stroom uit het net gehaald worden, terwijl er nog een heel stuk meer náár het net gaat, dat vind ik zeer vreemd. De batterij is niet helemaal leeg tegen dat de zon terug opkomt, en toch is er op zonnige dagen tegen de middag al 4kwh uit het net gehaald.
Ik ben nog niet helemaal vertrouwd met de Solis app, maar wat ik hieruit opmaak is het volgende, verbeter mij als ik fout ben:
Totale opbrengst vandaag 15.8kWh en momenteel wordt er 3.134kW opgewekt.
4kWh uit het net gehaald, 9kWh naar het net gestuurd, de blauwe bol gaat van de omvormer naar de cirkel, dus gaat er 2.358kW naar het net.
Batterij 99% volgeladen, 0.187kW wordt momenteel naar de omvormer gestuurd (actueel verbruik). 5kWh opgeladen vandaag, 1kWh ontladen.
Weet niet of het hier van belang is, maar we hebben nog een analoge teller, maar die draait NIEt terug (staat gewoon stil bij overproductie).

1665057350506.png

En verder:
1.8kWh hebben we meteen verbruikt toen het opgewekt werd, 5kWh is naar de batterij gegaan, en alle overschot naar het net (9kWh)
6.8kWh is wat we verbruikt hebben van middernacht tot nu. 41% dankzij zonnepanelen en batterij, 59% uit het net. En het is vooral dat laatste dat ik een beetje vreemd vind.
Wat er vandaag heeft opgestaan: 1x vaatwasser, 1x wasmachine, 1x boiler van 150l die terug op temperatuur moest komen, 1x inductievuur (allen terwijl de zon volop scheen), en de toestellen die altijd draaien (frigo en 2 vriezers). Maar ik heb nooit 2 zware verbruikers tegelijk opgezet.

1665057716588.png

Maar toch blijft er algemeen vrij veel stroom uit het net gehaald worden, terwijl er nog een heel stuk meer náár het net gaat, dat vind ik zeer vreemd. De batterij is niet helemaal leeg tegen dat de zon terug opkomt, en toch is er op zonnige dagen tegen de middag al 4kwh uit het net gehaald.
Ik ben nog niet helemaal vertrouwd met de Solis app, maar wat ik hieruit opmaak is het volgende, verbeter mij als ik fout ben:
4kWh uit het net gehaald, 9kWh naar het net gestuurd, de blauwe bol gaat van de omvormer naar de cirkel, dus gaat er 2.358kW naar het net.
Batterij 99% volgeladen, 0.187kW wordt momenteel naar de omvormer gestuurd (actueel verbruik). 5kWh opgeladen vandaag, 1kWh ontladen.
Weet niet of het hier van belang is, maar we hebben nog een analoge teller, maar die draait NIEt terug (staat gewoon stil bij overproductie).

Bekijk bijlage 13936

En verder:
1.8kWh hebben we meteen verbruikt toen het opgewekt werd, 5kWh is naar de batterij gegaan, en alle overschot naar het net (9kWh)
6.8kWh is wat we verbruikt hebben van middernacht tot nu. 41% dankzij zonnepanelen en batterij, 59% uit het net. En het is vooral dat laatste dat ik een beetje vreemd vind.
Wat er vandaag heeft opgestaan: 1x vaatwasser, 1x wasmachine, 1x boiler van 150l die terug op temperatuur moest komen, 1x inductievuur (allen terwijl de zon volop scheen), en de toestellen die altijd draaien (frigo en 2 vriezers). Maar ik heb nooit 2 zware verbruikers tegelijk opgezet.

Bekijk bijlage 13937
Volgens uw grafiek heb je voor 6u toch constante afname (vermogenverbruik) groter dan de ontlading van uw batterij. Niet helemaal duidelijk waarom uw batterij daar niet meer bij spring als ze niet leeg is zoals je zegt.

Staat ergens ingesteld wat de max discharge rate van uw batterij is?

Ook even gekeken: max discharge van uw inverter is 3kw. 5kwh is geen grote batterij dus dat gaan 1 of 2 modules zijn. Welke batterij hangt er aan? Een batterij module heeft ook een beperkte discharge capaciteit en je gaat er niet veel in parallel hebben staan.

Laatst bewerkt:
FYI vandaag, een dikke twee maand na het ingeven van m'n installatie bij Fluvius, is ze goedgekeurd.
Nu benieuwd hoe lang het duurt voor het vervangen van de meter.
We zijn nu weer bijna twee maand verder en het plaatsen van de digitale meter zit nog steeds in aanvraag fase.
Deze week hebben ze wel bijkomende info (foto) gevraagd dus er is beweging. Ik heb de afgelopen maanden meermaals gebeld met Fluvius aangezien we geen terugdraaiende teller hebben en ook geen injectietarief krijgen.

Mensen die schrik hebben dat ze snel hun terugdraaiende teller komen vervangen na het plaatsen van zonnepanelen, moeten niet vrezen...

/edit: Zo'n toeval, hier net bevestiging gekregen van plaatsing begin november.

Laatst bewerkt:
Gisteren de dag afgeklokt met 21.2kWh opgewekt, waarvan 15kWh naar het net gegaan is, terwijl wij wel 6kWh uit het net gehaald hebben, en alle grote verbruikers hebben opgestaan tijdens volle zon... Ik snap er niks van...

Bekijk bijlage 13936

En verder:

Bekijk bijlage 13937
Rond 9h is het inderdaad gek
je hebt daar lang verbruik van 2kw, en die is nog met 1kw aan het laden. en dan op het einde gaat de batterij ineens ff piek ontladen.
Precies alsof het systeem niet overweg kan met zowel zonne-energie als van batterij aan je huis geven.

Precies alsof het systeem niet overweg kan met zowel zonne-energie als van batterij aan je huis geven.
Dit idd! Die bedenking maakte ik me ook. Ik weet echt niet wat ik moet doen, want ik lig in de clinch met die fuckers die de panelen geïnstalleerd hebben (lang verhaal kort: ze zijn niet geplaatst zoals volgens de offerte, waardoor 6 van de 14 panelen nu N-O gericht liggen ipv Z-O)

Dit idd! Die bedenking maakte ik me ook. Ik weet echt niet wat ik moet doen, want ik lig in de clinch met die fuckers die de panelen geïnstalleerd hebben (lang verhaal kort: ze zijn niet geplaatst zoals volgens de offerte, waardoor 6 van de 14 panelen nu N-O gericht liggen ipv Z-O)
Dan moet je die in gebreke stellen, en een advocaat onder de arm nemen, denk ik.

Dan moet je die in gebreke stellen, en een advocaat onder de arm nemen, denk ik.
Extra kut is: de factuur is nog niet betaald (ik weiger zolang er geen oplossing komt), maar zij willen dan ook de documenten niet geven waarmee ik de registratie bij Fluvius kan doen en onze premie aanvragen.
Fuck, fucker, fuckst.

Ik weet dat de opbrengst in het laatste kwartaal nooit erg hoog is (650 kWh hier), maar ik had op 01/10/2023 meer opbrengst van mijn zonnepanelen dan vorig jaar.

We zijn nu weer bijna twee maand verder en het plaatsen van de digitale meter zit nog steeds in aanvraag fase.
Deze week hebben ze wel bijkomende info (foto) gevraagd dus er is beweging. Ik heb de afgelopen maanden meermaals gebeld met Fluvius aangezien we geen terugdraaiende teller hebben en ook geen injectietarief krijgen.

Mensen die schrik hebben dat ze snel hun terugdraaiende teller komen vervangen na het plaatsen van zonnepanelen, moeten niet vrezen...
Amai,
hier eind mei aangemeld en nog steeds geen bevestiging.
batterij is 1 maand geleden wel in orde gekomen maar zonnepanelen zelf nog niets van gehoord.
En dan pas kunt ge premie aanvragen en is ook wachttermijn van 6 maand ofzo...

Hier wel al digitale teller laten plaatsen (zelf afspraak gemaakt) en ging dan deze kosten ook terugbetaald krijgen….

De o
Die app is inderdaad ni echt top.
update ook zo traag ( zou tussen 1 en 20min moeten in te stellen zijn maar staat hier op 5min en kan het zelf niet veranderen?)

Verder zie ik ook dat bij u de benamingen anders zijn?

Bij mijn direct verbruik staat bij u spontaan verbruik en bij mij Satisfied Myselef… ( met echt die schrijffout…)
Kunt ge Da ergens veranderen misschien?

Kijk eens bij uw instellingen bij wijzig installatie
Type netwerkconnectie… op wat staat dit?

Bij mij staat dit op overtollige energie naar het net maar ik vermoed bij u: verkoop energie aan het net?

Laatst bewerkt door een moderator:
Onze panelen liggen er van begin 2020: 15 stuks voor 4.5 kWp.
Voor het derde jaar op rij gaan wij een opbrengst halen van tegen de 5 kWp.
Halen jullie ook opbrengsten van 110%?
Bij installeren werd ons verteld dat een opbrengst van 75 a 80% normaal was.

Onze panelen liggen er, maar nog niet geïnstalleerd wegens een kabel die al 3weken in vertraging is..

De omvormer ligt al met kabel klaar en is al aangesloten op net. De panelen liggen klaar, het frame ligt klaar...

Anyway, we zijn niet premie gerechtigd. Moeten we na de keuring dan aanmelden en wachten op een toestemming of mogen we na de keuring aanmelden en injecteren?

Terug
Bovenaan