Zonnepanelen Topic

Onze panelen liggen er van begin 2020: 15 stuks voor 4.5 kWp.
Voor het derde jaar op rij gaan wij een opbrengst halen van tegen de 5 MWh.
Halen jullie ook opbrengsten van 110%?
Bij installeren werd ons verteld dat een opbrengst van 75 a 80% normaal was.
5MWh dus

Hangt af van de oriëntatie en lichtinval natuurlijk.
Beetje stelregel voor jaarlijkse opbrengst is Wp*850-950.
Maar je kan zeker meer halen...
Kan ook bijvoorbeeld extra diffuus licht komen, bijvoorbeeld als je een spiegel op je paneel zou richten om maar iets te zeggen.

Panelen hebben ook een afwijking waardoor het paneel initieel meer Wp heeft dan opgegeven.

Wat is volgens jullie de Interessantste optie.

Installatie van 5KW met groene stroom certificaten
Verbruik van 2,8KW
(2personen gepensioneerd)

- Prosumenten tarief en terug draaiende teller
- Digitale meter en injectie tarief

Ik heb hier offerte ontvangen voor 21.000 wp voor om en bij de 23.500 euro voor 54 Bauer glas glas panelen met solaredge s440 optimizers en 2 solaredge se5000HD wave omvormers. 2 strings. 24 panelen op oosten, 22 panelen op westen 8 op zuiden.

Met een verbruik van 5000 kWh per jaar denk ik dat ik zo wel 50% eigen verbruik moet halen en dus 15.000 kWh zal injecteren.

Met de huidige tarieven verdien ik deze opstelling op 4 tal jaar terug.

Doen? Of te veel risico's? Ik ben van plan om een mijn verbouwlening te nemen en dus een kleine 100 euro per maand op 25 jaar af te te lossen voor deze installatie.

Ik heb hier offerte ontvangen voor 21.000 wp voor om en bij de 23.500 euro voor 54 Bauer glas glas panelen met solaredge s440 optimizers en 2 solaredge se5000HD wave omvormers. 2 strings. 24 panelen op oosten, 22 panelen op westen 8 op zuiden.

Met een verbruik van 5000 kWh per jaar denk ik dat ik zo wel 50% eigen verbruik moet halen en dus 15.000 kWh zal injecteren.

Doen? Of te veel risico's? Ik ben van plan om een mijn verbouwlening te nemen en dus een kleine 100 euro per maand op 25 jaar af te te lossen voor deze installatie.
En boven 10k moet je aparte fluvius keuring en toestemming hebben om te injecteren...

10kw omvormers voor 20Wp is toch giga te weinig? Hier liggen er 2 5kw omvormers voor 11k Wp...
Hangt er vanaf welke opstelling dat is qua panelen. Kan zijn dat het een O-W configuratie is. Enkel voor Zuid is dat zware overkill lijkt me.
*edit: het staat in z'n uitleg: West & Zuid.
Overdimensioneren wordt tegenwoordig vaker gedaan. Zeker wanneer men naar O-W configuraties gaat. zoals hier dus.
Enige wat ik raar vind is dat het 2x een enkelfasige omvormer is. Ik zou eerder 3fasige verwachten.

3 fase moet ik wel aanleggen zelfs met die 2x 1phase omvormers. Bij deze opstelling zit ik op 163% overdimensionering. Er zou wel wat clipping in de zomer zijn. 3fase hybride omvormer van 10kw is moeilijker te vinden.

Maar wat vinden jullie van mijn redenering? Slim of toch te veel gokken?

Ps: oost West opstelling met 8 panelen vd 54 op het zuiden. Dak gewoon volgelegd dus ....

Hangt er vanaf welke opstelling dat is qua panelen. Kan zijn dat het een O-W configuratie is. Enkel voor Zuid is dat zware overkill lijkt me.
*edit: het staat in z'n uitleg: West & Zuid.
Overdimensioneren wordt tegenwoordig vaker gedaan. Zeker wanneer men naar O-W configuraties gaat. zoals hier dus.
Enige wat ik raar vind is dat het 2x een enkelfasige omvormer is. Ik zou eerder 3fasige verwachten.
Ik heb (in bestelling) 3 enkelvoudige omvormers van 3.3 voor 11k Wp. Om de simpele reden dat er geen 3N400v in de straat ligt.

Een dikke 11k Wp aan panelen op 9.9kw aan omvormer, dat is overdimensioneren. 21k Wp op 10kw is complete waanzin

EDIT: hohja. Ik “gok” ook met 11Kwp op een eigen verbruik van 4000kw per jaar. Maar na 3 jaar is dat terugbetaald. Vanaf dan is de gok sowieso al ok. Ook al neemt het injectietarief af, je kan er desnoods nog een gigantisch boilervat Mee opwarmen, of verkopen aan de buren in een win/win.

Enige risico is dat er een belasting komt op overproductie of bv. een forfait per paneel. Maar daar zijn ze net van afgestapt. Dus dat komt er echt niet de eerste jaren.

Als ik dat zo eens snel simuleer met PVcalc en uitga van een dakhelling van 45° dan haalt die installatie een max opbrengst van 13900W op de beste dag van het jaar. Vanaf maart tot midden september redelijk wat clipping maar valt beter mee dan ik gedacht had.

Ik heb (in bestelling) 3 enkelvoudige omvormers van 3.3 voor 11k Wp. Om de simpele reden dat er geen 3N400v in de straat ligt.

Een dikke 11k Wp aan panelen op 9.9kw aan omvormer, dat is overdimensioneren. 21k Wp op 10kw is complete waanzin

EDIT: hohja. Ik “gok” ook met 11Kwp op een eigen verbruik van 4000kw per jaar. Maar na 3 jaar is dat terugbetaald. Vanaf dan is de gok sowieso al ok. Ook al neemt het injectietarief af, je kan er desnoods nog een gigantisch boilervat Mee opwarmen, of verkopen aan de buren in een win/win.

Enige risico is dat er een belasting komt op overproductie of bv. een forfait per paneel. Maar daar zijn ze net van afgestapt. Dus dat komt er echt niet de eerste jaren.
PV belasten, dat zou de klucht zijn . Maarja, qua energiebeleid in dit land, het zou nog kunnen...

Ik hen hier net 11k wp gelegd met 4000 zelf verbruik. 0 subsidies en geen terugdraaiende teller.

~10k betaald.

Aan huidige tarieven is dat 20% opbrengst. Die panelen gaan 20-25y mee. Dus 15 % netto opbrengst. Eens de tarieven weer normaliseren, kan die return kelderen naar 5-6% per y.

Het is natuurlijk de bedoeling om op de eerste 2-3y goede jaren wat voorsprong te nemen.

Als ze als overheid natuurlijk een rendement van 5-10% al als overwinst zien en kapot gaan belasten, veel succes...dan mogen ze zelf hun co2 neutraliteit in orde brengen...

Als ik dat zo eens snel simuleer met PVcalc en uitga van een dakhelling van 45° dan haalt die installatie een max opbrengst van 13900W op de beste dag van het jaar. Vanaf maart tot midden september redelijk wat clipping maar valt beter mee dan ik gedacht had.

45 graden idd regio Antwerpen

24x385 wp op oosten
18x385 wp op Westen
8x385 wp op zuiden

Hoeveel schat je dan de jaaropbrengst.

Ps: installateur het dat er nog 8x385 wp bij kan voor max overdimensionering vd omvormer. Ik heb enkel nog plaats op oosten. Zinvol?

Uw hoofdrisico is het in elkaar stuiken van de injectietarieven (waar een groot stuk van uw rendabiliteit op gebaseerd is).
Als dat niet gebeurt binnen 4j zit je goed. Als alle energieproblemen sneller normaliseren dan verwacht, of er ontstaat een structureel overaanbod aan PV-injectie (omdat iedereen ondertussen panelen heeft), of er worden grote onbalans-boetes doorgerekend (die zich uiten in lagere injectietarieven), of capaciteitstarief wordt uitgebreid naar injectie, of er komt een belasting op nettowinst op uw energiefactuur, of....

...dan verandert uw rendabiliteit. Met de huidige parameters ziet ze er uiteraard goed uit.

't is een beetje gelijk beleggen :woohoo:. Ge doet een educated guess en hoopt for the best. Alleen kan je je pv-installatie wel wat moeilijker verkopen dan een aandeel dat wat minder rendeert dan je gehoopt had ^^.

Ik persoonlijk mik tot energieneutraliteit voor mijn huishouden (op de wintermaanden na quasi 0-afname uit het net) en stop daar. Ik vind dat er in dit verdienmodel te veel parameters bepaald worden door de overheid (energiebeleid), en dat vertrouw ik niet.
Nu ja, met de hypothese van een toekomstig EV betekent dat in de praktijk toch nog steeds: zoveel installeren als ik kan, dus voor mij stelt zich het probleem eigenlijk niet :).

Laatst bewerkt:
Uw hoofdrisico is het in elkaar stuiken van de injectietarieven (waar een groot stuk van uw rendabiliteit op gebaseerd is).
Als dat niet gebeurt binnen 4j zit je goed. Als alle energieproblemen sneller normaliseren dan verwacht, of er ontstaat een structureel overaanbod aan PV-injectie (omdat iedereen ondertussen panelen heeft), of er worden grote inbalans-boetes doorgerekend (die zich uiten in lagere injectietarieven), of capaciteitstarief wordt uitgebreid naar injectie, of er komt een belasting op nettowinst op uw energiefactuur, of....

...dan verandert uw rendabiliteit. Met de huidige parameters ziet ze er uiteraard goed uit.

't is een beetje gelijk beleggen :woohoo:. Ge doet een educated guess en hoopt for the best. Alleen kan je je pv-installatie wel wat moeilijker verkopen dan een aandeel dat wat minder rendeert dan je gehoopt had ^^.
Moest ik een lening moeten aangaan op bv 8 a 10 jaar zou het niet doen. Maar met een renteloze mijnverbouwlening kost het mij minder dan 100 euro per maand op 25j. Met inflatie erbij is dat toch een no brainer zelf met dat risico of mis ik iets?

Bovendien gaan batterijen goedkoper worden, zal ik na isolatie een warmtepomp moeten aanschaffen, heb ik al een airco (lucht lucht warmtepomp), en komt er volgend jaar wss 5000 kWh bij als ik auto beslis een e wagen als hoofdwagen aan te schaffen.

Gaat injectie zakken zal ik sneller overschakelen op bv elektrische auto of batterij.

Dak nu volleggen is toch ook toekomst indekken ....?

Moest ik een lening moeten aangaan op bv 8 a 10 jaar zou het niet doen. Maar met een renteloze mijnverbouwlening kost het mij minder dan 100 euro per maand op 25j. Met inflatie erbij is dat toch een no brainer zelf met dat risico of mis ik iets?

Bovendien gaan batterijen goedkoper worden, zal ik na isolatie een warmtepomp moeten aanschaffen, heb ik al een airco (lucht lucht warmtepomp), en komt er volgend jaar wss 5000 kWh bij als ik auto beslis een e wagen als hoofdwagen aan te schaffen.

Gaat injectie zakken zal ik sneller overschakelen op bv elektrische auto of batterij.

Dak nu volleggen is toch ook toekomst indekken ....?
De levensduur van een pv panelen, omvormers en/of een batterij is allicht wel geen 25j, dus tegen einde van die lening zal er wel waarschijnlijk opnieuw een investeringskost zijn.

Als ik u hoor praten dat je mogelijkheden hebt om een groot deel van die injectie in de toekomst toch te kunnen omvormen naar eigenconsumptie dan reduceert het risico uiteraard een pak.

Dat is eigenlijk iets om in een excel tabel te gooien he. Simuleer een aantal scenario's met alle kosten en opbrengsten over de levensduur van uw installatie (20j? Voor een omvormer misschien iets minder) met verschillende aannames voor energietarieven. Kijk bv eens tot welk niveau ze mogen dalen om nog positief rendement te hebben over de ganse levensduur (en calculeer daarbij uw eigen aanpassingen zoals batterij (meer zelfconsumptie) of aanschaf EV in).

De levensduur van een pv panelen, omvormers en/of een batterij is allicht wel geen 25j, dus tegen einde van die lening zal er wel waarschijnlijk opnieuw een investeringskost zijn.

Als ik u hoor praten dat je mogelijkheden hebt om een groot deel van die injectie in de toekomst toch te kunnen omvormen naar eigenconsumptie dan reduceert het risico uiteraard een pak.

Dat is eigenlijk iets om in een excel tabel te gooien he. Simuleer een aantal scenario's over de levensduur van uw installatie (20j? Voor een omvormer misschien iets minder) met verschillende aannames voor energietarieven. Kijk bv eens tot welk niveau ze mogen dalen om nog positief rendement te hebben over de ganse levensduur (en calculeer daarbij uw eigen aanpassingen zoals batterij (meer zelfconsumptie) of aanschaf EV in).
Zal ik doen. Ik heb extra garantie op omvormer dus totale installatie heeft 25j garantie. Bauer geeft 0.35% als maximale degradatie per jaar. Sunpower of Rec Alpha 0.25% maar die zijn een pak duurder in aanschaf.

Is het een risico dat jullie zouden durven nemen ?

Laatst bewerkt:
Ja.

Worst case heb je een investering met 6-7% rendement en een ingebakken verzekering voor stijgende prijzen.

Het is niet dat de prijzen gaan zakken tot ver onder die van 2y geleden.

Ter info voor mensen die willen weten hoelang het duurt eer aanmeldingen zonnepanelen en batterij behandeld worden.

24/05 aangemeld
7/09 mail gehad dat batterij goed aangemeld is
vandaag 10/10 mail dat panelen goed aangemeld zijn… wachttijd van 4-5 maand dus

Nu de premie aanvragen en daar nog paar maanden op wachten 🙃
( volgens de mail zou premie zonnepanelen binnen de 10 weken behandeld worden,premie batterij was binnen de 6 maanden)

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan