Zonnepanelen Topic

Wat gebeurt er feitelijk met productie overschot? Dagmeter staat op -700kwh en ze komen eind oktober digitale meter plaatsen (nieuwe installatie). Ben ik dat gewoon kwijt?
Je kan even u elektrisch vuurke gebruiken om te verwarmen😉
Wanneer zijn u panelen gekeurd en aangegeven?? Om de tijdsduur ertussen mss wat te weten.

Je kan even u elektrisch vuurke gebruiken om te verwarmen😉
Wanneer zijn u panelen gekeurd en aangegeven?? Om de tijdsduur ertussen mss wat te weten.

Keuring begin juli, aangegeven in de week erna. Maar in dat geval: ik ben niet thuis. Ze kunnen in februari langskomen. Er is 9 maanden tijd voor de premie-aanvraag na keuring.

Hallo,

Zelf ben ik (zoals zovelen) ook aan het overwegen een installatie te laten plaatsen. Volgende voorstellen heb ik ontvangen:

Eerste voorstel:
  • 11 X 410 Wp (Risen, witte backsheet)
  • Huawei SUN 2000 4ktl l1
  • Totaalprijs: €8450 incl. btw
Tweede voorstel:
  • 10 X Q.Peak duo G9 345 Wp
  • Huawei inverter 3.0 kw
  • Kosten montage: €1300
  • Totaalprijs: €7500 incl. btw

In beide gevallen gaat het om een prijs inclusief installatie en keuring, waarbij de panelen verdeeld worden tussen plat dak van onze achterbouw en het schuin (leien) hoofddak.

Prijzen lijken me redelijk hoog, maar liggen in lijn met eerdere simulaties uit het voorjaar. Mogelijk te wijten aan combinatie plat/schuin dak waarbij de installatie op een leien extra inspanningen kost.
Wat is jullie mening hierover?
Nog een bijkomende vraag: De panelen op het plat dak zullen op een hoek staan van ongeveer 15 graden. Heeft dit veel impact op het rendement? Dak is wel volledig naar het zuiden gericht.

Thanks voor jullie feedback. Moesten jullie goede installateurs regio Mechelen kennen, dan hoor ik het ook graag.

Mvg.

Hallo,

Zelf ben ik (zoals zovelen) ook aan het overwegen een installatie te laten plaatsen. Volgende voorstellen heb ik ontvangen:

Eerste voorstel:
  • 11 X 410 Wp (Risen, witte backsheet)
  • Huawei SUN 2000 4ktl l1
  • Totaalprijs: €8450 incl. btw
Tweede voorstel:
  • 10 X Q.Peak duo G9 345 Wp
  • Huawei inverter 3.0 kw
  • Kosten montage: €1300
  • Totaalprijs: €7500 incl. btw

In beide gevallen gaat het om een prijs inclusief installatie en keuring, waarbij de panelen verdeeld worden tussen plat dak van onze achterbouw en het schuin (leien) hoofddak.

Prijzen lijken me redelijk hoog, maar liggen in lijn met eerdere simulaties uit het voorjaar. Mogelijk te wijten aan combinatie plat/schuin dak waarbij de installatie op een leien extra inspanningen kost.
Wat is jullie mening hierover?

Nog een bijkomende vraag: De panelen op het plat dak zullen op een hoek staan van ongeveer 15 graden. Heeft dit veel impact op het rendement? Dak is wel volledig naar het zuiden gericht.

Dat maak niet zoveel uit. Misschien 3 of 5% minder. Te plat is niet erg, minder piek, maar langere productie. Te recht is veel erger, obviously.

Hier gaan ze op de grond in een hoek van 15% O-W geinstalleerd worden.
Thanks voor jullie feedback. Moesten jullie goede installateurs regio Mechelen kennen, dan hoor ik het ook graag.

Mvg.

Hier zijn vandaag onze zonnepanelen geplaatst.

16x TrinaSolar Vertex S van 405WP. Met een Huawei Sun2000 4.4kVa driefasig.

Als test even aangelegen, en zelfs met dit bewolkte regenweer direct een injectie van 860W. Als we ze aflegden direct naar een verbruik van 200W.

Nu hopen dat de keurder zo snel mogelijk langskomt

Hier zijn vandaag onze zonnepanelen geplaatst.

16x TrinaSolar Vertex S van 405WP. Met een Huawei Sun2000 4.4kVa driefasig.

Als test even aangelegen, en zelfs met dit bewolkte regenweer direct een injectie van 860W. Als we ze aflegden direct naar een verbruik van 200W.

Nu hopen dat de keurder zo snel mogelijk langskomt
ge kunt ze toch gewoon laten aanliggen?

Dat maak niet zoveel uit. Misschien 3 of 5% minder. Te plat is niet erg, minder piek, maar langere productie. Te recht is veel erger, obviously.

Hier gaan ze op de grond in een hoek van 15% O-W geinstalleerd worden.
Maakt toch wel een behoorlijk verschil hoor. Productie op jaarbasis is weinig verschil, maar je piek in de zomer is veel hoger wanneer je panelen plat liggen en in de winter heb je amper opbrengsten van die platliggende zonnepanelen. Bovendien worden ze ook sneller vuil, en blijft de sneeuw er soms dagenlang op liggen (ook al is dat laatste probleem minder frequent tegenwoordig).

Ik denk wel dat in combinatie met een batterij het beter is om zuid-gerichte panelen te hebben. Hoe lang of hoe hoog je piek is zal uiteindelijk niet relevant zijn, want de batterij kan die over een volledig etmaal perfect uitsmeren.
Dan wil je gewoon zoveel mogelijk opwekken met je pv panelen.

.... Of bezie ik het verkeerd?

Maar die grote pieken kun je toch niet gebruiken. Betere lagere piek die langer duurt.
En dus beter om zonnepanelen te hebben die minder horizontaal liggen. Ik heb mijn panelen in een hoek van 9° liggen
Ik haal in 1.3MWh, in januari 137kWh
Indien mijn zonnepanelen pakweg onder een hoek van 40° lagen, zou ik 1.25MWh halen in juni; en > 200 kWh in januari. Ik verkies B.

Ik zie veel mensen die nu opeens beslissen om zonnepanelen te leggen
Oprechte vraag: zaten jullie te slapen de afgelopen jaren? 2j geleden waren PV-panelen ook erg rendabel; waarom dan niet gedaan?
Het lijkt me nogal een paniekreactie te zijn bij velen om opeens iets te doen naar aanleiding van de gestegen energieprijzen... Komt nog bij dat de PV-installaties nu meer kosten dan 2j geleden

Oprechte vraag: zaten jullie te slapen de afgelopen jaren? 2j geleden waren PV-panelen ook erg rendabel; waarom dan niet gedaan?
Het lijkt me nogal een paniekreactie te zijn bij velen om opeens iets te doen naar aanleiding van de gestegen energieprijzen... Komt nog bij dat de PV-installaties nu meer kosten dan 2j geleden
6% regeling qua btw ?
Met de huidige energieprijzen is het nu wel veel rendabeler.

En niet iedereen had 2j geleden ook de middelen hè.
+ Veel mensen die ook al een hele tijd aan het wachten zijn op hun bestelling wegens tekorten of bijleggen

2 jaar geleden waren ze rendabel, maar was het met die digitale meter toch niet zo evident... Maar de terugverdientijd was hoger. Waarbij sommige om andere redenen dan rentabiliteit dit niet gedaan hebben (geen geld, esthetisch niet gewenst, nog asbest in het dak, andere structurele kosten die voorrang krijgen, gebroken belofte van de terugdraaiende teller (welke belofte breekt men dan nog !!!! vb distributietarief betalen voor injectie...)...). Maar met die hoge kosten zijn ze van rendabel overgegaan op geld printen.

Maar zoals al gezegd is volgens mij de grootste reden in het verleden geweest de digitale meter hetgeen een enorm verschil kan maken in betrekking tot de terugverdienbaarheid. Dat het mogelijk voor dat beperkt bedrag, eerder de opinie is van meh. Energie is pokkegoedkoop... daar begin ik niet aan. Wie weet welke vernieuwingen ze in de toekomst nog uit hun hoed toveren.

Dus ik zou die reactie van nu te investeren op zonnepanelen nu niet echt een paniekreactie noemen maar gewoon het ruiken van een gouden opportuniteit. Uiteindelijk als een investering eerst 9 -12 jaar duurt, en nu met die premie je terugvalt op 4 - 5 jaar. Dan voelt de rentabiliteit toch helemaal anders aan en is het toch ook evident dat de aantrekkingskracht voor die investering nu groter is als ervoor (zelfs al zouden de omstandigheden veranderen, met een korte terugverdientermijn...). Je kan het dan niet gooien op, dat mensen slapen de afgelopen jaren. Allez dat is mijn opinie.

@Renegadexxripxx interessant om het eens zo te zien ja. Ik kan je wel volgen: het was vroeger niet interessant genoeg en nu wel.

Enige kanttekening: de rendabiliteit om nu zp te leggen is idd groter dan die 2j geleden was; maar 2j geleden zonnepanelen gelegd hebben en er nu kunnen van profiteren is natuurlijk nòg een pak interessanter.
Mijn zp-panelen zijn eigenlijk afbetaald op 3j door ze toen te leggen met terugdraaiende teller. Dat was de gouden opportuniteit.

@Renegadexxripxx interessant om het eens zo te zien ja. Het was vroeger niet interessant genoeg en nu wel.

Enige kanttekening: de rendabiliteit om nu zp te leggen is idd groter dan die 2j geleden was; maar 2j geleden zonnepanelen gelegd hebben en er nu kunnen van profiteren is natuurlijk nòg een pak interessanter. Mijn zp-panelen zijn eigenlijk afbetaald op 3j door ze toen te leggen met terugdraaiende teller.

Dat kan voordelig zijn, maar dat is geen garantie. Op het moment dat de 6% BTW is aangekondigd, was de kostprijs nog niet noodzakelijk omhooggestuwd. En had je de premie. Wat mogelijks goedkoper was dan als je die 2 jaar geleden zou gekocht hebben.

Voor de rest is het een beetje onlogisch om dat te stellen, aangezien je er dan vanuit ging dat je de toekomst kon voorspellen. Want voor hetzelfde geld, dat wist je namelijk niet op voorhand, had je nu een distributietarief betaald op uw injectie ipv dat uw injectie van 6cent naar 40+cent ging per kwh. Wat naast de stijgende prijzen van de energie de drijvende kracht is achter de interessantheid van zonnepanelen.

@Renegadexxripxx interessant om het eens zo te zien ja. Ik kan je wel volgen: het was vroeger niet interessant genoeg en nu wel.

Enige kanttekening: de rendabiliteit om nu zp te leggen is idd groter dan die 2j geleden was; maar 2j geleden zonnepanelen gelegd hebben en er nu kunnen van profiteren is natuurlijk nòg een pak interessanter.
Mijn zp-panelen zijn eigenlijk afbetaald op 3j door ze toen te leggen met terugdraaiende teller. Dat was de gouden opportuniteit.
Dat is een beetje zoals zeggen: 2 jaar geleden had je dat aandeel moeten kopen, dat staat vandaag op +100%. Chance dat ik dat gedaan heb.

In hindsight kan je veel conclusies trekken. 2 jaar geleden lagen de prijzen (investering/opbrengst) imo niet in die verhouding dat de investering een no brainer was. Het bracht iets op maar er waren andere investeringen die minstens even goed waren. Was dat ook niet ongeveer de periode met het terug draaiende teller debacle? Een overheid die om de twee tellen terug komt op zijn beslissingen schepte niet het meest stabiele investeringsklimaat en voegt extra risico toe aan de investering

Vanaf eind 2021 en zeker met de oorlog zijn de prijzen (en zo ook de rendabiliteit) enorm veranderd. Had jij die gebeurtenis zien aankomen?

De conclusie is dan eerder dat je jaren geleden met succes gespeculeerd hebt op de energieprijzen en dat speelt nu in uw voordeel.
Maar dan zeggen dat het dom was om enkele jaren geleden niet all in te gaan op PV vind ik wat kort door de bocht.

Terug
Bovenaan