Zonnepanelen Topic

Ben je van plan je huidige systeem volledig te bekabelen op de ups uitgang van de quattro dan? (Omdat je spreekt van grid mimic, dus met het idee om je solar edge aan de praat te houden bij wegvallen grid)

Ben je van plan een generator te voorzien? Een quattro is bedoeld voor 2 ac ingangen (grid en generator). Als je enkel grid hebt ben je evengoed af met een multiplus II.

Enkele aandachtspunten:
-enkel de grote (>8kva) quattro's (en de I, niet de II) staan vandaag op de synergrid lijst. Daardoor hang je altijd vast aan de volledige aanmeldprocedure met netstudie. (En aan de duurdere quattro's)
-de anti eiland werking v d quattro wordt niet geaccepteerd door synergrid dus moet je nog zo'n kostelijk ziehl-relais voorzien

-een quattro heeft een stabiele 48vdc aan de secundaire kant nodig of hij kan alarmen geven ivm overspanning, rimpel, etc. Je moet dus een batterij aangesloten hebben op de quattro. (In theorie zou het zonder moeten kunnen maar op de VE community forum wordt het afgeraden)

-je gaat extra pv koppelen op de quattro en die staat parallel (?) aan je bestaand systeem. Invertervermogens worden daardoor allemaal geteld als productie (ivm of je graag onder de 10kva limiet had gebleven ivm de simpelere aanmeldprocedure)

-ik ben niet helemaal zeker van je bedoelde opstelling maar ga je nu 2 batterijbanken hebben? Die gaan allebei tegelijk proberen uw grid afname naar 0 te regelen. (En allebei met hun eigen teller? VE gebruikt daarvoor een em24, ik weet niet wat de solar edge gebruikt?) Ik ben benieuwd of dat vlot samen speelt.

-die seplos batterij, kan je die zeer voordelig kopen? Die staat niet op de victron compatibility list. Ik zou persoonlijk voor een certified compatible model gaan (ik kies pylontech). Us5000 modules kosten +/- 2100 euro voor 4.8kwh.
Met die bms'en heb je ook geen shunt nodig. Die communiceren hun soc door via de can bus .

En als laatste: lynx distributor of power ins zijn schijte-duur :). Onderzoek eens of het niet voordeliger is om zelf een kast (bv 600x600) met zekeringen en busbar samen te bouwen.
In een lynx (distributor) passen ook enkel mega zekeringen. Die van 58V bestaan niet in formaten onder 125A en hebben maar een interrupt rating van 2kA.
Check zeker ook hun onderbrekingsvermogen want dat is vaak niet toereikend als je enkele batterijen in parallel hebt staan. In sommige gevallen ga je zekeringen >10kA nodig hebben en zit je in het niveau van NH zekeringen of T-class zekeringen.
Van zo'n kennis en deskundige uitleg ben ik eigenlijk jaloers.
Chapeau...

Waarom daalt eigenlijk de dc spanning op je string naarmate er meer zon op zit??
Hoe meer Ampere hoe lager de spanning word?
omdat uw MPPT de instelling gaat zoeken (U x I) die het meeste vermogen (P) oplevert. Voor sommige (alle?) panelen ligt het max van die power-voltage curve meer naar links bij hogere irradiations. Het gaat vooral naar links bij hogere temperaturen.
Elk paneel heeft een negatieve spanning / temperatuur coefficient. Open loop spanning daalt bij hogere temperaturen.

Je kan die UxI of power-voltage curves terugvinden in de datasheet van je zonnepanelen.

Laatst bewerkt:
Iemand hier kaas gegeten van het Victron ESS systeem icm SolarEdge?

Willen graag een Victron Quattro steken naast onze SolarEdge SE10RWS. Hebben hierop een 16kW BYD accu maar wil graag uitbreiden met LifePO accu’s (Seplos Mason 280ah 48v). En hier indien de nood er is een generator op diesel plaatsen.

Huidige PV systeem:
25* LG 345Wp
SE10RWS hybride
16kW BYD LVS

Bijkomend project:
12-16 * Jinko Solar 415Wp
Victron Quattro (deze kan Grid mimic dus heb geen grid nodig om de Solar Edge te laten bollen).
Victron Lynx battery in, Distributor, shunt
Victron Cerbo

Alle hulp en inzichten zijn welkom. 😊

Mvg

Ben je van plan je huidige systeem volledig te bekabelen op de ups uitgang van de quattro dan? (Omdat je spreekt van grid mimic, dus met het idee om je solar edge aan de praat te houden bij wegvallen grid)

Ben je van plan een generator te voorzien? Een quattro is bedoeld voor 2 ac ingangen (grid en generator). Als je enkel grid hebt ben je evengoed af met een multiplus II.

Enkele aandachtspunten:
-enkel de grote (>8kva) quattro's (en de I, niet de II) staan vandaag op de synergrid lijst. Daardoor hang je altijd vast aan de volledige aanmeldprocedure met netstudie. (En aan de duurdere quattro's)
-de anti eiland werking v d quattro wordt niet geaccepteerd door synergrid dus moet je nog zo'n kostelijk ziehl-relais voorzien

-een quattro heeft een stabiele 48vdc aan de secundaire kant nodig of hij kan alarmen geven ivm overspanning, rimpel, etc. Je moet dus een batterij aangesloten hebben op de quattro. (In theorie zou het zonder moeten kunnen maar op de VE community forum wordt het afgeraden)

-je gaat extra pv koppelen op de quattro en die staat parallel (?) aan je bestaand systeem. Invertervermogens worden daardoor allemaal geteld als productie (ivm of je graag onder de 10kva limiet had gebleven ivm de simpelere aanmeldprocedure)

-ik ben niet helemaal zeker van je bedoelde opstelling maar ga je nu 2 batterijbanken hebben? Die gaan allebei tegelijk proberen uw grid afname naar 0 te regelen. (En allebei met hun eigen teller? VE gebruikt daarvoor een em24, ik weet niet wat de solar edge gebruikt?) Ik ben benieuwd of dat vlot samen speelt.

-die seplos batterij, kan je die zeer voordelig kopen? Die staat niet op de victron compatibility list. Ik zou persoonlijk voor een certified compatible model gaan (ik kies pylontech). Us5000 modules kosten +/- 2100 euro voor 4.8kwh.
Met die bms'en heb je ook geen shunt nodig. Die communiceren hun soc door via de can bus .

En als laatste: lynx distributor of power ins zijn schijte-duur :). Onderzoek eens of het niet voordeliger is om zelf een kast (bv 600x600) met zekeringen en busbar samen te bouwen.
In een lynx (distributor) passen ook enkel mega zekeringen. Die van 58V bestaan niet in formaten onder 125A en hebben maar een interrupt rating van 2kA.
Check zeker ook hun onderbrekingsvermogen want dat is vaak niet toereikend als je enkele batterijen in parallel hebt staan. In sommige gevallen ga je zekeringen >10kA nodig hebben en zit je in het niveau van NH zekeringen of T-class zekeringen.

Na uw bericht nog eens herlezen te hebben heb ik enkele aanvullende aandachtspunten :).

Ik veronderstel dat je volgende opstelling aan het maken bent:

- 3 x 400VAC -> Quattro
-- Quattro: 48 VDC
----- ZLS batterijen
----- MPPT -> nieuwe zonnepanelen
-- Quattro: 3 x 400VAC (met de AC_out UPS uitgang van de quattro)
----- bestaande pv inverter -> bestaande PV panelen
----- huiselijke kringen

Dan moet je ook rekening houden met de "1.0 rule": uw AC gekoppelde PV op de AC_out van de quattro kan niet meer zijn dan het omvormervermogen van de quattro. In uw geval moet dus uw quattro combinatie meer dan 8,6KVA zijn (ik ga ervan uit dat ge bovenop PV geen batterijvermogen gaat injecteren want uw solar edge omvormer is in totaal max 10kva). Normaliter nooit een probleem voor uw quattros maar wel rekening mee houden moest ge (weet wel niet waarom) meer AC-gekoppelde inverters op die output willen bijhangen.

Betreft uw 2 batterijbanken (als ik dat goed geïnterpreteerd heb):

wat gaat gebeuren is dat uw solar edge bank gaat proberen de output van de quattro output naar 0 te regelen (want daar zal de teller van uw solar edge bekabeld worden?), en uw extra bank (van de quattro) gaat pas bij springen als:
- uw solar edge bank het niet kan trekken (meer vermogen nodig dan die kan leveren)
- uw solar edge bank volledig leeg is

Is dat de bedoeling? Beide banken gaan hier niet gezamenlijk ontladen.

Laatst bewerkt:
Na uw bericht nog eens herlezen te hebben heb ik enkele aanvullende aandachtspunten :).

Ik veronderstel dat je volgende opstelling aan het maken bent:

- 3 x 400VAC -> Quattro
-- Quattro: 48 VDC
--- ZLS batterijen
--- MPPT -> nieuwe zonnepanelen
-- Quattro: 3 x 400VAC (met de AC_out UPS uitgang van de quattro)
--- bestaande pv inverter -> bestaande PV panelen
-- huiselijke kringen

Dan moet je ook rekening houden met de "1.0 rule": uw AC gekoppelde PV op de AC_out van de quattro kan niet meer zijn dan het omvormervermogen van de quattro. In uw geval moet dus uw quattro combinatie meer dan 8,6KVA zijn (ik ga ervan uit dat ge bovenop PV geen batterijvermogen gaat injecteren want uw solar edge omvormer is in totaal max 10kva). Normaliter nooit een probleem voor uw quattros maar wel rekening mee houden moest ge (weet wel niet waarom) meer AC-gekoppelde inverters op die output willen bijhangen.

Betreft uw 2 batterijbanken (als ik dat goed geïnterpreteerd heb):

wat gaat gebeuren is dat uw solar edge bank gaat proberen de output van de quattro output naar 0 te regelen (want daar zal de teller van uw solar edge bekabeld worden?), en uw extra bank (van de quattro) gaat pas bij springen als:
- uw solar edge bank het niet kan trekken (meer vermogen nodig dan die kan leveren)
- uw solar edge bank volledig leeg is

Is dat de bedoeling? Beide banken gaan hier niet gezamenlijk ontladen.
Uitslover

Enkele aandachtspunten:

Beste,

Bedankt om zo zorgvuldig je uiteenzetting voor te stellen.
Mijn bedoeling is eigenlijk alle pv panelen op de SE te plaatsen, deze heeft nog genoeg capaciteit om de 12-14 panelen bij te schakelen (nu op 85% dimensionering).

Heb daarbij ook nog een Growatt spf 5000 liggen (impulsaankoop om het tuinhuis stand alone te laten draaien).

Het is de bedoeling om een generator (6-10kva) te plaatsen. En zo dus off grid te gaan van elektriciteit.
De accu's moeten samen onder de Victron gestuurd worden.

De Seplos Mason kost 2700 € geleverd vanuit china (als build it yourselve) en heeft een capaciteit van 280ah x 16 x 3.2v = +/- 15kW voor de prijs dus veel beter dan uw voorgestelde veel te dure Pylontech (die feitelijk exact hetzelfde is als de Seplos, losse EVE cellen van 3.2v maar dan een lager ah).

De BMS van de Seplos werkt met Victron, en de support van Seplos werkt niet naar de erkenning omdat Victron teveel vraagt voor deze erkenning. Maar het is al bewezen en werkt met de Cerbo.

Het lynx systeem heb ik al (gekregen van een maat die hem dubbel opgestuurd kreeg, foutje post 2 maanden later pakket alsnog geleverd).

Zou willen gaan voor de 5kva series 1, niet de 2.
De accu's gaan de main source van toevoer zijn. Wanneer deze onder de 60% belanden is het de bedoeling om de generator ze op te laden zodat deze altijd voldoende capaciteit kan leveren.

Een T-Class fuse is sowieso nodig net voor de inverter, wordt zo overal ook aangeraden, Seplos kan maximum 200ah geven (max BMS).

Dus zie ik nog dingen over het hoofd? Beter de 8kva nemen?

Mvg

Beste,

Bedankt om zo zorgvuldig je uiteenzetting voor te stellen.
Mijn bedoeling is eigenlijk alle pv panelen op de SE te plaatsen, deze heeft nog genoeg capaciteit om de 12-14 panelen bij te schakelen (nu op 85% dimensionering).

Heb daarbij ook nog een Growatt spf 5000 liggen (impulsaankoop om het tuinhuis stand alone te laten draaien).

Het is de bedoeling om een generator (6-10kva) te plaatsen. En zo dus off grid te gaan van elektriciteit.
De accu's moeten samen onder de Victron gestuurd worden.

De Seplos Mason kost 2700 € geleverd vanuit china (als build it yourselve) en heeft een capaciteit van 280ah x 16 x 3.2v = +/- 15kW voor de prijs dus veel beter dan uw voorgestelde veel te dure Pylontech (die feitelijk exact hetzelfde is als de Seplos, losse EVE cellen van 3.2v maar dan een lager ah).

De BMS van de Seplos werkt met Victron, en de support van Seplos werkt niet naar de erkenning omdat Victron teveel vraagt voor deze erkenning. Maar het is al bewezen en werkt met de Cerbo.

Het lynx systeem heb ik al (gekregen van een maat die hem dubbel opgestuurd kreeg, foutje post 2 maanden later pakket alsnog geleverd).

Zou willen gaan voor de 5kva series 1, niet de 2.
De accu's gaan de main source van toevoer zijn. Wanneer deze onder de 60% belanden is het de bedoeling om de generator ze op te laden zodat deze altijd voldoende capaciteit kan leveren.

Een T-Class fuse is sowieso nodig net voor de inverter, wordt zo overal ook aangeraden, Seplos kan maximum 200ah geven (max BMS).

Dus zie ik nog dingen over het hoofd? Beter de 8kva nemen?

Mvg
Ja, de 5kva quattro heeft volgens mij geen synergrid homologatie. Zonder mag je die niet koppelen met het net. Laatste keer dat ik gekeken heb waren enkel die grote (vanaf 8kva) quattro's aanwezig op de lijst.

Of ga je volledig off grid gaan? Dan maakt het niet uit en kies je wat je wil. (Maar dan heb je opnieuw maar 1 AC source, de generator, en kan je eigenlijk een goedkopere multiplus pakken,)

En dan een tweede ding: je kan geen twee verschillende bms'en verbinden met de gx. Dus ik zie niet direct hoe je de 2 batterij banken (uw bestaande byd en uw nieuwe) door dezelfde gx gaat kunnen laten sturen.

Laatst bewerkt:
Ja, de 5kva quattro heeft volgens mij geen synergrid homologatie. Zonder mag je die niet koppelen met het net. Laatste keer dat ik gekeken heb waren enkel die grote (vanaf 8kva) quattro's aanwezig op de lijst.

Of ga je volledig off grid gaan? Dan maakt het niet uit en kies je wat je wil. (Maar dan heb je opnieuw maar 1 AC source, de generator, en kan je eigenlijk een goedkopere multiplus pakken,)

En dan een tweede ding: je kan geen twee verschillende bms'en verbinden met de gx. Dus ik zie niet direct hoe je de 2 batterij banken (uw bestaande byd en uw nieuwe) door dezelfde gx gaat kunnen laten sturen.
Klopt, enkel de 8kva en hoger zijn synigrid, dan is het misschien beter om de 500€ meer uit te geven aan deze om alsnog grid back up te hebben.

Dus eigenlijk is de BYD dan beter om achter de SE te laten hangen? En langzaam over te schakelen op meer Seplos (heb nog een tweede case enkel moet ik de 16x cellen dan aanschaffen)? En zo de BYD uit te faseren of te verkopen?

Ga ik eens over nadenken. Bedankt iig voor alle hulp!

Klopt, enkel de 8kva en hoger zijn synigrid, dan is het misschien beter om de 500€ meer uit te geven aan deze om alsnog grid back up te hebben.

Dus eigenlijk is de BYD dan beter om achter de SE te laten hangen? En langzaam over te schakelen op meer Seplos (heb nog een tweede case enkel moet ik de 16x cellen dan aanschaffen)? En zo de BYD uit te faseren of te verkopen?

Ga ik eens over nadenken. Bedankt iig voor alle hulp!

Als je de byd op de stor edge laat zitten, en diens meter op de ingang van de quattro zet, dan gaan zowel de quattro (met zijn interne meter) als de storedge (indien op profiel max self consumption) proberen de grid afname op 0 te regelen. Degene met de laagste threshold gaat winnen en dus zijn batterij ontladen vooraleer de andere kans gaat krijgen om ook bij te spijzen met de batterij.

De victron is echter stuurbaar (programmatie met node red op de gx zelf, of sturing in externe controller die via modbus tcp/ip met de gx kan communiceren). Geen idee of je de storedge in dezelfde mate extern kan controleren.

Als je niet vies bent van wat programmatie en DIY, dan kan je de AC out power van uw quattro monitoren en de GX instrueren om daarvan de helft zijn batterij te dischargen. De andere helft gaat de storedge dan compenseren (als de grid injectie positief wordt gaat de storedge minderen).

Check ook eens op de victron website op "ESS mode 2 and 3". Dit soort sturing zou overeenkomen met mode 3.

Klopt het dat de installatie dit jaar nog moet gekeurd worden voor aanspraak te maken op de premie?

3 maanden na installatie had ik mijn omvormer, maar blijkt een tijdelijke te zijn tot de definitieve binnen is.

Dus nu is het nog spannend voor de premie? :p

Klopt.
Vanaf 2023 premie de helft minder😊
Ik wacht hier ook nog op de keuring pfff, ze hebben hun geld wel al maarja ...." keuringsafspraak word geregeld na betaling slotfactuur" dus wat kan je doen

Ik wacht hier ook nog op de keuring pfff, ze hebben hun geld wel al maarja ...." keuringsafspraak word geregeld na betaling slotfactuur" dus wat kan je doen
Oh wat leuk.... dus als de installatie niet gekeurd raakt door hun fout dan kan je blijkbaar de boom in want ze hebben hun geld al.

Ja maar dan moet er geen enkel instantie komen klagen bij mij dat ik de panelen nog niet aangegeven heb ook 🤔
En zij hebben ze al aangezet dus ja
Goh ja nog zo langer het duurt zeker voor ze de digitale teller dan komen placeren.
Nu stuur ik eens een mail maar eens half october dan mogen ze wel eens een telefoontje verwachten.
Krijg wel direct mail terug hoor,ze gingen de persoon die de keuringplanning doet op de hoogte stellen.

Aanraders (of afraders!) plaatsing zonnepanelen regio Leuven? Hoeft niet nog voor het einde van't jaar, volgend jaar is ook goed :D
Ik heb eind augustus naar redelijk wat firma's regio Leuven mails verstuurd voor een offerte. Slechts 1 antwoord gekregen, offerte opgemaakt en deze was enorm duur. Daarna nog andere firma's gecontacteerd die bij vrienden zonnepanelen hebben geplaatst, daar heb ik nu 2 afspraken mee in Oktober. Voor de rest geen reactie ontvangen. Ik stuur mails zodat ze rustig kunnen inplannen maar misschien is bellen effectiever om een afspraak vast te krijgen.

Ik vraag mij af als de firma dan het bedrag van de premie in mindering brengt. Ik heb in maart of april getekend en het premie bedrag stond bij hun offerte in de mail.

Desnoods keuren ze maar met de tijdelijke omvormer hé zeg.

Ben al de beste zomer in jaren verloren doordat er geen omvormers waren, dat alleen al kost me zeker 1000 a 1500 euro aan electriciteit lol.

Waar woon jij eigenlijk, want elke keer dat je zegt dat het een topdag is, moet ik hier door de zware bewolking de lichten binnen aansteken om te zien waar ik ben.
Je zou nu toch al moeten weten(en zeker van wat ik vandaag ongewild al teweeg-gebracht heb) dat ik in Aalst woon😊

Terug
Bovenaan