Van zo'n kennis en deskundige uitleg ben ik eigenlijk jaloers.Ben je van plan je huidige systeem volledig te bekabelen op de ups uitgang van de quattro dan? (Omdat je spreekt van grid mimic, dus met het idee om je solar edge aan de praat te houden bij wegvallen grid)
Ben je van plan een generator te voorzien? Een quattro is bedoeld voor 2 ac ingangen (grid en generator). Als je enkel grid hebt ben je evengoed af met een multiplus II.
Enkele aandachtspunten:
-enkel de grote (>8kva) quattro's (en de I, niet de II) staan vandaag op de synergrid lijst. Daardoor hang je altijd vast aan de volledige aanmeldprocedure met netstudie. (En aan de duurdere quattro's)
-de anti eiland werking v d quattro wordt niet geaccepteerd door synergrid dus moet je nog zo'n kostelijk ziehl-relais voorzien
-een quattro heeft een stabiele 48vdc aan de secundaire kant nodig of hij kan alarmen geven ivm overspanning, rimpel, etc. Je moet dus een batterij aangesloten hebben op de quattro. (In theorie zou het zonder moeten kunnen maar op de VE community forum wordt het afgeraden)
-je gaat extra pv koppelen op de quattro en die staat parallel (?) aan je bestaand systeem. Invertervermogens worden daardoor allemaal geteld als productie (ivm of je graag onder de 10kva limiet had gebleven ivm de simpelere aanmeldprocedure)
-ik ben niet helemaal zeker van je bedoelde opstelling maar ga je nu 2 batterijbanken hebben? Die gaan allebei tegelijk proberen uw grid afname naar 0 te regelen. (En allebei met hun eigen teller? VE gebruikt daarvoor een em24, ik weet niet wat de solar edge gebruikt?) Ik ben benieuwd of dat vlot samen speelt.
-die seplos batterij, kan je die zeer voordelig kopen? Die staat niet op de victron compatibility list. Ik zou persoonlijk voor een certified compatible model gaan (ik kies pylontech). Us5000 modules kosten +/- 2100 euro voor 4.8kwh.
Met die bms'en heb je ook geen shunt nodig. Die communiceren hun soc door via de can bus .
En als laatste: lynx distributor of power ins zijn schijte-duur. Onderzoek eens of het niet voordeliger is om zelf een kast (bv 600x600) met zekeringen en busbar samen te bouwen.
In een lynx (distributor) passen ook enkel mega zekeringen. Die van 58V bestaan niet in formaten onder 125A en hebben maar een interrupt rating van 2kA.
Check zeker ook hun onderbrekingsvermogen want dat is vaak niet toereikend als je enkele batterijen in parallel hebt staan. In sommige gevallen ga je zekeringen >10kA nodig hebben en zit je in het niveau van NH zekeringen of T-class zekeringen.
Chapeau...
. Onderzoek eens of het niet voordeliger is om zelf een kast (bv 600x600) met zekeringen en busbar samen te bouwen.