Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
En omvormer?Hier is alles geleverd.
28 x viessman vitovolt 300 405W => 4500
Installatie frames, windscherm, aarding, vijzen etc voor de grond O-W installatie => 2250
Lijken me strakke prijzen te zijn.
foto's van de installatie? Ben benieuwd hoe dat eruit ziet op een weideJa, ex btw. Installatie doen we dit weekend zelf.
Heb je hier vergunning voor nodig?
4980 Wp vs 3000W inverter.Toch serieuze overdimensionering vd panelen tov u omvormer?
In Oostende bvb. gooi je je tuin vol zonder melding of vergunningsplicht.Heb je hier vergunning voor nodig?
4980 Wp vs 3000W inverter.
Die 4980 W is dan nog de theoretische max en niets eens de echte NOCT.
Ik zie eerlijk gezegd geen probleem.
In Oostende bvb. gooi je je tuin vol zonder melding of vergunningsplicht.
![]()
Zonnepanelen in tuin of weiland: tips voor plaatsing
Kunt u gemakkelijk zonnepanelen in uw tuin of weiland plaatsen. heeft u daar een vergunning voor nodig? En hoe zit het technisch? Lees alles.www.zonnepanelen.net
Dat hangt af van uw gemeente. Ik ga er vanuit dat Cege dit eerst heeft nagevraagd op zijn gemeente of hij dit mag.
MMMMMMMB
MMMMMMMB
MMMMMMMB
XXXLLLLB
XXXLLLLB
XXXLLLLB
XXXLLLLB
HHHHHHCB
M=MAIS
B=VELDBAAN
H=HUIZEN
X=TUINEN
L=GROND VAN CEGE
C=HUIS VAN CEGE
offerte van ecotrading
-------------------------
serieel offerte
PV-installatie met 14 SOLARWATT GLAS/GLAS panelen (5.110 Wp)
Omvormer Growatt GROW MIN-5000-XH
Totaal incl. 6% BTW : € 7.500,
parallel offerte
PV-installatie met 14 SOLARWATT GLAS/GLAS panelen (5.110 Wp)
Omvormer Solaredge SE 5000 H
14 Solaredge optimizers S440
Totaal incl. 6% BTW : € 8.900,
is een parallel plaatsing de meerprijs waard?
er is een kleine mogelijkheid tot een beetje schaduw vroeg op de dag wegens bomen.
offerte van berrentec
-----------------------
14 x Honeywell 370 Mono Full Black 25 jaar productgarantie 25 jaar vermogensgarantie
Fox ESS monofasige energy meter 1 € 87,00 6% € 87,00
Fox ESS monofasig Hybride Fox 5kW 10 jaar productgarantie
Fox ESS wifi/LAN
Keuring zonnepanelen
Totaal incl. btw € 7.480,
iemand tips of opmerkingen? mijn kennis is beperkt
Ik heb dat bij onze gemeente nagevraagd en mocht de panelen gewoon leggen in de tuin met de normale beperkingen zoals (hier) 1 m van de zijgrens.Nee, ik heb niet specifiek gevraagd. We zijn al 4x op de gemeente geweest om andere zaken te vragen over dat stuk grond en we krijgen gewoon geen antwoord en basically een "stop met ons lastig te vallen".
In het kadaster is het speciaal paars ingekleurd als "Buffer P" (of een andere letter, don't remember). "De bestemming is het behoud van het originele karakter - P". OK, nogal vaag. Nergens info te vinden. Als je door Google Maps fotos gaat is het al een tuinbouw ding geweest met van die lange serres van 100m, mais, patatten, koeien, braakliggend. Dus vanalles.
Ik wou daar een haag rond zetten met hier en daar een poortje in, eventueel een extra kot voor materiaal. Naar gemeente.
"Ja meneer, we kunnen niet oplijsten wat mag en wat niet. Je kunt wel iets vragen en dan zeggen we ja of nee". OK...
- "En komt dat dan op papier of zo".
"Nee, eigenlijk handelen we maar als er iemand klacht indient". OK...
- "Mag een haag"
"Ja"
- "Moet ik dan de perceel grens volgen"
"In principe wel, maar je mag ook lage hagen zetten doorheen het perceel"
- "Wat is laag"
"Niet te hoog" (I shit you not)
- "Mag een tuinhuis"
"Nee, geen permanente constructies"
- "Mag een zwembad"
"In principe niet" ("in principe"...)
- "Mag een schuilkot voor dieren"
"Als er een dier staat"
- "1 of meerdere"
"Minstens 1"
- " Mag een poortje in de haag"
"Als het verwijderbaar is"
En zo ging de quiz nog een paar minuten verder. Ik heb niet specifiek naar zonnepanelen gevraagd op dat moment, maar ze zetten toch niks op papier en die ambtenaar lijkt gewoon ter plekke ja of nee te verzinnen.
En of ik vroeg of er dan een aanvraag procedure bestaat, was het antwoord nee.
Dus het lijkt me gewoon doen en zien of er iemand lastig doet. Die kans is onbestaande. Het is een weide die achter ons huis ligt en volledig omcirkeld is met hagen van 2m hoog.
Toen we hier zijn komen wonen, bleek ook dat de living een stuk bevatte dat eigenlijk garage was op het plan (de zijuitbouw gewoon als living) . De buurvrouw zei ook dat ze ooit klacht ingediend had. De living was way too big en we hadden wel graag een bergruimte. We hebben een wandje gezet en garagepoort zodat het nu een garage is en op het plan lijkt. Wij naar die zelfde genius om dat te laten regulariseren. "Ja, ik herinner me iets van een klacht, ja. Kom morgen eens terug". Dag nadien, "Daar staat niks van op papier hoor". OK... "Het is in orde hoor, het is geregulariseerd". En krijgt cege nu iets op papier of zo? "Nee, er is geen officiele klacht op papier, dus er is niks officieel te regulariseren".
Stedenbouw in kleine dorpen. Volgens mij kun je hier een groene muur met paars dak leggen en er gebeurt nog niks...
Oh ja, dat is hier heel de straat zo overigens. De eerste 10-15 is gewoon bouwgrond, daarachter die bufferzone en daarachter gewone landbouw grond. 15-20 huizen naast elkaar. Wij hebben dus een perceel dat zogezegd de tuinen van andere huizen is. Daarnaast zijn dat gewoon tuinen van andere huizen. Die stukken staan allemaal vol met zwembaden, tuinhuizen, schommels, koten, whatever dingen die volgens die ambtenaar niet mogen. Kans is klein dat die buren gaan moeilijk doen...
MMMMMMMB MMMMMMMB MMMMMMMB XXXLLLLB XXXLLLLB XXXLLLLB XXXLLLLB HHHHHHCB M=MAIS B=VELDBAAN H=HUIZEN X=TUINEN L=GROND VAN CEGE C=HUIS VAN CEGE
Ik heb dat bij onze gemeente nagevraagd en mocht de panelen gewoon leggen in de tuin met de normale beperkingen zoals (hier) 1 m van de zijgrens.
Maar onze panelen staan eigenlijk los van elkaar bovenop op de grond op klein statief onder een hoek van 20° met een hoop Countergewicht erop. Volgens dat principe waren ze volgens gemeente zelfs mobiel en deed ik er eigenlijk mee wat ik wou. Voordeel van deze setup is dat ik ze kan draaien of zelfs wat rechter zetten moest ik wensen.
Ik werk ook aan een loket stedenbouw en ik zou ongeveer hetzelfde zeggen hoor. Als jij zelf niet concreet voorstelt kunnen wij niet altijd direct een antwoord geven, er zijn vaak randvoorwaarden die we niet op 1 2 3 weten. Vaak (zoals bij ons) is diegene die loket doet een medewerker van de dienst maar geen stedenbouwkundige zelf. Als jij dezelfde vragen per mail vraagt krijg jij ook die vage antwoorden. En waarom is dat? Omdat er simpelweg voor zo'n vragen geen echt wettelijk kader met exacte cijfers bestaat (bv. hoe hoog mag die haag exact zijn, en wat is laag, jah das idd wat afhankelijk eh) is waar exact instaat dat op perceel x of y dit of dat mag. Enkel als het over een verkaveling of RUP ofzo gaat waar echt specifieke voorschriften zijn.Nee, ik heb niet specifiek gevraagd. We zijn al 4x op de gemeente geweest om andere zaken te vragen over dat stuk grond en we krijgen gewoon geen antwoord en basically een "stop met ons lastig te vallen".
In het kadaster is het speciaal paars ingekleurd als "Buffer P" (of een andere letter, don't remember). "De bestemming is het behoud van het originele karakter - P". OK, nogal vaag. Nergens info te vinden. Als je door Google Maps fotos gaat is het al een tuinbouw ding geweest met van die lange serres van 100m, mais, patatten, koeien, braakliggend. Dus vanalles.
Ik wou daar een haag rond zetten met hier en daar een poortje in, eventueel een extra kot voor materiaal. Naar gemeente.
"Ja meneer, we kunnen niet oplijsten wat mag en wat niet. Je kunt wel iets vragen en dan zeggen we ja of nee". OK...
- "En komt dat dan op papier of zo".
"Nee, eigenlijk handelen we maar als er iemand klacht indient". OK...
- "Mag een haag"
"Ja"
- "Moet ik dan de perceel grens volgen"
"In principe wel, maar je mag ook lage hagen zetten doorheen het perceel"
- "Wat is laag"
"Niet te hoog" (I shit you not)
- "Mag een tuinhuis"
"Nee, geen permanente constructies"
- "Mag een zwembad"
"In principe niet" ("in principe"...)
- "Mag een schuilkot voor dieren"
"Als er een dier staat"
- "1 of meerdere"
"Minstens 1"
- " Mag een poortje in de haag"
"Als het verwijderbaar is"
En zo ging de quiz nog een paar minuten verder. Ik heb niet specifiek naar zonnepanelen gevraagd op dat moment, maar ze zetten toch niks op papier en die ambtenaar lijkt gewoon ter plekke ja of nee te verzinnen.
En of ik vroeg of er dan een aanvraag procedure bestaat, was het antwoord nee.
Dus het lijkt me gewoon doen en zien of er iemand lastig doet. Die kans is onbestaande. Het is een weide die achter ons huis ligt en volledig omcirkeld is met hagen van 2m hoog.
Toen we hier zijn komen wonen, bleek ook dat de living een stuk bevatte dat eigenlijk garage was op het plan (de zijuitbouw gewoon als living) . De buurvrouw zei ook dat ze ooit klacht ingediend had. De living was way too big en we hadden wel graag een bergruimte. We hebben een wandje gezet en garagepoort zodat het nu een garage is en op het plan lijkt. Wij naar die zelfde genius om dat te laten regulariseren. "Ja, ik herinner me iets van een klacht, ja. Kom morgen eens terug". Dag nadien, "Daar staat niks van op papier hoor". OK... "Het is in orde hoor, het is geregulariseerd". En krijgt cege nu iets op papier of zo? "Nee, er is geen officiele klacht op papier, dus er is niks officieel te regulariseren".
Stedenbouw in kleine dorpen. Volgens mij kun je hier een groene muur met paars dak leggen en er gebeurt nog niks...
Oh ja, dat is hier heel de straat zo overigens. De eerste 10-15 is gewoon bouwgrond, daarachter die bufferzone en daarachter gewone landbouw grond. 15-20 huizen naast elkaar. Wij hebben dus een perceel dat zogezegd de tuinen van andere huizen is. Daarnaast zijn dat gewoon tuinen van andere huizen. Die stukken staan allemaal vol met zwembaden, tuinhuizen, schommels, koten, whatever dingen die volgens die ambtenaar niet mogen. Kans is klein dat die buren gaan moeilijk doen...
MMMMMMMB MMMMMMMB MMMMMMMB XXXLLLLB XXXLLLLB XXXLLLLB XXXLLLLB HHHHHHCB M=MAIS B=VELDBAAN H=HUIZEN X=TUINEN L=GROND VAN CEGE C=HUIS VAN CEGE
Wel, niet echt. Parallel geschakelde strings (dus meerdere strings aangesloten op dezelfde MPPT) hebben hetzelfde werkingspunt (bepaald door die MPPT) en het ideale werkingspunt voor de oost string en de west string liggen op een bepaald tijdstip niet hetzelfde (wegens andere oriëntatie). Wat je gaat krijgen is dus een suboptimaal (voor beide) werkingspunt. (mismatch losses).Ik ben ook geen expert. Maar naar wat ik begrijp is een parallele schakeling vooral interessant bij een O-W plaatsing waar je een rij op O en een rij op W hebt en je veel verschil in productie tussen je panelen verwacht. Het is natuurlijk de bedoeling dat wat samen veel produceert samen op een schakeling zit. Is het de meerprijs waard? Voor een O-W schakeling wel. Indien niet ga je altijd weinig productie hebben op je omvormer.
Voordeel van O-W, je kunt heel de dag door gebruiken en minder productie op moment dat je weinig gebruikt, namiddag. Of de hele optelsom uiteindelijk profitable is. I don't know. Ook moeilijk om te weten op voorhand. Ik vermoed dat de experts die dit aanraden het wel juist zullen hebben.
Voor "wat schaduw" lijkt me een parallele schakeling wat overkill, but again. Depends and not an expert.
Maar als je geen vergunning noet indienen en ze kunnen niet antwoorden. Hoe kun je dan ooit weten of het mag...Ik werk ook aan een loket stedenbouw en ik zou ongeveer hetzelfde zeggen hoor. Als jij zelf niet concreet voorstelt kunnen wij niet altijd direct een antwoord geven, er zijn vaak randvoorwaarden die we niet op 1 2 3 weten. Vaak (zoals bij ons) is diegene die loket doet een medewerker van de dienst maar geen stedenbouwkundige zelf. Als jij dezelfde vragen per mail vraagt krijg jij ook die vage antwoorden. En waarom is dat? Omdat er simpelweg voor zo'n vragen geen echt wettelijk kader met exacte cijfers bestaat (bv. hoe hoog mag die haag exact zijn, en wat is laag, jah das idd wat afhankelijk eh) is waar exact instaat dat op perceel x of y dit of dat mag. Enkel als het over een verkaveling of RUP ofzo gaat waar echt specifieke voorschriften zijn.
Hier kan je trouwens vinden wat er mag in alle zones volgens de gewestplanbestemming: https://omgeving.vlaanderen.be/sites/default/files/2021-11/Gewestplan_KB_1972.pdf
Zoals je zal zien, is dat allemaal heel algemeen, snap je dat dat voor een loketmedewerker dan ook moeilijk is om dat op z'n eentje dan te kunnen zeggen of jouw project zou kunnen of niet?
Bij van der valk hebt ge nog speciale Rubbers daarvoorZit er bij jou niks van beton of fundering of zo in de grond? En werkt dat goed? Geen verzakkingen ?
Ja ze moeten natuurlijk wel kunnen zeggen of het vergunningsplichtig is of niet. Al dat NIET het geval is, ja dat wil dan zeggen dat je het mag plaatsen want dan is het vrijgesteld van vergunning. Indien wel vergunning, ja dan is het aanvragen en afwachten wat uiteindelijk het college van burgemeester en schepenen beslist over jouw aanvraag.Maar als je geen vergunning noet indienen en ze kunnen niet antwoorden. Hoe kun je dan ooit weten of het mag...
Dan wil dat zeggen dat het toch gelegen is in een RUP of iets van inkleuring vanuit de gemeente zelf, en dan zoude ze daar wel voorschriften voor moeten kunnen geven. Ik kan jou niet helpen aangezien enkel de gemeente zelf over die gegevens beschikt natuurlijk. Het document waar ik naar verwees is gelinkt aan het gewestplan zelf (dus de basis) maar daarop kunnen dus verkaveling, of RUP's of BPA ofzo liggen. Dat zijn wel basiszaken die de gemeente jou moeten kunnen zeggen, ook een niet-stedenbouwkundigeDe inkleuring van die grond hier staat zelfs niet in dat document.