Zonnepanelen Topic

Hier zelfde setup. Ze gaan op een frame staan dat ze met balast op de grond houdt. Ze staan ook in hoek van 20 graden links en rechts tegen elkaar, dus gaan ook weinig wind pakken.

Worst case kunnen we ze altijd verplaatsen.

Zit er bij jou niks van beton of fundering of zo in de grond? En werkt dat goed? Geen verzakkingen ?
Nee geen verzakking.
K had tijdens m'n tuinwerken wel wat extra betonnen borduurtjes besteld. Deze heb ik gebruikt onder die individuele statieven. Hier wel per paneel te verzetten.

Dat staat eigenlijk wel deftig maar t is niet dat dat allemaal kaarsrecht is. Kan ook niet want er zit beetje golving in de ondergrond. Nu zie ik die panelen niet omdat ze achter een tuinkot staan (40m2). Natuurlijk met een omheining van palen en draad voor de dochter veilig te houden.

Heb geen foto maar iets gelijkaardigs als dit maar in plaatvorm.
rebulb.be-valkbox3.jpg

Was iets van 20€ materiaal per paneel. (Plaat plooien).
Gewicht zijn gratis uitgebroken betonklinkers.

Heb ook nog getwijfeld om iets van hout te maken of metalstuds te plooien. Uiteindelijk is dat allemaal wat minder kritisch als DIY en in de tuin.

Laatst bewerkt:
Bij van der valk hebt ge nog speciale Rubbers daarvoor
Heb inderdaad ook een rubber tussen de borduur en het frame. Heb wel gewoon in de Brico zo rubberen mat per M2 voor gebruikt. Met breekmes in lappen gesneden. Is het nodig weet ik niet maar het dempt alvast vibraties dus slecht zal het niet zijn.

Of zijn het echt Rubbers die je gebruikt op volle grond ofzo?

Wel, niet echt. Parallel geschakelde strings (dus meerdere strings aangesloten op dezelfde MPPT) hebben hetzelfde werkingspunt (bepaald door die MPPT) en het ideale werkingspunt voor de oost string en de west string liggen op een bepaald tijdstip niet hetzelfde (wegens andere oriëntatie). Wat je gaat krijgen is dus een suboptimaal (voor beide) werkingspunt. (mismatch losses).
Nu, enorm zijn die mismatch losses nu ook niet, maar een O- en W-string zouden meer opbrengen als ze door aparte MPPT's worden aangestuurd.

Strings in parallel werken optimaal als ze identiek zijn, zowel in karakteristieken als oriëntatie.
Je doet dat eigenlijk als je de max stringgrootte (panelen in serie en dus max open loop spanning voor je mppt) bereikt hebt, en je toch meer op diezelfde mppt wil aansluiten.

In zijn offerte betekent "parallel" eigenlijk "optimizer per paneel". Dat is enkel de meerprijs waard als er panelen in de schaduw gaan liggen om er zo voor te zorgen dat de rest wel blijft opbrengen en niet de hele string plat valt.
ik zit met een oost west geval
dus als ze elk afzonderlijk zijn aangesloten is parallel geen meerwaarde?

deze werkweek maar 61,9kwh opgewekt.
Natuurlijk valt dit nu met analoge meter nog mee,teller maar 2kwh bij.
Kan me niet voorstellen dat ik met een digitale meer voordeel zou hebben

ik zit met een oost west geval
dus als ze elk afzonderlijk zijn aangesloten is parallel geen meerwaarde?
Ik lees in jouw offerte dat je een omvormer hebt met twee MPP trackers. Dan is het logisch om een oost- en west string apart te bekabelen op twee MPPT's (uw omvormer heeft daarvoor twee ingangen).

De optimizers gaan in uw geval enkel helpen als er in één string (serieschakeling) tijdelijk panelen in de schaduw liggen (denk aan een boom, een schouw, ...). Normaal als in een string 1 paneel in de schaduw ligt dan valt de productie van de hele string plat omdat er geen stroom meer vloeit door dat schaduwpaneel. Een optimizer gaat er voor zorgen dat de spanning van het paneel dat niet opbrengt mee daalt met het vermogen, zodat de stroom door dat paneel nog wel kan blijven vloeien. (een opstelling met optmizers is overigens nog altijd een serieschakeling)

Heb je geen, of maar heel kort, schaduw, dan is de meerwaarde van optimizers heel beperkt. Als alles in de zon ligt doet een optimizer niet veel. Heb je echter een schouw of boom staan op een ongelukkige plaats die de hele namiddag afwisselend op verschillende panelen schaduw werpt, dan kan het wel nuttig zijn.

Laatst bewerkt:
Eens beginnen opzoeken over MPP
Heeft dus ook te maken met het rendement

Mijn goodwe 5000 eh heeft er ook 2
In de app zie ik ook 2 apparte volt/Amp gegevens.
Of mijn viessman panelen nu serie of parallel liggen weet ik niet,maar heb de installateur wel eens horen zeggen tegen die op het dak "neem mss 5 en 8 of was het 6-7"
Zijn 13 panelen zonder ergens iets van schaduw allemaal op zzw "188"

Mss ook met het feit dat ik maar 1 monofase heb

Heb inderdaad ook een rubber tussen de borduur en het frame. Heb wel gewoon in de Brico zo rubberen mat per M2 voor gebruikt. Met breekmes in lappen gesneden. Is het nodig weet ik niet maar het dempt alvast vibraties dus slecht zal het niet zijn.

Of zijn het echt Rubbers die je gebruikt op volle grond ofzo?

Hier zie je een heel deel rubbers waar dan alles op straat. Vermits je minder puntbelasting krijgt gaat het sowieso minder zakken

Hier zie je een heel deel rubbers waar dan alles op straat. Vermits je minder puntbelasting krijgt gaat het sowieso minder zakken
Dat is omdat die armen nogal dun zijn dus.

Hier heb ik dus die borduren daaronder + mijn geplooide plaat heeft meer iets weg van
image.jpg

Dan is die puntbelasting veel minder natuurlijk.

Zonet onderstaande offerte ontvangen, ik ken er niets van dus graag jullie opmerkingen / advies:

Zonnepanelen: 12 x Jinko Solar Tiger Neo N-Type JKM415N-54HL4-B
Omvormer: Huawei SUN2000-3KTL-L1
Inclusief plaatsing
€ 7123 (incl 6 % btw)
Nog iemand feedback of opmerkingen?
Bedankt

Dit jaar nog geplaatst?
1,44 per wp deze tijd is niet slecht
Ik had 1,32 per wp maar dat was nog in april besproken.
En ook wel een 5kw hybrideomvormer

Wp prijzen zijn zo achterhaald hé mensen, bekijk dat toch eens als een project los van het feit dat het ene materiaal nu eenmaal duurder is dan het andere materiaal.

Ik heb een auto gekocht. 100.000 euro en hij heeft 4 wielen.
Da's basically dezelfde uitspraak en even nietszeggend.

Wp prijzen zijn zo achterhaald hé mensen, bekijk dat toch eens als een project los van het feit dat het ene materiaal nu eenmaal duurder is dan het andere materiaal.

Ik heb een auto gekocht. 100.000 euro en hij heeft 4 wielen.
Da's basically dezelfde uitspraak en even nietszeggend.
Eigenlijk heb je gelijk!
Een honda koop je ook voor bvb 40k en
meestal kwaliteitsvoller dan een bmw van 80 k😋

On topic
De panelen heb ik van viessman vitovolt met als uitleg als ik er ooit problemen mee heb of installateur de boeken dichtdoet dat ik dan veel gemakkelijker bij viessman zelf terechtkan,en bij chinese panelen dit veel moeilijker is

Laatst bewerkt:
Iemand hier kaas gegeten van het Victron ESS systeem icm SolarEdge?

Willen graag een Victron Quattro steken naast onze SolarEdge SE10RWS. Hebben hierop een 16kW BYD accu maar wil graag uitbreiden met LifePO accu’s (Seplos Mason 280ah 48v). En hier indien de nood er is een generator op diesel plaatsen.

Huidige PV systeem:
25* LG 345Wp
SE10RWS hybride
16kW BYD LVS

Bijkomend project:
12-16 * Jinko Solar 415Wp
Victron Quattro (deze kan Grid mimic dus heb geen grid nodig om de Solar Edge te laten bollen).
Victron Lynx battery in, Distributor, shunt
Victron Cerbo

Alle hulp en inzichten zijn welkom. 😊

Mvg

Iemand hier kaas gegeten van het Victron ESS systeem icm SolarEdge?

Willen graag een Victron Quattro steken naast onze SolarEdge SE10RWS. Hebben hierop een 16kW BYD accu maar wil graag uitbreiden met LifePO accu’s (Seplos Mason 280ah 48v). En hier indien de nood er is een generator op diesel plaatsen.

Huidige PV systeem:
25* LG 345Wp
SE10RWS hybride
16kW BYD LVS

Bijkomend project:
12-16 * Jinko Solar 415Wp
Victron Quattro (deze kan Grid mimic dus heb geen grid nodig om de Solar Edge te laten bollen).
Victron Lynx battery in, Distributor, shunt
Victron Cerbo

Alle hulp en inzichten zijn welkom. 😊

Mvg
Ben je van plan je huidige systeem volledig te bekabelen op de ups uitgang van de quattro dan? (Omdat je spreekt van grid mimic, dus met het idee om je solar edge aan de praat te houden bij wegvallen grid)

Ben je van plan een generator te voorzien? Een quattro is bedoeld voor 2 ac ingangen (grid en generator). Als je enkel grid hebt ben je evengoed af met een multiplus II.

Enkele aandachtspunten:
-enkel de grote (>8kva) quattro's (en de I, niet de II) staan vandaag op de synergrid lijst. Daardoor hang je altijd vast aan de volledige aanmeldprocedure met netstudie. (En aan de duurdere quattro's)
-de anti eiland werking v d quattro wordt niet geaccepteerd door synergrid dus moet je nog zo'n kostelijk ziehl-relais voorzien

-een quattro heeft een stabiele 48vdc aan de secundaire kant nodig of hij kan alarmen geven ivm overspanning, rimpel, etc. Je moet dus een batterij aangesloten hebben op de quattro. (In theorie zou het zonder moeten kunnen maar op de VE community forum wordt het afgeraden)

-je gaat extra pv koppelen op de quattro en die staat parallel (?) aan je bestaand systeem. Invertervermogens worden daardoor allemaal geteld als productie (ivm of je graag onder de 10kva limiet had gebleven ivm de simpelere aanmeldprocedure)

-ik ben niet helemaal zeker van je bedoelde opstelling maar ga je nu 2 batterijbanken hebben? Die gaan allebei tegelijk proberen uw grid afname naar 0 te regelen. (En allebei met hun eigen teller? VE gebruikt daarvoor een em24, ik weet niet wat de solar edge gebruikt?) Ik ben benieuwd of dat vlot samen speelt.

-die seplos batterij, kan je die zeer voordelig kopen? Die staat niet op de victron compatibility list. Ik zou persoonlijk voor een certified compatible model gaan (ik kies pylontech). Us5000 modules kosten +/- 2100 euro voor 4.8kwh.
Met die bms'en heb je ook geen shunt nodig. Die communiceren hun soc door via de can bus .

En als laatste: lynx distributor of power ins zijn schijte-duur :). Onderzoek eens of het niet voordeliger is om zelf een kast (bv 600x600) met zekeringen en busbar samen te bouwen.
In een lynx (distributor) passen ook enkel mega zekeringen. Die van 58V bestaan niet in formaten onder 125A en hebben maar een interrupt rating van 2kA.
Check zeker ook hun onderbrekingsvermogen want dat is vaak niet toereikend als je enkele batterijen in parallel hebt staan. In sommige gevallen ga je zekeringen >10kA nodig hebben en zit je in het niveau van NH zekeringen of T-class zekeringen.

Laatst bewerkt:
Deze offerte ontvangen voor 20 panelen op plat dak geplaatst onder helling.

Is dit qua prijs competitief?

20 DMEGC DM 400M10-54HBB
1 SMA omvormer SB5.0-1AV-41
bekabeling en ESDEC bevestigingssysteem Keuring
21 Werkuren
uurloon
Totaal
20 1 1 1 21
€ 235,16 € 1.516,58 € 1.290,00 € 150,00 € 35,00
€ 4.703,20
€ 1.516,58
€ 1.290,00