Zonnepanelen Topic

Woensdag afspraak vastgelegd met een installateur die een eerste keer komt kijken. Ze vragen naar ons jaarverbruik, maar gezien we nog een analoge teller hebben en slechts 8 maanden hier wonen, kunnen we hen dit niet geven. Is da installatie zoveel afhankelijk van het jaarverbruik? Dit kan toch snel wijzigen? Momenteel zijn wij slechts met 2 maar in de toekomst komen er kinderen bij, nieuwe toestellen, etc. Waarom niet gewoon het dak volleggen zolang er plaats is?
Wellicht willen ze gewoon al een simulatie doen hoeveel je er wellicht "minstens" nodig hebt.
Je hele dak vol leggen kan ook gerust een dure zaak zijn, afhankelijk de grootte van je dak.

Als je jaarverbruik toont dat je 10 panelen nodig hebt met een omvormer van 3,5kW met een kostprijs van X.
Dan kunnen ze dat vergelijken met bv 20 panelen met een omvormer van 5 of meer kW met een kostprijs van Y.

Tis aan de klant om te bepalen hoe zwaar hij wilt investeren.

als ik mijn jaarverbruik electriciteit nu door de vtest sleep... 6.174,32 goedkoopste variabele. 😲

6400 voor de goedkoopste vaste....

mijn zonnepanelen zijn "terugverdiend" bij deze, ze liggen er 2 jaar op.

als ik mijn jaarverbruik electriciteit nu door de vtest sleep... 6.174,32 goedkoopste variabele. 😲

6400 voor de goedkoopste vaste....

mijn zonnepanelen zijn "terugverdiend" bij deze, ze liggen er 2 jaar op.
3.771,78 goedkoopste variabele. Al heb ik het eigenverbruik van mijn zonnepanelen ook nog toegevoegd aan mijn verbruik.

Al is dit een beetje uzelf rijk rekenen, aangezien ik die prijs nog minstens 1.5 jaar niet ga betalen. En zelfs in de toekomst door de generatie van de zonnepanelen die prijs niet ga betalen.

3.771,78 goedkoopste variabele. Al heb ik het eigenverbruik van mijn zonnepanelen ook nog toegevoegd aan mijn verbruik.

Al is dit een beetje uzelf rijk rekenen, aangezien ik die prijs nog minstens 1.5 jaar niet ga betalen. En zelfs in de toekomst door de generatie van de zonnepanelen die prijs niet ga betalen.

ututut, we mogen es blij zijn met onze investering :lol:

Hier nog altijd aan het wachten op definitieve offerte, heb nu het idee om 6 panelen samen op een helling van 25-30 te leggen, en dan 9 panelen ervoor plat. Hierdoor heb ik toch nog wat opbrengst in de winter ook.

Ik had verleden jaar 3200 dag en 3300 nacht verbruik
Als ik nu de v-test doe en easy indexed neem met 3000/3000 komt dat op 5089 euro momenteel jaarlijks uit.
Als ik nu mijn schatting doe waar nu uit te komen dit jaar namelijk 1000 en 2000 nacht dan is dit "maar" 2446 euro

Zeg nu nog eens dat zonnepanelen geen goed rendement geven

Omvormer is binnen :clap:en wordt volgende week geïnstalleerd.

Brengt dat meteen op? (nieuwbouw, nieuwe digitale meter)
Of is dat pas na keuring?

officieel pas na de keuring mag je installatie aanliggen

in praktijk steken ze hem aan bij het plaatsen van de omvormer. Hij moet toch getest worden :)

Woensdag afspraak vastgelegd met een installateur die een eerste keer komt kijken. Ze vragen naar ons jaarverbruik, maar gezien we nog een analoge teller hebben en slechts 8 maanden hier wonen, kunnen we hen dit niet geven. Is da installatie zoveel afhankelijk van het jaarverbruik? Dit kan toch snel wijzigen? Momenteel zijn wij slechts met 2 maar in de toekomst komen er kinderen bij, nieuwe toestellen, etc. Waarom niet gewoon het dak volleggen zolang er plaats is?
Omdat "vroeger" de vuistregel was om uw jaarverbruik te matchen met de jaarlijkse opbrengst van uw panelen. Terugverdienen moest komen van pure zelfconsumptie (en met terugdraaiende teller was het ook geen probleem dat tijdstip van opwekking en verbruik niet samen vielen).
Dat was ook met de prijzen van vroeger (en een injectietarief dat maar 5c/kwh was). De prijzen vandaag liggen anders en vaak is het idee nu: leg zoveel als er op uw dak past want het verdient zich toch terug.

Als je nog niet weet wat je zelf wil (en/of wat uw jaarverbruik eigenlijk is) bekom je best eens een paar prijzen voor:
- uw verwacht jaarverbruik te matchen
- 1,5 keer overdimensioneren
- uw dak zo vol als mogelijk leggen

En dan (ik weet, ik val wat in herhaling): een kosten/baten tabelletje maken en zien welke simulatie u het meeste rendement oplevert want uiteindelijk doe je het daar toch voor? Rendement op uw zuurverdiende centen.

Ivm de digitale meter, deze weet dus wel hoeveel je per lijn binnentrekt of opt net injecteert. Tis wel zo dat ze nu de lijnen samen tellen en het nu dus niks uitmaakt, maar da kan id toekomst nog altijd veranderen natuurlijk eh.

Vroeg me net af welk model van HP dat was :unsure:

Awel, het is een HP :p

Een HP Latex 570
hp-latex-570.png

Hier nog altijd aan het wachten op definitieve offerte, heb nu het idee om 6 panelen samen op een helling van 25-30 te leggen, en dan 9 panelen ervoor plat. Hierdoor heb ik toch nog wat opbrengst in de winter ook.
Plat? Maar in de winter staat de zon toch lager?
Zet je ze dan niet beter rechtop?
Ik heb een 12 tal panelen tegen mijn schutting gemonteerd zodat ze het maximum van laaghangende zon vangen deze winter.

Plat? Maar in de winter staat de zon toch lager?
Zet je ze dan niet beter rechtop?
Ik heb een 12 tal panelen tegen mijn schutting gemonteerd zodat ze het maximum van laaghangende zon vangen deze winter.
Als ik ze allemaal zou willen op helling zetten heb ik plek re weinig of zou die helling enorm lang en hoog zijn. Ze komen op een plat dak. Zo kan ik er een stuk meer leggen.

Als ik ze allemaal zou willen op helling zetten heb ik plek re weinig of zou die helling enorm lang en hoog zijn. Ze komen op een plat dak. Zo kan ik er een stuk meer leggen.
Geen probleem hoor maar hou er rekening mee dat je het omgekeerde effect zal hebben deze winter. De plat liggende panelen zullen nog minder haaks op de zon staan en nog minder produceren.

Geen probleem hoor maar hou er rekening mee dat je het omgekeerde effect zal hebben deze winter. De plat liggende panelen zullen nog minder haaks op de zon staan en nog minder produceren.
Ja daar ben ik mij wel van bewust, het eerste plan was allemaal plat maar met de winter in het achterhoofd wil ik er minstens een stuk of 6 onder een helling indien mogelijk. Meer lukt technisch niet.

Ja daar ben ik mij wel van bewust, het eerste plan was allemaal plat maar met de winter in het achterhoofd wil ik er minstens een stuk of 6 onder een helling indien mogelijk. Meer lukt technisch niet.
‘t Komt omdat je uw zin zo opbouwt, alsof je de platte legt om toch nog zon te vangen :)

Met de wisselende injectie tarieven.
Hoe berekent je leverancier/afnemer het jaarlijks bedrag dan ?

In principe met de digitale meter kunnen ze elke maand zien hoeveel je injecteert en aan hoeveel €c dit is. Maar doen ze het ook zo ?
Of geven zij gewoon zelf elke maand een waarde/gewicht ?

Ik heb 12 panelen besteld +omvormer en montagemateriaal. Iemand ervaring met de haken en rails van renusol? Groothandel voorziet 1 dakhaak 1 dakhaak per meter rail. Mij lijkt dit echter iets te weinig?

Met de wisselende injectie tarieven.
Hoe berekent je leverancier/afnemer het jaarlijks bedrag dan ?

In principe met de digitale meter kunnen ze elke maand zien hoeveel je injecteert en aan hoeveel €c dit is. Maar doen ze het ook zo ?
Of geven zij gewoon zelf elke maand een waarde/gewicht ?

Terug
Bovenaan