Zonnepanelen Topic

In NL is de injectievergoeding (die je daar krijgt vanaf dat je meter aan 0 beland is) ferm gezakt.

Zo'n scheef systeem moet natuurlijk op een of andere manier gecompenseerd worden, maar da's toch ook wel zuur natuurlijk.

In ieder geval je nieuwe digi meter zal met 0 beginnen. Desnoods de panelen in de lente laten installeren ?
Het installeren van de zonnepanelen kan ik inderdaad in de lente laten gebeuren. Echter installeren zij die meters niet.
Ik vrees dat het nogal moeilijk in te schatten valt wanneer fluvius die meter komt installeren. Als ze pas 3 maand later komen ben ik opnieuw mijn overproductie kwijt.

Het installeren van de zonnepanelen kan ik inderdaad in de lente laten gebeuren. Echter installeren zij die meters niet.
Ik vrees dat het nogal moeilijk in te schatten valt wanneer fluvius die meter komt installeren. Als ze pas 3 maand later komen ben ik opnieuw mijn overproductie kwijt.
Vraag zelf een digitale teller aan? Je betaalt dan wel zo’n 80€ maar je kan zelf kiezen wanneer ze komen, dus dan is die kost potentieel snel terugverdiend.

Vraag zelf een digitale teller aan? Je betaalt dan wel zo’n 80€ maar je kan zelf kiezen wanneer ze komen, dus dan is die kost potentieel snel terugverdiend.
Euhm Fluvius heeft met mij ook dat "spelletje" gespeeld, als je zelf vraagt voor installatie van de digitale meter krijg je een factuur van (in mijn geval)149,82 €, als Fluvius zelf het initiatief neemt, bijv alle meters tegelijk in een straat, dan is het gratis ....in mijn geval wordt de meter geplaatst door een onderaannemer en is elke verkochte plaatsing extra winst tegenover een gratis plaatsing natuurlijk....maar de druk komt vooral van die onderaannemer die pushed om (betalend) te plaatsen en schermt dat het zeer druk is en je misschien je premie gaat verliezen omdat je in de wachtrij zit die (natuurlijk) al zo goed als vol staat voor dit jaar... :rofl:

Laatst bewerkt:
Viessmann 400 Wp. Zijn dat goede panelen ?

Qua omvormer zie ik bij één leverancier:
Huwawei
SMA
Solis
GoodWe
SolarEdge

SMA is de referentie blijkbaar en de "beste"
Huwawei is een hybride dus klaar voor een thuisbatterij
En SolarEdge is elk paneel onafhankelijk en goed voor als er veel schaduw op valt ?

8,5k voor 16 Viessmann panelen (6400 kWp) en een Huwawei omvormer.
1,26€ excl BTW per Wp. Goeie prijs ?
Ik heb 13x viessmann vitovolt 400 full
Black met een goodwe hybride 5000eh

Ik heb 6880 euro betaald btw in zonder aftrek premie van 1380
Maar dat was in april getekend en 1
Juli geplaatst

Begin juli haalde ik geregeld 5260
Nu met het warme weer zoals vandaag eerder rond de 4400.
Eens boven de 25 graden geen wolkje aan de lucht en weinig wind is nefast
Met 13 ligt mijn dak van mijn huis vol dus ja

Begin juli haalde ik geregeld 5260
Nu met het warme weer zoals vandaag eerder rond de 4400.
Eens boven de 25 graden geen wolkje aan de lucht en weinig wind is nefast
Met 13 ligt mijn dak van mijn huis vol dus ja
Hoe kan je nu 5260w halen op een omvormer van 5kw met amper 5200wp op aangesloten? :unsure:

Dont know 😊
Staat iets van 5500??
C379-ACD9-5993-4017-B10-A-C719-C4683912.png

5-A3-ACDB0-D52-A-4532-B7-C4-2-C7-FF22-EEB4-B.png

Mijn SMA Sunny Boy 5.0 heeft ook een piekspanning van ik dacht 5.6 kW. Softwarematig staat die natuurlijk begrensd op 5 omdat er anders teveel op 1 fase komt...

In NL is de injectievergoeding (die je daar krijgt vanaf dat je meter aan 0 beland is) ferm gezakt.

Zo'n scheef systeem moet natuurlijk op een of andere manier gecompenseerd worden, maar da's toch ook wel zuur natuurlijk.
Ge verdient wel de volle pot toch omdat je meter ook terugdraaid?

Groot tekort aan omvormers: duizenden Vlamingen die nu zonnepanelen laten plaatsen, dreigen naast 750 euro premie te grijpen

Viessmann 400 Wp. Zijn dat goede panelen ?

Qua omvormer zie ik bij één leverancier:
Huwawei
SMA
Solis
GoodWe
SolarEdge

SMA is de referentie blijkbaar en de "beste"
Huwawei is een hybride dus klaar voor een thuisbatterij
En SolarEdge is elk paneel onafhankelijk en goed voor als er veel schaduw op valt ?

8,5k voor 16 Viessmann panelen (6400 kWp) en een Huwawei omvormer.
1,26€ excl BTW per Wp. Goeie prijs ?
Van watk zelf wat heb laten uitrekenen. Ja das zeker nie slecht in deze periode

Hangt ook vanaf of het een klasieke dak is, leien dak heeft. Of er ook micro optimisers zijn bij elke paneel etc…

Ge verdient wel de volle pot toch omdat je meter ook terugdraaid?
Ja het is een hybride systeem met salderen (terugdraaiende teller zoals in België, ik weet zelfs niet of ze een prosumentenvergoeding hebben daar) en dan dus de extra overschot met injectievergoeding.

De commentaren onder het tweakers artikel spraken wel over kWh prijzen van tegen de 1 euro, ik weet dus niet of de elektriciteitsprijzen daar nog hoger zijn dan hier of dat dat extrapolatie was…

Graag jullie advies / ervaringen.
Zonet onderstaande offerte ontvangen:

14 x Trina Solar 390 WP Full Black zonnepanelen .
1 x Sungrow SH5.0-RS omvormer .
ClickFit Evo Schuin dak Installatiemateriaal
totaal vermorgen 5.460 Wp
verwachte opbrengst 4.200 kWh
€ 6500 all-in btw inclusief

Wat vinden jullie van deze samenstelling?
Kwalitatief goede onderdelen?
Prijs OK ?

Alvast bedankt,

Terug
Bovenaan