Zonnepanelen Topic

Ik begreep er eigenlijk niks van.
Ik heb een easy contract, wat blijkbaar wil zeggen dat je niet mag bellen naar de helpdesk…
De installateur heeft begin maart de zonnepanelen geplaatst, en de week nadien was de keurder er. (Nieuwbouw op dat moment bijna opgeleverd)
Er stond al een digitale meter.
Via Fluvius kan je meteen, na een dag of zo, de injectie zien, maar in de ENGIE app niet. De elektricien ze me dat je je pv installatie ook nog moet aanmelden bij Fluvius, dan pas krijg je iets voor je injectie, terwijl je wel volop injecteert .
Dus onmiddellijk gedaan. Eind vorige week pas kreeg ik een mail dat de aanmelding is doorgevoerd en nu zie ik idd een injectie met een min bedrag. Het gaat dus automatisch.
Geen idee wat er gaat gebeuren met de afgelopen 5 maand aan injectie.

Laatst bewerkt:
Geen idee wat er gaat gebeuren met de afgelopen 5 maand aan injectie.
Daar ben ik ook heel curieus naar, want ik heb al om en bij de 2000 kWh op het net gezet, en tegen de tarief van 18 cent de kWh is dat wel wat...
Het kan toch onmogelijk zijn dat die allemaal stilletjes onder de mat worden geschoven omdat Fluvius een logge beer is?

Thuisbatterijen zijn situatie per situatie te bekijken. Soms is het interessant en soms niet.
Voor mij ligt het kantelpunt toch zowat rond de 3500 kWh om een thuisbatterij te bekijken als potentieel interessant.
Soms is het interessanter van gewoon méér panelen te leggen, maar als de dakcapaciteit bereikt is, is een batterij het enige volgende wat een mogelijke besparing kan betekenen.

Maar goed een rekenvoorbeeld:

Als je nu op een verbruik van 4000 kWh de zelfconsumptie van 30% naar 65% kan verhogen. (wat realistisch is trouwens, wij zien veel 70+ passereen bij klanten).
Hiervoor gebruik je een batterij met een bruikbare capaciteit van 6 kWh. Dus een 7 kWh @ 85% DOD.
Neem nu nog dat deze investering 6000 euro kost. Hierop is een premie bedrag van 1300 euro.
De netto investering is dan 4700 euro.

Een kWh kost tegenwoordig +- 50 à 55ct
De injectievergoedingen liggen gemiddeld rond de 18ct als je kijkt naar de laatste maanden.
De netto winst met de batterij is dus 32ct/kWh (50ct - 18ct) tot 37 ct (55ct - 18ct)
4000 * 0,35 = 1400 kWh extra besparing aan 32 / 37 ct/kWh of dus een netto van 448 euro / 518 euro per jaar
4700 / 448 = 10,5 jaar (zonder indexering, capaciteitstariefvoordelen, ...)
4700 / 518 = 9,0 jaar

Op een verbruik van 6000 kWh 30% naar 65% met een 9 kWh bruikbare opslag gaat dit alweer anders liggen.
Neem dan 7500 euro als investering, met een premie van 1725 euro.
Netto investering is dan 5775 euro.
Netto winst komt dan op
6000 * 0,35 = 2100 kWh extra besparing aan 32 / 37 ct/kWh of dus een netto opbrengst van 672 euro / 777 euro per jaar
5775 / 672 = 8,6 jaar
5775 / 777 = 7,43 jaar

Uiteraard zal de aankoopprijs meespelen want als je PV + batterij in één keer plaatst en bijgevolg met een hybrideomvormer kan werken en dergelijke kan de prijs van de batterij normaliter ook goedkoper wat enkel de terugverdientijden ten goede komt.
Veelvoorkomend is ook mensen met groenestroomcertificaten en een kapotte omvormer na 12 / 13 jaar en dan vervangen naar hybride + batterij.

Maar op een verbruik van 2500 kWh per jaar. Neen, leg dan gewoon 4kWp en profiteer van de extra injectievergoeding. Wil je later een batterij is je installatie dan ten minste ook groot genoeg om die effectief op te laden.
Een gepensioneerd koppel kan toch makkelijk zonder batterij een zelfverbruik van 50% behalen?
Mijn vrouw werkt van thuis uit en ons zelfverbruik is 55%. Wasmachine,afwasmachine en droogkast overdag opzetten en wij behalen dat % al.

Wat ik mij serieus afvraag. Elk gezin gaat toch ooit een elektrische wagen moeten aanschaffen. Uw batterij gaat dan amper tot niet gebruikt worden...?

Een gepensioneerd koppel kan toch makkelijk zonder batterij een zelfverbruik van 50% behalen?
Mijn vrouw werkt van thuis uit en ons zelfverbruik is 55%. Wasmachine,afwasmachine en droogkast overdag opzetten en wij behalen dat % al.

Wat ik mij serieus afvraag. Elk gezin gaat toch ooit een elektrische wagen moeten aanschaffen. Uw batterij gaat dan amper tot niet gebruikt worden...?
Dus elke dag draait u wasmachine, droogkast en vaatwasser? Hangt ook van u installatie af en hoeveel opbrengst. Je gaat nog geen 5 kWh verbruiken door bovenstaande elke dag eens te laten draaien.

Net wel? Als je overdag niet thuis bent en met de wagen op het werk dan zit je veel op te wekken zonder een verbruiker. Heb je dan een grote batterij dan kan je dat s avonds en s nachts volledig in je auto dumpen.

Een ev is eigenlijk zeer positief voor de use case van een thuisbatterij want het grote probleem voor veel mensen vandaag is dat ze in de zomer niet genoeg grote verbruikers hebben om alle gecapteerde energie aan te besteden (en dan rendeert uw batterij niet want ze zit constant vol) en in de winter is er niet genoeg opwekking om de batterij iedere dag gevuld te krijgen (daar rendeert ze opnieuw niet optimaal).
Als je een EV hebt dan heb je het hele jaar door een quasi bodemloze put om elke kwh die je met de thuisbatterij hebt kunnen vangen in te steken. Stel 100km per dag, dat is 22kwh, bovenop uw normaal verbruik.

De investering voor een thuisbatterij is eigenlijk een speculatie op de delta tussen afname en injectietarieven. Is die groot (zoals in het begin van dit jaar, en vandaag eigenlijk ook nog), dan wordt dat rendabeler. Wordt die delta de komende jaren weer kleiner (zoals ze de voorbije jaren was) dan smelt uw rendement weg (of is dat negatief).

Ook niet helemaal correct. 2 dagen slechter weer per maand en je kan al geen volle batterij gebruiken om je pieken af te vlakken.

Een batterij mag natuurlijk ook slim aangestuurd worden. Met een controller en wat logica kan je op slechte dagen s nachts (of overdag) een minimum lading houden door hem te laden uit het net aan 2.5kw, zodat je steeds genoeg hebt om je avondpiek te overbruggen.

Een beetje slimme sturing is bij peak shavi'g sowieso aangewezen want als je batterij niet zo groot is, en ze is ingesteld om uw netafname naar 0 te regelen (altijd max uit de batterij dus, wat volgens mij de standaardinstelling is) dan is er het gevaar dat je batterij niet meer voldoende over heeft tegen dat je aan de pieken van de dag komt.

Laatst bewerkt:
Ik laat die gok voorlopig aan mij voorbij gaan, aangezien ik echt geen zin heb in een extra toestel dat naar de zak kan gaan zonder dat die toestellen bestaan uit hot swappable batterijpacks zonder dat hier een meerkost aan gelinkt is.
Dat is ook zo, heel wat batterijsystemen zijn modulair. Dan heb je bv modules van 2.5 of 3.5kwh die je parallel kan schakelen en die je appart kan vervangen .

De investering voor een thuisbatterij is eigenlijk een speculatie op de delta tussen afname en injectietarieven. Is die groot (zoals in het begin van dit jaar, en vandaag eigenlijk ook nog), dan wordt dat rendabeler. Wordt die delta de komende jaren weer kleiner (zoals ze de voorbije jaren was) dan smelt uw rendement weg (of is dat negatief).
Way back when toen de elektriciteit nog aan de bomen groeide (2021 pre-december, toen die goeie ouwe Vlaamse energieleverancier nog niet failliet verklaard was), was afname per kWh iets van een 12 eurocent per kWh, met alle heffingen enzovoort bij kwam dat op 42 centen uit voor mij toen. Injectie was toen een vier tot maybe acht centen. De delta toen was dus een goeie 35 cent.
Vandaag de dag kost afname 25 cent (40?) wat dus ruw geschat op een 50 cent per kWh komt all in. Injectie is 18 cent, dus de delta is 32 eurocent per kWh. Niet zo heel veel verschil dus in absolute delta.

Of die delta belangrijk is hangt in grote mate af van jouw verbruik. Kleine verbruiker, grote opwekker gaat daar niet zo door beïnvloed worden, omdat er nog steeds een groot deel zal geïnjecteerd worden.
Een beetje slimme sturing is bij peak shavi'g sowieso aangewezen want als je batterij niet zo groot is, en ze is ingesteld om uw netafname naar 0 te regelen (altijd max uit de batterij dus, wat volgens mij de standaardinstelling is) dan is er het gevaar dat je batterij niet meer voldoende over heeft tegen dat je aan de pieken van de dag komt.
Ik vraag me werkelijk af of prak schaving met een batterij eigenlijk ook de moeite is… Volgens mij kan je veel beter iets letten op je piekverbruiksmomenten, dan te vertrouwen op een batterij die dat toch niet kan trekken, en je dus wel zo goed als iedere maand er toch een grote piek bijhebt…

Dat is ook zo, heel wat batterijsystemen zijn modulair. Dan heb je bv modules van 2.5 of 3.5kwh die je parallel kan schakelen en die je appart kan vervangen .
Je kan die nù vervangen, wanneer die batterijen zelf nog gemaakt worden. Denk je echt dat je binnen tien jaar nog dezelfde batterij packs hebt? Of sterker nog, dat de nieuwe batterij packs gaan werken met je omvormer of met de oude packs? Ik vrees dat je bedrogen uit gaat komen…

Je kan die nù vervangen, wanneer die batterijen zelf nog gemaakt worden. Denk je echt dat je binnen tien jaar nog dezelfde batterij packs hebt? Of sterker nog, dat de nieuwe batterij packs gaan werken met je omvormer of met de oude packs? Ik vrees dat je bedrogen uit gaat komen…
Binnen 15j (6000 cycles) zijn al je batterijpacks aan vervanging toe en vervang je alles door modules v d laatste generatie. Gaat er binnen nu en 5j iets kapot (defect, niet slijtage dus) dan heb je wel nog een apparte module om te vervangen.

Zijn die eigenlijk eurobat 10 -12, 6-9 of zit daar helemaal geen standaardisatie op?

EDIT:
Met hot swappable bedoel ik eerder zoals bij NAS'en of NVR's dat je gewoon die batterij er kunt uitpluggen en een nieuwe er kunt insteken zonder dat je ook maar iets van montage of demontage moet doen om dat mogelijk te maken.

Ik weet dat die zaken bestaan voor UPS'en, ik had ondertussen verwacht dat men dat ook langzaamaan ging integreren in deze systemen.

Binnen 15j (6000 cycles) zijn al je batterijpacks aan vervanging toe en vervang je alles door modules v d laatste generatie. Gaat er binnen nu en 5j iets kapot (defect, niet slijtage dus) dan heb je wel nog een apparte module om te vervangen.
Mja, die compatibiliteit is niet gegarandeerd bij mijn weten. Er waren zelfs voorbeelden van huawei waarbij de batterijen van de generatie 3j later niet compatibel waren met de hybrideomvormer. Als die compatibiliteit er niet is, heb ik mijn twijfels of je die over 5-10j gaat hebben.

En gezien de kost van die systemen lijkt mij dat toch wel belangrijk dat je zoiets langer kunt gebruiken. Om maar te zwijgen over wat het geval gaat zijn of uw oude batterijsystemen nog compatibel gaan zijn als uw omvormer de geest aan maarten gaat geven. Ze zijn nu al niet compatibel over een termijn van 3j... zwijg stil als we dan over 10 - 15j spreken... en het begint duur te worden als je na 9 j vb uw omvormer moet vervangen, en tegelijkertijd dan ook uw volledig batterijsysteem moet vervangen. En dit enkel omdat de softwareondersteuning van het BMS of... niet langer gegarandeerd is.

Daarom als die hot swappable zijn wegens industriestandaard, dan heb je iets meer zekerheid op lange termijn. En moet je bij zo'n defecte batterij ook geen installateur laten komen om een batterij te vervangen. Al blijf je met het probleem zitten, dat die wisselstukken (die batterij) moeten gemaakt worden en dat die later herbruikbaar zijn in de volgende versies (dus backwards compatibel). En ik ben niet zo zeker of men daarmee echt rekening houdt.

Tegenwoordig zijn het eerder modules in een aparte behuizing die je er kunt bijzetten (duur...) ofwel dat je de bestaande behuizing moet opendraaien om dan de batterijen te manipuleren, wat niet zo evident is.

Laatst bewerkt:
Zijn die eigenlijk eurobat 10 -12, 6-9 of zit daar helemaal geen standaardisatie op?

EDIT:

Met hot swappable bedoel ik eerder zoals bij NAS'en of NVR's dat je gewoon die batterij er kunt uitpluggen en een nieuwe er kunt insteken zonder dat je ook maar iets van montage of demontage moet doen om dat mogelijk te maken.

Ik weet dat die zaken bestaan voor UPS'en, ik had ondertussen verwacht dat men dat ook langzaamaan ging integreren in deze systemen.

Mja, die compatibiliteit is niet gegarandeerd bij mijn weten. Er waren zelfs voorbeelden van huawei waarbij de batterijen van de generatie 3j later niet compatibel waren met de hybrideomvormer. Als die compatibiliteit er niet is, heb ik mijn twijfels of je die over 5-10j gaat hebben.

En gezien de kost van die systemen lijkt mij dat toch wel belangrijk dat je zoiets langer kunt gebruiken. Om maar te zwijgen over wat het geval gaat zijn of uw oude batterijsystemen nog compatibel gaan zijn als uw omvormer de geest aan maarten gaat geven. Ze zijn nu al niet compatibel over een termijn van 3j... zwijg stil als we dan over 10 - 15j spreken... en het begint duur te worden als je na 9 j vb uw omvormer moet vervangen, en tegelijkertijd dan ook uw volledig batterijsysteem moet vervangen. En dit enkel omdat de softwareondersteuning van het BMS of... niet langer gegarandeerd is.

Daarom als die hot swappable zijn wegens industriestandaard, dan heb je iets meer zekerheid op lange termijn. En moet je bij zo'n defecte batterij ook geen installateur laten komen om een batterij te vervangen. Al blijf je met het probleem zitten, dat die wisselstukken (die batterij) moeten gemaakt worden en dat die later herbruikbaar zijn in de volgende versies (dus backwards compatibel). En ik ben niet zo zeker of men daarmee echt rekening houdt.

Tegenwoordig zijn het eerder modules in een aparte behuizing die je er kunt bijzetten (duur...) ofwel dat je de bestaande behuizing moet opendraaien om dan de batterijen te manipuleren, wat niet zo evident is.
Bij omvormer batterij systemen waar er maar 1 batterij door de fabrikant compatibel wordt verklaard lijkt me dat risico inderdaad reeel.
In mijn redenering dacht ik eerder aan een meer open charger/inverter zoals een victron multiplus. Die publiceert op zijn site een lijst van minstens 10 compatibele batterijsystemen. Ik ga er inderdaad vanuit gaan dat over de lifecycle van die omvormer er minstens 1 batterij op die lijst zal staan.

Voor een defecte module heb je ook niet echt een installateur nodig. Dat is het systeem spanningsloos zetten, 4 kabels van de module losklikken en dan weer vast klikken op de nieuwe.

Ik vraag me oprecht af of het 10-15% verlies op die energie plus afschrijving tegenover die mogelijke piekafvlakking echt gaat opbrengen...
Dat zal van je piek afhangen vermoed ik.
Ik ben nog aan 't twijfelen om een batterij te zetten enkel om de pieken af te vlakken. We hebben nu nog terugdraaiende teller, maar als de digitale hier komt met dat capaciteitstarief, gaan we groen lachen denk ik. Alles is hier op elektriciteit met toch een paar zware verbruikers.
't Zal nog even de kat uit de boom kijken worden. Als ik in de eerste maanden zie dat het capaciteitstarief hoog genoeg is om een batterij te verantwoorden, kan ik dan nog beslissen om er een te zetten.

Als je met een plat dak zit en alles is mogelijk. Is het dan gebruikelijk om je panelen te verdelen of OZW? Lijkt erop dat er precies altijd of OW of Z gedaan wordt.

Plat dak maakt weinig uit gezien de lage helling.
Kies de opstelling die minste plaats inneemt.
Dat is toch ook niet helemaal correct hoor. Wij hebben een plat dak en een OW opstelling, helling 15°. Destijds ook simulaties laten maken met alles op Z waardoor we met hogere pieken op de middag zaten en toch significant minder spreiding van de opbrengst.

Ook op een plat dak zal je met OW een betere spreiding hebben waardoor je toch 's ochtends en' s avonds wat meer opbrengst zal hebben vergeleken met zuiver Z.

Terug
Bovenaan