Renegadexxripxx
Well-known member
Mijn wordt puur gestuurd op basis van vraagtemperatuur aan thermostaat aan 23°C, omdat ik niet kan regelen per 0.5°COnze verwarming wordt deels gestuurd door buitenvoeler en deels door vraagtemperatuur aan thermostaat van 22°C.
Ik ben geen expert maar ik zie niet in hoe mijn huis op 22°C kan blijven bij wintertemperaturen zonder dat de pomp 's nachts aanslaat?
Overdag blijft het vaak 'te warm' door zonnewinsten om de pomp te laten aanslaan.
Ons systeem werd berekend en ingeregeld door Viessmann zelf en we zijn eigenlijk best tevreden van het rendement en het relatief lage verbruik. Volgens hen was het ook niet mogelijk om ons huis op temperatuur te houden zonder nachtwerk van de warmtepomp tijdens de winter.
. Die zorgt er dan voor dat het snachts daalt tot 21-22°C (laatste bij normale winterdagen, eerste als het vriest dat het kraakt) en dan start die het terug op in de tijd die ik via de timer heb gegeven. En krijgt die het zonder problemen terug op temperatuur.Ik heb wel een buffervat van 200l, dat een beetje helpt voor de tijd s'nachts te overbruggen. Net zoals ik ook een apart vat heb voor mijn sanitair warm water, waarbij het niet aangewezen is om dan vlak voor slapen te gaan te gaan douchen als je de morgen erop u wilt douchen. Al kan het soms wel (hangt af van de temperatuur van het water dat nog opgeslagen is in het vat).
Maar kijk, als jij tevreden bent, dan is dat goed hé. Standaard stond die initieel gewoon op dat de pomp mag draaien wanneer die wilde, en was het niet meer dan gewoon voor de dag een instelling veranderen dat die niet mag draaien tussen x en y uur. En kon je dat ook vlot terugdraaien. Dus het was niet alsof ik daarmee de inregeling van de firma volledig teniet deed.
En ik vond niet dat ik veel te verliezen had om het eens te proberen. Worst case scenario moest ik ofwel een extra hemd aandoen of de airco in verwarmen zetten... dus was voor mij het proberen eens waard. En ik heb er, voor mijn geval, geen probleem in gezien.
Met hun simulatie kwam ik normaliter uit op 2100+kwh elektrisch verbruik (dus draaien wanneer die wilt), met mijn instelling zat ik rond de 1600 - 1800kwh afhankelijk van hoe koud het was (en hoe warm ik hem had ingesteld)