Zonnepanelen Topic

Onze verwarming wordt deels gestuurd door buitenvoeler en deels door vraagtemperatuur aan thermostaat van 22°C.
Ik ben geen expert maar ik zie niet in hoe mijn huis op 22°C kan blijven bij wintertemperaturen zonder dat de pomp 's nachts aanslaat?
Overdag blijft het vaak 'te warm' door zonnewinsten om de pomp te laten aanslaan.
Ons systeem werd berekend en ingeregeld door Viessmann zelf en we zijn eigenlijk best tevreden van het rendement en het relatief lage verbruik. Volgens hen was het ook niet mogelijk om ons huis op temperatuur te houden zonder nachtwerk van de warmtepomp tijdens de winter.
Mijn wordt puur gestuurd op basis van vraagtemperatuur aan thermostaat aan 23°C, omdat ik niet kan regelen per 0.5°C :(. Die zorgt er dan voor dat het snachts daalt tot 21-22°C (laatste bij normale winterdagen, eerste als het vriest dat het kraakt) en dan start die het terug op in de tijd die ik via de timer heb gegeven. En krijgt die het zonder problemen terug op temperatuur.

Ik heb wel een buffervat van 200l, dat een beetje helpt voor de tijd s'nachts te overbruggen. Net zoals ik ook een apart vat heb voor mijn sanitair warm water, waarbij het niet aangewezen is om dan vlak voor slapen te gaan te gaan douchen als je de morgen erop u wilt douchen. Al kan het soms wel (hangt af van de temperatuur van het water dat nog opgeslagen is in het vat).

Maar kijk, als jij tevreden bent, dan is dat goed hé. Standaard stond die initieel gewoon op dat de pomp mag draaien wanneer die wilde, en was het niet meer dan gewoon voor de dag een instelling veranderen dat die niet mag draaien tussen x en y uur. En kon je dat ook vlot terugdraaien. Dus het was niet alsof ik daarmee de inregeling van de firma volledig teniet deed.
En ik vond niet dat ik veel te verliezen had om het eens te proberen. Worst case scenario moest ik ofwel een extra hemd aandoen of de airco in verwarmen zetten... dus was voor mij het proberen eens waard. En ik heb er, voor mijn geval, geen probleem in gezien.
Met hun simulatie kwam ik normaliter uit op 2100+kwh elektrisch verbruik (dus draaien wanneer die wilt), met mijn instelling zat ik rond de 1600 - 1800kwh afhankelijk van hoe koud het was (en hoe warm ik hem had ingesteld)

Er moet dan wel opgelet worden dat de spanning niet te laag wordt in de winter of op donkere dagen. Dat is een probleem voor Fluvius wel.
Da's idd hun probleem. In ons geval stijgt de spanning zowat 10V als de zon opkomt (243-244 naar +253), enkel en alleen sinds die ene boer zijn installatie heeft. Als Fluvius hun werk op voorhand had gedaan bij het onderzoek of die installatie wel kon, zat de rest van de straat nu niet met de miserie.

Ze kunnen dus op zich gerust nog wat terugschroeven aan die basisspanning.

Wij zitten met een gelijkaardige situatie. Nieuwbouw, warmtepomp, 9.3kWP met 28 panelen op O (14) en W(14). Plat dak wel dus helling 15°.

Ik zou altijd kiezen voor meer panelen op W. Wat ga je in de voormiddag met extra panelen op O doen? Op W ga je in de namiddag en avond een pak meer productie meenemen, zeker in de tussenseizoenen. Thuiskomen en wasmachine opzetten, vaatwas, koken, auto insteken...

Uw warmtepomp zal vooral 's nachts draaien als die werkt op buitenvoeler. Wij hebben grote ramen op O en Z waardoor we in de winter veel zonnewinst hebben tot in de namiddag. De temperatuur blijft dan boven de 22°C tot laat in de nacht waardoor de warmtepomp enkel in de late nacht/vroege ochtend ff draait om het huis op temperatuur te houden. Warmtepomp en zonnepanelen zullen helaas slecht samenwerken in de winter zonder terugdraaiende teller.
Dat is wel een vrij laag percentage zelf consumptie. Ik werk 3 dagen van thuis uit en mijn vriendin heeft regelmatig recup tijdens de week. Dus ik hoop op die manier toch ons zelf verbruik te kunnen laten stijgen. Ook in combinatie met een elektrische wagen die er in 2023 zou komen. Vooral die wagen lijkt me interessant omdat mijn werkgever de elektriciteitskosten vergoed aan het normale nettarief.

Wat de warmtepomp betreft zou je die vrij uitgebreid kunnen instellen. Bv enkel sturen met de binnen thermostaat, maar ze wel uitschakelen indien het buiten warmer dan 17°C is.
En/of nachtverlaging instellen zodat je de warmtepomp pas in gang schiet de volgende ochtend. Dan heb je minder defrosts, hogere COP en mogelijks de zonnepanelen die iets opbrengen.
Hoe dit in de praktijk zal uitdraaien weet ik niet, maar ik zou de verschillende mogelijkheden willen testen en alles loggen in Home Assistant/InfluxDB om zo te zien welke situatie er het voordeligst is.

Ook de runs van het SSW zou ik willen sturen met HA indien mogelijk. Maar normaal moet het lukken met de huidige Vaillant connector. Op het moment dat de panelen het meest opbrengen/injecteren, is het waarschijnlijk ook het warmst buiten. Dus hogere COP en minder netafname.

Alleen twijfel ik als het nog als het zin heeft om van 9300kWp naar 10800kWp te gaan, want ik vrees dat het vooral injecteren zal worden. Al is dat ook niet slecht aan de huidige injectietarieven, maar zal het zo blijven?

Iemand toevallig een idee hoelang Het duurt eer je reactie krijgt na aanmelding van de zonnepanelen….

Heb al schrik dat ik iets verkeerd gedaan heb ofzo maar waarschijnlijk zal het gewoon door de enorme drukte zijn….

Hoe lang duurt dat btw voor fluvius uw dossier zonnepanelen/batterij heeft geregistreerd?
3 maand na uploaden van alle info staat dat nog steeds "in behandeling". Het straffe is dan nog dat je zelf alles al moet invullen...

Typisch Belgisch weer zeker. Alle administratie zelf doen en dan nog maanden wachten op de verwerking. Ohja, en dan pas kan je de premie gaan aanvragen waar je nog eens alle gegevens moet invullen die fluvius al had...
Ondertussen al nieuws gekregen?
Daarnet eens mail gestuurd hoelang dit ongeveer zou duren maar hier is het nog maar 2maand geleden dus zal nog veel geduld moeten hebben 🥸

Ondertussen al nieuws gekregen?
Daarnet eens mail gestuurd hoelang dit ongeveer zou duren maar hier is het nog maar 2maand geleden dus zal nog veel geduld moeten hebben 🥸
Ja sinds vorige week staat het als behandeld en heb ik de aanvraag voor de premie kunnen invullen. Heb er wel voor gebeld naar fluvius waar iemand me dan telefonisch heeft gezegd dat ze mijn dossier gingen bekijken en een paar dagen later was het effectief in orde.
Nu zal het dus weer enkele maanden zijn vooraleer het premiedossier verwerkt is wrs :)

Hier aanmelding bij Fluvius op 08/06. Na 30 dagen eens gebeld en ze gingen ons dossier hogere prioriteit geven aangezien onze teller niet kan terugdraaien. Maar die persoon zei dat het dan nog steeds een of twee maand kon duren.

Wat betreft de stroom die teruggeleverd wordt aan het net? Gaat die retro-actief tot de datum van aanmelding vergoed worden? Op het moment van aanmelding waren de panelen ook al een maand geïnstalleerd en het produceren (en dus ook aan het terugleveren).

Wat betreft de stroom die teruggeleverd wordt aan het net? Gaat die retro-actief tot de datum van aanmelding vergoed worden? Op het moment van aanmelding waren de panelen ook al een maand geïnstalleerd en het produceren (en dus ook aan het terugleveren).
Ik vraag me hetzelfde af. Van mijn energieleverancier kreeg ik de boodschap dat ze een teruglevercontract automatisch zouden laten ingaan vanaf dat ze van Fluvius iets horen, maar dat lijkt me straf dat dat op de langdradige aanmeldprocedure moet wachten.
Ik loop met deze hoge injectie prijzen dan echt wel honderden euro's mis...

Ja absoluut - dat gaat om serieuze bedragen die we mislopen en Fluvius of onze energieleverancier die dan gratis stroom krijgt die ze zelf duur kunnen verkopen...

Aangezien ze prosumententarief ook met terugwerkende kracht vorderen, zal dit ook wel zo geregeld zijn vermoed ik. Wel maar vanaf datum van keuring.

Ja sinds vorige week staat het als behandeld en heb ik de aanvraag voor de premie kunnen invullen. Heb er wel voor gebeld naar fluvius waar iemand me dan telefonisch heeft gezegd dat ze mijn dossier gingen bekijken en een paar dagen later was het effectief in orde.
Nu zal het dus weer enkele maanden zijn vooraleer het premiedossier verwerkt is wrs :)
Ons wist Fluvius vorige week te zeggen dat ze nu de premieaanvragen van februari zijn aan het verwerken.

Ja zou retro actief zijn volgens Luminus. Mijn installatie is in april ofzo goedgekeurd door Fluvius maar in juni had Luminus nog niks doorgekregen van Fluvius.

Volgens de installateur van de zonnepanelen mocht dat wel.

Ik heb het niet nagekeken - ook niet mijn vakgebied in de juridische sector.
Installateurs vertellen tegenwoordig precies wel heel veel onzin. Die van mijn broer bv beweert bij hoor en bij laag dat de digitale teller helemaal niet geplaatst wordt als je panelen legt.
Ik vraag me steeds meer af of het slechte wil of onkunde is.

Installateurs vertellen tegenwoordig precies wel heel veel onzin. Die van mijn broer bv beweert bij hoor en bij laag dat de digitale teller helemaal niet geplaatst wordt als je panelen legt.
Ik vraag me steeds meer af of het slechte wil of onkunde is.

Tegen collega zei een installateur : je moet dat niet aangeven aan Fluvius. Zo krijg je geen digitale meter en moet je ook geen prosumententarief betalen.

Er zitten dus nog genoeg cowboys in die sector.

@SpecialK1983 : geen idee wat er gebeurt als je installatie al draait vooraleer het gekeurd is. Wordt die dan afgekeurd? Krijg je boete?

Terug
Bovenaan