Zonnepanelen Topic

In Duitsland bestaat er blijkbaar een bedrijf dat zonnepanelen verkoopt om... aan het balkon te hangen: https://we.do.solar/en

Het ziet er allemaal erg wollig uit, en voor de weinige output vind ik het ook vrij duur.

Maar wat me opvalt is dat je het systeem gewoon in een stopcontact moet steken en dat er geen interventie nodig is van een elektricien of een keurder. Dit is in ons land vermoedelijk verboden? Hoe kan zoiets trouwens goed werken?
Buiten het balkonbevestigingssysteem is dat niet zo uitzonderlijk. In Nederland heb je tig webshops die zonnepanelen met micro-omvormers verkopen die je rechtstreeks in een stopcontact kan steken.

Niemand een update? Als ik snel lees in voorwaarden vrees ik van niet.

De uitbreiding van een bestaande installatie komt niet in aanmerking

Lijkt me toch duidelijk (en logisch) dat ge daar geen premie voor krijgt.

Alé, eens Fluvius hun contactformulier gebruikt, benieuwd hoe snel ze reageren.
Sinds mei dit jaar viel de omvormer plots af en toe uit. Zo 1x in 2 weken, maar de andere dagen bleef hij schoon onder de 245V, dus niet meteen iets mee gedaan toen. Nu valt hij al 2 weken op rij dagelijks eens uit, zelfs als hij nog ver van zijn maximaal vermogen zit. Nu eens gemeten in de kast. Omvormer zit op L1 en daar meet ik nu al 252V met mijn meter, in de SMA app zelf zegt hij 251,84, dus dat lijkt toch een correcte meting te zijn. Op de L2 en L3 zit elk 251V, dus dat is wat ik van de cabine binnenkrijg. Over 2 fases meet ik zelfs +440V. Allemaal veel te hoog natuurlijk.
"Toevallig" heeft er een 1500m verder in straat zijn volledige loods vol gelegd met in totaal 1200 panelen. 1200. De dag na plaatsing begonnen de problemen hier.
Ik dacht dat die mannen sowieso een onderzoek moesten laten doen voor zo'n mega-installaties om dit soort problemen tegen te gaan? En wat ook vreemd is, is dat die dus de dag na plaatsing al in werking zouden zijn? Bij ons op 't werk moest Fluvius eerst vanalles komen doen voor de installatie mocht opgezet worden, ook al lagen de (daar 600) panelen er al een maand. Ik heb dus een vermoeden dat die kerel gewoon zijn installatie in gang heeft gestoken zonder dat Fluvius al is langsgeweest. Nu, met dat formulier in te vullen, gaan ze daar dan ook wel op uitkomen.
Dat is idd aan de hoge kant. Netspanning mag 230V ±10% zijn.
Dus maximaal 253V. Hoger dan dat zullen uw PV-panelen gaan uitschakelen. Enige wat jij idd kan doen is contact opnemen met Fluvius.
Normaal reageren die daar redelijk snel op. Kan ook zijn dat die eerst een toestel gaan plaatsen om de spanning te loggen.
Kun je in uw SMA app zien hoeveel uw minimale & maximale spanning in een dag is? vooral bv op een donkere dag. Kan goed zijn dat die dan te laag komt.

Dat is idd aan de hoge kant. Netspanning mag 230V ±10% zijn.
Dus maximaal 253V. Hoger dan dat zullen uw PV-panelen gaan uitschakelen. Enige wat jij idd kan doen is contact opnemen met Fluvius.
Normaal reageren die daar redelijk snel op. Kan ook zijn dat die eerst een toestel gaan plaatsen om de spanning te loggen.
Kun je in uw SMA app zien hoeveel uw minimale & maximale spanning in een dag is? vooral bv op een donkere dag. Kan goed zijn dat die dan te laag komt.
Ik denk het niet, ik vind enkel momentane waardes, 't zou moeten zijn dat ik er naast kijk.
Als ik de spanning meet als de zon al onder is, kom ik ook steevast over de 240 uit. Tot een paar maand terug waren onze waardes een heel stuk lager, dus er moet toch ergens iets veranderd zijn van buitenaf? Ik vermoed die mega-installatie hier wat verder, want de tijd komt overeen.

Das nu al 6 weken dat mijn panelen hier liggen zonder omvormer en zonder zicht op installatie pfff…

Straks ist bouwverlof en ist al niemeer voor deze maand he?

daarna is de zomer rap gedaan.

Godverdomme zeg hangt een beetje mijn kloten uit.

Ook een tijdje mogen wachten op omvormer.
Eind maart offerte getekend normaal plaatsing 3de week mei. Vorige donderdag hebben ze zonnepanelen geïnstalleerd en morgen komen ze omvormer installeren (die ook al bij ons staat)
Wel een duurdere omvormer moeten nemen omdat oorspronkelijke niet meer dit jaar ging geleverd worden.

Het is hatelijk omdat je de meest productieve maanden kwijt bent.
Ik hoop nog een goeie augustus en september te hebben.

"Kwijt"... volgend jaar komen die terug hoor. Met een digitale meter zit je toch sowieso niet met het "oh nee ik ben de terugdraaiende maanden kwijt" probleem.

kwijt is relatief gezien bv bij chickenlal ze er al 6 weken opliggen ;)
Bij mij is de installatie ook 5 weken later gebeurd dan voorzien.
Moest dit in het najaar zijn dan was je klaar voor nieuw jaar, nu heb ik het gevoel dat door de leverproblemen we een jaar verliezen :p

alles is relatief erin, zeker omdat het iets is voor decennia.

Das nu al 6 weken dat mijn panelen hier liggen zonder omvormer en zonder zicht op installatie pfff…

Straks ist bouwverlof en ist al niemeer voor deze maand he?

daarna is de zomer rap gedaan.

Godverdomme zeg hangt een beetje mijn kloten uit.
Hier van hetzelfde. Maar de leverancier is op zijn beurt aan het wachten op omvormers.

Frustrerend idd. Zeker nu het goed weer is.

De uitbreiding van een bestaande installatie komt niet in aanmerking

Lijkt me toch duidelijk (en logisch) dat ge daar geen premie voor krijgt.
Bedankt voor de uitleg.
Huis gekocht met beperkt aantal panelen. Vind dat dan toch niet zo logisch dat je dan geen recht hebt op premies.

Inderdaad snel antwoord gehad van Fluvius, alleen is het zo'n typisch ontwijkend gedoe. Het zal een instelling zijn in de omvormer die er voor zorgt dat hij uitvalt, dus de installateur dat moet komen oplossen! En dat een meting tussen 218 en 248 acceptabel is, terwijl ik duidelijk heb vermeld dat we over alle fases +250 binnen krijgen. Blijkbaar zou ik volgens die mail sowieso de installateur eerst moeten laten komen en zijn verslag doorsturen voor zij komen. Dus sowieso kosten maken, voor iets dat al duidelijk hun "fout" is. :rolleyes:
Dus ofwel hebben die niet goed gelezen en een standaard mail gestuurd.

Is dit een goede offerte?
Plaatsing kan nog in 2022 zodat ik de premie nog heb.

10x SunPower P6-BLK 405wp 25 jaar garantie
Huawei SUN2000-KTL omvormer 10 jaar garantie

6600euro excl btw

Valt weinig over te zeggen zonder te weten waar ze geplaatst worden...

Het vermogen van die Huawei wordt precies wel niet vermeld.
Sunpower is wel kwaliteit maar dat zijn de meeste panelen tegenwoordig wel.

Op eerste zicht met de beperkte info lijkt het mij geen prijsbreker te zijn.

Valt weinig over te zeggen zonder te weten waar ze geplaatst worden...

Het vermogen van die Huawei wordt precies wel niet vermeld.
Sunpower is wel kwaliteit maar dat zijn de meeste panelen tegenwoordig wel.

Op eerste zicht met de beperkte info lijkt het mij geen prijsbreker te zijn.
Bij vermogen omvormer staat inderdaad nog te bepalen.

Plat dak
Oriëntatie -15°
Hellingsgraad 10°
Schaduwverlies 0%
Oriëntatie hellingfactor 95%
Staat op de plat dak waar ik altijd zon heb / geen schaduw.
Vrijstaande woning met niks in de buurt.

Maar ik verbruik momenteel maar 2600 kwh. Zou ik dan beter iets van 3000 plaatsen of eerder 4000 om te genieten van injectievergoeding? Of enkel juist genoeg zonnepanelen om mijn verbruik op te vangen?
Ik lees vaak dat mensen extra zonnepanelen willen zetten.
Is het met andere woorden slim/aangeraden om 1000wp extra zetten tov uw verbruik? Als ik een berekening doe lijkt me dat op 4 jaar terugbetaald te zijn, wat me niet realistisch lijkt.(zal wel iets fout gedaan hebben)

Er komt uiteraard ooit wel een laadpaal. (Ik verbruik overdag aangezien mijn vrouw thuis een praktijk heeft. Wasmachine enzo staat dan ook overdag op)

Laatst bewerkt:
Bij vermogen omvormer staat inderdaad nog te bepalen.

Plat dak
Oriëntatie -15°
Hellingsgraad 10°
Schaduwverlies 0%
Oriëntatie hellingfactor 95%
Staat op de plat dak waar ik altijd zon heb / geen schaduw.
Vrijstaande woning met niks in de buurt.

Maar ik verbruik momenteel maar 2600 kwh. Zou ik dan beter iets van 3000 plaatsen of eerder 4000 om te genieten van injectievergoeding? Of enkel juist genoeg zonnepanelen om mijn verbruik op te vangen?
Ik lees vaak dat mensen extra zonnepanelen willen zetten.
Is het met andere woorden slim/aangeraden om 1000wp extra zetten tov uw verbruik? Als ik een berekening doe lijkt me dat op 4 jaar terugbetaald te zijn, wat me niet realistisch lijkt.(zal wel iets fout gedaan hebben)

Er komt uiteraard ooit wel een laadpaal. (Ik verbruik overdag aangezien mijn vrouw thuis een praktijk heeft. Wasmachine enzo staat dan ook overdag op)
Het is allemaal heel specifiek voor jouw situatie. Veel meningen, ervaringen en prijzen zijn terug te vinden in dit topic waarmee je aan de slag kan.

Persoonlijk zou ik zeker al:
-meerdere offerte vragen om te kunnen vergelijken
-geen offerte tekenen zonder het vermogen van de omvormer.

Een belangrijk gegeven is dat je geen terugdraaiende teller meer hebt en dus niet zomaar de 'totale opbrengst van de installatie' mag aftrekken van jouw verbruik.
Dus een 3000kWp installatie zal nooit jouw verbruik van 2600kWh dekken. (S nachts is er geen zonne-energie)

Met de huidige terugleververgoeding is het wel interessant omdat deze relatief hoog zijn. Daardoor, in het huidig kader, zal je met een te grote installatie mogelijks een lage elektriciteitsfactuur hebben.
Hoeveel jouw ROI is zal je zelf moeten inschatten/uitrekenen.

Hoe heb je jouw berekening gedaan?

Maar ik zou rekening houden met in de nabije toekomst duurdere energie en een persoonlijk hoger verbruik m.b.t auto, warmtepomp, ...
Dus ik zou, als de prijs goed zit, zoveel mogelijk profiteren van de bestaande subsidie en voor 4kWp of hoger gaan bij een verbruik van 2,6mWh in het huidig kader. Mogelijks afhankelijk van de prijs meer panelen als het vermogen van de omvormer.

Laatst bewerkt:
Inderdaad snel antwoord gehad van Fluvius, alleen is het zo'n typisch ontwijkend gedoe. Het zal een instelling zijn in de omvormer die er voor zorgt dat hij uitvalt, dus de installateur dat moet komen oplossen! En dat een meting tussen 218 en 248 acceptabel is, terwijl ik duidelijk heb vermeld dat we over alle fases +250 binnen krijgen. Blijkbaar zou ik volgens die mail sowieso de installateur eerst moeten laten komen en zijn verslag doorsturen voor zij komen. Dus sowieso kosten maken, voor iets dat al duidelijk hun "fout" is. :rolleyes:
Dus ofwel hebben die niet goed gelezen en een standaard mail gestuurd.
Vreemd, hier stond relatief snel iemand van Fluvius toen ik melding maakt van het uitvallen van onze omvormer omdat we regelmatig over de 253V gingen (met de waarschuwing dat het op onze kosten zou zijn als bleek dat het een probleem is met onze installatie). De technieker heeft binnen bij ons wat uitgemeten om te zien of hij ons niet gewoon van fase kon veranderen, maar dat was geen optie. Enkele weken later hebben ze dan in de cabine op straat het voltage wat lager gezet als ik het me nog goed herinner.

Ondertussen zijn er in de wijk weer zonnepanelen bijgelegd en tikken we de 253V af en toe weer aan, maar voor zover ik kan zien nog niet lang genoeg om de omvormer te laten uitvallen. Is natuurlijk een kwestie van tijd voor ik Fluvius weer zal moeten contacteren en ik weet niet of ze dan nog iets gaan kunnen doen zonder structurele aanpassingen aan het netwerk hier.

Half april de offerte getekend, half mei waren alle materialen binnen bij de installateur behalve de omvormer.
We zijn midden juli en nog steeds dezelfde situatie :confused2:

Half april de offerte getekend, half mei waren alle materialen binnen bij de installateur behalve de omvormer.
We zijn midden juli en nog steeds dezelfde situatie :confused2:

eind maart getekend, vorige week installatie zonnepanelen, dinsdag zijn ze terug geweest om omvormer te plaatsen.
Technieker om effectief omvormer te connecteren aan kast komt op 21 juli (inderdaad)
Denk dat heel hun planning fucked is door die leverproblemen van omvormers.

Terug
Bovenaan