Zonnepanelen Topic

Ik heb een vraag over hoe ik best mijn huidige zonnepaneleninstallatie zou uitbreiden.

De huidige installatie (geplaatst mei 2022) is als volgt:

- 23 panelen DMEGC 395 Wp
- SolarEdge SE5000H omvormer (1 fasig)
- 23 S440 optimisers

16 panelen zijn zuid-oost gericht (122° onder een hellingshoek van 45°) en 7 panelen zijn noord-west gericht (302° onder een hellingshoek van 45°).

Geschatte jaarproductie is 8,31 MWh.

Jammer genoeg had ik nog niet voldoende opzoekingen gedaan op dat moment en heb ik niet overwogen om mijn dak volledig vol te laten plaatsen.

Op de noord-west kant, zou ik makkelijk nog 14 panelen kunnen bijplaatsen. De huidige omvormer is al redelijk ondergedimensioneerd tav de panelen, maar hetgeen afgetopt wordt is beperkt en volgens de installateur en de SolarEdge applicaties zou deze omvormer toch de beste keuze zijn.

Als ik 14 panelen zou bijplaatsen, wat lijkt jullie dan de beste optie?

- Een bijkomende kleinere omvormer (3 of 4 kW) op een andere fase? Onze elektriciteitsaansluiting is 3 fasig (32A 3x400V+N).
- Dan wel huidige omvormer vervangen door een zwaarder driefasig model.
- Bijkomende vraag: aangezien de bijkomende panelen slechts in één richting zouden liggen en er geen schaduw op de panelen valt: ook voor een SolarEdge systeem gaan dan wel gewoon een stringsysteem?

Alle tips zijn welkom. En ik besef natuurlijk dat het efficiënter had gekund als we onmiddellijk besloten hadden het ganse dak vol te leggen...
Ga je dan niet boven de 10kWp?
Moet je hiervoor niet eerst toestemming vragen bij de netbeheerder?

Nah. Het vermogen van je panelen maakt geen hol uit. Het is de output van je solar inverters die je dient op te tellen.
Die SE5000H is maar 5000VA dus nog een inverter van 3-4 kW kan er gerust bij.
Hij zou zelfs nog een SE5000H kunnen zetten van want 5000VA is minder dan 5000 Watt.

Ik heb een vraag over hoe ik best mijn huidige zonnepaneleninstallatie zou uitbreiden.
Ik zou nog een volledig apart systeem installeren maar dan een systeem zonder die optimizers.
Tests hebben bewezen dat die dingen hun geld niet waard zijn en het amper een hol uitmaakt of je nu optimizers hebt of niet.
Ga gewoon voor een string systeem, je panelen hebben toch pass through dioden moest er hier en daar wat schaduw vallen.
Als je 2 systemen hebt heb je ook wat redundantie. :) Never touch a running system.

Ik ga ook all out met panelen btw. Ik ga een schutting volzetten met 12 verticale panelen van 375 Wp. Daarnaast nog een terrasafdekking bouwen met 10 panelen, zadel en plat dat met een stuk of 12 en een kleiner dak met nog eens 4. :biglaugh:

8,31 MWh en nog willen bijplaatsen? Puur voor de verkoop injectie dan?

Een stuk voor de injectie en een stuk omdat we later dit jaar nog 2 EVs verwachten die toch wel wat gaan verbruiken...

Nee, we zouden zeker onder de limiet blijven doordat de 2e omvormer 3-4kW zou zijn.
Toestemming van de netbeheerder zou ik niet aan beginnen want dan vragen ze daar ongetwijfeld weer een vergoeding of minstens een studiekost voor.

Nah. Het vermogen van je panelen maakt geen hol uit. Het is de output van je solar inverters die je dient op te tellen.
Die SE5000H is maar 5000VA dus nog een inverter van 3-4 kW kan er gerust bij.
Hij zou zelfs nog een SE5000H kunnen zetten van want 5000VA is minder dan 5000 Watt.

Exact.

Ik zou nog een volledig apart systeem installeren maar dan een systeem zonder die optimizers.
Tests hebben bewezen dat die dingen hun geld niet waard zijn en het amper een hol uitmaakt of je nu optimizers hebt of niet.
Ga gewoon voor een string systeem, je panelen hebben toch pass through dioden moest er hier en daar wat schaduw vallen.
Als je 2 systemen hebt heb je ook wat redundantie. :) Never touch a running system.

Ik ga ook all out met panelen btw. Ik ga een schutting volzetten met 12 verticale panelen van 375 Wp. Daarnaast nog een terrasafdekking bouwen met 10 panelen, zadel en plat dat met een stuk of 12 en een kleiner dak met nog eens 4. :biglaugh:

Ja ik denk dat dat ook het meest efficiënte zal zijn prijs/kwaliteit. Ik hou wel van de SolarEdge app en de monitoring mogelijkheden, maar om daar nu aanzienlijk meer voor te betalen als het niet nodig is.

Ja all out gaan met panelen lijkt de toekomst te zijn. Tenzij de elektriciteitsprijs de komende jaren terug een serieuze duik zou nemen, maar zelfs dan geeft het wat voldoening om (quasi) zelfvoorzienend te zijn.

Rare vraag misschien maar ik zie op mijn overzicht bij Luminus dat mijn nachtverbruik standaard (een stuk) hoger ligt dan mijn dagverbruik. Bv maand mei:
- 58.8 kWh verbruik dag
- 126.5 kWh verbruik nacht
- 552.2 kWh productie dag
- 208.6 kWh productie nacht

We hebben zonnepanelen en een warmtepomp op hoge temperatuur. Komt dit verschil puur door de warmtepomp, ondanks dat we overdag met 2 thuis werken, wasmachines, ... hebben draaien? Weet er ook iemand of die luminus voorschot berekeningen rekening houden met de elektriciteit die je opwekt(en dus terug doorverkoopt aan hen)? Ze willen ons voorschot minimum x6 doen wat ik gezien onze zonnepanelen sowieso weiger tot de volgende afrekening.

Weekend telt ook mee als nacht normaal gezien.
In mei hadden we veel zon, dus je jouw verbruik overdag ligt sowieso laag in combinatie met zonnepanelen. Ik veronderstel dat de verwarming in mei uit staat, maar je warmtepomp nog draait voor warm water? Kan je zien wanneer die runs plaats vinden? Je kan die beter doen op het moment dat je panelen goed produceren.

Heb je eigenlijk recht op die premie van 1400 euro max bij een uitbreiding van je setup?
Hebben reeds 2,7 kwp van 2011 maar plaats voor meer.

We zijn aan het kijken voor zonnepanelen aan de andere kant van ons dak te leggen ook. Vorig jaar hebben wij de Veka premie gekregen (slimme meter die niet terugdraait). Nu vroegen we ons af of we bij aankoop van die nieuwe panelen recht hebben op de premie bij aankoop ervan?

Das nu al 6 weken dat mijn panelen hier liggen zonder omvormer en zonder zicht op installatie pfff…

Straks ist bouwverlof en ist al niemeer voor deze maand he?

daarna is de zomer rap gedaan.

Godverdomme zeg hangt een beetje mijn kloten uit.

Euhm als ik me niet vergis IS den bouw in verlof gegaan afgelopen vrijdag :wallbash:

Hangt ervanaf welke regio je zit.
En er zijn bedrijven die zich daar niet aan houden. Grote multinationals die in de technieken zitten (HVAC, sterkstroom, zwakstroom,,...) die houden zich daar niet strikt aan.

In Duitsland bestaat er blijkbaar een bedrijf dat zonnepanelen verkoopt om... aan het balkon te hangen: https://we.do.solar/en

Het ziet er allemaal erg wollig uit, en voor de weinige output vind ik het ook vrij duur.

Maar wat me opvalt is dat je het systeem gewoon in een stopcontact moet steken en dat er geen interventie nodig is van een elektricien of een keurder. Dit is in ons land vermoedelijk verboden? Hoe kan zoiets trouwens goed werken?

In Duitsland bestaat er blijkbaar een bedrijf dat zonnepanelen verkoopt om... aan het balkon te hangen: https://we.do.solar/en

Het ziet er allemaal erg wollig uit, en voor de weinige output vind ik het ook vrij duur.

Maar wat me opvalt is dat je het systeem gewoon in een stopcontact moet steken en dat er geen interventie nodig is van een elektricien of een keurder. Dit is in ons land vermoedelijk verboden? Hoe kan zoiets trouwens goed werken?
Zonder keuring mag je dat hier enkel off-grid gebruiken. En dat raakt hier nooit gekeurd (toch niet in een stopcontact).

Alé, eens Fluvius hun contactformulier gebruikt, benieuwd hoe snel ze reageren.
Sinds mei dit jaar viel de omvormer plots af en toe uit. Zo 1x in 2 weken, maar de andere dagen bleef hij schoon onder de 245V, dus niet meteen iets mee gedaan toen. Nu valt hij al 2 weken op rij dagelijks eens uit, zelfs als hij nog ver van zijn maximaal vermogen zit. Nu eens gemeten in de kast. Omvormer zit op L1 en daar meet ik nu al 252V met mijn meter, in de SMA app zelf zegt hij 251,84, dus dat lijkt toch een correcte meting te zijn. Op de L2 en L3 zit elk 251V, dus dat is wat ik van de cabine binnenkrijg. Over 2 fases meet ik zelfs +440V. Allemaal veel te hoog natuurlijk.
"Toevallig" heeft er een 1500m verder in straat zijn volledige loods vol gelegd met in totaal 1200 panelen. 1200. De dag na plaatsing begonnen de problemen hier.
Ik dacht dat die mannen sowieso een onderzoek moesten laten doen voor zo'n mega-installaties om dit soort problemen tegen te gaan? En wat ook vreemd is, is dat die dus de dag na plaatsing al in werking zouden zijn? Bij ons op 't werk moest Fluvius eerst vanalles komen doen voor de installatie mocht opgezet worden, ook al lagen de (daar 600) panelen er al een maand. Ik heb dus een vermoeden dat die kerel gewoon zijn installatie in gang heeft gestoken zonder dat Fluvius al is langsgeweest. Nu, met dat formulier in te vullen, gaan ze daar dan ook wel op uitkomen.

Zonder keuring mag je dat hier enkel off-grid gebruiken. En dat raakt hier nooit gekeurd (toch niet in een stopcontact).
Ik dacht de keuring enkel maar ging over dingen tot aan een stopcontact?

Aanmelden zal je bij Fluvius moeten doen lijkt me, maar welke regels gelden dan dat er een keuring moet gebeuren voor dit huishoudelijk apparaat? Als dit voldoet aan de veiligheidsnormen van een stofzuiger lijkt me dat een keurder daar niets over te zeggen gaat hebben?

Ik dacht de keuring enkel maar ging over dingen tot aan een stopcontact?

Aanmelden zal je bij Fluvius moeten doen lijkt me, maar welke regels gelden dan dat er een keuring moet gebeuren voor dit huishoudelijk apparaat? Als dit voldoet aan de veiligheidsnormen van een stofzuiger lijkt me dat een keurder daar niets over te zeggen gaat hebben?
Zou veel te simpel zijn moest het zo werken. Dan kon je gewoon 15KW aan omvormers in je stopcontacten stoppen en zonder keuren terug leveren. Dat is geen huishoudelijk apparaat, maar een toestel dat energie opwekt en het net gaat gebruiken. Dan moet je dat laten keuren en mag dat niet in een stopcontact zitten.

Terug
Bovenaan