Zonnepanelen Topic

Ik ben zelf een compleet system aan het bouwen met een 5kVA EasySolar 2 als een hobbyprojectje.
Hieronder zie je een foto van de testopstelling zodat ik het toestel beter leer kennen voordat ik all out ga met panelen en batterijen.

De naam easysolar zou je doen durven denken dat het simpel is maar het tegendeel is waar.
Het is een ongelofelijk krachtig toestel met tonnen parameters die je kan aanpassen naar je noden.
Het doet eigenlijk verschillende dingen, MPPT charger 250V/100A, BMS & batterij laadsysteem, 5 kVA DC/AC inverter systeem en nog een datalogger/remote console zodat je vanaf op afstand alles kan aanpassen.
Heel het systeem kan ook opstarten en laden van de batterijen dus van een blackout heb ik geen last.

Eens het systeem volledig opgebouwd is zal het de volgende speccs hebben:
- 20 x 375Wp Longi Solar
- 250V/100 MPPT
- 4800W/5kVA inverter
- 64 VRLA batterij packs totaal 48V 768Ah. Ik ga max. 30%-40% van de capaciteit gebruiken om de batterijen te sparen wat neerkomt op 11 tot 15 kWh bruikbaar vermogen

Panelen 3k
Inverter 2,3k (was verkeerd geprijsd, online besteld en is toch toegekomen :biglaugh: )
ET112 energiemeter €110
Kabel, rails, draadhulzen, MC4 connectoren, tools & meters 1k
En de prijs van de batterijen?

Euhm ... we letten er wel op wanneer we de energievreters aanzetten :) wasmachine draait tussen 12 en 16 uur, alle was drogen we buiten (open veranda), we letten er op dat het sluipverbruik zo laag mogelijk is (de batterij vangt dit wel op maar toch) etc...
Mijn batterij gaat tegenwoordig niet onder de 70% en elke dag terug op 100%, dus ik leef uiteindelijk ook 100% van batterij en zonnepanelen, maar toch heb ik ‘iets’ van verbruik 🤷🏻‍♂️.. mijn piekvermogen is al 3 maanden Max 300W als ik kijk op mijn.fluvius.

Nuja, aan 10kW import en 350kW export maakt dat nu ook niet zoveel uit op een maand.

Jij hebt dus al een digitale teller? Ik nog steeds op de terugdraaiende maar we passen ons verbruik aan alsof we reeds op digitaal zitten met capaciteit … alles is binnen bij Fluvius maar ik hoor of zie niets en ik ga ze niet wakker schudden ;) November gaat heel de straat zowiezo over op digitaal voor elektriciteit en voor de enkelingen die aardgas hebben.

Dus je kan uw verbruikers voeden zonder dat er netspanning aanwezig is?
De inverter kan dus grid forming werken?
Inderdaad, in tegenstelling tot de Tesla powerwall en andere batterij systemen heb ik geen grid nodig om het licht thuis te laten branden.
Indien mijn solar productie mijn verbruik overschrijdt en mijn verbruik minder is dan de capaciteit van mijn batterij muur dan kan ik gedurende de zomer de automaat in mijn zekeringkast afleggen. (niet dat ik dat echt doe maar het kan)

Inderdaad, in tegenstelling tot de Tesla powerwall en andere batterij systemen heb ik geen grid nodig om het licht thuis te laten branden.
Indien mijn solar productie mijn verbruik overschrijdt en mijn verbruik minder is dan de capaciteit van mijn batterij muur dan kan ik gedurende de zomer de automaat in mijn zekeringkast afleggen. (niet dat ik dat echt doe maar het kan)
Je hebt dan toch een overname systeem mag ik hopen?
Want indien niet dan is dat gewoon niet legaal zie ook C10/11

Je hebt dan toch een overname systeem mag ik hopen?
Want indien niet dan is dat gewoon niet legaal zie ook C10/11
Wat bedoel je precies met "overname systeem"?
De dubbele ontkoppeling die backfeed in de grid voorkomt wanneer ze bvb het net in de straat spanningsloos zetten voor werken?

Ik vind document C10/11 niet onmiddelijk. Heb je een link?
Mijn toestel staat in de lijst van goedgekeurde toestellen in C10/26.

:EDIT:
Ik zie net dat alles van C10/26 ook goedgekeurd is onder C10/11.

Ik ben zelf een compleet system aan het bouwen met een 5kVA EasySolar 2 als een hobbyprojectje.
Hieronder zie je een foto van de testopstelling zodat ik het toestel beter leer kennen voordat ik all out ga met panelen en batterijen.

De naam easysolar zou je doen durven denken dat het simpel is maar het tegendeel is waar.
Het is een ongelofelijk krachtig toestel met tonnen parameters die je kan aanpassen naar je noden.
Het doet eigenlijk verschillende dingen, MPPT charger 250V/100A, BMS & batterij laadsysteem, 5 kVA DC/AC inverter systeem en nog een datalogger/remote console zodat je vanaf op afstand alles kan aanpassen.
Heel het systeem kan ook opstarten en laden van de batterijen dus van een blackout heb ik geen last.

Eens het systeem volledig opgebouwd is zal het de volgende speccs hebben:
- 20 x 375Wp Longi Solar
- 250V/100 MPPT
- 4800W/5kVA inverter
- 64 VRLA batterij packs totaal 48V 768Ah. Ik ga max. 30%-40% van de capaciteit gebruiken om de batterijen te sparen wat neerkomt op 11 tot 15 kWh bruikbaar vermogen

Panelen 3k
Inverter 2,3k (was verkeerd geprijsd, online besteld en is toch toegekomen :biglaugh: )
ET112 energiemeter €110
Kabel, rails, draadhulzen, MC4 connectoren, tools & meters 1k

Hoe leg je zo'n installatie uit aan de brandverzekering? En welke opslag heb je daarvoor moeten betalen?

Hoe leg je zo'n installatie uit aan de brandverzekering? En welke opslag heb je daarvoor moeten betalen?
Alles wordt volgens de regels geïnstalleerd met kwaliteits materialen.
Dus overal ruim de secties respecteren, draadhulzen gebruiken, connecties op torq, geforceerde ventilatie in de ruimte, busbar afgezekerd en iedere batterijpack wordt ook nog eens apart zeer scherp (3A) afgezekerd. Iedere pack zit in een stalen doos met een wand van 1mm dik.
De ruimte wordt ook met RF30 vuurvaste gyprocplaten afgewerkt (zie roze platen overal).
Ook zullen er 6 sprinklers in de ruimte hangen in de buurt van de batterijen.

De batterijen komen uit industriële UPS systemen, hebben altijd aan de lader gehangen en werden misschien per jaar 1 keer ontladen.
Als je de impedantie van de batterijen meet zijn ze zo goed als nieuw.
Overgekocht voor de schrootprijs.

Alles wordt volgens de regels geïnstalleerd met kwaliteits materialen.
Dus overal ruim de secties respecteren, draadhulzen gebruiken, connecties op torq, geforceerde ventilatie in de ruimte, busbar afgezekerd en iedere batterijpack wordt ook nog eens apart zeer scherp (3A) afgezekerd. Iedere pack zit in een stalen doos met een wand van 1mm dik.
De ruimte wordt ook met RF30 vuurvaste gyprocplaten afgewerkt (zie roze platen overal).
Ook zullen er 6 sprinklers in de ruimte hangen in de buurt van de batterijen.

De batterijen komen uit industriële UPS systemen, hebben altijd aan de lader gehangen en werden misschien per jaar 1 keer ontladen.
Als je de impedantie van de batterijen meet zijn ze zo goed als nieuw.
Overgekocht voor de schrootprijs.

Ja goed. Maar dat is de vraag niet. Je gaat een huisgemaakte batterij van minstens 11 kWh installeren in een binnenruimte van een woonhuis. Je hebt dat toch eerst besproken met je verzekeringsmaatschappij?

Ja goed. Maar dat is de vraag niet. Je gaat een huisgemaakte batterij van minstens 11 kWh installeren in een binnenruimte. Je hebt dat toch eerst besproken met je verzekeringsmaatschappij?
Nee? Waarom zou ik dat doen? De installatie zal gekeurd worden volgens het AREI en aangemeld worden bij fluvius.
Ik maak geen batterij he. Ik sluit een batterij aan.
Ik betwijfel of anderen ook naar de verzekering lopen die een lithium-ion of whatever aansluiten op hun BMS/inverter?

Nee? Waarom zou ik dat doen? De installatie zal gekeurd worden volgens het AREI en aangemeld worden bij fluvius.
Ik maak geen batterij he. Ik sluit een batterij aan.
Ik betwijfel of anderen ook naar de verzekering lopen die een lithium-ion of whatever aansluiten op hun BMS/inverter?

Het is uw installatie. Maar ik zou toch eens met die mensen bellen of op z'n minst je contract napluizen voor je een installatie doe niet door een erkende installateur werd geplaatst in gebruik neemt.

Een keuring volgens het AREI wilt nog niet zeggen dat je verzekering alles gaat dekken bij brand op een polis die werd afgesloten vooraleer doe batterijopslag aanwezig was.

Het is uw installatie. Maar ik zou toch eens met die mensen bellen of op z'n minst je contract napluizen voor je een installatie doe niet door een erkende installateur werd geplaatst in gebruik neemt.

Een keuring volgens het AREI wilt nog niet zeggen dat is verzekering alles gaat dekken bij brand.
Goeie opmerking. Ik zal het eens nazien. Ik ben een geschoolde technicus die aan elektrische installaties mag werken als bv. zelfstandige maar je hebt inderdaad een bijkomend opleidingkje nodig eer je zonnepanelen op een dak mag gooien en een inverter mag aansluiten.

Wat bedoel je precies met "overname systeem"?
De dubbele ontkoppeling die backfeed in de grid voorkomt wanneer ze bvb het net in de straat spanningsloos zetten voor werken?
Inderdaad een installatie om uwzelf los te koppelen van het net. Een netontkoppeling dus.
En die homologatie gaat enkel over zaken die parallel draaien met het net. Je mag die dus gebruiken gekoppeld met het net. Dat zegt niks over dat het kan gebruikt worden als load forming inverter.

En over het brandpolis verhaal. Zeer belangrijk in dit alles is dat een elektrische keuring niet zaligmakend is, noch een geschoold technicus zijn.
Iedereen mag zich elektricien noemen en een bedrijf dat elektrische installaties plaatst oprichten. Je zou schrikken hoeveel plaatsers van PV-installaties niet elektrisch geschoold zijn.
Maar het belangrijkste in heel het verhaal is niet die opleiding. Het is de aansprakelijkheid die er is als jij als professional iets doet bij een klant onder betaling.
Die aansprakelijkheid die is er niet als jij zelf een installatie bij u thuis doet. Dat spreekt men van brute pech, maar de verzekering zal dan ook vaak zeggen "brute pech".

Inderdaad een installatie om uwzelf los te koppelen van het net. Een netontkoppeling dus.
En die homologatie gaat enkel over zaken die parallel draaien met het net. Je mag die dus gebruiken gekoppeld met het net. Dat zegt niks over dat het kan gebruikt worden als load forming inverter.
De loss of mains functie werkt zeer goed. In minder dan een seconde hoor ik de breakers open gaan indien ik de automaat tussen de inverter en het net open leg. Ook voldoet het toestel aan de grid codes voor productie en aangezien deze in een gigantische lijst van toestellen staat die ook diezelfde functie hebben zal het wel OK zijn als "load forming inverter" zeker? Ik heb die term nog niet veel zien passeren. :(

En over het brandpolis verhaal. Zeer belangrijk in dit alles is dat een elektrische keuring niet zaligmakend is, noch een geschoold technicus zijn.
Iedereen mag zich elektricien noemen en een bedrijf dat elektrische installaties plaatst oprichten. Je zou schrikken hoeveel plaatsers van PV-installaties niet elektrisch geschoold zijn.
Maar het belangrijkste in heel het verhaal is niet die opleiding. Het is de aansprakelijkheid die er is als jij als professional iets doet bij een klant onder betaling.
Die aansprakelijkheid die is er niet als jij zelf een installatie bij u thuis doet. Dat spreekt men van brute pech, maar de verzekering zal dan ook vaak zeggen "brute pech".
Ik heb er eigenlijk een andere ervaring mee.
In het verleden heb ik nog een eenmanszaak als electricien/technicius gerund en eer ik mijn zaak mocht opstarten moest ik toch all mijn diplomas aanleveren.
Dat de solar installatie business vol met cowboys zit die er niet veel van kennen dat is helaas ook waar. Vaak is het enkel de baas die het examen gedaan heeft en installaties in bedrijf mag nemen maar het volk dat op uw dak kruipt heeft vaak een niet relevante opleiding genoten...

Ik zou dus eigenlijk zelf die opleiding/examens moeten doen? Dan zelf mij verzekeren met een professionele verzekering en dan ook de subsidies vangen? (want nu krijg ik geen subsidie want niet geïnstalleerd door een geregistreerde solar tech)?

De loss of mains functie werkt zeer goed. In minder dan een seconde hoor ik de breakers open gaan indien ik de automaat tussen de inverter en het net open leg. Ook voldoet het toestel aan de grid codes voor productie en aangezien deze in een gigantische lijst van toestellen staat die ook diezelfde functie hebben zal het wel OK zijn als "load forming inverter" zeker? Ik heb die term nog niet veel zien passeren. :(
Hij bedoelt grid forming ipv load forming.

Andere firma is ook aan het kijken voor offerte, maar blijkbaar zouden de polycarbonaat panelen op mijn carport een probleem vormen omdat die niet sterk genoeg zijn. Die andere firma had daar dus niets van gezegd.. Man toch op den duur weet ge het niemeer ze. Als ik ze dan zelf zou willen leggen kan dan die pc panelen breken ofzo en zit ik ook weer in de shit..

Sinds gisteren 19:40 geen registratie maar van mijn homewizard p1 van de dag gegevens, bij ‘nu‘ blijf ik het wel zien.
toevallig iemand zelfde probleem?

Terug
Bovenaan