Zonnepanelen Topic

Ik vraag deskundig advies
Ik zou liever geen digitale meter voor de gas installeren.
Ik heb daar geen profijt aan en ze krijgen meer inzicht in het verbruik, meer inbreuk in mijn privacy en meer straling.
Waarom zou ik dan niet protesteren of ben ik een schaap dat altijd maar ja knikt.

modedit: onnodig taalgebruik verwijderd

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vraag deskundig advies.
Ik heb daar geen profijt aan en ze krijgen meer inzicht in het verbruik, meer inbreuk in mijn privacy en meer straling.
Waarom zou ik dan niet protesteren of ben ik een schaap dat altijd maar ja knikt.
Waarom zou dat meer straling geven? Dat communiceert via de teller van je elektriciteit, want heeft geen eigen verbinding met Fluvius.
Zelf krijg je ook meer inzicht he.

Inbreuk in de privacy omdat ze zien hoeveel gas je verbruikt amai

Waar gaan we eigenlijk naar toe met deze wereld.

Ahja daar in de centrale zit een manneke "JA! Kerkstraat nummer 13 staat te masturberen in den douche denk ik. Zijn water en zijn gas zijn aan het knallen"

Ik vraag deskundig advies.
Deze link lijkt mij heel toepasselijk voor u.
En terwijl je daar bent, kan je misschien uw posts op dit forum beperken tot dat topic.

Ik hoop er op dat weigeren van de digitale gasmeter kan.

Met onze verbouwing beneden wilden we de meter al verzetten, maar omdat mijne buurman een velux in zijn dak gestoken heeft, was onze schouw niet langer reglementair.

Ik hoop er op dat weigeren van de digitale gasmeter kan.

Met onze verbouwing beneden wilden we de meter al verzetten, maar omdat mijne buurman een velux in zijn dak gestoken heeft, was onze schouw niet langer reglementair.
Da's toch echt geniaal. Plots in overtreding zijn omdat de buur iets verandert. :lol:

Ben ik ook verplicht een digitale gasmeter te laten plaatsen ?
Fluvius zei vorige maand nog nee en vandaag na telefonisch contact was het wel opeens een verplichting.
Dat vind ik raar... Waarom zou ik daarin verplicht worden als ik enkel voor de zonnepanelen een aanpassing doe in mijn electrische aansluiting?
Als ik informeerde naar de reden wat het één met het ander had te maken kreeg ik geen overtuigend antwoord.

1) ja die willen efficiënt werken en alles in 1 keer doen. Dit werk wordt uitgevoerd door een onderaannemer. Het kost minder als die dat in 1 keer kan doen dan als die dat in 2 keer moet doen. Die onderaannemer wordt betaald via geld van de belastingbetaler (uiteindelijk)
2) Hiernaast moeten ze dan ook niemand opsturen voor uw gasmeter op te nemen. 1 van de redenen waarom ze die domme digitale elektriciteitsmeter invoeren om juist niemand meer te moeten sturen. Waarom dan toch nog iemand sturen voor de gas. Niet logisch.
3) Gas kun je niet terugdraaien, dus meerwaarde om dat niet om te wisselen, nihil.

En wat als je de zonnepanelen niet aanmeld :)

Dan krijg je een boete, want dat mag wettelijk niet.

1) ja die willen efficiënt werken en alles in 1 keer doen. Dit werk wordt uitgevoerd door een onderaannemer. Het kost minder als die dat in 1 keer kan doen dan als die dat in 2 keer moet doen. Die onderaannemer wordt betaald via geld van de belastingbetaler (uiteindelijk)
2) Hiernaast moeten ze dan ook niemand opsturen voor uw gasmeter op te nemen. 1 van de redenen waarom ze die domme digitale elektriciteitsmeter invoeren om juist niemand meer te moeten sturen. Waarom dan toch nog iemand sturen voor de gas. Niet logisch.
3) Gas kun je niet terugdraaien, dus meerwaarde om dat niet om te wisselen, nihil.

Dan krijg je een boete, want dat mag wettelijk niet.

In de praktijk krijg je eerst een waarschuwing, dit weet ik uit praktische ervaring.

Mei 2022 met home battery , wel week verlof in acht nemen, off grid is wel heel dicht bij :)

tdUDwau.jpg

Uiteraard enkel en alleen de voorbije maand en omdat het weer meeviel, als het een regenachtige maand was geweest haal je deze cijfers niet, dus niet direct het vers gescherpte mes boven halen :) (off grid in BE kan volgens mij niet maar we mogen al eens blij zijn als het maximum een paar keer per jaar wel lukt)

Mei 2022 met home battery , wel week verlof in acht nemen, off grid is wel heel dicht bij :)

tdUDwau.jpg
nice, hier met batterij toch nog een 10kw per maand aan meetfoutjes hebben ze me gezegd. 300W per dag zowat.
Straf dat jij nog geen kw op een maand hebt :)

Ik ben zelf een compleet system aan het bouwen met een 5kVA EasySolar 2 als een hobbyprojectje.
Hieronder zie je een foto van de testopstelling zodat ik het toestel beter leer kennen voordat ik all out ga met panelen en batterijen.

De naam easysolar zou je doen durven denken dat het simpel is maar het tegendeel is waar.
Het is een ongelofelijk krachtig toestel met tonnen parameters die je kan aanpassen naar je noden.
Het doet eigenlijk verschillende dingen, MPPT charger 250V/100A, BMS & batterij laadsysteem, 5 kVA DC/AC inverter systeem en nog een datalogger/remote console zodat je vanaf op afstand alles kan aanpassen.
Heel het systeem kan ook opstarten en laden van de batterijen dus van een blackout heb ik geen last.

Eens het systeem volledig opgebouwd is zal het de volgende speccs hebben:
- 20 x 375Wp Longi Solar
- 250V/100 MPPT
- 4800W/5kVA inverter
- 64 VRLA batterij packs totaal 48V 768Ah. Ik ga max. 30%-40% van de capaciteit gebruiken om de batterijen te sparen wat neerkomt op 11 tot 15 kWh bruikbaar vermogen

Panelen 3k
Inverter 2,3k (was verkeerd geprijsd, online besteld en is toch toegekomen :biglaugh: )
ET112 energiemeter €110
Kabel, rails, draadhulzen, MC4 connectoren, tools & meters 1k

nice, hier met batterij toch nog een 10kw per maand aan meetfoutjes hebben ze me gezegd. 300W per dag zowat.
Straf dat jij nog geen kw op een maand hebt :)

Euhm ... we letten er wel op wanneer we de energievreters aanzetten :) wasmachine draait tussen 12 en 16 uur, alle was drogen we buiten (open veranda), we letten er op dat het sluipverbruik zo laag mogelijk is (de batterij vangt dit wel op maar toch) etc...

Terug
Bovenaan