Zonnepanelen Topic

Waarschijnlijk zullen ze het spelleke zo gaan spelen:
Voor de groep die al een digitale meter heeft, zal de compensatiepremie dit jaar worden uitbetaald (volgens de rekentool).
Voor de groep die nog een analoge meter heeft: die groep kan kiezen voor uitstel tot 2025, of kiezen voor de compensatie met onmiddellijke plaatsing van een digitale meter. (compensatie zal waarschijnlijk ieder jaar afnemen).
Voor de groep die wacht tot 2025: de compensatie zal zo hard achteruitgaan de komende jaren dat er eigenlijk niets meer van overblijft (maar wel nog 4 jaar teruggedraaien).
Op deze manier gaan ze ervoor zorgen dat de mensen zelf gaan kiezen voor de digitale meter... (en dat is hetgene wat de overheid wil bereiken)...

Waarschijnlijk zullen ze het spelleke zo gaan spelen:
Voor de groep die al een digitale meter heeft, zal de compensatiepremie dit jaar worden uitbetaald (volgens de rekentool).
Voor de groep die nog een analoge meter heeft: die groep kan kiezen voor uitstel tot 2025, of kiezen voor de compensatie met onmiddellijke plaatsing van een digitale meter. (compensatie zal waarschijnlijk ieder jaar afnemen).
Voor de groep die wacht tot 2025: de compensatie zal zo hard achteruitgaan de komende jaren dat er eigenlijk niets meer van overblijft (maar wel nog 4 jaar teruggedraaien).
Op deze manier gaan ze ervoor zorgen dat de mensen zelf gaan kiezen voor de digitale meter... (en dat is hetgene wat de overheid wil bereiken)...
Hier staat alles met bedragen erbij: https://www.energiesparen.be/groene...oactieve-investeringspremie-mag-ik-verwachten

Dus nog altijd zeer onfair tov wie al digitale meter heeft, je kan dus nog vijf jaar wachten en dan nog bijna de volle premie krijgen...

Voorwaarden om de premie te mogen ontvangen:
de eigenaar of gebruiker van de zonnepaneleninstallatie heeft de distributienetbeheerder (Fluvius) vanaf 1 januari 2025 voor de plaatsing van de digitale meter niet de toegang geweigerd tot de ruimte waar de elektriciteits- of aardgasmeter staat

Die onderste paragraaf: ik vind dat wel straf o_O
Ze zijn er echt een spelletje van aan het maken. :ROFLMAO: "Wij kloten u, maar durf ons niet terug te kloten of we kloten u eens zo hard." Ben die Demir kotsbeu. Doen alsof haar voorgangers het verkloot hebben, maar zelf is ze helemaal niet beter met haar valse beloftes en magere premies.

de eigenaar of gebruiker van de zonnepaneleninstallatie heeft de distributienetbeheerder (Fluvius) vanaf 1 januari 2025 voor de plaatsing van de digitale meter niet de toegang geweigerd tot de ruimte waar de elektriciteits- of aardgasmeter staat
Lees ik dit nu werkelijk goed?
Werkelijk onbegrijpelijk dat eigenaars van een digitale weeral in de kou blijven staan.

Testaankoop ging mij ook eens helpen toen ze bij ons huurappartement een nieuwe meter voor water hadden geplaatst en toevallig dat laatste jaar was ons verbruik ineens *3. 'maar betaal het al meneer en wij zorgen dat het in orde komen
7j later en geen cent ervan teruggezien, nochtans stond er fier in hun boekskes dat ze het hadden opgelost!

Dus tot eind 2024 mogen we weigeren?

Het houdt steeds minder steek imo

De ongeveer 101.000 gezinnen met zonnepanelen die al een digitale meter hebben, verliezen sowieso hun ‘virtuele’ terugdraaiende teller. Hun meter stopt met terugdraaien zodra het arrest van het Grondwettelijk Hof tot vernietiging van het principe van de terugdraaiende teller wordt gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Dit kan nog een aantal maanden duren. Op dat moment valt ook het te betalen prosumententarief.
Woops en ik zit al een maand de was overdag te doen ;p dat ze het nog maar laten aanslepen tot na de zomer.

Die rekenmodule van test-aankoop is toch ook niet zo goed (30% zelfconsumptie laten staan)

In het systeem van de terugdraaiende teller:

Betaalde je € 399 /jaar
In de nieuwe regeling:
Ga je nu betalen € 403 /jaar
€ 515 (netto afname) - € 112 (injectie)
Het verschil € 4 /jaar

Eenmalige financiële compensatie € 1531,2
Op basis van de ingevoerde gegevens en onder voorbehoud van de definitieve goedkeuring van de regelgeving door de Vlaamse Regering.

Dit compenseert jouw verlies gedurende 383 jaar

Vanaf een zelfverbruik van 31% ben je goedkoper af met de nieuwe regeling.

:thinking:

Ik las onlangs dit:

Alle subsidies voor hernieuwbare energie (wind, zon, biomassa, afval en biogas), inclusief de federale (wind op zee), hebben al 30 miljard euro gekost. De groenestroomcertificaten voor zonnepanelen zullen de Vlamingen tegen 2030 14,5 miljard gekost hebben. Van die erfenis van beloften moet volgens onze informatie nog altijd zo’n 6 à 7 miljard betaald worden.

Echt gestoord en wraakroepend eigenlijk

Ik ben oprecht benieuwd wat dit gaat hebben op de prijszetting van home storage.
Het gaat de goeie richting uit, maar je zit toch nog boven de 1000 EUR per kWh. Nu de prosumentenvergoeding wegvalt en je toch een aalmoes voor uw injectie krijgt, is het begot toch moeilijk geworden om break-even te draaien op pakweg 10j met de installatie van uw thuisbatterij.

Pakt dat er 3000kWh injectie bij ons zal wegvallen, wat ons netto 840 EUR kost per jaar (stroom die we dus gewoon gaan moeten aankopen)
Daar gaat dan 270 EUR prosumentenvergoeding en 120 EUR injectie af, komt nog neer op 450 EUR.

Stel ik zet een thuisbatterij om die 3000kWh zoveel mogelijk zelf te verbruiken. Ik zou hier een 7kWh nodig hebben om optimaal te draaien, maar laat ons toch uitgaan van een 10kWh opstelling omdat die quasi hetzelfde kost.
Daar kan ik dan 2500 EUR subsidies op krijgen. De investering kost mij netto dan +- 5500 EUR
Duurt dus 12,2 jaar alvorens ik "winst" maak met mijn thuisbatterij. Op voorwaarde dat er geen batterijen uitvallen of de omvormer niet de geest geeft.
Ge zou zeggen: ok geen probleem, ik pak een groene lening. Maar voor zo een bedrag kan dat maar op 3j. Dat brengt dus ook geen zoden aan de dijk. Ik moet ook nog de eerste aanbieder tegenkomen die ze op leasing wil aanbieden.

Ik ben oprecht benieuwd wat dit gaat hebben op de prijszetting van home storage.
Het gaat de goeie richting uit, maar je zit toch nog boven de 1000 EUR per kWh. Nu de prosumentenvergoeding wegvalt en je toch een aalmoes voor uw injectie krijgt, is het begot toch moeilijk geworden om break-even te draaien op pakweg 10j met de installatie van uw thuisbatterij.

Pakt dat er 3000kWh injectie bij ons zal wegvallen, wat ons netto 840 EUR kost per jaar (stroom die we dus gewoon gaan moeten aankopen)
Daar gaat dan 270 EUR prosumentenvergoeding en 120 EUR injectie af, komt nog neer op 450 EUR.

Stel ik zet een thuisbatterij om die 3000kWh zoveel mogelijk zelf te verbruiken. Ik zou hier een 7kWh nodig hebben om optimaal te draaien, maar laat ons toch uitgaan van een 10kWh opstelling omdat die quasi hetzelfde kost.
Daar kan ik dan 2500 EUR subsidies op krijgen. De investering kost mij netto dan +- 5500 EUR
Duurt dus 12,2 jaar alvorens ik "winst" maak met mijn thuisbatterij. Op voorwaarde dat er geen batterijen uitvallen of de omvormer niet de geest geeft.
Ge zou zeggen: ok geen probleem, ik pak een groene lening. Maar voor zo een bedrag kan dat maar op 3j. Dat brengt dus ook geen zoden aan de dijk. Ik moet ook nog de eerste aanbieder tegenkomen die ze op leasing wil aanbieden.
Ik heb die berekening dus ook gemaakt.

Ik zou 3000kwh op jaarbasis moeten kopen in theorie.
Dat kost me met jaarlijkse wissel van contract (en welkomstbonus natuurlijk) 650 euro. Daar 120 euro injectie vanaf en 280 euro prosument dat wegvalt en stroom kost me dan nog 250 euro.

Da's bijna 20 jaar terugverdientijd voor mijn batterij.

Ik las onlangs dit:

Alle subsidies voor hernieuwbare energie (wind, zon, biomassa, afval en biogas), inclusief de federale (wind op zee), hebben al 30 miljard euro gekost. De groenestroomcertificaten voor zonnepanelen zullen de Vlamingen tegen 2030 14,5 miljard gekost hebben. Van die erfenis van beloften moet volgens onze informatie nog altijd zo’n 6 à 7 miljard betaald worden.

Echt gestoord en wraakroepend eigenlijk
Als ge dan weet dat een worst case situatie als Flamanville 11 miljard euro voor een nieuwe kerncentrale heeft gekost, dan hadden we er nog altijd 4 nieuwe kunnen zetten mét overschot.

Als ge dan weet dat een worst case situatie als Flamanville 11 miljard euro voor een nieuwe kerncentrale heeft gekost, dan hadden we er nog altijd 4 nieuwe kunnen zetten mét overschot.
Verkeerde redenering.

Die zonnepanelen of windmolens hebben een levenstermijn van max 20 jaar. Die kerncentrales 50-75 jaar. Daar zet je er dus 10 voor. Pak nog 9 met de revisiekosten.

Nog beter was geweest gewoon de bestaande kerncentrales revisioneren... .

Laatst bewerkt:
Ik spreek louter over investeringskosten, niet over de ROI ervan.
Flamanville is ook echt een absoluut worst case scenario, nu ze ervaring hebben opgedaan met de EPR schatten ze dat het rond de 7,5 miljard zou zitten.

Terug
Bovenaan