Dat de vreg de prijs mag bepalen.Wat is er aan zo een bedrade meer, gewoon een kabel tot mijn modem?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat de vreg de prijs mag bepalen.Wat is er aan zo een bedrade meer, gewoon een kabel tot mijn modem?
Hier staat alles met bedragen erbij: https://www.energiesparen.be/groene...oactieve-investeringspremie-mag-ik-verwachtenWaarschijnlijk zullen ze het spelleke zo gaan spelen:
Voor de groep die al een digitale meter heeft, zal de compensatiepremie dit jaar worden uitbetaald (volgens de rekentool).
Voor de groep die nog een analoge meter heeft: die groep kan kiezen voor uitstel tot 2025, of kiezen voor de compensatie met onmiddellijke plaatsing van een digitale meter. (compensatie zal waarschijnlijk ieder jaar afnemen).
Voor de groep die wacht tot 2025: de compensatie zal zo hard achteruitgaan de komende jaren dat er eigenlijk niets meer van overblijft (maar wel nog 4 jaar teruggedraaien).
Op deze manier gaan ze ervoor zorgen dat de mensen zelf gaan kiezen voor de digitale meter... (en dat is hetgene wat de overheid wil bereiken)...

Dan sluit je u toch gewoon aan bij de groepclaim nadat je dat premiebedrag hebt gekregen hé.Die onderste paragraaf: ik vind dat wel straf
![]()
Einde van de terugdraaiende teller: wat nu?
De terugdraaiende teller verdwijnt definitief in 2025. Welke invloed heeft dit op jouw factuur? Wat verandert er als je zonnepanelen hebt?www.test-aankoop.be
Je dient je nu al in te schrijven he. Je kan niet "later" inschrijven? Toch? En op dit moment is het arrest nog niet actief in het staatsblad en kan men de premie dus niet aanvragenDan sluit je u toch gewoon aan bij de groepclaim nadat je dat premiebedrag hebt gekregen hé.
Ze zijn er echt een spelletje van aan het maken.Die onderste paragraaf: ik vind dat wel straf
![]()
Einde van de terugdraaiende teller: wat nu?
De terugdraaiende teller verdwijnt definitief in 2025. Welke invloed heeft dit op jouw factuur? Wat verandert er als je zonnepanelen hebt?www.test-aankoop.be
"Wij kloten u, maar durf ons niet terug te kloten of we kloten u eens zo hard." Ben die Demir kotsbeu. Doen alsof haar voorgangers het verkloot hebben, maar zelf is ze helemaal niet beter met haar valse beloftes en magere premies.Lees ik dit nu werkelijk goed?Voorwaarden om de premie te mogen ontvangen:
de eigenaar of gebruiker van de zonnepaneleninstallatie heeft de distributienetbeheerder (Fluvius) vanaf 1 januari 2025 voor de plaatsing van de digitale meter niet de toegang geweigerd tot de ruimte waar de elektriciteits- of aardgasmeter staat
Dus tot eind 2024 mogen we weigeren?Voorwaarden om de premie te mogen ontvangen:
de eigenaar of gebruiker van de zonnepaneleninstallatie heeft de distributienetbeheerder (Fluvius) vanaf 1 januari 2025 voor de plaatsing van de digitale meter niet de toegang geweigerd tot de ruimte waar de elektriciteits- of aardgasmeter staat
Woops en ik zit al een maand de was overdag te doen ;p dat ze het nog maar laten aanslepen tot na de zomer.De ongeveer 101.000 gezinnen met zonnepanelen die al een digitale meter hebben, verliezen sowieso hun ‘virtuele’ terugdraaiende teller. Hun meter stopt met terugdraaien zodra het arrest van het Grondwettelijk Hof tot vernietiging van het principe van de terugdraaiende teller wordt gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Dit kan nog een aantal maanden duren. Op dat moment valt ook het te betalen prosumententarief.

Ik heb die berekening dus ook gemaakt.Ik ben oprecht benieuwd wat dit gaat hebben op de prijszetting van home storage.
Het gaat de goeie richting uit, maar je zit toch nog boven de 1000 EUR per kWh. Nu de prosumentenvergoeding wegvalt en je toch een aalmoes voor uw injectie krijgt, is het begot toch moeilijk geworden om break-even te draaien op pakweg 10j met de installatie van uw thuisbatterij.
Pakt dat er 3000kWh injectie bij ons zal wegvallen, wat ons netto 840 EUR kost per jaar (stroom die we dus gewoon gaan moeten aankopen)
Daar gaat dan 270 EUR prosumentenvergoeding en 120 EUR injectie af, komt nog neer op 450 EUR.
Stel ik zet een thuisbatterij om die 3000kWh zoveel mogelijk zelf te verbruiken. Ik zou hier een 7kWh nodig hebben om optimaal te draaien, maar laat ons toch uitgaan van een 10kWh opstelling omdat die quasi hetzelfde kost.
Daar kan ik dan 2500 EUR subsidies op krijgen. De investering kost mij netto dan +- 5500 EUR
Duurt dus 12,2 jaar alvorens ik "winst" maak met mijn thuisbatterij. Op voorwaarde dat er geen batterijen uitvallen of de omvormer niet de geest geeft.
Ge zou zeggen: ok geen probleem, ik pak een groene lening. Maar voor zo een bedrag kan dat maar op 3j. Dat brengt dus ook geen zoden aan de dijk. Ik moet ook nog de eerste aanbieder tegenkomen die ze op leasing wil aanbieden.
Als ge dan weet dat een worst case situatie als Flamanville 11 miljard euro voor een nieuwe kerncentrale heeft gekost, dan hadden we er nog altijd 4 nieuwe kunnen zetten mét overschot.Ik las onlangs dit:
Alle subsidies voor hernieuwbare energie (wind, zon, biomassa, afval en biogas), inclusief de federale (wind op zee), hebben al 30 miljard euro gekost. De groenestroomcertificaten voor zonnepanelen zullen de Vlamingen tegen 2030 14,5 miljard gekost hebben. Van die erfenis van beloften moet volgens onze informatie nog altijd zo’n 6 à 7 miljard betaald worden.
Echt gestoord en wraakroepend eigenlijk
Verkeerde redenering.Als ge dan weet dat een worst case situatie als Flamanville 11 miljard euro voor een nieuwe kerncentrale heeft gekost, dan hadden we er nog altijd 4 nieuwe kunnen zetten mét overschot.