Zonnepanelen Topic

Vraag en aanbod gewoon.
Zoals het hoort ook in een vrije markt...
Vrije markt heeft ook zijn nadelen in dat scenario's zoals de huidige mogelijk zijn. Op dit moment is er sterke opwaartse druk in de prijzen van quasi alles, onder het mom van "inflatie" en "corona". Dat zijn de twee stopwoordjes die men tegenwoordig gebruikt om de prijsverhogingen te verklaren. Maar uiteindelijk zijn die stopwoordjes niet meer dan drogredenen om prijzen te verhogen.

Bedrijf x ziet dat bedrijf y zijn prijzen verhoogd omwille van "corona" of "inflatie", dus zeggen ze "we gaan dat ook eens proberen". Met als gevolg dat we in een soort van opwaartse spiraal geraakt zijn. The race to space (inplaats van the race to the bottom) is ingezet. Inplaats van de bodem te zoeken om concurrentieel te zijn, gaat men nu de limieten opzoeken van wat er te vragen valt. Er zitten geen échte economische redenen achter de prijsstijgingen van tegenwoordig. Misschien dat er hier en daar bedrijven zijn die hun prijzen moeten aanpassen omwille van de gestegen gasprijzen, maar uiteindelijk gaan de meeste het gewoon doen omwille van "why not" en "monkey see monkey do". Zie Telenet bv., die maken gretig gebruik van de situatie. Die mannen zijn de benchmark als het gaat om greedy prijsverhogingen zonder reden. En nu gaan ze helemaal "ganz los" nu het kan, terwijl ze de stopwoordjes corona en inflatie lekker in de mond nemen.

Geen volledige artikels delen aub

Waarom er amper nog zonnepanelen te krijgen zijn en niemand daar iets aan kan doen​

Wie nu graag snel zonnepanelen op zijn dak wil, is eraan voor de moeite. Installateurs krijgen maar met grote moeite panelen en andere componenten vast. Bij sommige firma’s, waaronder Engie, worden tijdelijk zelfs geen offertes meer opgemaakt.
Omdat de meeste installateurs al de handen vol hebben met hun bestaande orderportefeuille, moeten nieuwe klanten geduld oefenen. Veel geduld. Op de website van Engie krijg je deze boodschap: “Door wereldwijde leveringsproblemen beschikken we niet over het nodige materiaal om jouw zonnepanelen binnen een redelijke termijn te installeren. Om jou een kwaliteitsvolle service te kunnen garanderen, aanvaarden we daarom tijdelijk geen nieuwe aanvragen.”

Laatst bewerkt door een moderator:

Waarom er amper nog zonnepanelen te krijgen zijn en niemand daar iets aan kan doen​

Ik heb blijkbaar goed gegokt.
Er moet bij mijn nog een hele grote verbouwing gebeuren en het volledig dak gaat eraf en dan een nieuw en groter dak erop.

Ik zag die prijsexplosie/tekorten aankomen en heb vorige maand mijn panelen aangekocht.
20x 375 wp voor 3,1k

Nu nog verbouwen....

Ze beginnen morgen aan de installatie. Tussen offerte ondertekenen en installatie zit 5 weken en het is een maand sneller dan voorzien.
Chanceke als ik al die berichten lees?

update: ze zijn er effectief aan begonnen. Eens gehoord en die mannen snappen de blabla in de media niet.
Ze hebben geen enkel probleem om aan materiaal te raken en het materiaal is maar beperkt duurder geworden.

update: ze zijn er effectief aan begonnen. Eens gehoord en die mannen snappen de blabla in de media niet.
Ze hebben geen enkel probleem om aan materiaal te raken en het materiaal is maar beperkt duurder geworden.

Eind maart getekend. Vorige week contact opgenomen met installateur : ze geraken aan geen omvormers.

Zal wel van merken afhangen zeker?
SMA heeft zelf dit erover te vertellen bijvoorbeeld:
There is strong demand from our customers for existing products and solutions as well as for those launched on the markets in recent months. Despite the ongoing strained supply situation in relation to electronic components, we expect to record most of the product-related order backlog as sales by the end of the year
Wat ik hieruit versta is dat ze hopen hun nu al opgelopen backlog tegen het einde van het jaar weg te werken... Lijkt me toch een vrij cruciaal onderdeel voor een zonnepaneelinstallatie.

Als je analoge teller vervangen wordt door een digitale, start de digitale dan vanaf 0 of telt deze door vanaf het punt waar de analoge stond?

Zal wel van merken afhangen zeker?
SMA heeft zelf dit erover te vertellen bijvoorbeeld:

Wat ik hieruit versta is dat ze hopen hun nu al opgelopen backlog tegen het einde van het jaar weg te werken... Lijkt me toch een vrij cruciaal onderdeel voor een zonnepaneelinstallatie.
Het lijkt inderdaad merkafhankelijk. ik had begin mei zonnepannelen besteld met een SMA omvormer voor installatie eind juni. Als we de SMA omvormer willen zal installatie uitgesteld worden tot Q4 van 22. Daarom dat we waarschijnlijk een solis omvormer gaan steken, die zouden even goed werken, maar zijn vlot leverbaar.

De installateur zei ook dat de leververtraging geen grote impact op de prijzen zou mogen hebben, omdat SMA (en collega's) geen prijssteigingen aangekondigd hebben. Al zal je natuurlijk altijd cowboys hebben die profiteren van de huidige markt.

Da's wel jammer. Ik heb de aanmelding gedaan, en het is 3 maand wachten op een digitale teller.
Toeval wil dat men deze week mijn tellerstanden komen noteren is. Alles wat de teller nu dus terugdraait tegenover de 'foto' (stand) van vorige week, ben ik dus kwijt. Juni en juli komen eraan, twee van de beste maanden voor zonnepanelen, dus veel 'overproductie'.
Mocht ik een digitale teller hebben, dan kreeg ik tenminste nog een vergoeding voor die stroom.
Of ik dus zuinig ben met stroom of niet maakt 0 verschil, want een analoge teller die lager staat als het punt van de foto/stand maakt 0 verschil, right?

Als je analoge teller vervangen wordt door een digitale, start de digitale dan vanaf 0 of telt deze door vanaf het punt waar de analoge stond?
Op het moment dat u analoge eraf gaat wordt er een laatste meterstand opgenomen en wordt er een "eindafrekening" gemaakt denk ik. De digitale start dan inderdaad gewoon terug op 0.
Dus als je al zonnepanelen hebt geld ook hier: laat die teller niet vervangen net vóór de zomer als je normaal u afrekening krijgt na de zomer (en dus u teller moet terugdraaien voor dat jaar) OF omgekeerd ook niet net na de zomer als u afrekening normaal na de winter krijgt (anders ben je alles wat je dat jaar al teruggedraaid hebt kwijt).

Of ik dus zuinig ben met stroom of niet maakt 0 verschil, want een analoge teller die lager staat als het punt van de foto/stand maakt 0 verschil, right?
Pretty much ja.

Ik heb nu net m’n opname gehad. In feite al een heel mooi stuk kunnen laten terugdraaien, gezien heel zonnige (2de deel van) maart, april en mei tot nu. Afrekening zal leuk zijn daardoor (€450 a €500 terugtrekken). Gezien ik het niet zal kunnen uitstellen tot bvb. maart 2023 neem ik aan, heb ik er toch belang bij de meter nu zo snel als mogelijk te laten vervangen?

Allez, ik weet niet hoe lang je die installatie kan trekken hè…

Edit: en vanaf aanmelding bij Fluvius tot wissel van de meter betaal ik prosumentenvergoeding, correct?

Ik weet ook totaal nimeer wat ik nu best doe.
Zonnepanelen zijn 21 april ofzo geplaatst.
Morgen worden ze gekeurd en volgende dinsdag komen ze normaal tellers vervangen.
Laatste meteropname was 27/12

Ga ik de meters zelf moeten betalen of hebben ze bij aanmelding zoiets van:

ok, mijnheer Is zo slim geweest zelf al afspraak te maken en moet dus geen 3maand wachten...

willen ook liefst onze premies ontvangen dus digitale meters plaatsen is sowieso nodig dan

Zelf aanvragen is zelf betalen, zei de man van Fluvius aan de telefoon.

Premie aanvragen voor zonnepanelen kan tot 2 jaar na datum van keuring, voor batterij 9 maand na keuring.

Ik heb sinds kort 10 panelen laten plaatsen v elk 400 wp dus 4000 wp in totaal
Als ik de app open zie ik een maxopbrengt piek van 3.3 kwh.
Dus ongeveer 21 procent rendementsverlies.
Is dat normaal ?

Zuidgericht zadeldak geen schaduw

Laatst bewerkt:
Ik heb sinds kort 10 panelen laten plaatsen v elk 400 wp dus 4000 wp in totaal
Als ik de app open zei ik een maxopbrengt piek van 3.3 kwh.
Dus ongeveer 21 procent rendementsverlies.
Is dat normaal ?
Als daar een omvormer van 3.3kw op zit, is dat normaal ja.
Welke omvormer zit er op?

Terug
Bovenaan