Zonnepanelen Topic

Heb installatie van 2,7 kWp maar wel al verouderd (installatiejaar 2011- huis aangekocht deze zomer). Hoeveel opgewekte kWh op jaarbasis kan ik verwachten (piramidedak/zuidzijde). Ik zie nu op zeer zonnige dag dat tot 1400W wordt opgewekt (14 kWh per dag). Wil de degradatie van de panelen eens nagaan en trade off maken vs nieuwe panelen.
ik zit met de ( op moment van plaatsing) beste panelen op de markt met 3960kwp( 3 j oude sunpower maxeon) aan 25 max 30 kwh per dag op een 3 kw omvormer.
op zich vallen die panelen van jou dan nog mee. ik zou er gewoon bijsmijten. Ze zijn al betaald en vervangen gaat nooit veel meer renderen dan ze gewoon opgebruiken. Tenzij je echt plaatstekort hebt.

ik zit met de ( op moment van plaatsing) beste panelen op de markt met 3960kwp( 3 j oude sunpower maxeon) aan 25 max 30 kwh per dag op een 3 kw omvormer.
op zich vallen die panelen van jou dan nog mee. ik zou er gewoon bijsmijten. Ze zijn al betaald en vervangen gaat nooit veel meer renderen dan ze gewoon opgebruiken. Tenzij je echt plaatstekort hebt.

Panelen uit 2011 leveren certificaten op. Als ik fluvuis website nalees heb ik nieuwe omvormer nodig om panelen te kunnen uitbreiden (mag niet op bestaande aparte teller)

Ik wil maar zeggen: de nachtschijf gaat niet stoppen met draaien en alle terugdraaicapaciteit van je panelen op dagteller alleen krijgen.
Je kan gewoon je dubbele meter laten omvormen naar enkelvoudige zonder dat je een digitale meter krijgt. Kost je wel 90euro ongeveer voor huizen van 10+ jaar oud. Ik heb het vorig jaar in december laten doen. Hou er wel rekening mee dat dit gepaard gaat met een eindafrekening.

Je kan gewoon je dubbele meter laten omvormen naar enkelvoudige zonder dat je een digitale meter krijgt. Kost je wel 90euro ongeveer voor huizen van 10+ jaar oud. Ik heb het vorig jaar in december laten doen. Hou er wel rekening mee dat dit gepaard gaat met een eindafrekening.
Bij mij wouden ze dat niet doen. Digitale of niet. Huis is 12 jaar.

Heb je hier een bron voor?

Waarom moet je huis 10+ jaar oud zijn? Is dat echt een vereiste?

Bij mij wouden ze dat niet doen. Digitale of niet. Huis is 12 jaar.

Heb je hier een bron voor?
Straf hé. Bij mij hebben ze ook ineens de DM geplaatst toen in enkel tarief aanvroeg voor mijn panelen.
Was in oktober 2020. Dus toen die DM nog ging terugdraaien zogezegd.
Schitterend :D

Ze weten het soms zelf niet goed meer denk ik.
Bij mijn offerte voor een nieuwe gasaansluiting stond ook automatisch vervanging naar digitale elektrische teller opgenomen - na telefonisch contact bleek dit verplicht. Even tegengeprutteld, paar keer gebeld maar er was niets aan te doen dus ok, ik had me er bij neergelegd en offerte aanvaard.

Technieker komt toe en die blijkt de elektriciteitsteller te zijn vergeten 😅 "maarja, ik zie dat u zonnepanelen heeft dus ik zal er maar niet speciaal om rijden zeker?" en zo geschiedde.
Onlangs stond er dan op de website dat je bij een gasaansluiting die digitale meter toch kan weigeren, dat is dan ook weer nieuw.

Bij mijn offerte voor een nieuwe gasaansluiting stond ook automatisch vervanging naar digitale elektrische teller opgenomen - na telefonisch contact bleek dit verplicht. Even tegengeprutteld, paar keer gebeld maar er was niets aan te doen dus ok, ik had me er bij neergelegd en offerte aanvaard.

Technieker komt toe en die blijkt de elektriciteitsteller te zijn vergeten 😅 "maarja, ik zie dat u zonnepanelen heeft dus ik zal er maar niet speciaal om rijden zeker?" en zo geschiedde.
Onlangs stond er dan op de website dat je bij een gasaansluiting die digitale meter toch kan weigeren, dat is dan ook weer nieuw.
Ze zouden daar toch beter gewoon eenduidig en duidelijk in zijn?
ELKE aanvraag voor wijziging aan u huidige teller => standaard ombouw digitale teller. Al de rest is aanmodderen in de marge voor iets wat op relatief korte termijn toch onvermijdelijk wordt.

Overigens: mijn schoonbroer heeft recent zijn eindafrekening gehad voor het eerste volledige jaar in zijn nieuwbouw en dat kwam neer op ~€350. Alleen het prosumententax op zijn omvormer van 4kW zou al meer geweest zijn dan dat bedrag denk ik dan. Ook wij lijken zeer sterk naar een soortgelijk scenario te gaan. Ik ben dus niet zo zeker dat het afschaffen van de terugdraaiende teller echt zo dramatisch is als bij veel mensen €4-500 aan prosumententax weg valt.

Maar zonder een digitale elektriciteitsmeter, kan die digitale gasmeter zijn meterstanden toch niet doorsturen, want die twee worden gekoppeld en het doorsturen van de gegevens gebeurd via de elektriciteitsmeter?

Maar zonder een digitale elektriciteitsmeter, kan die digitale gasmeter zijn meterstanden toch niet doorsturen, want die twee worden gekoppeld en het doorsturen van de gegevens gebeurd via de elektriciteitsmeter?
Klopt, dus ik geef de stand gewoon manueel door zoals bij een analoge teller.

Kent iemand een zonnepaneelfirma die simulaties kan maken over optimaal verbruik bij meergezinsbouw?
Wij willen in onze cohousing een warmtepomp steken achter een aparte aansluiting. We willen natuurlijk graag het verbruik optimaal dekken, dus zal er x aantal m² gealloceerd moeten worden aan de pomp, en x aantal m² per wooneenheid.

De firma's die we contacteerden hebben letterlijk gewoon een voorstel gedaan waar ze exact evenveel zonnepanelen voorzien per aansluiting. Nihil denkwerk.

Kent iemand een zonnepaneelfirma die simulaties kan maken over optimaal verbruik bij meergezinsbouw?
Wij willen in onze cohousing een warmtepomp steken achter een aparte aansluiting. We willen natuurlijk graag het verbruik optimaal dekken, dus zal er x aantal m² gealloceerd moeten worden aan de pomp, en x aantal m² per wooneenheid.

De firma's die we contacteerden hebben letterlijk gewoon een voorstel gedaan waar ze exact evenveel zonnepanelen voorzien per aansluiting. Nihil denkwerk.
Maar is dat wel de moeite om uit te rekenen? Die warmtepomp gaat het meeste werken als uw zonnepanelen niks opbrengen.

Terug
Bovenaan