Zonnepanelen Topic

Hier offerte binnengekregen voor

16x Longi 375wp panelen
SMA 4.0 4kW omvormer
incl keuring en plaatsing excl premies
€5900

Ik zit mij ondertussen wel suf te zoeken naar objectieve materie omtrent de rendabiliteit van een thuisbatterij in België.
M'n installateur raadt het af vanwege niet rendabel (in ons land). Testaankoop beweert hetzelfde. Voor de rest veel promopraatjes die het wel aanbevelen.

Een thuisbatterij zou me nog eens +/- €5000 ex BTW kosten.
Ook moeilijk in te schatten wat het capaciteitstarief gaat doen met de energierekening vanaf medio 2022.
Verwarming gebeurt via aardgas/zonneboiler. Grootste elektrische (piek)verbruikers zijn inductiekookplaat, droogkast en wasmachine denk ik.
Elektrische (bedrijfs)wagen is te verwachten tussen nu en 2 jaar.

Zit met vast tarief: €0,3414/kWh dag en €0,2725/kWh nacht en analoge teller.

16x Longi 375wp panelen
SMA 4.0 4kW omvormer
€5900

Ik zit mij ondertussen wel suf te zoeken naar objectieve materie omtrent de rendabiliteit van een thuisbatterij in België.
M'n installateur raadt het af vanwege niet rendabel (in ons land). Testaankoop beweert hetzelfde. Voor de rest veel promopraatjes die het wel aanbevelen.

Ook moeilijk in te schatten wat het capaciteitstarief gaat doen met de energierekening vanaf medio 2022.
Verwarming gebeurt via aardgas/zonneboiler. Grootste elektrische (piek)verbruikers zijn inductiekookplaat, droogkast en wasmachine denk ik.

Nog teveel onzekerheden de komende jaren, typisch Belgisch. Ik zou persoonlijk de kat nog wat uit de boom kijken voor een thuisbatterij.

16x Longi 375wp panelen
SMA 4.0 4kW omvormer
€5900

Zou een 5kw omvormer daar niet interessanter op zijn?

Ik ben toch eens aan 't bekijken of het een (interessante) optie kan zijn om mijn analoge teller vrijwillig vroegtijdig te laten vervangen door een digitale teller.

Situatie: 2 EV die redelijk actief worden gebruikt (25k km/jaar elk), 5,6 kWp aan PV met 4 kW omvormer, structureel 3/5 thuiswerk waardoor er maar 1 à max 2d per week niemand thuis is. Geen batterij en die komt er ook niet.

Dé parameter in de oefening is natuurlijk zelfverbruik van de PV maar ik moet zeggen, ik vind dat toch moeilijk in te schatten.
@ugar als ik me niet vergis had jij eerder al eens wat cijfers gepost van jouw situatie, niet? Ik vind niet meteen iets terug.
Met 2 EV en halftijds thuiswerk zou ik toch verwachten dat ik een degelijke autoconsumptie kan halen, eventueel door het laden van de wagens automatisch te koppelen aan de productie van de PV.

Bijkomende voordelen/argumenten:
  • tot 2025 ben ik zeker van saldering, daarna niet meer
  • mijn aansluiting is relatief beperkt (3N400 20A) waardoor het wel opletten is met het laden van de wagens
  • Active load balancing maakt dat we niet langer moeten opletten. Op de analoge teller is dit een meerkost (klemmen, meetmodule). Ik moet nog eens de specifieke berekening doen maar ik schat toch snel 300€. Op de digitale meter is het gratis.
  • Verzwaring van mijn aansluiting naar 25 of 32A kan enkel met digitale meter
  • Retroactieve investeringspremie van 1574€ (in 2022) bij digitale meter
Financieel lijkt het verschil me vrij klein, geschat zo'n 100 à 300 €/jaar in het voordeel van de analoge teller, afhankelijk van de autoconsumptie.
Ik hoor vaak een kantelpunt van 40-50% autoconsumptie maar ik bekom eerder 60-70%? Dus misschien mis ik iets.

Iemand bedenkingen / tips? 😁 Of mensen die reeds wat data hebben van hun zelfverbruik?

Ik ben toch eens aan 't bekijken of het een (interessante) optie kan zijn om mijn analoge teller vrijwillig vroegtijdig te laten vervangen door een digitale teller.

Situatie: 2 EV die redelijk actief worden gebruikt (25k km/jaar elk), 5,6 kWp aan PV met 4 kW omvormer, structureel 3/5 thuiswerk waardoor er maar 1 à max 2d per week niemand thuis is. Geen batterij en die komt er ook niet.

Dé parameter in de oefening is natuurlijk zelfverbruik van de PV maar ik moet zeggen, ik vind dat toch moeilijk in te schatten.
@ugar als ik me niet vergis had jij eerder al eens wat cijfers gepost van jouw situatie, niet? Ik vind niet meteen iets terug.
Met 2 EV en halftijds thuiswerk zou ik toch verwachten dat ik een degelijke autoconsumptie kan halen, eventueel door het laden van de wagens automatisch te koppelen aan de productie van de PV.

Bijkomende voordelen/argumenten:
  • tot 2025 ben ik zeker van saldering, daarna niet meer
  • mijn aansluiting is relatief beperkt (3N400 20A) waardoor het wel opletten is met het laden van de wagens
  • Active load balancing maakt dat we niet langer moeten opletten. Op de analoge teller is dit een meerkost (klemmen, meetmodule). Ik moet nog eens de specifieke berekening doen maar ik schat toch snel 300€. Op de digitale meter is het gratis.
  • Verzwaring van mijn aansluiting naar 25 of 32A kan enkel met digitale meter
  • Retroactieve investeringspremie van 1574€ (in 2022) bij digitale meter
Financieel lijkt het verschil me vrij klein, geschat zo'n 100 à 300 €/jaar in het voordeel van de analoge teller, afhankelijk van de autoconsumptie.
Ik hoor vaak een kantelpunt van 40-50% autoconsumptie maar ik bekom eerder 60-70%? Dus misschien mis ik iets.

Iemand bedenkingen / tips? 😁 Of mensen die reeds wat data hebben van hun zelfverbruik?
Indien je loadbalancing doet en je kan thuiswerken ga je echt heel hoog gaan in eigenconsumptie. Zeker met een model 3 ( groot bereik, je kan dus gewoon wanneer het slecht weer is enkele dagen verder rijden zonder te laden)

Indien je loadbalancing doet en je kan thuiswerken ga je echt heel hoog gaan in eigenconsumptie. Zeker met een model 3 ( groot bereik, je kan dus gewoon wanneer het slecht weer is enkele dagen verder rijden zonder te laden)
Die bedenking maakte ik me dan ook wel. Nu heb ik de neiging om steeds te laden wanneer ik kan, daar zal ik dan van af moeten stappen om capaciteit te houden voor thuis.
Anderzijds hebben we er 2 natuurlijk, dus als we samen weg gaan nemen we de volste.

Die bedenking maakte ik me dan ook wel. Nu heb ik de neiging om steeds te laden wanneer ik kan, daar zal ik dan van af moeten stappen om capaciteit te houden voor thuis.
Anderzijds hebben we er 2 natuurlijk, dus als we samen weg gaan nemen we de volste.

Is het zonder kennis van het capaciteitstarief hoe dan ook niet onmogelijk om hierover een juiste voorspelling te maken gelet op je tijdslijn van meerdere jaren? Ik maak maar de bedenking, ik heb nog geen poging tot becijfering gedaan zelf.

Is het zonder kennis van het capaciteitstarief hoe dan ook niet onmogelijk om hierover een juiste voorspelling te maken gelet op je tijdslijn van meerdere jaren? Ik maak maar de bedenking, ik heb nog geen poging tot becijfering gedaan zelf.
tegen dan zal hij ook al een digitale teller hebben waarschijnlijk...

Vandaag op de middag vlakaf 6kW geproduceerd op de limiet van de omvormer. Ik had twijfels of er nog veel sahara-stof op de panelen lag maar dat valt dus wel mee precies.

Het is deels giswerk ja, dat klopt. Maar van de terugdraaiende teller heb ik zekerheid tot 2025, daarna niet meer, dus uiteindelijk gaat mijn vraagstuk maar over de komende 2-3 jaar en niet langer.

Van het capaciteitstarief zijn wel al eerste cijfers beschikbaar. Op basis van die voorlopige cijfers lijkt opnieuw de analoge teller in het voordeel, uitgaande van gemiddelde maandpieken van 7 à 11 kW. Lager is voordeliger voor de digitale teller maar dat lijkt me niet realistisch. De forfaitaire afrekening van 2,5 kW is een stevig voordeel en je zal pas beter af zijn met een digitale teller bij een bovengemiddeld tot hoog netto verbruik.
Er was ook sprake van een 'aanvullend capaciteitstarief' voor prosumenten met een terugdraaiende teller, ongeveer 100 €/jaar. In de tarieflijsten noemen ze dit ook 'prosumententarief' dus het is me niet duidelijk of dat bovenop het reeds bestaande prosumententarief komt. Dat zou het gat alleszins al deels dichten.

Mogelijks komen werkgevers ook tussen in een deel van het capaciteitstarief, dat is vooralsnog afwachten...

Gisteren 30 kWh in de accu opgeladen (36.7 kWh productie, 9.1 kWh geïnjecteerd)
Vandaag opnieuw 18 kWh naar de accu gestuurd (23 kWh productie, 4 kWh geïnjecteerd) en counting

Dat dus met digitale teller maar zonder slimme laadpaal (maar wel een P1 - meter, en af en toe laadstroom in de app aanpassen)

Laatst bewerkt:
1. Ik heb een installateur gevonden die zowel omvormers heeft van SolarEdge, SMA en Huwawei.

De SolarEdge is iets duurder denk ik.
Als je de keuze hebt welke neem je dan best ?

2. Andere installateur werkt met panelen van 275kW, terwijl ik er bij andere van 400 zie.
Is 275 dan niet wat weinig indien ik nadien nog wil uitbreiden ? Van 400 heb ik veel minder ruimte nodig lijkt mij

Laatst bewerkt:
1. Ik heb een installateur gevonden die zowel omvormers heeft van SolarEdge, SMA en Huwawei.

De SolarEdge is iets duurder denk ik.
Als je de keuze hebt welke neem je dan best ?

2. Andere installateur werkt met panelen van 275kW, terwijl ik er bij andere van 400 zie.
Is 275 dan niet wat weinig indien ik nadien nog wil uitbreiden ? Van 400 heb ik veel minder ruimte nodig lijkt mij
Eigenlijk moet ge voor panelen te vergelijken naar de efficiëntie kijken. Want die van 400w zullen sowieso groter zijn dan die van 275w.

Maar tis ook soms beetje puzzelen wat op jouw dak beste pakt. Soms is een rij van 400w minder beter dan uw heel dak vol aan 275w

Bon, ik weet het niet meer. Dus even hulp inroepen :)

Mijn top 3 offertes

Offerte 1
- 18 x 380Wp JW N-type Bifacial met SMA Sunny Tripower 5.0 - 8300 euro excl btw
- 2 x Sonnen 10 4.6kWh batterij - 9200 euro excl btw

Offerte 2
- 18 x AXITEC 390Wp full black met Huawei SUN2000-8KTL-M1 - 6900 euro excl btw
- Huawei Smart Power Sensor 1-F met 2 x Huawei LUNA 5kWh batterij - 6100 euro excl btw

Offerte 3
- 20 x Autarco 370Wp MHI370B black halfcut monokristallijn met Solax X3-Hybrid-6.0-D-E G4 - 7500 euro excl btw
- 2 x Solax Triple Power 5.8kWh batterij - 6600 euro excl btw

Enige concrete tips hoe/wat? Ik weet totaal niet waar ik naar aan het kijken ben of wat ik moet vergelijken.
Offerte 1/2 via firma's actief over heel België. Offerte 3 via een kleiner lokaal bedrijf.

Gisteren kwam ik erachter dat Luminus mijn injectie tarief niet heeft geactiveerd :/, terwijl dat dit automatisch moet gebeuren volgens hun.

gechat met de klantendienst, Ben benieuwd of en wanneer ze dit inregelen

16x Longi 375wp panelen
SMA 4.0 4kW omvormer
€5900

Heb ex-collega die batterijen verkoopt (en zonnepanelen) en volgens hem gaan die van hun (sonnen) levenslang mee dus kan je ze beter nu al plaatsen met premie zelfs als je terugdraaiende teller hebt.

Wel raar dat ze dan geen levenslange garantie geven :p
tegen dan zal hij ook al een digitale teller hebben waarschijnlijk...
Ging toch al vanaf dit jaar zijn dat tarief normaal?

Hoe ben je dat te weten gekomen?
Mijn factuur heb ik gehad van 2021, waarbij ik 2 maanden zonnepanelen heb gehad en een aantal kW geïnjecteerd is geweest (ook te zien in de factuur van de meterstanden). Maar ik zag dat niet terugkomen in de detail berekening dat hierbij ook XkW * X eurocent was toegevoegd.

Mijn factuur heb ik gehad van 2021, waarbij ik 2 maanden zonnepanelen heb gehad en een aantal kW geïnjecteerd is geweest (ook te zien in de factuur van de meterstanden). Maar ik zag dat niet terugkomen in de detail berekening dat hierbij ook XkW * X eurocent was toegevoegd.
Uw zonnepanelen liggen er dus van eind 2021? Zijn deze al wel goedgekeurd door fluvius? Want indien niet dan wordt dit nog niet doorgegeven en moet je dus wachten tot dit gebeurd is.

Gisteren kwam ik erachter dat Luminus mijn injectie tarief niet heeft geactiveerd :/, terwijl dat dit automatisch moet gebeuren volgens hun.

gechat met de klantendienst, Ben benieuwd of en wanneer ze dit inregelen

Hebben ze mij bij Engie ook proberen lappen. Ik zie mezelf als een normale en redelijke mens. Maar toen heb ik aan de telefoon serieus lopen roepen. En het is retroactief in orde gebracht.

Terug
Bovenaan