Zonnepanelen Topic

Als ik dat tarief opzoek dan vind ik voor injectie 10,329 dus lijkt iets niet te kloppen in de vtest.

Aangezien ik nog geen zonnepanelen heb ging ik af op VTest.

wanneer ik tweede neem op Vtest

Bolt Online​

Bolt Geen klachtenindicator beschikbaar​

Variabel tarief

Voor dit contract heb je internet nodig.
Te combineren met ander contract bij dezelfde leverancier.

Berekening (incl. btw)​

Energiekost c€/kWh kWh € -396,60
Vaste vergoeding € 0,00
Energiecomponent (24u) -19,83 2.000 € -396,60
TOTAAL € -396,60

Luminus

Essential Injectie​

Luminus 5,0 / 5​

Variabel tarief

Te combineren met ander contract bij dezelfde leverancier.

Berekening (incl. btw)​

Energiekost c€/kWh kWh € -390,70
Vaste vergoeding € 0,00
Energiecomponent (24u) -19,54 2.000 € -390,70
TOTAAL € -390,70

Laatste aanpassing van het productaanbod 24/03/2022 om 13u21

VTEST

Direct indexed 1 jaar​

ENGIE
Variabel tarief
Voor dit contract heb je internet nodig.

Berekening (incl. btw)​

Energiekost c€/kWh kWh € 1.075,16
Vaste vergoeding € 23,96
Energiecomponent (24u) 18,48 5.000 € 924,00
Kosten voor groene stroom 2,21 5.000 € 110,56
Kosten voor WKK 0,33 5.000 € 16,64
Nettarieven € 546,46
Transmissienettarieven (per kWh) € 63,05
Vaste distributienettarieven (vast) € 12,22
Distributienettarieven (per kWh) € 471,19
Heffingen € 87,69
Bijdrage op de energie € 10,21
Bijdrage Energiefonds € 5,40
Bijzondere accijns € 72,08
TOTAAL € 1.709,31

Beschikbare opties en kortingen​

Optie groene stroom+ € 15,32

Berekening (incl. btw)​

Energiekost c€/kWh kWh € -397,54
Vaste vergoeding € 0,00
Energiecomponent (24u) -19,88 2.000 € -397,54
TOTAAL € -397,54

Beschikbare opties en kortingen​

Optie indien geen afname contract+ € 60,50
Geen idee waar de V-test de 19,88 haalt voor injectie, maar de tarieffiche van Electrabel spreekt van 10,32.
Link

Edit: Xcessive was sneller

Vtest voor afname bij luminus spreekt van 19.54cent

testje bij luminus zelf kom ik voor zelfde verbruik en injectie op een injectietarief van 0.2137 (2000 kwh injectie)

Jaartotaal (incl. promo)€ 1680,77
Promotie
€ -95,22
Jaartotaal€ 1775,99
Heffingen en toeslagen€ 87,69
Nettarieven€ 546,22
Injectietarief in je voordeel€ -427,4
Energiekost€ 1569,48
Elektriciteit
- vaste vergoeding€ 72,6
- verbruik€ 1370,38
- groene stroom & WKK bijdrage€ 126,5
- injectie dag€ -427,4
- injectie nacht€ 0
- distributiekost€ 471
- transportkost€ 63
- meterhuur, meter- en telbeheer€ 12,22

Vtest voor afname bij luminus spreekt van 19.54cent

testje bij luminus zelf kom ik voor zelfde verbruik en injectie op een injectietarief van 0.2137 (2000 kwh injectie)

Jaartotaal (incl. promo)€ 1680,77
Promotie
€ -95,22
Jaartotaal€ 1775,99
Heffingen en toeslagen€ 87,69
Nettarieven€ 546,22
Injectietarief in je voordeel€ -427,4
Energiekost€ 1569,48
Elektriciteit
- vaste vergoeding€ 72,6
- verbruik€ 1370,38
- groene stroom & WKK bijdrage€ 126,5
- injectie dag€ -427,4
- injectie nacht€ 0
- distributiekost€ 471
- transportkost€ 63
- meterhuur, meter- en telbeheer€ 12,22
opletten.

Vergoeding geïnjecteerde energie (c€/kWh)
Enkelvoudige meter : 19,54
Dubbele meter
dag : 21,37, nacht : 14,23
Ik zie wel niet in hoe je met een dag - nacht tarief, geen verbruik of injectie hebt op nachttarief.

Ik verhuis binnenkort naar een woning met zonnepanelen. Ik heb nu een digitale teller maar ga dan naar een terugdraaiende. Ik heb het gevoel dat ik gekloot ga zijn en dat ze onmiddellijk aan de deur gaan staan om die te vervangen, iemand een idee wat ik het beste doe?

Ik verhuis binnenkort naar een woning met zonnepanelen. Ik heb nu een digitale teller maar ga dan naar een terugdraaiende. Ik heb het gevoel dat ik gekloot ga zijn en dat ze onmiddellijk aan de deur gaan staan om die te vervangen, iemand een idee wat ik het beste doe?
Je kan weigeren om die te vervangen voorlopig.

Maar ga ook na wat het prosumententarief je zal kosten. :unsure:
Ik ben een half jaar geleden ook verhuisd naar een woning met zonnepanelen. Woohoow, gratis elektriciteit, dacht ik.
Mijn eerste afrekening gehad, en mijn voorschot gaat met de volle 4 euro naar beneden. 😒
Dan zou ik nu toch liever een digitale teller hebben en overdag als het zonnetje schijnt met timers de vaatwasser, wasmachine, droogkast,... Laten draaien en geen honderden euro's te moeten betalen aan prosumententarief.

Voor mijn budget is er op dit moment nog geen "winst" te rapen. (Integendeel, heb al een nieuwe omvormer mogen aanschaffen want de eigenaar heeft het verkocht met een defecte omvormer en de zonnepanelen zijn in geen jaren gereinigd, wat me ook nog eens geld zal kosten om een firma dat te laten doen) dus ga vooral goed na wat het je zal kosten of opbrengen.

Je kan weigeren (heb er geen persoonlijke ervaring mee) maar ik meen hier ergens in deze topic gelezen te hebben dat het naderhand betalend is ... t.o.v. als Fluvius u uitnodigt (het initiatief neemt) is het altijd gratis.

@Mulan Prosumententarief is nochtans een goede deal. Als je een omvormer van 3000 of 4000W hebt hangen; betaal je €300 of €400 prosumententarief, en daarmee is de kous af en heb je voor de rest geen kosten aan elektriciteit. Beter dan dat wordt het niet...

Als je echt denkt dat de digitale teller voor jou voordeliger is kan je die gewoon aanvragen voor €88: https://www.fluvius.be/nl/thema/met...-een-digitale-meter?app-refresh=1648719318795

Vanaf morgen verlaging van de BTW op zonnepanelen, nu ook voor jonge woningen.

Gaan thuisbatterijen hier ook onder vallen of is dat wishful thinking?

Probleem is dat ik een omvormer heb van 2500 (waarvoor ik dus prosumententarief betaal) maar tot nu toe op de zonnigste dagen maar aan 1600Kwh opbrengst kom.
Deze week ontdekt tussen de berg facturen van de plaatser ervan dat het maximale rendement van mijn panelen maar +- 1800 Kwh is. 😞
Het rendement dekt dus absoluut mijn verbruik niet. Maar 88 euro valt VEEL beter mee dan ik dacht, toch eens uitpluizen! Bedankt!
@Mulan Prosumententarief is nochtans een goede deal. Als je een omvormer van 3000 of 4000W hebt hangen; betaal je €300 of €400 prosumententarief, en daarmee is de kous af en heb je voor de rest geen kosten aan elektriciteit. Beter dan dat wordt het niet...

Als je echt denkt dat de digitale teller voor jou voordeliger is kan je die gewoon aanvragen voor €88: https://www.fluvius.be/nl/thema/met...-een-digitale-meter?app-refresh=1648719318795

Die getallen klinken erg vreemd, je bedoelt dat je jaaropbrengst 1600kWh is? Of dat je piek op een zonnige dag 1600W is?
€250 prosumententarief voor 1600kWh blijft aantrekkelijker dan 1600kWh van het net halen en ervoor betalen.

Offerte plaatser A was voor voor 9 JA Solar panelen & 6kW solis omvormer

Nu heb ik net nog eens met B getelefoneerd. Hij werkt met Sharp panelen (iemand ervaring mee?)
Maar hij zei nu dat indien we toch over enkele jaren een elektrische wagen zouden kopen we nu best al gewoon een 10 kW omvormer plaatsen (SolarEdge)
Dan is het ook nadien makkelijker om panelen bij te leggen ? Of gewoon nu het al het dak vol leggen natuurlijk :)

Maar ga ook na wat het prosumententarief je zal kosten. :unsure:
Ik ben een half jaar geleden ook verhuisd naar een woning met zonnepanelen. Woohoow, gratis elektriciteit, dacht ik.
Mijn eerste afrekening gehad, en mijn voorschot gaat met de volle 4 euro naar beneden. 😒
Dan zou ik nu toch liever een digitale teller hebben en overdag als het zonnetje schijnt met timers de vaatwasser, wasmachine, droogkast,... Laten draaien en geen honderden euro's te moeten betalen aan prosumententarief.

Voor mijn budget is er op dit moment nog geen "winst" te rapen. (Integendeel, heb al een nieuwe omvormer mogen aanschaffen want de eigenaar heeft het verkocht met een defecte omvormer en de zonnepanelen zijn in geen jaren gereinigd, wat me ook nog eens geld zal kosten om een firma dat te laten doen) dus ga vooral goed na wat het je zal kosten of opbrengen.
Wel opletten dat je correct vergelijkt.

Nakijken dat het voorschot waarover je bezig bent niet aan de prijzen van voor de enorme prijsstijging is. Als uw contract er nog een was van 8cent per kwh, en je nu een contract hebt aan 30cent. Dan moet je echt niet klagen als door de terugdraaiende teller uw voorschot met 4 cent verlaagt.

Als je 1800kwh dient te betalen aan de huidige kostprijs (er vanuit gaande dat het 1 jaar lang deze kost is).

1800 * 0.5 == 900€
1800 * 0.25 == 450

Kost gebaseerd op de omvormer is : 88 (nakijken natuurlijk voor uw specifieke zone, maar dacht dat je vermelde dat het 88 was) * 2.5
-> 220
Al komen hier nog wel een paar andere kosten bij (dit is namelijk enkel het prosumententarief, terwijl in de hogervermelde 0.25 normaliter al de kosten waren in verdeeld)
En dan ga je er natuurlijk vanuit dat je met 1800kwh toekomt.
Aan u om te zien als je zonnepanelen bijlegt of dit interessant is en of het uberhaupt kan (en je uw terugdraaiende teller niet verliest),

Wel opletten dat je correct vergelijkt.

Nakijken dat het voorschot waarover je bezig bent niet aan de prijzen van voor de enorme prijsstijging is. Als uw contract er nog een was van 8cent per kwh, en je nu een contract hebt aan 30cent. Dan moet je echt niet klagen als door de terugdraaiende teller uw voorschot met 4 cent verlaagt.

Als je 1800kwh dient te betalen aan de huidige kostprijs (er vanuit gaande dat het 1 jaar lang deze kost is).

1800 * 0.5 == 900€
1800 * 0.25 == 450

Kost gebaseerd op de omvormer is : 88 (nakijken natuurlijk voor uw specifieke zone, maar dacht dat je vermelde dat het 88 was) * 2.5
-> 220
Al komen hier nog wel een paar andere kosten bij (dit is namelijk enkel het prosumententarief, terwijl in de hogervermelde 0.25 normaliter al de kosten waren in verdeeld)
En dan ga je er natuurlijk vanuit dat je met 1800kwh toekomt.
Aan u om te zien als je zonnepanelen bijlegt of dit interessant is en of het uberhaupt kan (en je uw terugdraaiende teller niet verliest),
De prijs voor elektriciteit is van 29 cent naar 31.5 gegaan, daar had ik idd al naar gekeken.

Prosumententarief was € 112 vorig jaar (x2.5).

In theorie kan ik wat zonnepanelen vervangen door panelen met een hogere opbrengst, maar is het m de kost waard voor panelen die nog maar net 10j oud zijn?
Bijleggen is geen optie, mijn dak ligt vol al nu.
En mijn verbruik lag vorig jaar tegen de 3000Kwh, dat zal ongeveer gelijk blijven.

Ik heb me er nog niet mee beziggehouden om alles uit te pluizen, maar vond het wél frustrerend om te zien dat mijn maandelijkse voorschot maar van 80 naar 76 zakte. 😞

Probleem is dat ik een omvormer heb van 2500 (waarvoor ik dus prosumententarief betaal) maar tot nu toe op de zonnigste dagen maar aan 1600Kwh opbrengst kom.
Deze week ontdekt tussen de berg facturen van de plaatser ervan dat het maximale rendement van mijn panelen maar +- 1800 Kwh is. 😞
Het rendement dekt dus absoluut mijn verbruik niet. Maar 88 euro valt VEEL beter mee dan ik dacht, toch eens uitpluizen! Bedankt!
Zelfs al haal je er maar 1600kwh uit (wat me erg laag lijkt), dan nog is die 250 euro voordelig hoor.

Ik heb zonnepanelen laten installeren op mijn nieuwboud in mei 2020.
Toen was er dus nog sprake van terugdraaiend principe, terugverdientijd werd dus als volgt berekend.
- Geschatte opbrengst 4000kwh aan 0.3cent = 1200€
- Prosumententarief 3.7 x 72.29= 267.47€
- Besparing: 1200€-267.47€ = 932.53€
- terugverdientijd: 5869/932.53 = 6.4 jaar

Als ik nu even redeneer om het makkelijk te houden op volledig 2021.
Dan heb ik 4181kwh geproduceerd en 3404kwh geinjecteerd, dit zou kunnen betekenen dat ik 777kwh zelf gebruikt hebt (zonder rekening te houden met verliezen).
Die 777kwh zou ik normaal gezien moeten afnemen van het net moest ik geen zonnepanelen hebben.
Dus deze mag ik rekenen aan 777 x 0.3cent = 233€.

Conclusie: investering 5869 - 1442 (retroactieve premie) = 4427 / 233 = 19 jaar?

Klopt mijn redenering of zie ik nog iets over het hoofd?
Het klopt wel dat mijn verbruik in het algemeen wel behoorlijk laag is (ik woon alleen en veel gekookt wordt er niet, ook geen wasmachine/droogkast).

Op zich hebben de panelen er wel voor gezorgd dat ik 50% korting krijg op mijn KI voor de komende 5 jaar.
Langs een kant wil ik dit wel meetellen in de terugverdientijd maar ik heb nog geen zicht op exacte cijfers daarin.
Dat gaat de pijn wel verzachten van bovenstaande belachelijke terugverdientijd.

Juist, helemaal gelijk en over het hoofd gezien.

Conclusie: investering 5869 - 1442 (retroactieve premie) = 4427 / 403 = 11 jaar

In het algemeen wel al moeilijk om zoiets te gaan opmaken, eigen verbruik kan omhoog maar dan gaat injectie ook naar omlaag.
Prijzen die ik nu aanhaal zijn nog zo tot augustus maar met de huidige marktprijzen zou dat ook weer een ander beeld geven.

Neen, afname van het net is 1185kwh maar dat heeft geen invloed op deze berekening of terugverdientijd van zonnepanelen vandaar had ik dat niet vermeld.
De 3404kwh is wat effectief geïnjecteerd is, dus de 777kwh is eigen verbruik+verlies.

Hier toch even nog eens zelf op terugkomen omdat het toch vreemd is ifv bovenstaande discussie.
Met een normale terugdraaiende teller zou ik een prosumententarief betalen van 267€ per jaar maar uiteindelijk betaal ik nu door een groot deel injectie maar 170€ per jaar.
Dus de terugverdientijd die eerst werd voorgesteld is wel korter in de veronderstelling dat je ook effectief die 4000kWh verbruikt.
Met een terugdraaiende teller zou ik het gedeelte dat ik niet gebruik wegsmijten en nu krijg ik er eigenlijk voor terugbetaald.
Dus ja het kan zijn dat een digitale teller met zonnepanelen beter is dan terugdraaiende teller ...

Ik heb me er nog niet mee beziggehouden om alles uit te pluizen, maar vond het wél frustrerend om te zien dat mijn maandelijkse voorschot maar van 80 naar 76 zakte. 😞
Dit snap ik niet goed. Je zonnepanelen lagen er al op toen je het huis kocht zeg je? Je eerste voorschotten waren dan toch ook al voorzien op die panelen? Waarom zou je nu plots veel minder betalen?

Dit snap ik niet goed. Je zonnepanelen lagen er al op toen je het huis kocht zeg je? Je eerste voorschotten waren dan toch ook al voorzien op die panelen? Waarom zou je nu plots veel minder betalen?
Ja, maar omdat de omvormer stuk was, bleven mijn voorschotten gelijk als in de vorige woning. En dan in januari doorgegeven dat ik nu ook zonnepanelen kan gebruiken en in februari kwam de fluviusman mijn meterstanden opnemen, waardoor ik direct een afrekening heb.

Ja, maar omdat de omvormer stuk was, bleven mijn voorschotten gelijk als in de vorige woning. En dan in januari doorgegeven dat ik nu ook zonnepanelen kan gebruiken en in februari kwam de fluviusman mijn meterstanden opnemen, waardoor ik direct een afrekening heb.
Ahja, ik snap het al. Ze hebben zich voor je nieuwe voorschot gewoon gebaseerd op je laatste 2 meteropnames. Door dat Fluvius (met dat je zonnepanelen doorgaf) waarschijnlijk vroeger gekomen is dan normaal, hebben ze zich gebaseerd op je winterverbruik, dat uiteraard hoger is dan de rest van het jaar. Ik zou in elk geval niet handelen voor de volgende meteropname, want pas dan ga je zien wat het effectief opbrengt.

Terug
Bovenaan