Zonnepanelen Topic

Spijtig van die strenge voorwaarden voor het verlaagde BTW tarief.

Dit wordt gewoon weer een nuloperatie want de installateurs zullen hiermee rekening houden als de stijgende prijzen door corona en de oorlog de korting al niet teniet zal doen.

Spijtig van die strenge voorwaarden voor het verlaagde BTW tarief.

Dit wordt gewoon weer een nuloperatie want de installateurs zullen hiermee rekening houden als de stijgende prijzen door corona en de oorlog de korting al niet teniet zal doen.
Welke strenge voorwaarden?

Gegroet,

Wij hebben op onze nieuwbouw sinds 2019 een installatie zonnepanelen liggen van 4,5 kWp (Solaredge). Volgens Engie hebben we een elektriciteitsverbruik van 1350 kWh en een injectie van 3500 kWh. Verwarmen doen we op gas.

Vorig jaar kregen we de digitale meter cadeau. Binnenkort loopt ons energiecontract af en met de huidige prijzen en aankomende heffing op het piekverbruik heb ik eens een offerte gevraagd voor een thuisbatterij (10 kWh). Deze komt op 8.750 EUR incl BTW, en gaat dan nog 1725 EUR premie vanaf.

Volgens de simulatie van de installateur is de terugverdientijd minder dan 10 jaar. Maar ze hanteren het huidige hoge gemiddelde tarief voor elektriciteit. En dan met een batterij een zelfvoorziening van 70%. Volgens de simulatie op de website van de Vlaamse overheid, is deze terugverdientijd echter 37 jaar. Geen idee aan welk tarief deze simulatie rekent.

Ik vind het allemaal nogal koffiedik kijken, en een forse investering. We verwachten wel in de toekomst meer elektriciteit te gaan verbruiken (elektrisch bijverwarmen in het voor- en najaar, volgende auto een plug-in hybride of elektrisch..). Maar eerlijk gezegd weet ik gewoon niet of het een verstandige beslissing is.

Zijn er nog mensen die een actuele berekening gemaakt hebben van de terugverdientijd van een batterij?

Aan de mensen hier met zonnepanelen en een digitale meter, betalen jullie eigenlijk nog maandelijks een voorschot aan jullie leverancier ?
Want bv. zoals @Darks 1350 verbruik en 3500 injecteren. Dan ga je toch niet veel moeten (bij)betalen

Zijn er nog mensen die een actuele berekening gemaakt hebben van de terugverdientijd van een batterij?

De thuisbatterij is niet rendabel, steek je geld liever in extra panelen of iets anders.
Ik heb deze van mij afgelopen weekend nog eens herberekend met de huidige prijzen.
Gebaseers op een random actueel tarief van Eneco: https://cdn.eneco.be/downloads/nl/general/tk/BC_032_012203_NL_ENECO_POWER_FLEX.pdf
Ik heb 8,75kw op het dak liggen (nog wat bijgelegd i.v.m. warmtepomp en terugdraaiende teller.
Installatie batterij kostte (incl 6% BTW) 10.150 EUR, maar hierbij inbegrepen ook wat optimalisaties m.b.t. eigen gebruik warmtepomp en laden hybride wagen. Niet volledig 100% uit te splitsen (werkuren), maar ongeveer 9.000 EUR voor batterij. Nog 2.550 EUR premie ontvangen = 6.500 EUR eigen investering.
Installatie in 12 september 2021, en gegevens tot eind vorige week:

Batterij geladen: 903kwh
Batterij ontladen: 738kwh. Hier zit je dus wel met een groter verlies dan ik oorspronkelijk had ingecalculeerd, ik hield eerst rekening met 10% verlies.
Langs de andere kant ging ik er in mijn oorspronkelijke berekening ook vanuit dat ik max 10 kwh/dag zou laden, maar dit blijkt regelmatig meer te zijn. Ook pieken overdag >productie zonnepanelen worden opgevangen, en later op de dag nog terug bijgeladen.

De geladen energie kan ik niet verkopen aan injectietarief. Volgens fiche: 0.1548 EUR/kwh * 903kwh = 139,78 EUR
Verbruikte energie zou ik betalen aan: Energiekost 0,26 + distributiekost 0,109 EUR (bij ons) + transportkost 0,0126 EUR + accijns ,014416+0,00204 + bijdrage groene stroom WKK 0,0252 EUR/kwh = 0,44641 EUR/KWH * 738 kwh = 329,45 EUR

"Terugverdiend" in deze periode: 189,66 EUR, of een "besparing" van 0.257 EUR/kwh die ik uit de batterij haal.
Nu zitten in dit half jaar ook de "slechte" maanden, november/december/januarie is echt triestig zowel met zonnepanelen als met het laden van de batterij van resprectievelijk 50kw, 20kw en 40kw. In september had ik voor 2/3 maand vb 192, oktober 256 en in de zonnige maand maart ook al 220kwh.

Ik heb geen referentie maar hoop/denk de volgende maanden toch ook minimaal aan 225 kwh/mnd aan batterijlading te komen en rekening houden met 2250kwh op jaarbasis lijkt mij realistisch. Met de regel van drie kom ik aan een ontlading van 1.838 kwh * 0.257 EUR/kwh die je momenteel bespaart = 472 EUR op jaarbasis.

Mijn investering van 6.500 EUR/ 472 EUR/jaar = 13,75 jaar terugverdientijd.
Meest rendabele investering: wss niet.
Maar om nu te zeggen niet rendabel lijkt mij ook niet correct.

En mocht iemand een fout opmerken in mijn berekening: shoot, want dan heb ik thuis ook nog iets uit te leggen ;)

Edit: Ben me er wel van bewust dat relatief veel panelen heb liggen en de batterij dus ook sneller/vaker zal kunnen vullen dan bij een doorsnee installatie.

Het moeilijke aan zo n berekening is dat de energie prijzen totaal niet vast zijn.
Momenteel krijg je 0.21 eur / geïnjecteerde kWh… in de afgelopen zomer was dit nog 0,06 eur… dat verandert je inschatting…

Als batterijen goedkoper waren zou je zelfs zonder zonnepanelen kunnen proberen.

Je neem het volgende tarief van Engine dat uurprijzen gebruikt die daags ervoor worden doorgegeven:
Hierop nemen ze geen marges maar zijn spotprijzen+ kleine verwerkingsfee.

Soms zoals eergisteren kan je dan zelfs aan negatieve tarieven je batterij opladen.
Het enige is wel dat je rekening gaat moeten houden met het capaciteitstarief.--> 80% tarifering op piekbelasting en maar 20% per kWh! Traag het net leegslurpen is dus gepromoot.
Maar stel dat je goed je eigen verbruik kan inschatten en in de veronderstelling dat er geen interessante vaste contracten leer zijn, kan je dus op de juiste moment opladen aan een beperkte piek. Heb je een warmtepomp of elektrische auto is dat wat lastig omdat die het verbruik de hoogte injagen.
Maar voor een modaal gezin met 5-10kW/dag verbruik zou dat met een 10-30kWh batterij wel heel interessant kunnen zijn.

Uiteindelijk volgen de variabele tarieven ook maar alle prijsstijgingen alleen met een maand vertraging. Ok, de energieleveranciers hebben ook lange termijn contracten en kopen niet alles aan SPOT. Maar je hebt zelf wel de vrijheid het goedkoopste variabele tarief van de dag te kiezen...

Batterijen zijn mij nu nog te duur maar als dat begint te zakken wil ik die piste in combinatie met energiedelen wel is onderzoeken...

Laatst bewerkt:
Combineer dat met een kleine installatie zuid of oost/West, dat erg goedkoop kan. En dan kan je zelf een basisopbrengst hebben die een deel van het jaar je sluimerverbruik dekt + de batterij gratis wat oplaadt. Pieken vang je op met je batterij tactisch te laden.

In de winter laadt je duurder omdat er wrs minder groene energie is maar kan je nog altijd tactisch goedkoper bijtanken op de juiste moment.

Als je dan toch een nieuwe wagen moet kopen en die kan vervolgens als batterij dienen, zit je strak. Op voorwaarde dat je geen 500+km per dag moet rijden natuurlijk. Volgens engie is tussen 24-6 het goedkoopste. Leuk, staat de auto thuis..
Typisch is tussen middernacht en 6 uur ’s ochtends de goedkoopste periode. Kan je echter het verbruik niet verschuiven naar ’s nachts, dan is tussen 13 en 17u in de namiddag meestal de beste periode.

En koken en whatever doe je als je auto thuis is natuurlijk... Natuurlijk iets complexer in een gezin met 1 wagen.

Het moeilijke aan zo n berekening is dat de energie prijzen totaal niet vast zijn.
Momenteel krijg je 0.21 eur / geïnjecteerde kWh… in de afgelopen zomer was dit nog 0,06 eur… dat verandert je inschatting…
Klopt volledig, maar ook de energieprijs zelf lag toen een pak lager, eerder op 0,16 eur.
Verschil tussen de twee blijft voor zover ik dit opvolg +- constant rond de 0,1 eur. Voor de berekening maakt dit dus weinig verschil.

T.o.v. mijn oorspronkelijke berekening zijn er (als ik me niet vergis, niet bij de hand) twee verschillen:
-Lagere ontlading per geladen kwh dan gehoopt (dus meer "verlies" in/door batterij, wat voor een wat lager rendement zorgt)
-Maar langs de andere kant meer gebruik van batterij (ook pieken overdag worden opgevangen door batterij+later op de dag terug geladen)

Maar over all kwam/kom ik op ongeveer dezefde terugverdientijd dan in de oorspronkelijke berekening.

Toch al wat reacties, bedankt.

Ik blijf voorlopig onbeslist m.b.t. de batterij. De energieprijs blijft zeer onvoorspelbaar en dus is het onmogelijk om de werkelijke terugverdientijd te berekenen.

Anderzijds, lijkt het me niet dat thuisbatterijen de komende jaren plots veel goedkoper gaan worden, in tegendeel. En de premie wordt afgebouwd. Dus is het misschien toch het moment om er eentje te plaatsen.

Dat capaciteitstarief ten slotte, gaat dat veel invloed hebben op de factuur van een gemiddeld gezin? Dat piekverbruik valt dan wel weer mooi te vermijden met een batterij.

Dat capaciteitstarief ten slotte, gaat dat veel invloed hebben op de factuur van een gemiddeld gezin? Dat piekverbruik valt dan wel weer mooi te vermijden met een batterij.
Ook het piek vermijden & omvormer hangt af van wat je piek is. Als je een Sauna hebt die 6kW of meer trekt alleen al, en je omvormer kan maar max 5 leveren, dan heb je nog een piek :), weliswaar een lagere, ma kom :)

Maar om nu te zeggen niet rendabel lijkt mij ook niet correct.

En mocht iemand een fout opmerken in mijn berekening: shoot, want dan heb ik thuis ook nog iets uit te leggen ;)

Ik zie niet meteen in waar je de kost van je batterij meeneemt in de prijs per KwH. Een simpele vergelijking tussen injectie en afname is hoe dan ook te beperkt.
Wél merk ik op dat je bijna een halve euro per kWh betaalt - ter vergelijking: ik betaalde in die periode maar 0,2Euro per KwH. Met jouw elektriciteitsprijs kan een batterij inderdaad wél rendabel zijn, maar de vraag is of dat de prijs gaat blijven. Dat zal denk ik niet het geval zijn.

Dus ik zal me hernemen: onder normale omstandigheden is een thuisbatterij niet rendabel voor particulieren. Of zou jij mensen aanraden een investering te doen van 6k die enkel rendabel is in het geval van hele hoge elektriciteitsprijzen?

Ik denk dat je hier de batterij wat teveel "voordeel" geeft.

Je batterij zal wel 70-80%? van de pieken kunnen vermijden, dat is waar. Maar het capaciteitstarief zal worden bepaald door de hoogste piek binnen één maand. Elke maand zullen er wel één/enkele dagen zijn "zonder zon waarbij je batterij dan geen invloed heeft. Niet elke dag zal je een even "hoge" piek hebben, maar helemaal vermijden dat je een hoog piekverbruik hebt op een triestige dag ga je toch niet kunnen volgens mij (tenzij je het verbruik minitieus monitort en dan pas extra verbruikers inschakeld)
één à twee maanden geen noemenswaardige piek en één à twee maanden een iets lagere piek kan je wss wel kunnen realiseren, maar maandelijks alle pieken opvangen lijkt mij onmogelijk.

Je gemiddelde maandpiek zal dan iets lager liggen, maar ik betwijfel of deze met baterij >1kw lager zal liggen dan zonder.

Toch al wat reacties, bedankt.

Ik blijf voorlopig onbeslist m.b.t. de batterij. De energieprijs blijft zeer onvoorspelbaar en dus is het onmogelijk om de werkelijke terugverdientijd te berekenen.

Anderzijds, lijkt het me niet dat thuisbatterijen de komende jaren plots veel goedkoper gaan worden, in tegendeel. En de premie wordt afgebouwd. Dus is het misschien toch het moment om er eentje te plaatsen.

Allé ik heb getekend si voor mijn offerte.

14*385wp full black met omvormer klaar voor batterij 6800€ excl btw.

Lening bij de bank goedgekeurd totaalbedrag op 3 jaar 174/m

Nu hopen dat ze snel kunnen komen :D

Terug
Bovenaan