Zonnepanelen Topic

Deze set van Niko doet ook wat het moet doen, en je kan er ook ineens je apparaten mee sturen via de slimme stekkers:

Als je bestaande stopcontacten wilt aanpakken (bv renovatie), kan je ook in plaats van die slimme stekkers, het stopcontact zelf ombouwen:

Als je bestaande stopcontacten wilt aanpakken (bv renovatie), kan je ook in plaats van die slimme stekkers, het stopcontact zelf ombouwen:
Heb je hier geen Niko Home Control... controller... voor nodig die ettelijke honderden euro's kost?
Een normale sokkel voor een stopcontact kost iets van een 5 euro. Dit is ineens 90, wel, dikke vijftig:

En hier staat dat het op Zigbee werkt, dus in principe eender welke Zigbee controller zou voldoende moeten zijn.
Ik vind het eerlijk gezegd nog veel geld voor een schakelbaar stopcontact.
En onze wasmachine bijvoorbeeld stelt expliciet dat je de stroom niet zomaar mag uit en aan schakelen (omdat dan waarschijnlijk de computer ofwel constant stroomstoten krijgt of ontregeld geraakt omdat je de stekker van een draaiende computer uittrekt).

Dus de case van slimme stopcontacten om je verbruik slim te regelen lijkt me toch ook niet... de juiste?

Deze set van Niko doet ook wat het moet doen, en je kan er ook ineens je apparaten mee sturen via de slimme stekkers:

En wat ga jij hier dan slim met aansturen?

Heb je hier geen Niko Home Control... controller... voor nodig die ettelijke honderden euro's kost?
Een normale sokkel voor een stopcontact kost iets van een 5 euro. Dit is ineens 90, wel, dikke vijftig:

En hier staat dat het op Zigbee werkt, dus in principe eender welke Zigbee controller zou voldoende moeten zijn.
Ik vind het eerlijk gezegd nog veel geld voor een schakelbaar stopcontact.
En onze wasmachine bijvoorbeeld stelt expliciet dat je de stroom niet zomaar mag uit en aan schakelen (omdat dan waarschijnlijk de computer ofwel constant stroomstoten krijgt of ontregeld geraakt omdat je de stekker van een draaiende computer uittrekt).

Dus de case van slimme stopcontacten om je verbruik slim te regelen lijkt me toch ook niet... de juiste?

Ik gebruik de slimme contacten voor onder andere frigo/diepvries in de zomermaanden enkel overdag op max te laten draaien.
Beregeningspomp (toch al snel 3kW) gaat er de komende weken ook nog op bijkomen.

verder ook nog gebruikt voor kerstboom, buitenverlichting (kerst) aan te sturen.

Eventueel ook nog een toepassing: airco (als temp > X en injectie > 2000watt, dan STCT (of schakelpunt) Airco = aan)

Bon. Aangezien ik nog een redelijke leek ben op dit vlak, vele blz terug gelezen, maar hoe bereken je de optimale grootte van je installatie ?

Elektriciteitsinstallatie is 3fase 17,3kVa (25A dan zkr?) dus dat mag geen probleem zijn.
Jaarverbruik : 2484 kWh (1122 dagtarief en 1362 nachttarief) Nachttarief zit ook weekends in en is hoger omdat we dan ook het wasmachine laten draaien en vaatwas na 10u
Gemiddeld per dag tussen september en nu is 3,8kWh 's nachts en 4,3kWh overdag, maar again dat 's nachts is hoog door een aantal zaterdagen boven de 10-15kWh

Aangezien ons EPB verslag nog nie is ingediend :shy: zei de EPB man dat een installatie van 3180 - 3300 kWp voldoende moet zijn om aan E19 te geraken en bijgevolg 5 jaar 100% korting op de onroerende voorheffing (+-900€ per jaar = 4500€ op 5jaar)

Dus eigenlijk lijkt dit dan een nobrainer.
Maar is die installatie niet TE voor ons verbruik ?

We hebben een plat dak dus zuidelijk kan maar ook zw-zo opstelling.
Ik ga nog iemand laten langskomen hiervoor, maar iemand een idee qua richtprijzen voor zo'n installatie ?

Laatst bewerkt:
Bon. Aangezien ik nog een redelijke leek ben op dit vlak, vele blz terug gelezen, maar hoe bereken je de optimale grootte van je installatie ?

Elektriciteitsinstallatie is 3fase 17,3kVa (25A dan zkr?) dus dat mag geen probleem zijn.
Jaarverbruik : 2484 kWh (1122 dagtarief en 1362 nachttarief) Nachttarief zit ook weekends in en is hoger omdat we dan ook het wasmachine laten draaien en vaatwas na 10u
Gemiddeld per dag tussen september en nu is 3,8kWh 's nachts en 4,3kWh overdag, maar again dat 's nachts is hoog door een aantal zaterdagen boven de 10-15kWh

Aangezien ons EPB verslag nog nie is ingediend :shy: zei de EPB man dat een installatie van 3180 - 3300 kWp voldoende moet zijn om aan E19 te geraken en bijgevolg 5 jaar 100% korting op de onroerende voorheffing (+-900€ per jaar = 4500€ op 5jaar)

Dus eigenlijk lijkt dit dan een nobrainer.
Maar is die installatie niet TE voor ons verbruik ?
Wij hebben hier 5.6 kWp gelegd voor 2 (toekomstige uitbreiding naar 4) personen.
Geen idee van ons jaarverbruik.
De rest verkoop je met injectie, of steek je (in de toekomst) in een batterij.
Hoe hoger de energieprijs hoe hoger de injectievergoeding doorgaans, met genoeg overcapaciteit heb je echt een mooi inkomen daarvan.
En als je iets zou willen overhouden van je dak voor een zonneboiler vraag ik me nog steeds af of het dat wel waard is ipv gewoon je warmtepomp en fotovoltaische panelen te leggen.

Besef vooral dat eens je gasketel of watook versleten is (je verbruiken lijken niet op die met warmtepomp), je hoogstwaarschijnlijk enkel een warmtepomp kan steken. Je zonnepanelen daarentegen zullen ver van versleten zijn op die moment. De omvormer... misschien wel.
Natuurlijk kan je op die moment misschien ook gewoon capaciteit bij leggen, maar ik heb eerder zoiets van: waarom niet dat dak ineens vol leggen. Dan betaal je maar 1 keer plaatsingskosten en druk je de prijs per kWh wat.
We hebben een plat dak dus zuidelijk kan maar ook zw-zo opstelling.
Ik ga nog iemand laten langskomen hiervoor, maar iemand een idee qua richtprijzen voor zo'n installatie ?
Wij hebben een kleine 7000 euro betaald aan onze zonnepanelen (21% BTW zonder enige premies die je in de nabije toekomst misschien ook wel kan van genieten), maar dat is tegen prijzen van 2 jaar geleden. We zaten ook met een voor dit vermogen beperkt dakoppervlak dus zijn we uiteindelijk ook uitgeweken naar iets duurdere panelen omdat die afmetingen beter matchten op ons dak.

Indien je ook oost-west kan leggen leg je best ook wat meer capaciteit (de opbrengst is in zo'n opstelling niet zo hoog in absolute cijfers als in een zuidelijke opstelling), omdat je op die momenten wel genoeg wil kunnen opwekken om je koken etc te kunnen dekken voor de lente tem herfst.

Hoe kan Engie dat aanrekenen als er officieel nog geen installatie is?

Staat op de factuur, en dossier bij fluvius is lopende. Zal sebiet nog es loeren.

edit: Aanvraag afgehandeld volgens site.

eind 2021 stond het nog open, heb toen nog es gekeken.

Prosument is al aangerekend sinds 09/2020

Laatst bewerkt:
Wij hebben hier 5.6 kWp gelegd voor 2 (toekomstige uitbreiding naar 4) personen.
Geen idee van ons jaarverbruik.
De rest verkoop je met injectie, of steek je (in de toekomst) in een batterij.
Hoe hoger de energieprijs hoe hoger de injectievergoeding doorgaans, met genoeg overcapaciteit heb je echt een mooi inkomen daarvan.
En als je iets zou willen overhouden van je dak voor een zonneboiler vraag ik me nog steeds af of het dat wel waard is ipv gewoon je warmtepomp en fotovoltaische panelen te leggen.

Besef vooral dat eens je gasketel of watook versleten is (je verbruiken lijken niet op die met warmtepomp), je hoogstwaarschijnlijk enkel een warmtepomp kan steken. Je zonnepanelen daarentegen zullen ver van versleten zijn op die moment. De omvormer... misschien wel.
Natuurlijk kan je op die moment misschien ook gewoon capaciteit bij leggen, maar ik heb eerder zoiets van: waarom niet dat dak ineens vol leggen. Dan betaal je maar 1 keer plaatsingskosten en druk je de prijs per kWh wat.

Wij hebben een kleine 7000 euro betaald aan onze zonnepanelen (21% BTW zonder enige premies die je in de nabije toekomst misschien ook wel kan van genieten), maar dat is tegen prijzen van 2 jaar geleden. We zaten ook met een voor dit vermogen beperkt dakoppervlak dus zijn we uiteindelijk ook uitgeweken naar iets duurdere panelen omdat die afmetingen beter matchten op ons dak.

Indien je ook oost-west kan leggen leg je best ook wat meer capaciteit (de opbrengst is in zo'n opstelling niet zo hoog in absolute cijfers als in een zuidelijke opstelling), omdat je op die momenten wel genoeg wil kunnen opwekken om je koken etc te kunnen dekken voor de lente tem herfst.
Injectievergoeding stond op de laatste tarieffiche van Engie op 21€c dacht ik. Geen idee hoeveel dat nu voor mij zou bedragen natuurlijk.
Inderdaad geen warmte pomp, allé we hebben 2 lucht-lucht units hangen maar dat is om af en toe te koelen :)

Over dat inkomen heb ik natuurlijk geen idee, want ik zou niet weten hoeveel die panelen opwekken op een dag. Ik weet enkel hoeveel ik ongeveer zelf per dag nodig zal hebben..

Ik ben misschien al wat laat om prijzen te vragen, want misschien met de BTW daling dat plaatsers zullen proberen zelf iets meer in hun zakken proberen steken van de "winst"
Het is een plat dak van 120m² dus ik kan ze ook perfect zuid leggen, maar ik dacht dat Zuid-oost - Zuid-west misschien beter was qua opbrengst ?

Hier ook een klein dilemma

4500kwp op zuidoosten liggen van de tijd van de terugdraaiende teller
Maar hierdoor hebben we vanaf 16.00 geen opbrengst meer.

Dus ik twijfel om aan de noordwestelijke zijde nog 10 panelen bij te leggen (3650kwp) . Ik vermoed dat die zichzelf terugverdienen doordat we koken rond 17u en dus ongeveer een half jaar wel die zon nog zullen kunnen opgebruiken.

Maar dan ligt er in totaal wel 8150 kwp op ons dak en da's dan weer meer dan we effectief, op dit moment, verbruiken.

Maar ik denk dan, elektriciteit zal niet goedkoper worden in de toekomst, en met elektrische wagens etc zal het vermoedelijk toch nuttig worden.
Mss nog een lucht lucht warmtepompje om in de tussenseizoenen de living en keuken te verwarmen.. maar da's in de winter dan weer niet rendabel denk ik wegens zonnepanelen die niets opbrengen.

Wat denken jullie? Bestaande installatie uitbreiden of centjes op zak houden?

Is het dan niet beter om te investeren in een batterij? NW is niet de beste richting voor zonnepanelen en je hoopt dan om daar nog 6 maanden opbrengst van te hebben.
Als het voor later te gebruiken is dan is een batterij toch een betere oplossing dan extra panelen leggen.

Een beetje batterij kost meer dan die zonnepanelen en in mijn hoofd is meer opwekken beter dan nu investeren om het opgewekte te "verplaatsen" naar later.

NW zou nog een 70% tov zuid opleveren.

NW zou nog een 70% tov zuid opleveren.
Lijkt me straf aangezien je voor de helft van het jaar amper zon krijgt en daarbuiten maar een beperkt dagdeel hebt.
Hangt natuurlijk van de hellingsgraad af, maar voor iets van 30-40 graden lijkt me die 70% toch wel betwijfelbaar.

Ik heb voor onze nieuwbouw (plat dak) net 7200 Wp bevestigd voor minder dan 0.9 EUR per Wp (BTW excl). Had bij 5 firma's offertes opgevraagd (voor hetzelfde) en eenheidsprijzen varieerden tussen die 0.9 en 1.2. Tussen duurste en goedkoopste zat net iets meer dan 2000 EUR (BTW excl) verschil.
Dus loont echt wel de moeite om meerdere offertes op te vragen.

Wellicht zullen prijzen nu wel weer stijgen met die 6% BTW aankondiging.

Telt de vermindering van 6% voor zonnepanelen als je de installatie zelf aankoopt en legt?
Is er ook een plaats waar de populairste installateurs worden weergegeven? Of is het eerder een kwestie van gokken.
Complete leek hier. Ik ben ondertussen begonnen met de 213 pagina's van deze topic door te lezen

BTW maakt voor een bedrijf werkelijk niets uit.
Alles wordt uitgerekend exclusief BTW en afhankelijk van de leeftijd van de woning komt daar 6% of 21% bij.

BTW zijn uiteindelijk belastingen die gewoon moeten doorgestort worden.

Groepsaankoop geeft 18 zonnepalen van 390 Wp, omvormer en batterij van 9.4 kwh voor 11400 euro incl btw en excl premie-aftrek. Geeft aan dat het allemaal tier 1 is, maar ik vind het ook allemaal heel goedkoop.

Kent iemand die producten?

Phono Solar zonnepanelen
FOX-Ess omvormer en batterij

Terug
Bovenaan