kWp voor paneelvermogen.replace.all("kWh", "kW")
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
kWp voor paneelvermogen.replace.all("kWh", "kW")
Welke premie van de netbeheerder krijg jij met je nieuwbouw? Want voor zover ik weet is er geen enkele nieuwbouwsubsidie behalve de 50/100 % korting op roerende voorheffing zoals je zelf al aangeeft.We hebben het hier deze namiddag eens grondig bekeken en vergeleken met andere mensen die we kennen die in de voorbije jaren een nieuwbouw hebben gezet.
De meesten hebben een omvormer van 5 kW (monofase) en een piekvermogen van tussen de 5 kW en 7 kW.
Die met zijn piekvermogen van 7 kW was de enige met een omvormer van 6 kW (driefase), maar die hebben dat genomen omdat ze ook een geothermische warmtepomp hadden.
Wij hebben hier uiteindelijk beslist om een piekvermogen te nemen van 5,8 kW in plaats van de voorgestelde 5,2 kW. Ons E-peil zou met zo een installatie van 5,8 kW zó laag uitvallen (< E20) dat we recht hebben op een vrijstelling van de roerende voorheffing voor 5 jaar. Dat in combinatie met de premie van de netbeheerder (max 1500 euro) maakt dat de volledige installatie van zonnepanelen zou terug verdiend zijn aan premies en korting onroerende voorheffing alleen... Dus ja, we gaan er niet te hard meer over nadenken.![]()
Welke premie van de netbeheerder krijg jij met je nieuwbouw? Want voor zover ik weet is er geen enkele nieuwbouwsubsidie behalve de 50/100 % korting op roerende voorheffing zoals je zelf al aangeeft.
Je hebt gelijk. Ik heb die voorwaarden dus (een hele tijd geleden) verkeerd geïnterpreteerd en zo onthouden...Nieuwbouw heeft normaal geen recht op die premie, maar het is te zien wat je onder nieuwbouw verstaat: Een huis in opbouw/dat er 1/2 jaar staat of ouder dan 5 jaar:
Uw woning moet voor 1/1/2014 aangesloten geweest zijn op het stroomnet.
Of de bouwvergunning moet al meer dan 5 jaar geleden afgeleverd zijn.
Maar zonder die premie is de installatie met 100% vrijstelling onroerende voorheffing op een goei 500 euro na wel terugbetaald, dus het blijft nog wel interessant voor ons.Eigenlijk moet je berekenen hoeveel dat extra vermogen je kost.Voor hoeveel "piekvermogen" zijn jullie gegaan voor de installatie van zonnepanelen?
Zit er een limiet op eigenlijk? Of een tipping point, waarop de grootte niet meer uitmaakt.Hoe groter je installatie, hoe meer rendement je ook haalt in tussenseizoen en in de winter.
Dus daar ga je wel meer winnen dan die 5ct.
10kw is de limiet.Zit er een limiet op eigenlijk?
Want ik ging gewoon mijn dak vol leggen waardoor ik op 12 kw piek ongeveer uitkwam op een 10 kva omvormer.
Neen, omvormer is 10kva limiet. Panelen mag je dan overdimensioneren tot de limiet van je omvormer.10kw is de limiet.
Veel gezever (zoals een netstudie) dus installaties tot ongeveer 40kva zijn niet echt rendabel. Maar die kunnen nog certificaten krijgen.Hoe zit dat eigenlijk als je wel over die 10 kva wilt uit gaan?
Volgens de rekentool van Ecopower zijn die tarieven geldig tussen die data, maar wel voor een heel jaar.Lees ik het goed dat het prosumententarief met 70% stijgt in 2022?
![]()
Nettarieven bij eigenaars van zonnepanelen
www.vreg.be
Normaal is dat tarief jaarlijks, maar in 2022 staat er vanaf 1/1/2022 tem 30/6/2022
Vanaf het moment dat jouw installatie is verbonden (ongeacht afnemen/injecteren) met het elektriciteitsnetwerk ben je verplicht deze opslag te melden, inc. keruing.Hoe zit dat eigenlijk als ik zelf een installatie bouw met een batterijbank?
Zowel MPPT, omvormer, panelen, batterijbank en balancer zullen zelf geïnstalleerd zijn.
De installatie zal zo ingesteld zijn dat ze niet kan terugleveren aan het net, dit zal zelfs hardwarematig niet mogelijk zijn.
Enkel wanneer ik het wil zullen de verbruikers in mijn huis energie uit het net halen.
Ik wil op geen enkele manier subsidies trekken en wil eigenlijk 0,0 bemoeienissen van de overheid, netbeheerder, leverancier of keuringsinstanties.
Heeft er één van die partijen het recht zich te bemoeien met wat ik doe?
Goeie vraag. Is allemaal afhankelijk van je patroon en orientatie natuurlijk.Zit er een limiet op eigenlijk? Of een tipping point, waarop de grootte niet meer uitmaakt.
Want ik ging gewoon mijn dak vol leggen waardoor ik op 12 kw piek ongeveer uitkwam op een 10 kva omvormer.
Ik zal het je hopelijk vanaf de zomer kunnen tonen/antwoorden. Zal ze Oost-West leggen (met iets meer op west waarschijnlijk omdat ik op oneven rijen ga uitkomen)Goeie vraag. Is allemaal afhankelijk van je patroon en orientatie natuurlijk.