Zonnepanelen Topic

Ik heb het hier eens aan mijn rechtsbijstand aangegeven. Ze gingen zien hoeveel dossiers er binnen komen en dan bekijken wat er mogelijk is. Maar ik verwacht er niks van :)

Om het ook eens positief te benaderen, vooral dan toch voor degenen die recent zonnepanelen gelegd hebben, en nog verder in de toekomst kunnen speculeren :

Kost van batterijen zakken enorm. Als ik snel google kom ik een onderzoek tegen dat spreekt van gemiddeld 18% per jaar.
Dat wilt zeggen dat een batterij die nu 6000 euro kost, over drie jaar heb je eenzelfde capaciteit voor 3308 euro. (+installatiekosten.)

Op die manier kan het mogelijks voordeliger zijn om nu gewoon niets te doen en pas over een paar jaar een batterij te installeren ipv nu met premie.

Hoe reken je dat eigenlijk uit op lange termijn?
Ga je er dan ook van uit dat je over zoveel jaar een EV zal hebben waardoor je verbruik de hoogte in zal schieten?
En je dat meestal niet op de meest zonnige momenten van de dag zal verbruiken.
Ik verwacht een superlage zelfconsumptie eenmaal er een EV bij gaat komen.
En wie weet komt er binnen een aantal jaar een batterij in het spel, die de berekening weer totaal anders zal maken.
Ik reken op een EV met V2H tech. Dan kan ik de auto overdag laden met zonne energie bij thuiswerk, en op andere dagen bij de klant stroom gaan pikken :LOL:

Iemand een rekentool die ongeveer kan berekenen hoe je de situatie kan aanpassen om het meest efficient te werken?

Ik heb de kans om de zonnepanelen te heroriënteren.

Hoe kan ik de berekening het best benaderen?

Met data. Dus ofwel al een digitale meter hebben en zien hoe het zit met je injectie/afname (en niet op jaar-basis, maar op kleiner interval bekijkenà. Of als je een eigen oplossing hebt qua energie-meter.

Anders is en blijft het gokken sinds iedereen zijn situatie anders is.

Ja, ik heb geen digitale meter.

Zonnepanelen liggen van eind oktober pas dus ik heb geen flauw idee van verbruik en injectie.

Er ligt voor 5800 kwh op het dak. We verbruiken 3200-3500 kwh per jaar maar das zonder de aankomende airco gerekend.

De omvormer is 3.6 kwh.

We staan voorlopig niet op de planning van fluvius dus het is gokken.

Door toeval moet het dak opnieuw gelegd worden en vermits de daklatten allemaal herlegd moeten worden, moeten de zonnepanelen ook opnieuw herlegd worden. Nu liggen ze zuid-west met 12 en 6 panelen. Eventueel overweeg ik 6 - 6 - 6 op oost - zuid - west. Ik dacht dat dat we dan rond de 5200 kwh/jaar zouden uitkomen wat nog ruim voldoende is voor ons.

Ik vind alleen de berekening niet meer van panelen op drie vlakken.

Ik ga de smappee module kopen die je kan aansluiten op de DM. Ik wacht nog op offerte maar zal iets van een 100€ zijn.
Een eerste stap om wat meer eigenverbruik te hebben.
Met de app van solaregde weet je wat uw panelen opwekken, maar niet wat je over hebt. Dus hier ben je niet veel mee.
Met de DM kan je wel uw actueel vermogen van opname/injectie zien maar daarvoor moet je u naar de meter verplaatsen..
Dus ik denk wel dat die smappee me kan helpen.

Ik ga de smappee module kopen die je kan aansluiten op de DM. Ik wacht nog op offerte maar zal iets van een 100€ zijn.
Een eerste stap om wat meer eigenverbruik te hebben.
Met de app van solaregde weet je wat uw panelen opwekken, maar niet wat je over hebt. Dus hier ben je niet veel mee.
Met de DM kan je wel uw actueel vermogen van opname/injectie zien maar daarvoor moet je u naar de meter verplaatsen..
Dus ik denk wel dat die smappee me kan helpen.
Zeker van die 100 EUR?
Ik ga hier ook een smappee laten installeren voor solaredge, laadpaal en dgitale meter, en dat is toch 500-1000 EUR inclusief installatie

Ik zou de Niko Home Control smart hub installeren, heb ik hier thuis nu ook staan en die laat netjes je opbrengst/verbruik ook zien, en je kan eventueel koppelen met slimme stopcontacten (zigbee, dus niet Niko gebonden) om bv stopcontacten te schakelen (vaatwasser aan zetten voor x-tijd als er een injectie is van x-minuten)

Er zitten hier verdorie 2 duiven op mijn zonnepanelen... Kunnen die nu echt niet ergens anders gaan copuleren? Goed dat ik een Solaredge omvormer heb :cool:

Ik zou de Niko Home Control smart hub installeren, heb ik hier thuis nu ook staan en die laat netjes je opbrengst/verbruik ook zien, en je kan eventueel koppelen met slimme stopcontacten (zigbee, dus niet Niko gebonden) om bv stopcontacten te schakelen (vaatwasser aan zetten voor x-tijd als er een injectie is van x-minuten)
Uw vaatwasser dus laten draaien als er productie is? En enkel als er productie is?
Of gewoon hem laten starten vanaf er productie is?

Om het ook eens positief te benaderen, vooral dan toch voor degenen die recent zonnepanelen gelegd hebben, en nog verder in de toekomst kunnen speculeren :

Kost van batterijen zakken enorm. Als ik snel google kom ik een onderzoek tegen dat spreekt van gemiddeld 18% per jaar.
Dat wilt zeggen dat een batterij die nu 6000 euro kost, over drie jaar heb je eenzelfde capaciteit voor 3308 euro. (+installatiekosten.)

Op die manier kan het mogelijks voordeliger zijn om nu gewoon niets te doen en pas over een paar jaar een batterij te installeren ipv nu met premie.
En de grote hoop daarnaast is dat er op termijn een goeie markt ontstaat voor tweedehandsbatterijen afkomstig uit elektrische auto's. Bij een thuisinstallatie is het iets minder erg dat de cellen op 80% van hun originele capaciteit zitten dan in een auto.

Uw vaatwasser dus laten draaien als er productie is? En enkel als er productie is?
Of gewoon hem laten starten vanaf er productie is?
Via NHC kan je instellen dat als er bv 5 minuten -300watt injectie is (& de kans groot is dat dat de komende minuten/uren ook gaat zijn) je bv stopcontact X voeding kan geven (& het programma dat daarop was ingesteld op bv je vaatwasser) zal starten.

Via NHC kan je instellen dat als er bv 5 minuten -300watt injectie is (& de kans groot is dat dat de komende minuten/uren ook gaat zijn) je bv stopcontact X voeding kan geven (& het programma dat daarop was ingesteld op bv je vaatwasser) zal starten.
Starten dus :P
Ja dat lijkt me de beste oplossing.

Maar enkel draaien als er productie is gaat niet lukken met een vaatwas, wasmachine of droogkast. Je moet echt dat volledig programma starten en volledig doorlopen. Zeker bij een droogkast is dat super belangrijk.

Heb je dan je vaatwasser destijds gekocht met deze functionaliteit? Het is uw NHC die de vaatwasser een apart controlesignaal geeft om een cyclus te starten?

Starten dus :p
Ja dat lijkt me de beste oplossing.

Maar enkel draaien als er productie is gaat niet lukken met een vaatwas, wasmachine of droogkast. Je moet echt dat volledig programma starten en volledig doorlopen. Zeker bij een droogkast is dat super belangrijk.
Huh hoezo? Ben wel benieuwd naar uw logica hier.
Een droogkast lijkt mij net het best geschikt om te start stoppen? Een (vaat)wasser moet toch net het hele programma uitdoen?

Terug
Bovenaan