Zonnepanelen Topic

In 't geval dat iemand al lang zijn investering dubbel en dik heeft terugverdiend, heb ik daar zelf moeite mee. Er is toen hij >10 jaar geleden die panelen legde nooit gegarandeerd dat er niets aan de voorwaarden zou veranderen. Net zoals belastingsvoeten, pensioenleeftijden... en dergelijke veranderen.
Dat mensen die ze net hebben gelegd klagen, daar heb ik wel begrip voor.

Maar hier gaat om een inbestering waar de overheid een bepaald rendement weerspiegelt om daarna drastisch de voorwaarden te verslechteren. Moest je zo'n overeenkomst met een niet-overheid sluiten zou niemand het ok vinden dat een partij dat contract verbreekt omdat de andere partij toch al voldoende verdiend heeft. De overheid gebruikt hier haar mogelijkheid dat ze niet contractueel gebonden.

Da's niet hetzelfde als bij belastingsvoeten of pensioenleeftijden. Een meer correcte vergelijking op dat vlak zou zijn dat de overheid nu beslist om extra belastingen te heffen op je inkomen van 5 jaar geleden omdat je toen toch genoeg verdiend hebt.

In de meeste gevallen probeert de overheid daar wel op te letten, voorwaarden van belastingen en subsidies worden bijna nooit grondig gewijzigd voor beslissingen die niet of moeilijk ongedaan gemaakt kunnen worden (een huis kopen, een kind krijgen, een bedrijfsinvestering maken, etc.) Wat ze nu doet is best wel uitzonderlijk en zal waarschijnlijk nog lang meespelen bij mensen die in de toekomst zo'n deal voorgesteld krijgen door de overheid.

Laatst bewerkt:
Hier ook hetzelfde 'land'. Dat wordt ons tenminste wijsgemaakt en in de strot geduwd dat we 1 land zijn ...

vlamingen gesjareld, Walen heel wat minder. Brusselaars nog minder

Hier ook hetzelfde 'land'. Dat wordt ons tenminste wijsgemaakt en in de strot geduwd dat we 1 land zijn ...

vlamingen gesjareld, Walen heel wat minder. Brusselaars nog minder
Maar in dat systeem gaan de GSC naar de plaatsende bedrijven. Dus dat wordt uiteindelijk toch gewoon betaald met belastingsgeld uit de Brusselse begroting.

Da's toch gewoon hetzelfde systeem als wat eerst in Vlaanderen bestond behalve dan dat de bedrijven met nóg meer winst gaan lopen uit GSC op installaties bij particulieren. En de kostprijs van die installaties kunnen ze afschrijven in hun (federale) vennootschapsbelasting.

Misschien zie ik het verkeerd?

Maar in dat systeem gaan de GSC naar de plaatsende bedrijven. Dus dat wordt uiteindelijk toch gewoon betaald met belastingsgeld uit de Brusselse begroting.

Da's toch gewoon hetzelfde systeem als wat eerst in Vlaanderen bestond behalve dan dat de bedrijven met nóg meer winst gaan lopen uit GSC op installaties bij particulieren. En de kostprijs van die installaties kunnen ze afschrijven in hun (federale) vennootschapsbelasting.

Misschien zie ik het verkeerd?
Het grootste probleem in Vlaanderen lijkt mij de historische fout om de subsidies niet in verhouding te brengen tot de gemaakte investeringen. Er is niks mis met subsidiering op zich, zolang die opgevolgd en verminderd wordt naarmate de technologie volwassener wordt. En als er natuurlijk voldoende gecommuniceerd wordt dat dit ook de bedoeling is.

Een systeem waarbij bedrijven met kapitaal investeren in zonnepanelen op het dak van andere mensen lijkt me trouwens sowieso een erg interessant idee. Ik weet dat er in Nederland bedrijven zijn die daken van eigenaars huren om er zonnepanelen op te kunnen leggen. De zonnepaneelwinst is dan natuurlijk voor het bedrijf, en niet voor de eigenaar, maar die krijgt wel een milde compensatie voor het gebruik van het dak. Ik ken een pak mensen die niet het kapitaal hebben om de investering te maken, maar die wel zeer graag hun dak willen aanbieden. Bestaat er niet zoiets in Belgiê? Zou de digitale meter zoiets makkelijker te implementeren maken?

Laatst bewerkt:
WHet grootste probleem in Vlaanderen lijkt mij de historische fout om de subsidies niet in verhouding te brengen tot de gemaakte investeringen. Er is niks mis met subsidiering op zich, zolang die opgevolgd en verminderd wordt naarmate de technologie volwassener wordt. En als er natuurlijk voldoende gecommuniceerd wordt dat dit ook de bedoeling is.

Een systeem waarbij bedrijven met kapitaal investeren in zonnepanelen op het dak van andere mensen lijkt me trouwens sowieso een erg interessant idee. Ik weet dat er in Nederland bedrijven zijn die daken van eigenaars huren om er zonnepanelen op te kunnen leggen. De zonnepaneelwinst is dan natuurlijk voor het bedrijf, en niet voor de eigenaar, maar die krijgt wel een milde compensatie voor het gebruik van het dak. Ik ken een pak mensen die niet het kapitaal hebben om de investering te maken, maar die wel zeer graag hun dak willen aanbieden. Bestaat er niet zoiets in Belgiê? Zou de digitale meter zoiets makkelijker te implementeren maken?
Welja maar ik doelde er eigenlijk op dat in dat artikel de indruk wordt gewekt dat men het in Brussel slim aanpakt terwijl dat net evenzeer een subsidiecarrousel is die de Brusselse belastingbetaler moet dekken.

Het idee van daken verhuren is wel interessant (en niet nieuw zie reclameborden op gevels). Alleen moet er dan voor gezorgd worden dat de bewoner niet kan aftappen van die stroom. Maar ik vermoed dat je dat technisch wel geregeld krijgt.

Er wordt dus een rechtszaak aangespannen tegen de overheid. Inschrijven kan tot 31 januari. € 25 euro voor 1ste fase.
Ik twijfel sterk om mij in te schrijven.

Ik heb nog een terugdraaiende teller. Klopt mijn redenering:

Nu wordt door de overheid een 'compensatie' aangeboden voor mensen die reeds een digitale meter hebben. De regeling voor een compensatie voor mensen die nog een analoge meter hebben hangen volgt in April. Stel dat ik mij inschrijf voor die rechtszaak. En tegen April blijkt dat ik het vertrouwen in die rechtszaak kwijt ben (men zal een slaagkans analyse e.d. opstellen, dus tegen dan ben ik iets wijzer). En om toch iets van compensatie te krijgen kies ik er toch nog voor de regeling van de regering te accepteren. Dan lijkt het me logisch dat ik akkoord ga en verder niets meer kan bereiken met die rechtszaak. Stel dat die rechtszaak goed verloopt en men toch een deftige schadevergoeding verkrijgt, dan heb ik daar geen recht meer op en heb ik verkeerd gegokt.

In before: € 25 euro is niet veel, neen. Maar als de compensatie (die belachelijk is) van de regering geweigerd wordt en die rechtszaak draait ook uit op een sisser, heb ik helemaal verkeerd gegokt en heb ik niets.

Veel vertrouwen in de overheid (compensatie) of de advocatuur (rechtszaak) heb ik alleszins niet meer.

Welja maar ik doelde er eigenlijk op dat in dat artikel de indruk wordt gewekt dat men het in Brussel slim aanpakt terwijl dat net evenzeer een subsidiecarrousel is die de Brusselse belastingbetaler moet dekken.

Het idee van daken verhuren is wel interessant (en niet nieuw zie reclameborden op gevels). Alleen moet er dan voor gezorgd worden dat de bewoner niet kan aftappen van die stroom. Maar ik vermoed dat je dat technisch wel geregeld krijgt.
Wel, in het interview zegt men dat die subisidies jaar na jaar opgevolgd worden en ook dalen, wat mij dan doet denken dat daar iets rationeler mee omgegaan wordt.
Maar dan blijven er bij mij wel vragen zitten. Want er moet toch vanuitgegaan worden dat die bedrijven erop rekenen dat de investering zichzelf 100% en meer terugwint, enkel en alleen door de GSC'en. Hoe houdbaar is dat dan als die GSC's jaar na jaar uitgefaseerd worden?

Ik heb de indruk dat de rechtszaak zich ook vooral richt op mensen die reeds een digitale teller hebben
Er wordt dus een rechtszaak aangespannen tegen de overheid. Inschrijven kan tot 31 januari. € 25 euro voor 1ste fase.
Ik twijfel sterk om mij in te schrijven.

Ik heb nog een terugdraaiende teller. Klopt mijn redenering:

Nu wordt door de overheid een 'compensatie' aangeboden voor mensen die reeds een digitale meter hebben. De regeling voor een compensatie voor mensen die nog een analoge meter hebben hangen volgt in April. Stel dat ik mij inschrijf voor die rechtszaak. En tegen April blijkt dat ik het vertrouwen in die rechtszaak kwijt ben (men zal een slaagkans analyse e.d. opstellen, dus tegen dan ben ik iets wijzer). En om toch iets van compensatie te krijgen kies ik er toch nog voor de regeling van de regering te accepteren. Dan lijkt het me logisch dat ik akkoord ga en verder niets meer kan bereiken met die rechtszaak. Stel dat die rechtszaak goed verloopt en men toch een deftige schadevergoeding verkrijgt, dan heb ik daar geen recht meer op en heb ik verkeerd gegokt.

In before: € 25 euro is niet veel, neen. Maar als de compensatie (die belachelijk is) van de regering geweigerd wordt en die rechtszaak draait ook uit op een sisser, heb ik helemaal verkeerd gegokt en heb ik niets.

Veel vertrouwen in de overheid (compensatie) of de advocatuur (rechtszaak) heb ik alleszins niet meer.

Het is wel iets complexer als dat.

Men is nu bezig met een haalbaarheidsanalyse op te stellen waarin men kijkt of het uberhaupt wel zinvol dit verder op te volgen. Kan zijn dat men concludeert dat er geen rechtsbasis bestaat en dan houdt het op.

Volgende stap is de overheid in gebreke stellen en proberen een minnelijke schikking af te dwingen. Probleem daarmee is dat die minnelijke schikkingen onderheven zijn aan de grillen van financien. Men kan bij een wissel aan de top bijvoorbeeld beslissen die schikking niet langer in stand te houden. Zoiets heb ik persoonlijk meegemaakt in een ongerelateerde zaak.

De stap die daarop volgt is een rechtzaak aanspannen. In dit geval gaat het om een test-case. Het is weinig zingvol duizenden zaken aan te spannen zondere enige vorm van zekerheid over het resultaat. Je spant een rechtzaak pas aan als je weet dat je die kan winnen.

Als die test-case goed verloopt kan er op grote schaal vervolgd worden. Het is natuurlijk een zaak van ervoor te zorgen dat tijdens de voorgaande drie stappen de verjaring niet in het gedrang komt.

Ik heb me alvast ingeschreven. Maar ik kan je nu al zeggen dat indien het tot een rechtzaak komt je niet moet rekenen op centen in de eerste 10 jaar. De overheid is een notoir misbruiker het systeem van hoger beroep.

Dikke merci voor de verduidelijking @Avilowca.
Dus jij gaat de compensatie die de overheid voorstelt weigeren?
Ik ben woedend op de overheid, maar langs de andere kant wat moet je er tegen beginnen. Dan zal ik het maar moeten doen met de magere troost die men voorstelt.

Spijtig dat we in zo'n positie terecht gekomen zijn. Alweer is het een gok.

Wel, in het interview zegt men dat die subisidies jaar na jaar opgevolgd worden en ook dalen, wat mij dan doet denken dat daar iets rationeler mee omgegaan wordt.
Maar dan blijven er bij mij wel vragen zitten. Want er moet toch vanuitgegaan worden dat die bedrijven erop rekenen dat de investering zichzelf 100% en meer terugwint, enkel en alleen door de GSC'en. Hoe houdbaar is dat dan als die GSC's jaar na jaar uitgefaseerd worden?
Principe van vrije markt hé. Subsidies worden inderdaad jaarlijks herbekeken in functie van de op dat moment geldende marktparameters: bouwkost, prijs elektriciteit, ...
Als die parameters wijzigen, wijzigt de subsidie navenant.
Als subsidies té hard zouden zakken of zelfs wegvallen, dan zal er ook gewoon geen enkele partij meer zijn die haar huidige propositie kan blijven aanbieden. De markt wijzigt, en de consument zal wel volgen.

Ik zou me er eigenlijk ook wel nog voor willen inschrijven, maar dan wel eentje die een deftige class action zaak wilt maken.
En niet een of andere advocaat (gelijk die Annick Fret die daar helemaal in het begin op fb verscheen) die ver boven zijn/haar niveau probeert te vechten.

Ik doe niet mee met die rechtzaak.
Ik ben inderdaad in't zak gezet en heb een paar weken gevloekt en kwaad geweest.
Maar life goes on. Ik verlies pakt 4000€ op 15jaar. Valt dus allemaal te relativeren. Zeker als je weet dat je eigenlijk de eerste 5 à 8 jaar (afhankelijk van uw installatie en verbruiksprofiel) er met de compensatie goedkoper vanaf bent dan met een terugdraaiende teller. Daarna verlies je wel elk jaar tov terugdaaiende teller. Maar tegen dan ben ik die investering van 9k€ ofzo wel al vergeten ze :p
Het is en blijft geld dat vroeg of laat terug op uw rekening staat.

Bovenstaande gaat niet voor iedereen op. Als je al uw spaarcenten er in hebt gestoken, of hebt voor moeten gaan lenen, is het moeilijker om u erboven te zetten.

Hoe reken je dat eigenlijk uit op lange termijn?
Ga je er dan ook van uit dat je over zoveel jaar een EV zal hebben waardoor je verbruik de hoogte in zal schieten?
En je dat meestal niet op de meest zonnige momenten van de dag zal verbruiken.
Ik verwacht een superlage zelfconsumptie eenmaal er een EV bij gaat komen.
En wie weet komt er binnen een aantal jaar een batterij in het spel, die de berekening weer totaal anders zal maken.

Zo rechtszaken leiden maar tot 1 winnaar en dat is de zakken van de advocaat..

Het gaat over mee als gewoon geldgewin. De Vlaamse overheid denkt nu dat ze het probleem kan afkopen met een aalmoes. Het is de bedoeling dat men daar in Brussel voelt wat de gevolgen zijn.

10 jaar geleden was het ARCO. Nu zijn het zonnepanelen. Maar.over tien jaar is het weer iets anders hoor. Als je dat niet blijft aankaarten en misschien een schikking afdwingt wordt dat alleen maar erger.

Terug
Bovenaan