Zonnepanelen Topic

Die belofte was nochtans vrij letterlijk gemaakt, maar bon. :unsure:
Men heeft de mensen een rad voor de ogen gedraaid, niks meer dan dat.
Iedereen die verder keek dan Vlaanderen had al door dat dit een vrij uniek gegeven was.

Ik kan mij nog een discussie herinneren van 2014 ofzo met wijlen Epyon. Toen al gaf de godfather aan dat het systeem van zomaar het net als batterij te gebruiken iets was dat intrinsiek verkeerd was. Een onhoudbaar gegeven als je zelfs nog maar een beetje rekening hield met hoe het net werkt.
Toen al zag je aankomen wat er ging gebeuren als meer en meer mensen zonnepanelen gingen plaatsen en belabberd aan zelfconsumptie deden. Toen al vielen er omvormers uit.

Pas op ook ik ben gedupeerd en ben daar teleurgesteld door als consument en als Vlaming. Maar als professional met kennis van de energiesector snap ik volkomen waar het vandaan komt en hoe absurd het was.

Iedereen die verder keek dan Vlaanderen had al door dat dit een vrij uniek gegeven was.

Ik kan mij nog een discussie herinneren van 2014 ofzo met wijlen Epyon. Toen al gaf de godfather aan dat het systeem van zomaar het net als batterij te gebruiken iets was dat intrinsiek verkeerd was. Een onhoudbaar gegeven als je zelfs nog maar een beetje rekening hield met hoe het net werkt.
Toen al zag je aankomen wat er ging gebeuren als meer en meer mensen zonnepanelen gingen plaatsen en belabberd aan zelfconsumptie deden. Toen al vielen er omvormers uit.

Pas op ook ik ben gedupeerd en ben daar teleurgesteld door als consument en als Vlaming. Maar als professional met kennis van de energiesector snap ik volkomen waar het vandaan komt en hoe absurd het was.

Akkoord. Maar voor mij is iemand een rad voor de ogen draaien uw foto's op Tinder uit de beste hoek nemen met ingetrokken buik. Wanneer je doelbewust en met voorbedachte rade wetgeving stemt op een zucht van een verkiezing en waarvan je eingelijk weet dat het allemaal leugens zijn dan ben je bezig met de fundamenten van het vertrouwen in de staat kapot te maken.

Dan mocht je zeker niet richting Nederland kijken, daar hebben ze een gelijkaardige regeling.
Ze willen die ook afschaffen, maar daar weten ze op voorhand al dat de bevolking dit niet leuk gaat vinden en dat er minder zonnepanelen gaan gelegd worden.

Dan mocht je zeker niet richting Nederland kijken, daar hebben ze een gelijkaardige regeling.
Ze willen die ook afschaffen, maar daar weten ze op voorhand al dat de bevolking dit niet leuk gaat vinden en dat er minder zonnepanelen gaan gelegd worden.
De afbouw gaat daar ook veel geleidelijker gebeuren. Elk jaar zoveel percent minder saldering en niet in één keer 0 procent saldering.

Ik heb een mail gekregen van Fluvius dat mijn zonnepanelen (plaatsingsdatum november 2020) aangemeld zijn. Welke wereldschokkende dingen veranderen er nu? :unsure:

Ik heb een mail gekregen van Fluvius dat mijn zonnepanelen (plaatsingsdatum november 2020) aangemeld zijn. Welke wereldschokkende dingen veranderen er nu? :unsure:
Niks.
Men heeft nu officieel weet dat er op u dak zonnepanelen liggen. Een jaar na datum mag dat onderhand ook wel.

Als je nog terugdraaiende teller hebt, ga je met terugwerkende kracht prosumententarief moeten betalen. Heb je een digitale kan je nu geld krijgen voor je injectie. Meer niet.

Als je nog terugdraaiende teller hebt, ga je met terugwerkende kracht prosumententarief moeten betalen. Heb je een digitale kan je nu geld krijgen voor je injectie. Meer niet.
ook die mail gekregen midden oktober.
Hoe zit dit dan voor je eindafrekening van dit jaar?

Ik zit met dubbel tarief dus mijn nacht is omhoog gegaan, en dag staat lager dan voor plaatsing panelen (chance)
Vul ik dan 0 in bij dag en het effectieve verbruik bij nacht?

Op onze nieuwe E20 woning zal er voor 3800 wp aan panelen liggen, hopelijk met een omvormer die dit aan kan.
Huidige installatie is 4200 wp maar omvormer kan maar tot 3 dus draait veel aan zijn plafond terwijl er meer uit te halen valt denk ik dan

Mijn panelen zijn nog altijd niet verwerkt (plaatsing begin 2020)

Ik heb wel al prosument aangerekend gekregen op de factuur sinds sep 2020. Ik verwacht dus nog ergens een klein half jaar prosumentafrekening.

ook die mail gekregen midden oktober.
Hoe zit dit dan voor je eindafrekening van dit jaar?

Ik zit met dubbel tarief dus mijn nacht is omhoog gegaan, en dag staat lager dan voor plaatsing panelen (chance)
Vul ik dan 0 in bij dag en het effectieve verbruik bij nacht?

Op onze nieuwe E20 woning zal er voor 3800 wp aan panelen liggen, hopelijk met een omvormer die dit aan kan.
Huidige installatie is 4200 wp maar omvormer kan maar tot 3 dus draait veel aan zijn plafond terwijl er meer uit te halen valt denk ik dan

Mijn panelen zijn nog altijd niet verwerkt (plaatsing begin 2020)

Ik heb wel al prosument aangerekend gekregen op de factuur sinds sep 2020. Ik verwacht dus nog ergens een klein half jaar prosumentafrekening.
In mijn geval kreeg ik dus de eindfactuur van vorig jaar terugbetaald en moest ik een herberekende, met prosumententarief, betalen.
Hoe je dat met dubbel tarief doorgeeft weet ik niet, ik heb enkelvoudig.

In mijn geval kreeg ik dus de eindfactuur van vorig jaar terugbetaald en moest ik een herberekende, met prosumententarief, betalen.
Hoe je dat met dubbel tarief doorgeeft weet ik niet, ik heb enkelvoudig.
Dubbel tarief maakt toch niet uit? Je betaalt op je omvormervermogen.

Kijk naar het prijsverschil tussen de omvormers met lagere en hogere wattpiek.

Mijn LG panelen liggen volledig zuidgericht in optimale hoek en 15% overgedimensioneerd tegenover de SMA omvormer.
Als ik de logs bekijk heeft de omvormer ongeveer 125 uur zijn maximum bereikt.

Als ik reken op 50% tussen omvormerpiek en werkelijke paneelpiek * 125 uur * elekriciteitsprijs kom ik op minder dan 10 euro winst op jaarbasis.
Ik denk dat je die 50% extra rendement zelfs niet zal halen omdat het plafond net voor zijn curvepiek bereikt wordt. De panelen zien in de zomer zo hard af dat ze heel wat hitteverlies hebben waardoor de curve veel harder afvlakt.

Jij zit aan 40% overdimensionering. Dat is heel veel. Maar op de panelen van 3800 zou ik geen omvormer boven 3300-3600 nemen tenzij de prijs gelijk ligt.

Vraagje, heb momenteel twee SMA omvormers Sunnyboy SB5000 TL20 (jan 2012), overweeg om deze te vervangen door een driefasige nieuwe omvormer (i.v.m. thuisbatterijen), maar ik zie dat die allemaal maar een maximum vermogen van 10000 hebben terwijl de oude omvormers 2 x 5500 geven ? Dan verlies ik voorjaar + zomer een 10% of zit ik mis ?

Vraagje, heb momenteel twee SMA omvormers Sunnyboy SB5000 TL20 (jan 2012), overweeg om deze te vervangen door een driefasige nieuwe omvormer (i.v.m. thuisbatterijen), maar ik zie dat die allemaal maar een maximum vermogen van 10000 hebben terwijl de oude omvormers 2 x 5500 geven ? Dan verlies ik voorjaar + zomer een 10% of zit ik mis ?
Je mag maar max 10000 hebben op een huisinstallatie.

Mijn digitale meter stuurt al sinds mei geen gegevens meer door.
Laat dat net het enige voordeel zijn van de digitale meter 🥲
Al enkele keren gebeld en gemaild met onze vrienden maar voorlopig nog geen actie.

Ach ja, ik jaag me er niet meer in op. Ik ben blij dat ik de premie heb getrokken en volgens mijn berekeningen blijft het een goede investering.

Terug
Bovenaan