Zonnepanelen Topic

Ook een onnozele vraag:

Lek in plat dak.
Ik vraag aan B. om de zonnepanelen tijdelijk te verwijderen en wat dit zou kosten. Ik krijg als antwoord dat ze hier 'in regie 42€ per uur' voor aanrekenen.

Na exact 1u werk met 3 personen (incl. aangeboden koffietje) krijg ik een factuur van €435. De firma is gelegen op 40 minuten rijden.
Is het nu niet absurd dat men mij 2.5u aan werkuren / kilometervergoeding extra aanrekent?

Ook een onnozele vraag:

Lek in plat dak.
Ik vraag aan B. om de zonnepanelen tijdelijk te verwijderen en wat dit zou kosten. Ik krijg als antwoord dat ze hier 'in regie 42€ per uur' voor aanrekenen.

Na exact 1u werk met 3 personen (incl. aangeboden koffietje) krijg ik een factuur van €435. De firma is gelegen op 40 minuten rijden.
Is het nu niet absurd dat men mij 2.5u aan werkuren / kilometervergoeding extra aanrekent?

Ik heb het ook al meegemaakt: aannemers die in regie werken, je biedt hen op het einde van de dag iets aan om te drinken en dan gaan ze die tijd doodleuk meefactureren. En ik maar denken dat dat best sympathieke mensen waren waarmee je zo op het gemak nog een babbeltje slaat achteraf. :rofl: Naïeve kloot dat ik ben. Sympathiek doen anno 2021? Dat wordt gefactureerd à 40 euro/uur. Aub, dank u wel.

Ik lach ermee omdat dat natuurlijk om kleine bedragen gaat in vergelijking met de andere miserie die bij een renovatie komt kijken maar het is toch werkelijk schrijnend hoe sommigen geen schaamte kennen. Vanaf nu bied ik gasten die in regie werken alleen nog drank aan tijdens de uren en die met een fixed price vraag ik na hun werk om nog eentje te drinken.

Laatst bewerkt:
Ook een onnozele vraag:

Lek in plat dak.

Heb je detail van die factuur?
Is natuurlijk absurd, maar zou graag eens zien wat er precies aangerekend wordt.

Niet echt gedetailleerd dus.... Toen ik na vraag deed was het antwoord: 'voor verplaatsing en km vergoeding werd er ook aangerekend inderdaad.'
Ik weet dat het schandalig is maar laat ons even kijken of er iets van te zeggen valt (want je hebt weinig in handen natuurlijk):

Transport: 40+40=80 minuten, -> 1,33 uur. Laat ons afronden op 1,5 uur.
+ 1 uur werk
Totaal=2,5 uur
Met 3 man = 7,5 manuren
*42 = 315
Schiet er nog 95 euro over om de km vergoeding af te dekken. Is dat realistisch?

Ik weet dat het schandalig is maar laat ons even kijken of er iets van te zeggen valt:

Transport: 40+40=80 minuten, -> 1,33 uur. Laat ons afronden op 1,5 uur.
+ 1 uur werk
Totaal=2,5 uur
Met 3 man = 7,5 manuren
*42 = 315
Schiet er nog 95 euro over om de km vergoeding af te dekken. Is dat realistisch?
Dat kan zeker, maar dan mogen ze dat toch iets specifieker factureren imo.

Ik wil gerust een eerlijke prijs betalen, ze moeten tenslotte ook nog eens terug op het dak. Maar dit leek mij nu toch ook wel absurd, aan de telefoon vermelde degene van de planning ook dat ze daarna nog een job vlakbij hadden...

Dat kan zeker, maar dan mogen ze dat toch iets specifieker factureren imo.

Uiteraard, en het is ook wel goed doorgerekend.
- Uren zijn afgerond naar boven
- Wellicht hebben ze dat gedaan in combinatie met een andere klant, en kunnen ze die kilometers en transporttijd 2 keer aanrekenen maar dat weet je niet als klant.

Maar hij heeft weinig om op te staan vrees ik.

Ik wil gerust een eerlijke prijs betalen, ze moeten tenslotte ook nog eens terug op het dak. Maar dit leek mij nu toch ook wel absurd, aan de telefoon vermelde degene van de planning ook dat ze daarna nog een job vlakbij hadden...

Ah, dan zou ik zeker al 40 minuten laten vallen, en dus ook de km-vergoeding delen door 2. Ik zou uw eigen berekening maken als "tegenvoorstel" hoeveel jij denkt dat er zou moeten gefactureerd worden.

Uiteraard, en het is ook wel goed doorgerekend.
- Uren zijn afgerond naar boven
- Wellicht hebben ze dat gedaan in combinatie met een andere klant, en kunnen ze die kilometers en transporttijd 2 keer aanrekenen maar dat weet je niet als klant.

Maar hij heeft weinig om op te staan vrees ik.
De panelen liggen nu 2j, ik had dezelfde firma gevraagd i.v.m. garantie voorwaarden. Ik heb het gevoel dat ik ook wel wat vast hang op deze manier?

Update: gedetaillleerde factuur, nu vind ik het helemaal vreemd?

Lijkt mij okish.

Voorrijkosten reken ik in kleine dossiers op 150€ als marktconform. Minder kan perfect hé, maar meestal als ze een forfait rekenen ligt dat daar ergens rond.
Al zie ik niet echt in waarom ze een voorrijkost rekenen en dan nog eens een km vergoeding. Dat is normaal gezien toch gedekt met die voorrijkost... Alhoewel dat het wel opvallend is dat als je beide rekent dit per toeval uitkomt op 150€ :p. Al begrijp ik de ballen hoe ze komen aan brugge tot sint niklaas (als jij zegt dat afstand bedrijf 40 minuten is), of 1 van die techniekers is thuis vanuit brugge vertrokken om bij u te werken terwijl die die 2 andere onderweg oppikt.
Die 5h40. Dus per persoon rekenen ze dus 1 uur en 53 minuten.

Nu bon, die gasten hebben meestal toch track en trace. Dus die nemen dan ook waarschijnlijk de tijd dat hun camionette bij u toekomt en dat het terug vertrekt. Als jij in regie werkt, dan zijn dat de uren dat die techniekers aan het verkakken zijn hé om bij u langs te gaan.

Nu bon, je hebt toch geen poot om op te staan. Jij bent nu eenmaal akkoord gegaan met facturatie in regie.

Niet echt gedetailleerd dus.... Toen ik na vraag deed was het antwoord: 'voor verplaatsing en km vergoeding werd er ook aangerekend inderdaad.'

Misschien het logo volledig verwijderen. Ik denk dat iedereen weet om welke firma het gaat ;)

Uiteindelijk is dat een hele slof geld natuurlijk want je gaat dit 2x moeten doen. Dus dan ben je 870€ kwijt, kostelijk grapje.

Het enige wat je kan zeggen is dat ze voorrijkosten en kilometervergoeding vragen. Die uren, dat is het nadeel van regie natuurlijk. 1u werk maar jij betaalt van stoppen camionette tot vertrekken camionette.

Verbaast me niet veel. Zelfde firma heeft bij ons ook een installatie geplaatst.

Ik had al een zekering voorzien dus op de uiteindelijke factuur gevraagd om die zekering eruit te halen.

Krijg ik een creditnota voor, als ik me goed herinner, 7 euro plus Btw voor een 4P 20A Schneider :')

Verbaast me niet veel. Zelfde firma heeft bij ons ook een installatie geplaatst.

Ik had al een zekering voorzien dus op de uiteindelijke factuur gevraagd om die zekering eruit te halen.

Krijg ik een creditnota voor, als ik me goed herinner, 7 euro plus Btw voor een 4P 20A Schneider :')
Hebben bij ons ook de installatie geplaatst, ik had ook de automaat zelf al voorzien.
Heb daar niet moeilijk over gedaan en gewoon volledig betaald.

Ik ga er eerlijk in zijn ik lig daar totaal niet wakker van. Ik was al blij dat ze hun afspraken nakwamen, proper werk leverde en het uitvoerde zoals we op voorhand afgesproken hadden. Ook was het nog in de periode dat ze nog voor 2021 geïnstalleerd en gekeurd moesten worden, hebben ze ook gewoon keurig gedaan.

Ik ga niet zeggen dat ze de goedkoopste zijn maar het is wel gewoon een correcte firma hoor. Ik zou alvast iedereen aanraden bij hun te gaan.

Ook een onnozele vraag:

Lek in plat dak.

Ze hebben die factuur nu gewoon aangepast om het bedrag te doen kloppen.
Ze konden je perfect op voorhand de andere kosten vermelden en dan kon je een transparante beslissing maken, ze proberen gewoon weer zoveel mogelijk te graaien.

Laatst bewerkt:
Hebben bij ons ook de installatie geplaatst, ik had ook de automaat zelf al voorzien.
Heb daar niet moeilijk over gedaan en gewoon volledig betaald.

Ik ga er eerlijk in zijn ik lig daar totaal niet wakker van. Ik was al blij dat ze hun afspraken nakwamen, proper werk leverde en het uitvoerde zoals we op voorhand afgesproken hadden. Ook was het nog in de periode dat ze nog voor 2021 geïnstalleerd en gekeurd moesten worden, hebben ze ook gewoon keurig gedaan.

Ik ga niet zeggen dat ze de goedkoopste zijn maar het is wel gewoon een correcte firma hoor. Ik zou alvast iedereen aanraden bij hun te gaan.

Eigenlijk erg dat we blij moeten zijn wanneer firma's gewoon het contract nakomen.

Voor de volledigheid; ik tevreden met onze installatie en contact met verkoper en installateur was altijd prima.

't was op dat moment in den bouw gewoon de zoveelste keer en dat blijft dat plakken in je geheugen

Ze hebben die factuur nu gewoon aangepast om het bedrag te doen kloppen.
Ze konden je perfect op voorhand de andere kosten vermelden en dan kon je een transparante beslissing maken, ze proberen gewoon weer zoveel mogelijk te graaien.
En jij bent akkoord gegaan met het principe van in regie werken.

Daarom dat je ofwel hen een forfait laat opstellen. Ofwel hen een inschatting laat maken van het aantal uren in regie en die op voorhand vraagt en die offerte dan ook zo laat opstellen met de vermelding dat in regie die uren kunnen veranderen. Ofwel zoals hier gebeurd is de aannemer de afspraak heeft gemaakt in regie te werken en jij dus akkoord bent gegaan met een blanco cheque.

Maar zoals gezegd, de berekening is niet echt van de pot gerukt. Goed doorgerekend, maar ook niet injustifieerbaar.

Terug
Bovenaan