Zonnepanelen Topic

Wat voor een groepje was dat dan?
Want diegene die wij bezitten zijn regelbaar, om meerdere redenen maar ik vermoed dat dit wel een optie is uiteraard. Dat fluvius groepen zet die op een hogere frequentie draaien dat wist ik, ik dacht aan 50,5 - 51Hz maar dat is een gokje. 52,5 vind ik nu precies wel veel.

Dan had ik C10/11 verkeerd geïnterpreteerd, mijn excuses. Maar ik kan daar wel niks terugvinden over hybride omvormers.
Maar in principe kan dit dan toch wel gewoon gekeurd geraken? Want hij koppelt zijn panelen aan de 6kVA en gebruikt enkel de 10kVA voor de batterij. Dan val je toch gewoon onder 10 + 10?

Edit: heb de FAQ gelezen en ik zou toch durven zeggen dat het mag hoor. Er is langs de DC kant geen koppeling met de PV. Het is een omvormer met hybride mogelijkheid. Maar hij wordt niet uitgebaat als hybride omvormer maar als zuivere energieopslag.
Is een SDMO 33kVA.

Wat voor een groepje was dat dan?
Want diegene die wij bezitten zijn regelbaar, om meerdere redenen maar ik vermoed dat dit wel een optie is uiteraard. Dat fluvius groepen zet die op een hogere frequentie draaien dat wist ik, ik dacht aan 50,5 - 51Hz maar dat is een gokje. 52,5 vind ik nu precies wel veel.

Dan had ik C10/11 verkeerd geïnterpreteerd, mijn excuses. Maar ik kan daar wel niks terugvinden over hybride omvormers.
Maar in principe kan dit dan toch wel gewoon gekeurd geraken? Want hij koppelt zijn panelen aan de 6kVA en gebruikt enkel de 10kVA voor de batterij. Dan val je toch gewoon onder 10 + 10?

Edit: heb de FAQ gelezen en ik zou toch durven zeggen dat het mag hoor. Er is langs de DC kant geen koppeling met de PV. Het is een omvormer met hybride mogelijkheid. Maar hij wordt niet uitgebaat als hybride omvormer maar als zuivere energieopslag.
Denk dat je niet goed gelezen hebt wat hij schrijft.(zie bericht 3311) Hij wil zijn 10kVA voor zijn batterijen op te laden maar dat als deze vol zijn de overige stroom naar het net wilt sturen, dus dan zit je wel met 10kVA + 6kVA naar het net en dat mag niet zonder netstudie.

Ter info,

Ik heb vandaag mijn uitbetaling gekregen voor de retroactieve premie van de zonnepanelen. Geen idee of het nu 2 weken was of meer. Maar het zal in ieder geval niet zo zeer veel meer geweest zijn indien het meer was.
Meen je dat? Ik heb mijn aanvraag de eerste dag dat het kon gedaan. Nog niks gehoord van eventuele terugbetaling..
Iemand anders die hier ook al zo lang op aan't wachten is?

Meen je dat? Ik heb mijn aanvraag de eerste dag dat het kon gedaan. Nog niks gehoord van eventuele terugbetaling..
Iemand anders die hier ook al zo lang op aan't wachten is?
Die 2 weken is van de moment dat ik de goedkeuring van fluvius op mijn dossier had gekregen.

Mijn aanvraag was ook de eerste dag dat het kon gebeurd. En mijn aanvraag was op basis van de KWP, niet het omvormervermogen. Aangezien die van het omvormervermogen normaalgezien sneller werd goedgekeurd.

Denk dat je niet goed gelezen hebt wat hij schrijft.(zie bericht 3311) Hij wil zijn 10kVA voor zijn batterijen op te laden maar dat als deze vol zijn de overige stroom naar het net wilt sturen, dus dan zit je wel met 10kVA + 6kVA naar het net en dat mag niet zonder netstudie.
Ja maar dat mag volgens C10/11 eh.
Je mag 10kVA vermogen hebben voor productie. En dan nog eens 10kVA bijkomend voor opslag. Hij heeft 10kVA voor opslag en 6kVA voor productie.

Het is enkel als je een hybrideomvormer hebt waar de batterij op de DC-kant hangt waar ook uw panelen aanhangen dat je zit met die 10kVA maximaal. Die 10 + 5 waar @Caracalla over spreekt daar kan ik niks van terugvinden.

Ja maar dat mag volgens C10/11 eh.
Je mag 10kVA vermogen hebben voor productie. En dan nog eens 10kVA bijkomend voor opslag. Hij heeft 10kVA voor opslag en 6kVA voor productie.

Het is enkel als je een hybrideomvormer hebt waar de batterij op de DC-kant hangt waar ook uw panelen aanhangen dat je zit met die 10kVA maximaal. Die 10 + 5 waar @Caracalla over spreekt daar kan ik niks van terugvinden.
Met die 5 had ik het op monofasig net

Niet 10 + 5 maar 10 of 5 afhankelijk van net.

En een hybrideomvormer enkel als battetijomvormet gebruiken wordt sinds kort ook niet meer gekeurd.

Met die 5 had ik het op monofasig net

Niet 10 + 5 maar 10 of 5 afhankelijk van net.

En een hybrideomvormer enkel als battetijomvormet gebruiken wordt sinds kort ook niet meer gekeurd.
Oké dan is het duidelijk!
Ineens alle twijfels uit de wereld bij deze.
Bedankt! :thumb:

Ik ga dit najaar nog een installatie laten plaatsen, inclusief thuisbatterij. Om zeker te zijn van de premiebedragen voor 2021, vraag ik nu reeds men digitale meter aan.
Ik neem aan dat ik dan best kies voor een enkelvoudige meter? Met invoering van het capaciteitstarief verdwijnt normaal gezien ook het dag/nacht verhaal.
Just to be sure :baard:

Ik ga dit najaar nog een installatie laten plaatsen, inclusief thuisbatterij. Om zeker te zijn van de premiebedragen voor 2021, vraag ik nu reeds men digitale meter aan.
Ik neem aan dat ik dan best kies voor een enkelvoudige meter? Met invoering van het capaciteitstarief verdwijnt normaal gezien ook het dag/nacht verhaal.
Wie durft het nog zeggen?

Ge zult het volgend jaar live moeten ondervinden wat ze nog gaan uitvinden.

Op dit moment verdwijnt enkel de distributieversie van het dag/nacht verhaal. De leveranciers kunnen nog altijd een verschil tussen dag / nacht aanbieden.

Op dit moment verdwijnt enkel de distributieversie van het dag/nacht verhaal. De leveranciers kunnen nog altijd een verschil tussen dag / nacht aanbieden.
Klopt, maar als ik mijn afrekening bekijk (van vorig jaar, maar kom), dan zijn het wel de distributietarieven die het verschil gaan maken, niet de prijs per kWh.
Zijn er hier veel die nog een piek/dal tarief afsluiten met zonnepanelen?

Klopt, maar als ik mijn afrekening bekijk (van vorig jaar, maar kom), dan zijn het wel de distributietarieven die het verschil gaan maken, niet de prijs per kWh.
Zijn er hier veel die nog een piek/dal tarief afsluiten met zonnepanelen?

Veel mensen met zonnepanelen en een 2 voudig tarief laten dat gewoon staan, omdat ze anders een digitale krijgen aangesmeerd.

Ik heb lang en veel: gewikt, gewogen, vergeleken, opgezocht, gebeld met fabrikant, uitgerekend en toch besloten een batterij te plaatsen.
Dat batterijen niet rendabel zijn klopt deels wel, maar met goede afspraken met installateur en een DIY-pakket kan je de prijs toch enigzins drukken.
En met de stijgende energieprijzen zal de break-even prijs iets sneller naderen. Met de hoge premie tot eind dit jaar valt de investering nog mee.

Pakket Growatt (hybride)omvormer met 7,68kW batterij (LV) = €4400€ - €1400(premie PV) - €1800 (premie batterij) = €1200

Veel mensen met zonnepanelen en een 2 voudig tarief laten dat gewoon staan, omdat ze anders een digitale krijgen aangesmeerd.

Ik heb lang en veel: gewikt, gewogen, vergeleken, opgezocht, gebeld met fabrikant, uitgerekend en toch besloten een batterij te plaatsen.
Dat batterijen niet rendabel zijn klopt deels wel, maar met goede afspraken met installateur en een DIY-pakket kan je de prijs toch enigzins drukken.
En met de stijgende energieprijzen zal de break-even prijs iets sneller naderen. Met de hoge premie tot eind dit jaar valt de investering nog mee.

Pakket Growatt (hybride)omvormer met 7,68kW batterij (LV) = €4400€ - €1400(premie PV) - €1800 (premie batterij) = €1200

Grote probleem is dat de stijgende prijzen zich alleen ook manifesteren als de panelen niks opbrengen en jouw batterij amper geladen geraakt.

Een onnozel vraag waarschijnlijk:

met de stijgende elektriciteitsprijzen, gaan dan de terugleverprijzen voor de mensen met digitale meter ook stijgen? Of krijgen ze nog steeds dat lage bedrag?

Bijvoorbeeld bij Bolt stijgen deze mee met de Belpex, maar minder snel omdat ze de correctie op Belpex ook hebben verhoogd
September: Belpex - 4,5
Oktober: Belpex - 6

Grote probleem is dat de stijgende prijzen zich alleen ook manifesteren als de panelen niks opbrengen en jouw batterij amper geladen geraakt.
Dit kan je al deels oplossen door een (vast) contract af te sluiten in het voorjaar. Mijn contract start op 1 april. Hopelijk zijn de prijzen dan weer gezakt.

Op de slechtste dag van de maand september was er een injectie van 4kWh. Dit zal dan de batterij ingaan, en injectie = 0. Wat erin zit, zit erin.
dit is natuurlijk voor iedereen anders en afhankelijk van het aantal Wp, de oriëntatie van PV, en waarschijnlijk nog meerdere factoren. Daarom dat ik zelf veel opzoekwerk doe (voor mijn eigen gezinssituatie).
Als ik dan 3 maanden van het jaar toch moet afnemen van het net, -wat al veel is, er zijn ook zonnige dagen in de winter- zal er toch een grote besparing zijn voor die andere 9 maanden...
Ook naar het capaciteitstarief gaat deze investering zeker helpen. Droogkast en oven zijn de 2 grootste verbruikers (in modale gezinnen) die langer als een kwartier vol vermogen kunnen nemen.

Nogmaals, ik heb dit uitgezocht voor mijn gezinssituatie... Ook al is de break-even er pas na 10 jaar... Er zal minder geschipperd moeten worden wanneer er gewassen, gedroogd, gestreken, gebakken,... kan worden.

Bedoeling is dat we met de batterij de volledige nacht door kunnen (sluimerverbruik van zonsondergang tot zonsopgang) en het gebruik van de kookplaat/oven tijdens de avonden. Omvormer kan 3kW continue geven. Rekening houdend met het sluimerverbruik gaat de batterij dit moeten kunnen indekken.

Een onnozel vraag waarschijnlijk:

met de stijgende elektriciteitsprijzen, gaan dan de terugleverprijzen voor de mensen met digitale meter ook stijgen? Of krijgen ze nog steeds dat lage bedrag?
Als je een variabel contract stijgen die mee, bij een vast contract niet.

Als je een variabel contract stijgen die mee, bij een vast contract niet.
Merci,

ik heb nog een terugdraaiende teller. Wanneer kun je trouwens afgeven dat ze wegblijven voor die digitale meter? Als ze je uitnodigen voor die te installeren. Mij lijkt het nu opportuun om aan te geven dat ze mij tot 2025 niet hoeven uit te nodigen.

Terug
Bovenaan