Zonnepanelen Topic

Het woord "doorlopend" gebruiken, met daarna een grootheid uitgedrukt in Watt en dan nog eens "per uur". :crazy: :crazy:

Ik zou maar braafjes van uw installatie afblijven en de regeltjes volgen.
Jij gaat er meteen van uit dat ik degene ben die het aanlegt.
Kun je ook helpen ipv commentaar te geven op mijn zinsbouw en gebruik van vakjargon?
Nee, laat u dan lekker in uwe luie stoel zitten en zwijg verder. "Ja, heb een enorme wietplantage die een verbruik heeft van 3.5 kW, waarvoor ik openlijk op een forum ga navragen om iets op de juiste manier te doen." :clap::clap:
Ja, help dan met constructieve commentaar ipv vorige zin. Uw raad gaat nooit op deze manier door iemand aanvaard worden ;-)

Kun je ook helpen ipv commentaar te geven op mijn zinsbouw en gebruik van vakjargon?
Het verschil in vermogen en verbruik is geen vakjargon, IMHO, zeker als je plannen van jouw aard hebt.
Ik kan bijvoorbeeld niet uitmaken wat je nu eigenlijk bedoelt. Want met jouw 3 kW/u kan ik alle kanten op (verbruikspiek, vermogen, gemiddeld verbruik over een uur of dag?). Dat zijn allemaal cruciale verschillen.
Nee, laat u dan lekker in uwe luie stoel zitten en zwijg verder. "Ja, heb een enorme wietplantage die een verbruik heeft van 3.5 kW, waarvoor ik openlijk op een forum ga navragen om iets op de juiste manier te doen." :clap::clap:
Een sluimerverbruik van 3-5 kW (of is het nu 2-4?) is verre van normaal, dus hoewel de vraag nogal op z'n "mac-bc's" gesteld werd, is het geen rare vraag, waar je heel vaag over blijft en ontwijkend over antwoord.
Het is trouwens een heel pertinente vraag. Want volgens mij is er geen enkele manier dat jij kan garanderen dat je nooit of te nimmer de 10kW teruglevering kan vermijden omdat je "baseline" verbruik zo hoog is; behalve als je zelf een artificiële injectiebegrenzing inbouwt, die in principe ook nog kan falen dus je neemt hier altijd het risico dat je je lokaal net destabiliseert met alle gevolgen van dien.
Ik ben ook geen expert in die dingen, maar ik weet wel dat een elektriciteitsnet balanceren doorgaans een vrij moeilijke bezigheid is, zelfs zonder een onverwachte hoge injectiepiek uit een residentiële verbinding, en dat daarom die regel van 10kW überhaupt bestaat.

De juiste manier is naar Fluvius bellen en de concrete vraag stellen. Die mensen zijn enorm vriendelijk en behulpzaam.

Hij bedoelt toch gewoon met zijn statement sluimerverbruik dat dit het verbruik is op een dag ongeacht de omstandigheden. Ergo dat dit verbruik niet kan afgezet worden of dergelijke meer.

Ik heb zo nog een oude diepvries en frigo. En die gebruiken beide tussen de 1 en 1,5 kw per dag. Gezamenlijk is dat alleen dan al 2 - 3 kw. Koppel daar dan nog wat andere prullaria aan die je continu hebt opstaan en dan zit je aan die 3 - 5 kw hé.

Hij bedoelt toch gewoon met zijn statement sluimerverbruik dat dit het verbruik is op een dag ongeacht de omstandigheden. Ergo dat dit verbruik niet kan afgezet worden of dergelijke meer.

Ik heb zo nog een oude diepvries en frigo. En die gebruiken beide tussen de 1 en 1,5 kw per dag. Gezamenlijk is dat alleen dan al 2 - 3 kw. Koppel daar dan nog wat andere prullaria aan die je continu hebt opstaan en dan zit je aan die 3 - 5 kw hé.
Indien dit zo is, kan je die 3-5 kWh niet aftrekken van je 10 kW geïnjecteerd (piek)vermogen, waar dus de regelgeving voor bestaat en de beginvraag was als ik het goed heb, die ging over een set omvormers die samen >10kW konden leveren...

Ja, help dan met constructieve commentaar ipv vorige zin. Uw raad gaat nooit op deze manier door iemand aanvaard worden ;-)

Zoals hierboven al gezegd: dat is niet "jargon", maar inhoudelijk.

Verder ben ik constructief geweest door u terug op het rechte pad te helpen. Nog los van uw verdacht hoog "sluimer"verbruik, is het gewoon sowieso illegaal om meer dan 10 kVA aan omvormers te installeren zonder netstudie.

1) Ook diepvriezers en frigo's werken intermitterend.
2) Je kunt niet een bepaald aantal (k)W "per dag" verbruiken. Als je 2 à 3 kWh per dag bedoelt, dan is dat worst-case nog steeds slechts 0,125 kW gemiddeld. Met dus periodes waarbij het ook 0 zal zijn, zie puntje 1.

Je zal dus sowieso teveel gaan injecteren op bepaalde momenten.

En het feit dat ik dat hier moet uitleggen, dat is de reden waarom niet iedereen zomaar iets mag doen en de reden waarom Fluvius bepaalde regels oplegt.

Inderdaad

Met een continu vermogen van 3kWga je dus op 24u tijd 72kWh verbruiken...

Dus 3kW sluimer is craaaazy in een gewone woning.

1) Ook diepvriezers en frigo's werken intermitterend.
2) Je kunt niet een bepaald aantal (k)W "per dag" verbruiken. Als je 2 à 3 kWh per dag bedoelt, dan is dat worst-case nog steeds slechts 0,125 kW gemiddeld. Met dus periodes waarbij het ook 0 zal zijn, zie puntje 1.

Je zal dus sowieso teveel gaan injecteren op bepaalde momenten.

En het feit dat ik dat hier moet uitleggen, dat is de reden waarom niet iedereen zomaar iets mag doen en de reden waarom Fluvius bepaalde regels oplegt.
Zucht, mijn punt was gewoon dat over die vermelding van die 3 - 5 kwh dat je dat gewoon door 24 moest delen om te verstaan waarover die het had. Goed wetende dat die 3 - 5 kwh intermitterend gegenereerd wordt.

Niet dat die 3 - 5 kwh elk uur verbruikte.

Dat zijn uitleg dan ook niet klopt, dat boeide mij geen sikkepit.

Zucht, mijn punt was gewoon dat over die vermelding van die 3 - 5 kwh dat je dat gewoon door 24 moest delen om te verstaan waarover die het had. Goed wetende dat die 3 - 5 kwh intermitterend gegenereerd wordt.

Niet dat die 3 - 5 kwh elk uur verbruikte.

Dat zijn uitleg dan ook niet klopt, dat boeide mij geen sikkepit.
Zijn redenering klopt gewoon langs geen kanten, op meerdere vlakken. Doe geen moeite om je eruit te praten.

Wij verbruiken effectief 80kWh per dag. Als jullie er allerlei wilde dromen van maken dat we een wietplantage hebben be my guest. Dat is ook echt wat ik wilde vragen...

Dat jullie aangeven dat het illegaal is, top. Ook dat was de vraag niet. De vraag is of het zo aangesloten kan worden. En hoe het werkt, dus gaat de RWS eerst altijd de accu opladen en de SE6K de directe verbruik.
Of is dit een gok welke de directe verbruik gaat opvangen.

Als jullie nu allemaal blijven hangen op het feit dat het illegaal is dan zijn jullie bedankt voor de moeite. Want dat was niet de vraag.

Maar het is wel belangrijk, uit de forumregels:

Aanzetten tot illegale activiteit of u erin meehelpen mag hier niet.
Wie zegt er dat er iets illegaal gedaan wordt? Wie zegt dat er geen studie bij Fluvius komt nadat ik weet dat het kan en hoe het werkt. Ik kom hier een vraag stellen waar ik graag een antwoord op wens van mensen die deze zaken plaatsen. Niet om elke moraal ridder op dit forum te trotseren die denkt ook even zijn zegje over “illegale praktijken die ze denken te kunnen vinden”.

Kan me herinneren dat toen dit nog 9lives was ook al verziekt was. Maar blijkbaar is het enkel bergaf gegaan.

Zal mijn vraag wel op het zonnestraal forum stellen.

Hier ook mail gehad op 16/09

Even eens gehoord bij Vlaams Energie- en Klimaatagentschap, want zij doen de uitbetaling.

Dit stuurden ze me terug:

Beste Dirk, ik heb even navraag gedaan. Er is in de week van 16 september een technische storing geweest die eerder deze week werd opgemerkt. Vandaag worden alle betalingen opnieuw doorgestuurd. U ontvangt de premie ten laatste binnen de 14 dagen. Bedankt om ons op de hoogte te brengen. Alvast een fijn weekend.

...

Natuurlijk kan ik het niet laten te antwoorden:
Dit excuus ga ik volgende keer ook gebruiken als ik te laat ben met een betaling...

...

Onze diensten doen hun best om de uitbetalingstermijn geen twee weken te laten duren. Wij danken u voor uw begrip.
Ja, want die persoon in kwestie die mails beantwoord zal veel verantwoordelijkheid hebben over zo'n zaken.

Trouwens, onze overheid doet niet echt moeilijk als je zaken te laat betaald en al zeker geen 2 weken.

Wij verbruiken effectief 80kWh per dag. Als jullie er allerlei wilde dromen van maken dat we een wietplantage hebben be my guest. Dat is ook echt wat ik wilde vragen...

Dat jullie aangeven dat het illegaal is, top. Ook dat was de vraag niet. De vraag is of het zo aangesloten kan worden. En hoe het werkt, dus gaat de RWS eerst altijd de accu opladen en de SE6K de directe verbruik.
Of is dit een gok welke de directe verbruik gaat opvangen.

Als jullie nu allemaal blijven hangen op het feit dat het illegaal is dan zijn jullie bedankt voor de moeite. Want dat was niet de vraag.
80 per dag?

Elke dag auto vol opladen, ongeisoleerde jacuzzi, verwarmd zwembad?

Wie zegt er dat er iets illegaal gedaan wordt? Wie zegt dat er geen studie bij Fluvius komt nadat ik weet dat het kan en hoe het werkt. Ik kom hier een vraag stellen waar ik graag een antwoord op wens van mensen die deze zaken plaatsen. Niet om elke moraal ridder op dit forum te trotseren die denkt ook even zijn zegje over “illegale praktijken die ze denken te kunnen vinden”.

Kan me herinneren dat toen dit nog 9lives was ook al verziekt was. Maar blijkbaar is het enkel bergaf gegaan.

Zal mijn vraag wel op het zonnestraal forum stellen.
Om concreet te antwoorden op uw vraag, ja dat gaat. Wat ook gewoon logisch is.
6kVA omvormer op de panelen, storedge AC-gekoppeld. Wat je nodig hebt is dan een energiemeters op de incomer van het net.
Waarvoor dienen deze? Dat is vrij simpel.
Verbruik > actueel opgewekt vermogen 6kVA omvormer --> storedge trekt batterij leeg.
Verbruik < actueel opgewekt vermogen 6kVA omvormer --> storedge zal de batterij opladen

https://www.solaredge.com/sites/def...pported-system-configurations-app-note-nl.pdf --> pagina 4

In theorie zou je in deze configuratie 16kVA kunnen terugsteken op het net. 6kVA solar en 10kVA uit uw batterij.
In de praktijk zal dit natuurlijk niet gebeuren omdat je dit correct instelt dat je niet uw batterij gaat gebruiken om vermogen terug op het net te steken. Dat zou op zijn zachts gezegd vrij dom zijn.
En uw batterij zal ook niet bijster lang 10kVA kunnen leveren uiteraard.

Om concreet te antwoorden op uw vraag, ja dat gaat. Wat ook gewoon logisch is.
6kVA omvormer op de panelen, storedge AC-gekoppeld. Wat je nodig hebt is dan een energiemeters op de incomer van het net.
Waarvoor dienen deze? Dat is vrij simpel.
Verbruik > actueel opgewekt vermogen 6kVA omvormer --> storedge trekt batterij leeg.
Verbruik < actueel opgewekt vermogen 6kVA omvormer --> storedge zal de batterij opladen

https://www.solaredge.com/sites/def...pported-system-configurations-app-note-nl.pdf --> pagina 4

In theorie zou je in deze configuratie 16kVA kunnen terugsteken op het net. 6kVA solar en 10kVA uit uw batterij.
In de praktijk zal dit natuurlijk niet gebeuren omdat je dit correct instelt dat je niet uw batterij gaat gebruiken om vermogen terug op het net te steken. Dat zou op zijn zachts gezegd vrij dom zijn.
En uw batterij zal ook niet bijster lang 10kVA kunnen leveren uiteraard.

Hartelijk dank voor deze post! Hiervoor stellen we de vraag, kon dit document niet vinden (of er te snel doorheen gelezen).

Mvg

Hey,
Twee autos.
Mvg
Worden de 2 auto's dan overdag niet opgeladen op het werk ofzo. En hoe laden jullie de auto's dan op met 2 laadpalen van 11kW. Het altijd beter om u auto's tussendoor op te laden aan een lager kW dan altijd in 1 keer per dag vol te laden. Want hou ook maar rekening met aankomend capaciteitstarief als je per dag 80kWh verbruikt. En zeker in de wintermaanden als er zo goed als geen opbrengst is overdag. U elektriciteitsfactuur zal dan in de toekomst dubbel zo duur worden als je zo blijft verder doen met energie verbruik.

Terug
Bovenaan