Zonnepanelen Topic

In vlaanderen zullen ze niets aan het energiesysteem veranderen als ze er zelf niets aan verdienen (lees 'zakken vullen').
Als 'energie delen' in vlaanderen gaat beheerd worden door Fluvius gaat de eindgebruiker hier zeker niet beter van worden.... in tegendeel....

Ik kan ook niet geloven dat 'energie delen' vlaanderen geen net -en distributiekosten zal aanrekenen. Bij bovengenoemd systeem zijn deze kosten 0 door die bepaalde energieleverancier.

Nog erger dan, ik had er nog niet veel moeite in gestoken om op te zoeken. Want dan hang je hoedanook vast aan die energieleverancier. En zoals je aankaart valt dat niet onder mijn uitleg van "financiëel rendabel" :)

Zo'n systeem met vrije keuze van energieleverancier + dan concept energiedelen maar dan gecentraliseerd zou volgens mij nog kunnen werken (en dat had ik ook verstaan uit @EiDirk zijn uitleg van het systeem).
Ze leggen het uit zoals eiDirk het stelt (toch als ik de mensen hun post op zonstraal moet geloven). Maar van de mensen die het al gekocht hebben heeft er nog geen enkele effectief het contract met cijfertjes en dergelijke voor handen. Misschien dat EiDirk het wel heeft :p.

Ze stellen dat ze zich registreren als energieleverancier (zijn ze ondertussen ook) en dat ze als energieleverancier de distributiekost van energieleverancier a1 naar a2 en vice versa laten vallen. Mij lijkt dat bizar, ik kan mij moeilijk inbeelden dat fluvius dat zomaar zou aanvaarden. Alhoewel dat het eventueel mogelijk is dat men dit zo regelt in functie van de netstabiliteitsfunctie die ze met hun systeem eigenlijk hopen te zijn. Wat eigenlijk wel wilt zeggen dat JIJ persoonlijk noegabollen te zeggen hebt over het systeem. Die batterijen laden en ontladen zich in functie van hetgeen dat er nodig is om het net te stabiliseren. Maar zolang ik nergens geen info zie staan dat het zo effectief werkt blijf ik sceptisch.

EDIT :
Eventjes verder zitten zoeken : broodje aap verhaal
Wanneer u een overschot aan energie heeft dan wordt deze opgekocht onder de vorm van een injectietarief (naakte elektriciteitsprijs excl. taksen, distributie, netkosten,…), de opgekochte elektriciteit wordt daarna verder verkocht aan onze leden (naakte elektriciteitsprijs incl. taksen, distributie-,netkosten,…).

Eerder marketing/verkoopspraatjes denk ik :p
Hier zit een 'Smart-e-grid' sturing bij dat 'leert' hoe het verbruik is (afname, injectie, laden en ontladen). De sturing houdt ook rekening met de weersvoorspellingen regionaal (laden op nachttarief of de dag erop met zonneenergie).

Idem met hetgeen hij aanhaalde van weersvoorspellingen. Als het weer zoals vandaag is, kan geen enkel model dat accuraat voorspellen. Volgens buienradar zouden er vandaag 5 serieuze buien moeten gepasseerd zijn. Telkens tussen de 5min~15min ervoor dat ze opeens weg waren. Wind gedraaid, en wolk andere kant uit en mij net gemist. Mijn PV installatie heeft een pak meer opgewekt dan wat zou berekend zijn op basis van voorspellingen van gisteren/deze nacht.

Idem met leren van afname, ik weet zelf meestal niet tot op de dag zelf wat ik ga eten, en afhankelijk van wat ik gereedmaak zit daar een enorm verschil op qua energieafname ;) Sluimerverbruik enzo zal dat mogelijks wel correct in kaart kunnen brengen, maar zoals met alles i.v.m. het capaciteitstarief en de pieken is het grote probleem de ad-hoc afname. Dat kan je nooit accuraat voorspellen.

Ze leggen het uit zoals eiDirk het stelt (toch als ik de mensen hun post op zonstraal moet geloven). Maar van de mensen die het al gekocht hebben heeft er nog geen enkele effectief het contract met cijfertjes en dergelijke voor handen. Misschien dat EiDirk het wel heeft :p.
Nee, ik heb zo geen batterijsysteem noch zo een contract voorhanden, en heb ook geen enkele connectie met een verdeler of iets dergelijks. Ik wil al mijn opties ivm een thuisbatterij open houden. Hoe meer info, hoe beter.

Nee, ik heb zo geen batterijsysteem noch zo een contract voorhanden, en heb ook geen enkele connectie met een verdeler of iets dergelijks. Ik wil al mijn opties ivm een thuisbatterij open houden. Hoe meer info, hoe beter.
Was eerder dat de persoon die de installatie van 22kwh had geplaatst die info misschien had en dat jij er daardoor aan kon geraken.

De retroactieve premie voor warmtepompen zou ook goedgekeurd zijn :

Retroactieve investeringspremie voor warmtepompen

Vorige vrijdag, op 10 september, keurde de Vlaamse Regering de eerder aangekondigde retroactieve investeringspremies voor warmtepompen, microwarmte-krachtinstallaties en kleine windmolens goed. Dat gebeurde op voorstel van Vlaams minister van Energie Zuhal Demir.
Dat initiatief werd genomen na het wegvallen van de terugdraaiende teller door het arrest van het Grondwettelijk Hof. Voor gezinnen met een warmtepomp was dat immers een nog grotere tegenslag. Wie aan de voorwaarden voldoet en over een digitale meter beschikt, kan vanaf 1 oktober 2021 via de website van Fluvius een aanvraag indienen.

In juli werd het premieloket van Fluvius geopend voor de eerste en grootste groep onder hen: de eigenaars van zonnepanelen. Meer dan 53.000 van de ongeveer 70.000 eigenaars met zonnepanelen en een digitale meter, vroegen ondertussen de retroactieve investeringspremie voor zonnepanelen al aan.

Vanaf 1 oktober kunnen de eigenaars van warmtepompen in combinatie met zonnepanelen een bijkomende premie aanvragen. Ook eigenaars van microwarmte-krachtinstallaties en eigenaars van kleine windturbines kunnen vanaf dan een premie-aanvraag indienen.
Vanaf 1 oktober 2021 retroactieve investeringspremie voor warmtepompen

Wie aan de voorwaarden voldoet en al over een digitale meter beschikt, kan de retroactieve premie van 1163 euro van 1 oktober 2021 tot en met 31 maart 2022 aanvragen. 

Wie nu nog een klassieke (Ferraris)meter heeft, kan de premie tot zes maanden na de plaatsing van de digitale meter aanvragen (en uiterlijk op 31 december 2025).
Belangrijk:

De retroactieve investeringspremie voor zonnepanelen vraagt u afzonderlijk van de retroactieve investeringspremie voor de warmtepomp aan, via de website van Fluvius. Dat kan nog tot en met 18 januari 2022 voor wie al over een digitale meter beschikt. 

Als u nu nog over een klassieke (Ferraris)meter beschikt, moet de aanvraag binnen de zes maanden na de plaatsing van de digitale meter (uiterlijk op 31 december 2025) gebeuren.

De bijkomende retroactieve investeringspremie geldt enkel voor warmtepompen die instaan voor de hoofdverwarming van een gebouw en niet voor bijvoorbeeld warmtepompboilers, zwembadverwarming of voor warmtepompen die enkel voor koeling instaan. Lees alle voorwaarden.

Eigenaars van warmtepompen komen ook in aanmerking voor een premie 'sturing elektrische warmte’

Door het wegvallen van de terugdraaiende teller en het afbouwen van het uitsluitend nachttarief, kan het voor eigenaars van een warmtepomp of elektrische verwarming voordelig zijn om het gebruik van de apparaten zoveel mogelijk te sturen naar de juiste (goedkoopste) momenten van de dag.

Een apparaat voor automatische sturing beslist zelf – met behoud van uw comfort – wanneer een toestel wordt ingeschakeld. Zo een systeem maakt optimaal gebruik van uw zonnestroom, kan pieken in uw stroomgebruik verlagen (wat nuttig is voor het beperken van het aangekondigde capaciteitstarief) en kan ervoor zorgen dat u zoveel mogelijk voordeel haalt uit een dynamisch elektriciteitscontract.

De premie bedraagt 50% van het factuurbedrag voor het sturingsapparaat met een maximum van 400 euro. Ook deze premie kan men aanvragen bij Fluvius.
De retroactieve investeringspremie voor microwarmte-krachtinstallaties en kleine windmolens ook aan te vragen vanaf 1 oktober

Ook voor de 530 eigenaars van een microwarmte-krachtkoppeling of een kleine windmolen, die hun installatie voor 31 december 2020 in dienst namen, werd de retroactieve investeringspremie goedgekeurd.

Wie aan de voorwaarden voldoet en over een digitale meter beschikt, kan de premie van 1 oktober 2021 tot en met 31 maart 2022 aanvragen via de website van Fluvius.

Wie nu nog een klassieke (Ferraris)meter heeft, kan de premie tot zes maanden na de plaatsing van de digitale meter aanvragen (en uiterlijk tot 31 december 2025).
Lees alle voorwaarden.
bron -> de nieuwbrief die ik heb ontvangen :p
Moet nog eens deftig uitvlooien hoe het zit met die regel over wie een ferrarismeter heeft staan en de digitale meter pas in 2025 aanvraagt hetzelfde bedrag krijgt als degene die het nu al "vlaggen" heeft. Want dat lijkt mij dan tegelijkertijd niet echt fair. Al is dat voor mij toch al niet van toepassing.

Over retroactieve investeringspremies gesproken, welke hebben jullie gebruikt voor jullie zonnepanelen? Die van je omvormer of het piekvermogen? Alvast bedankt :)

Over retroactieve investeringspremies gesproken, welke hebben jullie gebruikt voor jullie zonnepanelen? Die van je omvormer of het piekvermogen? Alvast bedankt :)
de hoogste, voor mij dus het piekvermogen.

De versie op basis van de omvormer wordt zonder extra controle goedgekeurd. En is dus sneller dan die met het piekvermogen.
Kan dan ook de oorzaak zijn in het verschil van betalen dat men hier al gepost heeft. Die info is ook al eens in het nieuws vermeld, dat ze een extra controle toepaste bij de versie van het piekvermogen.

Ik ben er even uitgeweest.

Dus met een terugdraaiende teller gewoon uitstellen tot eind 2025 en dan proberen een digitale meter te fixen en premie aanvragen? Of zelfs na 2025 gewoon wachten tot ze eentje komen installeren voor 2029?

Met de stijgende energieprijzen is het dan toch niet zo een slechte investering geweest precies.

Ik ben er even uitgeweest.

Dus met een terugdraaiende teller gewoon uitstellen tot eind 2025 en dan proberen een digitale meter te fixen en premie aanvragen? Of zelfs na 2025 gewoon wachten tot ze eentje komen installeren voor 2029?

Met de stijgende energieprijzen is het dan toch niet zo een slechte investering geweest precies.
Dat moet je zelf bekijken.

Premie voor de zonnepanelen zakt elk jaar. Die voor de warmtepomp lijkt niet te dalen, denk ik. Dus als jij verwarmt met een warmtepomp en zonnepanelen hebt die uw verbruik dekken, lijkt het mij interessantste om de overgang naar de digitale teller zo lang mogelijk uit te stellen. En in 2025 uw premie van 1100€ te nemen.
Anders moet je de berekening maken wat het optimale punt is voor uw geval.

Gewoon zonnepanelen die ons verbruik ruim dekken met overschot waarbij we de extra energie ongeveer 2000 kWh willen aanwenden om te verwarmen met de airco in de overgang naar de winter en zomer.

Nu nog een systeem bedenken om dat te regelen.

de hoogste, voor mij dus het piekvermogen.

De versie op basis van de omvormer wordt zonder extra controle goedgekeurd. En is dus sneller dan die met het piekvermogen.
Kan dan ook de oorzaak zijn in het verschil van betalen dat men hier al gepost heeft. Die info is ook al eens in het nieuws vermeld, dat ze een extra controle toepaste bij de versie van het piekvermogen.
Klopt zal moeten kijken of ik hiervoor de juiste documenten heb meegekregen. Morgen eens bekijken, en dan indienen.

Ik denk eraan om een MPPT systeem met inverter/omvormer zelf te installeren daar ik gemakkelijk en extreem goedkoop aan batterijen kan raken.
Echter zijn deze batterijen 24V/12Ah (288w/h) -> https://www.rexel.nl/nln/Rexel/Inst...ns-SITOP-BATTERY-MODULE-24V-12AH/p/2700924035

Ik zou deze graag gebruiken in combinatie met bvb een systeem zoals deze ->https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-EasySolar-with-Color-Control-EN.pdf

Vaak zie ik dat er redelijk grote batterijen gebruikt worden in plaats van 12Ah. Denken jullie dat dit problemen zou kunnen geven?
Het is natuurlijk de bedoeling om dit alles zeer degelijk te installeren, draadsecties respecteren, batterijen balance voor ze parallel te schakelen, iedere pak met een zekering, geforceerde ventilatie van de batterij packs in een brandveilige koele ruimte.

De vraag is vooral wat/hoe je het wilt gebruiken.

Voor zo ver ik weet, is het in België nog steeds niet mogelijk om dit on-grid te doen. Toch legaal. Want fluvius gaat zo'n installatie nooit toelaten en er is een meldingsplicht.

Gewoon volgens het eendraadschema hieronder, lijkt me zo moeilijk niet.
Ik ben wel niet zeker of ik het systeem zo kan configureren dat het zijn energie op het net dumpt een de battery packs volledig opgeladen zijn.
Maar ik doe het eigenlijk helemaal niet om energie terug op het net te steken.
Die 3,5 tot 6 cent/kwh is echt amper iets waard.
Het lijkt me geweldig om naadloos en zonder zelf iets te moeten doen over te schakelen van net<->solar<->batterijen en dat zonder prosumenten zever.
5000VA is ruim voldoende want ik leef momenteel op enkelfasig 16A en dat al 5 jaar zonder problemen. Koken en warm water staan op gas. :)
Het is gewoon een MPPT zonne-laadcontroller, een omvormer/lader en wisselstroomverdeling in één behuizing.

De vraag is vooral wat/hoe je het wilt gebruiken.

Voor zo ver ik weet, is het in België nog steeds niet mogelijk om dit on-grid te doen. Toch legaal. Want fluvius gaat zo'n installatie nooit toelaten en er is een meldingsplicht.
Als ik geen stroom terug op het net steek is er toch geen probleem?

Gewoon volgens het eendraadschema hieronder, lijkt me zo moeilijk niet.
Ik ben wel niet zeker of ik het systeem zo kan configureren dat het zijn energie op het net dumpt een de battery packs volledig opgeladen zijn.
Maar ik doe het eigenlijk helemaal niet om energie terug op het net te steken.
Die 3,5 tot 6 cent/kwh is echt amper iets waard.
Het lijkt me geweldig om naadloos en zonder zelf iets te moeten doen over te schakelen van net<->solar<->batterijen en dat zonder prosumenten zever.
5000VA is ruim voldoende want ik leef momenteel op enkelfasig 16A en dat al 5 jaar zonder problemen. Koken en warm water staan op gas. :)
Het is gewoon een MPPT zonne-laadcontroller, een omvormer/lader en wisselstroomverdeling in één behuizing.

Denk er ook wel aan dat je het ook nog door een Arei keuring moet krijgen.

Want dit staat er in het begin van boek 1:

Afdeling 1.2.1. Algemene voorwaarden
De voorschriften van dit Boek gelden:

 voor alle elektrische installaties op laagspanning en op zeer lage spanning bestemd voor productie, omvorming, distributie of gebruik van elektrische energie voor zover de nominale frequentie van de stroom niet groter is dan 10.000 Hz;

 voor kabels ten behoeve van communicatie- en informatietechnologie, van signalisatie of bediening (met uitzondering van de inwendige stroombanen van elektrische machines en toestellen) in het geval van de voorzorgsmaatregelen tegen brand zoals vermeld in afdelingen 4.3.3., 5.2.7. en 5.5.6.;

 voor de keuze en de plaatsing van de vaste toestellen van de installaties voor informatica, van de installaties voor gegevensverwerking, van de installaties op zeer lage spanning die vallen onder de Wet tot regeling van de private en bijzondere veiligheid (inbraakdetectie, branddetectie en camerabewaking) en voor elk ander systeem van gegevensoverbrenging, en dit voor wat betreft de uitwendige invloeden bedoeld in hoofdstuk 2.10.

De gebruikstoestellen op hoogspanning die door een laagspanningsnet gevoed worden en waarvan het vermogen van het hoogspanningsgedeelte 500 VA niet overtreft, worden beschouwd als behorende tot de laagspanningsinstallatie zodat de bepalingen die voor de installaties op laagspanning en op zeer lage spanning gelden ook op hen van toepassing zijn. Voor de ontladingslampen van lichtgevende uithangborden wordt de limiet van 500 VA echter verlaagd tot 200 VA.

Afdeling 1.2.2. Uitzonderingen
De voorschriften van dit Boek gelden niet:

 voor installaties voor transmissie en distributie van elektrische energie uitgebaat door de netbeheerders, en hun hulpinstallaties (verlichting, verwarming…), met inbegrip van de aansluitingen op dit net en de bijhorende meetinstallaties;

 voor vaste installaties eigen aan elektrische tractie van spoorwegen, metro, tramwegen en trolleybussen, alsook voor de elektrische uitrusting van hun rollend materieel. Worden niet beschouwd als installaties eigen aan elektrische tractie: centrales, onderstations en lijnen voor energietransmissie die de centrales met de tractieonderstations verbinden;

 voor installaties ontworpen of uitgebaat door de militaire overheid;

 voor signalisatie-installaties van de Belgische Spoorwegen;

 voor telecommunicatie-installaties verwezenlijkt ten behoeve van:
a) de operatoren van het openbaar telecommunicatienetwerk;
b) de defensie van het land;
c) de administraties en organismen van openbaar nut door de Staat belast met het beheer en de uitbating van installaties voor grote waterwegen, grote wegen, spoorwegen, tramwegen en voor de navigatie van de luchtvaart, zeevaart en binnenvaart;

 voor installaties op zeeschepen, vissersvaartuigen en binnenschepen;

 voor installaties voor luchtnavigatie, met inbegrip van de bijhorende grondinstallaties, van Belgocontrol, voor zover ze niet gelegen zijn op terreinen van derden, buiten het gebied van de luchthavens;

 voor de elektrische uitrusting die noodzakelijk is voor het in het verkeer brengen van motorvoertuigen (auto’s, motoren, vrachtwagens, landbouwvoertuigen...);

 voor ondergrondse installaties en gelijkgestelde bovengrondse installaties die het voorwerp uitmaken van wetten en reglementen van toepassing op mijnen, graverijen en ondergrondse groeven tenzij anders aangegeven;

 voor installaties voor informatica, voor installaties voor gegevensverwerking, voor teletransmissieinstallaties van elektriciteitsproducenten en uitbaters, voor installaties op zeer lage spanning die vallen onder de Wet tot regeling van de private en bijzondere veiligheid (inbraakdetectie, branddetectie en camerabewaking) en voor elk ander systeem van gegevensoverbrenging. Deze installaties en systemen moeten echter beantwoorden aan de regels van goed vakmanschap;

 voor installaties voor teledistributie.

Ha, ze zijn blijkbaar begonnen aan de manuele controles voor de dossiers obv piekvermogen. Dossier is eindelijk goedgekeurd :).

Terug
Bovenaan