Gewoon volgens het eendraadschema hieronder, lijkt me zo moeilijk niet.
Ik ben wel niet zeker of ik het systeem zo kan configureren dat het zijn energie op het net dumpt een de battery packs volledig opgeladen zijn.
Maar ik doe het eigenlijk helemaal niet om energie terug op het net te steken.
Die 3,5 tot 6 cent/kwh is echt amper iets waard.
Het lijkt me geweldig om naadloos en zonder zelf iets te moeten doen over te schakelen van net<->solar<->batterijen en dat zonder prosumenten zever.
5000VA is ruim voldoende want ik leef momenteel op enkelfasig 16A en dat al 5 jaar zonder problemen. Koken en warm water staan op gas.

Het is gewoon een MPPT zonne-laadcontroller, een omvormer/lader en wisselstroomverdeling in één behuizing.
Denk er ook wel aan dat je het ook nog door een Arei keuring moet krijgen.
Want dit staat er in het begin van boek 1:
Afdeling 1.2.1. Algemene voorwaarden
De voorschriften van dit Boek gelden:
voor alle elektrische installaties op laagspanning en op zeer lage spanning bestemd voor productie, omvorming, distributie of gebruik van elektrische energie voor zover de nominale frequentie van de stroom niet groter is dan 10.000 Hz;
voor kabels ten behoeve van communicatie- en informatietechnologie, van signalisatie of bediening (met uitzondering van de inwendige stroombanen van elektrische machines en toestellen) in het geval van de voorzorgsmaatregelen tegen brand zoals vermeld in afdelingen 4.3.3., 5.2.7. en 5.5.6.;
voor de keuze en de plaatsing van de vaste toestellen van de installaties voor informatica, van de installaties voor gegevensverwerking, van de installaties op zeer lage spanning die vallen onder de Wet tot regeling van de private en bijzondere veiligheid (inbraakdetectie, branddetectie en camerabewaking) en voor elk ander systeem van gegevensoverbrenging, en dit voor wat betreft de uitwendige invloeden bedoeld in hoofdstuk 2.10.
De gebruikstoestellen op hoogspanning die door een laagspanningsnet gevoed worden en waarvan het vermogen van het hoogspanningsgedeelte 500 VA niet overtreft, worden beschouwd als behorende tot de laagspanningsinstallatie zodat de bepalingen die voor de installaties op laagspanning en op zeer lage spanning gelden ook op hen van toepassing zijn. Voor de ontladingslampen van lichtgevende uithangborden wordt de limiet van 500 VA echter verlaagd tot 200 VA.
Afdeling 1.2.2. Uitzonderingen
De voorschriften van dit Boek gelden niet:
voor installaties voor transmissie en distributie van elektrische energie uitgebaat door de netbeheerders, en hun hulpinstallaties (verlichting, verwarming…), met inbegrip van de aansluitingen op dit net en de bijhorende meetinstallaties;
voor vaste installaties eigen aan elektrische tractie van spoorwegen, metro, tramwegen en trolleybussen, alsook voor de elektrische uitrusting van hun rollend materieel. Worden niet beschouwd als installaties eigen aan elektrische tractie: centrales, onderstations en lijnen voor energietransmissie die de centrales met de tractieonderstations verbinden;
voor installaties ontworpen of uitgebaat door de militaire overheid;
voor signalisatie-installaties van de Belgische Spoorwegen;
voor telecommunicatie-installaties verwezenlijkt ten behoeve van:
a) de operatoren van het openbaar telecommunicatienetwerk;
b) de defensie van het land;
c) de administraties en organismen van openbaar nut door de Staat belast met het beheer en de uitbating van installaties voor grote waterwegen, grote wegen, spoorwegen, tramwegen en voor de navigatie van de luchtvaart, zeevaart en binnenvaart;
voor installaties op zeeschepen, vissersvaartuigen en binnenschepen;
voor installaties voor luchtnavigatie, met inbegrip van de bijhorende grondinstallaties, van Belgocontrol, voor zover ze niet gelegen zijn op terreinen van derden, buiten het gebied van de luchthavens;
voor de elektrische uitrusting die noodzakelijk is voor het in het verkeer brengen van motorvoertuigen (auto’s, motoren, vrachtwagens, landbouwvoertuigen...);
voor ondergrondse installaties en gelijkgestelde bovengrondse installaties die het voorwerp uitmaken van wetten en reglementen van toepassing op mijnen, graverijen en ondergrondse groeven tenzij anders aangegeven;
voor installaties voor informatica, voor installaties voor gegevensverwerking, voor teletransmissieinstallaties van elektriciteitsproducenten en uitbaters, voor installaties op zeer lage spanning die vallen onder de Wet tot regeling van de private en bijzondere veiligheid (inbraakdetectie, branddetectie en camerabewaking) en voor elk ander systeem van gegevensoverbrenging. Deze installaties en systemen moeten echter beantwoorden aan de regels van goed vakmanschap;
voor installaties voor teledistributie.