Zonnepanelen Topic

Ook het feit dat ze het recht hebben om als netbeheerder je gestockeerde stroom te gaan aanspreken als zij dat nodig achten stoot me tegen de borst.
Hier zou ik mee kunnen leven als ze dan bijdragen in de kost van mijn infrastructuur. Dat kan in de vorm van een soort distributienetkost die ik ze lineair zal aanrekenen.

Zou dat zeggen dat iemand die zijn zonnepanelen afgelopen jaar plaatste eenzelfde premie gaat krijgen ongeacht het tijdsstip?
Ik ga daar al van uit. Ergens is dat ook moeilijk. Als je het in semesters doet, voelt die van 30 juni zich ook in zijn gat gebeten. Maar een jaar is echt wel ruim. In de tweede helft van 2020 werden de installaties ook duurder door de hoge vraag. Een collega van mij heeft bv een woekerprijs betaald voor zijn keuring in december. Ik ga er ook van uit dat de 'gemiddelde installatieprijs' die de overheid zal hanteren bijna belachelijk laag zal zijn en dat een onderscheid tussen 6 en 21% er ook niet in zit. Niet fair.

Die groene certificaten zullen zeker niets meer krijgen. Maar ik denk dat er nog zeer veel mensen zijn die momenteel hun ongenoegen aan het spuien zijn over de geringe compensatie, en nog niet beseffen dat ze zelfs compleet uit de schamele compensatieboot zullen vallen.

Ik ga daar al van uit. Ergens is dat ook moeilijk. Als je het in semesters doet, voelt die van 30 juni zich ook in zijn gat gebeten. Maar een jaar is echt wel ruim. In de tweede helft van 2020 werden de installaties ook duurder door de hoge vraag. Een collega van mij heeft bv een woekerprijs betaald voor zijn keuring in december. Ik ga er ook van uit dat de 'gemiddelde installatieprijs' die de overheid zal hanteren bijna belachelijk laag zal zijn en dat een onderscheid tussen 6 en 21% er ook niet in zit. Niet fair.

Die groene certificaten zullen zeker niets meer krijgen. Maar ik denk dat er nog zeer veel mensen zijn die momenteel hun ongenoegen aan het spuien zijn over de geringe compensatie, en nog niet beseffen dat ze zelfs compleet uit de schamele compensatieboot zullen vallen.

Het was die collega zijn eigen keuze om die woekerprijs te betalen, niemand heeft hem daartoe verplicht. Hijhad net zo goed de prijs kunnen betalen in januari.

Ik stel voor om compensatie gelijk te trekken met de huidige premie die je kan krijgen voor zonnepanelen, met 1/15 aftrek per volledig kalenderjaar dat je installatie in dienst is.

Het was die collega zijn eigen keuze om die woekerprijs te betalen, niemand heeft hem daartoe verplicht. Hijhad net zo goed de prijs kunnen betalen in januari.

Ik stel voor om compensatie gelijk te trekken met de huidige premie die je kan krijgen voor zonnepanelen, met 1/15 aftrek per volledig kalenderjaar dat je installatie in dienst is.
"net zo goed in januari"
Srsly?
Waarom denk je dat iedereen in 2020 wou zetten? Toch net omdat het om die moment nog interessant was. Al die mensen zijn gewoon zo hard in't zak gezet door de regering en als je dat niet wilt zien ben je blind.

Blind of jaloers.

Die heeft de woekerprijs idd zelf betaald, maar kon op dat moment wel enkel afwegen tov de garanties die er op dat moment waren. Dat zijn woekerprijs nu niet meer/minder rendabel is, kon hij onmogelijk weten. Sterker nog, er werd verteld dat de beloofde rendementen zouden blijven. Nu belooft men een rendement van 5% (op wat is nog onduidelijk maar duidelijk minder als waarvoor hij intekende).

"net zo goed in januari"
Srsly?
Waarom denk je dat iedereen in 2020 wou zetten? Toch net omdat het om die moment nog interessant was. Al die mensen zijn gewoon zo hard in't zak gezet door de regering en als je dat niet wilt zien ben je blind.
Wat was er interessant in 2020? Want al van begin dat ze digitale meter hadden geïntroduceerd en die regel van 15j hadden bedacht was dit al meteen aangekaart dat dit niet grondwettelijk was en je wist gewoon dat dit niet geldig zou blijken. Dat mensen enkel de info die in hun kraam past nemen (die van de misleidende verkopers) tja

Als uw bank morgen zegt failliet te gaan en de dag erop de regering beslist om de bankgarantie stop te zetten zou je wel anders piepen. De grond is dat de regering een gemaakte commitment rond een verplichte investering (EPC norm) (en ik spreek over aankoop panelen in 2017) niet waarmaakt. Moest dit een bedrijf zijn, dan had die sowieso legal claims aan zijn been. De regering is onraakbaar. Zo erg dat ze zelf niet beboet kan worden voor regelgeving die het zelf oplegt (bv. GBA). Dit minimaliseren omdat je zelf geen panelen hebt is gemakkelijk, totdat je zelf eens benadeeld zou zijn.

Wat was er interessant in 2020? Want al van begin dat ze digitale meter hadden geïntroduceerd en die regel van 15j hadden bedacht was dit al meteen aangekaart dat dit niet grondwettelijk was en je wist gewoon dat dit niet geldig zou blijken. Dat mensen enkel de info die in hun kraam past nemen (die van de misleidende verkopers) tja
Maar da's ook zever hé.
  • De 15j was gepubliceerd in een decreet door de Vlaamse Overheid.
  • Een onafhankelijke organisatie (VREG) heeft dit aangevochten voor het GwH.
  • Uiteindelijk is het vernietigd voor andere reden dan VREG aanhaalde :rolleyes: De VREG vocht het aan wegens discriminatie & omdat hun advies genegeerd werd.
  • Het is vernietigd omdat de Vlaamse Overheid geen jurisdictie had. Iets wat niemand van in het begin aangekaart heeft (toch niet bij mijn weten).

En uiteindelijk hoeft men niet op de hoogte zijn van lopende zaken of wat andere (niet-gespecifiëerde personen in uw post) aankaarten. Een garantie gegeven door een overheid, uit een decreet, is het enige dat telt.

Als uw bank morgen zegt failliet te gaan en de dag erop de regering beslist om de bankgarantie stop te zetten zou je wel anders piepen. De grond is dat de regering een gemaakte commitment rond een verplichte investering (EPC norm) (en ik spreek over aankoop panelen in 2017) niet waarmaakt. Moest dit een bedrijf zijn, dan had die sowieso legal claims aan zijn been. De regering is onraakbaar. Zo erg dat ze zelf niet beboet kan worden voor regelgeving die het zelf oplegt (bv. GBA). Dit minimaliseren omdat je zelf geen panelen hebt is gemakkelijk, totdat je zelf eens benadeeld zou zijn.
Ik heb zelf panelen
Meesten die ze leggen wegens EPC norm zouden ze ook zonder die 15j gelegd hebben
Die dat warmtepomp hebben is meestal om KI vrijstelling van 100% te bekomen dus die hebben de investering zelf er ook al deels uit.
Alleen dachten die nog 15j te verwarmen op kosten van een ander

Grootste benadelde zijn vooral mensen die ze gelegd hebben en toen digitale meter hebben.

• Het is vernietigd omdat de Vlaamse Overheid geen jurisdictie had. Iets wat niemand van in het begin aangekaart heeft (toch niet bij mijn weten).
Federale overheid/CREG toch?

Uiteindelijk is de VREG bijgestaan door federale overheid en CREG. Maar dit was niet van in het begin. En zeker niet duidelijk. Wat overal gecommuniceerd werd is dat de VREG het aankaartte bij het GwH voor de reden van discriminatie en hun advies niet op te volgen.

Erna pas zijn CREG en federale overheid ze bijgetreden, en met veel minder communicatie en media-aandacht... Zoek gewoon eens een paar artikels en informatie op van het afgelopen anderhalf jaar; in de overgrote meerderheid wordt enkel VREG vermeld met hun redenen.

Zie ook hier het persbericht van de VREG toen de aanvechting ingezet werd.

Dus nee, dit werd niet "meteen aangekaart".

Uiteindelijk is de VREG bijgestaan door federale overheid en CREG. Maar dit was niet van in het begin. En zeker niet duidelijk. Wat overal gecommuniceerd werd is dat de VREG het aankaartte bij het GwH voor de reden van discriminatie en hun advies niet op te volgen.

Erna pas zijn CREG en federale overheid ze bijgetreden, en met veel minder communicatie en media-aandacht... Zoek gewoon eens een paar artikels en informatie op van het afgelopen anderhalf jaar; in de overgrote meerderheid wordt enkel VREG vermeld met hun redenen.

Ok maar dan nog:
* die dat voor 2019 zonnepanelen hebben geïnstalleerd hebben eigenlijk nooit '15j terugdraaiende teller' garantie gehad
* die dat na die datum hebben geïnstalleerd wisten toch al dat er stront aan de knikker hing

Ik heb zelf panelen
Meesten die ze leggen wegens EPC norm zouden ze ook zonder die 15j gelegd hebben
Die dat warmtepomp hebben is meestal om KI vrijstelling van 100% te bekomen dus die hebben de investering zelf er ook al deels uit.
Alleen dachten die nog 15j te verwarmen op kosten van een ander

Grootste benadelde zijn vooral mensen die ze gelegd hebben en toen digitale meter hebben.

Euhm, ik heb zonnepanelen en een warmtepomp.
Ik zou die zonnepanelen niet gelegd hebben als ik niet verplicht was. De meerprijs voor de zonnepanelen om verbruik van mijn warmtepomp te dekken MET terugdraaiende teller was 2,1 jaar vrijgesteld KI.
De meerkost tov van een gasketel was 9000€ (afgerond naar onder). 3/9de is daarmee gedekt door de vrijstelling van de KI.
Nog eens 1/9de maximaal werd gedekt door de E-peil premie omdat ik beter deed dan ik moest.

Er schiet nog altijd bij mijn weten 5/9de over die ik op geen enkele manier goedmaak. Want de kost voor elektriciteit te KOPEN is duurder dan de kost voor gas te kopen als ik een gasketel had geplaatst.

Ik zit dus met een gat van 5000€. De kost van elektriciteit voor mijn verbruik schommelt rond de 540€. Dat is dus een terugverdientermijn van <10j. In optimale omstandigheden (dus met terugdraaiende teller), indien er eens niets stuk gaat (en na 5 jaar kan er al eens iets schelen aan de ventilator bij een L/W versie).

Had ik dit toen geweten had ik nooit een warmtepomp gezet.

* die dat na die datum hebben geïnstalleerd wisten toch al dat er stront aan de knikker hing
Zonder het topic op 9legacy had ik het nooit geweten hoor. Niet iedereen is daar mega intensief mee bezig.
De politiek zei dat het in orde was, dus mag je daar eigenlijk gewoon van uit gaan dat dat ook zo is.
Daarom dat Tommelein er ook zo verveeld mee zit, anders had hij wel al lang gezegd "ja dat wist je op voorhand".

Ok maar dan nog:
* die dat voor 2019 zonnepanelen hebben geïnstalleerd hebben eigenlijk nooit '15j terugdraaiende teller' garantie gehad
Om te beginnen is dit compleet anders dan wat je hiervoor zei.
Verder:
  • Inderdaad, voor 2019 had je geen 15jaar garantie. Toen was er gewoon de terugdraaiende teller en geen sprake van wat er nu gaande is. Net om die reden is de 15jaar garantie in leven geroepen om die mensen hun investering te garanderen.
  • "Stront aan de knikker" is relatief. Zoals overduidelijk in mijn post stond, ben je niet geacht op de hoogte te zijn van lopende zaken. Verder is er door de Vlaamse Overheid gecommuniceerd dat ze er alle vertrouwen in hadden dat ze gingen winnen (zeker in't begin, toen het enkel maar VREG was. Met enkel de redenen van VREG was er dan ook een grote kans dat ze zouden winnen).
Dus nee, je posts halen er onzekerheden erbij; iets wat bij een decreet niet zou moeten zijn.

Ok maar dan nog:
Na die datum geplaatst (2020) en ik wist niks van lopend arrest... ook mijn installateur enz hebben me daar niks over gezegd. Ben miss niet zo geleerd en slim maar dacht die mensen te vertrouwen. Als ik ook maar 1 twijfel had dat die regel van 15j kon mislopen, had ik mijn spaarcentjes nooit erin gepompt...
vind echt jammer dat sommigen er het “plezier” van inzien nu wij, hardwerkende mensen, de pineut zijn.
Vroeger gaf men die certificaten, en toen waren ook panelen dubbel zo duur. Gevolg: enkel de rijken en bedrijven konden deze plaatsen en die worden nu alleen nog maar rijker....
En wij krijgen nu gewoon niks... spaarcenten weg en compensatie zal wel druppel op hete plaat zijn...

apenland

Ik heb het meerdere malen op 9lives gezet en ik orakel het hier ook graag: de taksen op gas zullen stijgen om de taksen op elektriciteit te laten dalen.
Het rendement van uw warmtepomp, van uw zonnepanelen, van mijn nieuwe gasketel, gaan we enkel achteraf kunnen berekenen.

Dus nee, dit werd niet "meteen aangekaart".

In 2014 is reeds door raad van state aangekaart dat het niet klopt met de regelgeving.
Op 28 mei 2014 (56.282/3) oordeelde de Raad van State een eerste keer dat de toepassing van de virtueel terugdraaiende teller (waarbij de jaarlijks uitgelezen werkelijk afgenomen en geïnjecteerde elektriciteit in de achterliggende systemen van de netbeheerder met elkaar in mindering worden gebracht) in strijd zou zijn met de bevoegdheidsverdelende regels tussen de gewesten en het federale niveau.

Dan vanaf 2017 is de VREG begonnen met hun eerste advies te geven, dat de terugdraaiende teller niet klopt.

Op 6 april 2017 (ADV-2017-02) waarschuwde de VREG een eerste maal dat een compensatiemechanisme voor prosumenten met een digitale meter in strijd zou zijn met de federale bevoegdheden en de bevoegdheden van de regulator (distributienettarieven).

Voor het decreet van 2019 was het dan ook al reeds onzeker dat de terugdraaiende teller behouden zou blijven. Mensen die zonnepanelen voor 2019 kochten, hadden geen zekerheid.
Pas vanaf dat decreet had je net die zekerheid. Ik ging er dan ook vanuit dat ze na zoveel advies te krijgen dat je als overheid een decreet opstelt, dat dit dan toch onderzocht is geweest. Zo laat je als overheid toch zien hoe onbekwaam je bent. Je moet het ook maar durven om zo te liegen tegen de burger op TV als minister van energie.
Het is toch onmogelijk om als burger alles te weten wat hier gaande is in België, daarvoor zijn toch net zoveel ministers er?

Kunnen we in dit topic eens stoppen met al die comments in de trant van "je had het kunnen weten"?
Bimmer heeft nu al meermaals aangegeven hoe het zat, daarmee is toch alles gezegd?
We blijven hier in herhaling vallen.

Ik heb het meerdere malen op 9lives gezet en ik orakel het hier ook graag: de taksen op gas zullen stijgen om de taksen op elektriciteit te laten dalen.
Het rendement van uw warmtepomp, van uw zonnepanelen, van mijn nieuwe gasketel, gaan we enkel achteraf kunnen berekenen.
Probleem is dat nettarieven geen taksen zijn, taksen van elektriciteit gaan niet stijgen.

Ik zie wel in dat er een soort taks (CO2 taks) gaat komen, waardoor ze subsidies kunnen geven aan groene energie, om zo de energieprijs te kunnen drukken.

Terug
Bovenaan