Zonnepanelen Topic

ik verwacht wel dat die 400K aan zonnepaneel eigenaars, toevallig ook de laatste 20% zullen zijn die een nieuwe teller krijgen.

in mijn geval kan ik nog beter 4 jaar genieten van de terugdraaiende teller, dan zijn de panelen daarna wel terugbetaald.

Allez antwoord op mijn vraag met maatregelen voor de warmtepompen.
Kan misschien al interessant zijn voor sommigen.

Spijtig genoeg was dit niet het antwoord op mijn vraag.

Een gelijkaardig antwoord ontvangen van Lydia Peeters. Paragrafen vol herhaling over wat er zich nu heeft afgespeeld zonder op enig moment in te gaan op de effectieve inhoud van mijn mail.

Dat de mensen die recent zonnepanelen hebben geplaatst boos zijn, OK, heel goed te begrijpen,maar iedereen die voor 2015 zonnepanelen heeft, moet nu toch niet te hoog van de toren blazen vind ik... Die groenestroomcertificaten alleen al betalen terug en dat is gewaarborgd voor 15-20 jaar? Eigenlijk echt schandalig als je die bedragen van die certificaten ziet en hoelang dat gewaarborgd is... Maar edereen mocht wel meebetalen aan de Turteltaks toen ze bij de overheid doorhadden dat ze gigantische schulden aan het maken waren...

Ik heb direct een digitale teller gehad bij mijn keuring/indienststelling. Dat ze nu de uitrol gaan pauzeren is ook maar een zak lucht, nu is er pas discriminatie. Want de terugdraaiende teller mag dan wel verboden zijn, iedereen die een analoge teller heeft kan er nog schoon van genieten.

Ik heb direct een digitale teller gehad bij mijn keuring/indienststelling. Dat ze nu de uitrol gaan pauzeren is ook maar een zak lucht, nu is er pas discriminatie. Want de terugdraaiende teller mag dan wel verboden zijn, iedereen die een analoge teller heeft kan er nog schoon van genieten.
Wanneer was die installatie?

Klopt. Diegene die braafkes een digitale meter hebben laten steken worden zwaar ne klopt gedraaid en enorm gediscrimineerd tov mensen met analoge meter.
Maar ik wacht nog graag effe af tot ik weet heb welke bedragen ik terugkrijg

Kunnen ze al niet beginnen met het verplichten van die DM af te schaffen?

Waarom kan die terugdraaiende teller wel weer in Wallonie en hier niet... wat een fcking klucht man.

Kunnen ze al niet beginnen met het verplichten van die DM af te schaffen?

Waarom kan die terugdraaiende teller wel weer in Wallonie en hier niet... wat een fcking klucht man.
In Wallonie krijgen ze ook de digitale meter, de uitrol is alleen iets later. Dan is de terugdraaiende teller daar ook gedaan

Wat mij wel opvalt, ze spreken daar over "installatiejaar".
Zou dat zeggen dat iemand die zijn zonnepanelen afgelopen jaar plaatste eenzelfde premie gaat krijgen ongeacht het tijdsstip? Lijkt me ook redelijk belachelijk dat men dat niet nauwkeuriger zou kunnen maken.

Niet alleen zit er gewoon een jaar verschil tussen en heeft iemand die deze aan het begin van het jaar gelegd heeft een stuk meer tijd kunnen profiteren van de terugdraaiende teller, zit hier ook nog eens een seizoensgebonden component aan. Voor of na de zomer zal ook een groot verschil geven.

Indien men voor de de premie's toe te kennen bij installatie digitale meter enkel naar het jaartal van plaatsing en jaartal digitale meter zal kijken, dan verwacht ik een "stormloop qua aanvragen" om deze zo laat mogelijk op het jaar geinstalleerd te hebben, om zo wel nog een hele zomer een terugdraaiende meter te hebben, maar toch eenzelfde premie als iemand die de digitale meter in januari laat installeren.

Ik hoop dat men hier toch wat meer bij nadenkt.

Wat mij wel opvalt, ze spreken daar over "installatiejaar".
Zou dat zeggen dat iemand die zijn zonnepanelen afgelopen jaar plaatste eenzelfde premie gaat krijgen ongeacht het tijdsstip? Lijkt me ook redelijk belachelijk dat men dat niet nauwkeuriger zou kunnen maken.

Niet alleen zit er gewoon een jaar verschil tussen en heeft iemand die deze aan het begin van het jaar gelegd heeft een stuk meer tijd kunnen profiteren van de terugdraaiende teller, zit hier ook nog eens een seizoensgebonden component aan. Voor of na de zomer zal ook een groot verschil geven.

Indien men voor de de premie's toe te kennen bij installatie digitale meter enkel naar het jaartal van plaatsing en jaartal digitale meter zal kijken, dan verwacht ik een "stormloop qua aanvragen" om deze zo laat mogelijk op het jaar geinstalleerd te hebben, om zo wel nog een hele zomer een terugdraaiende meter te hebben, maar toch eenzelfde premie als iemand die de digitale meter in januari laat installeren.

Ik hoop dat men hier toch wat meer bij nadenkt.
Zeg wel.. Onze installatie is gekeurd eind 2018 maar we zijn er pas begin 2019 gaan wonen ( en gedomicilieerd). K'zie het nog gebeuren dat we onder 2018 vallen en nog minder gaan krijgen.

Neen een buffervat. Zit op lagere temperatuur dan de boiler (welke temperatuur, geen idee - ik verwacht iets hoger dan de normale aanvoertemperatuur van uw installatie).
Ik begon te twijfelen, omdat ik verschoot hoe groot die buffervaten zijn.
Leek me dan ook niet zo interessant om het dan zo te doen (zoals deso zegt), omdat je u SPF zo wel naar beneden trekt.

maar oké, dan ben ik mee. :)

als je op die V test kijkt zijn er eignelijk nog niet veel teruglevercontracten hé? Je bent vrijwel verplicht om bij ENGIE te gaan voor elektriciteit ( afname/injectie) eigenlijk. Bij hun 'easy' product krijg je blijkbaar +- 4,5 cent.
Heb me ook eens ingeschreven op hun thuisbatterij nieuwsbrief, we kunnen maar bijleren... Maar denk niet dat ik dit snel ga doen, zelfs met die subsidies.

als je op die V test kijkt zijn er eignelijk nog niet veel teruglevercontracten hé? Je bent vrijwel verplicht om bij ENGIE te gaan voor elektriciteit ( afname/injectie) eigenlijk. Bij hun 'easy' product krijg je blijkbaar +- 4,5 cent.
Heb me ook eens ingeschreven op hun thuisbatterij nieuwsbrief, we kunnen maar bijleren... Maar denk niet dat ik dit snel ga doen, zelfs met die subsidies.
In jullie plaats zou ik nog even de kat uit de boom kijken. Energieleveranciers gaan hun aanbod de komende weken dan wel bijwerken aan de huidige situatie, ook voor hen is het immers zoeken hoe zich te positioneren.
In deze periode is de eventuele injectie die je hebt toch verwaarloosbaar dus daarvoor hoef je je niet te haasten.

@Bimmer : Ze zetten dat vaak op systemen met zonesturing én koeling. Waar ge vaak uw huis volledig gaat verwarmen, gaat ge dat niet altijd volledig koelen. Als ge dan te weinig debiet over uw warmtewisselaar stuurt dan kan die dichtvriezen. Omgekeerd ook, als die te weinig debiet in verwarmen krijgt kan die verbranden/krom trekken.
Met een coaxiale wisselaar is dat nu wel minder problematisch, maar de meeste merken gebruiken een platenwisselaar (iets efficienter en goedkoper)

Een batterij sluit ik niet uit, maar het stoot me nog tegen de borst dat ge op 10j een capaciteitsgarantie van 60% hebt. Bij de betere merken dan nog. Dat wil zeggen dat als ik nu een 10kWh zet daar tegen 2031 nog 6kWh van overschiet and counting. Met alle premies eraf zou ons dat dan nog eens 5-6000 EUR kosten. Dat kan toch nooit of te nimmer een rendabele investering zijn, zeker omdat die batterij maar pakweg 65 a 70% van het jaar effectief nut heeft (als er geen zon is moet ze ook niks bufferen).

Staat niet veel in wat we nog niet wisten.
Ik vraag me echt af wat die 5% investeringspremie nu eigenlijk wilt zeggen. Want ze pakken daar mee uit maar niemand weet wat dat precies inhoudt.
Achja, nog enkele dagen wachten. Maar ik verwacht gene vette..
Klopt, informatie was niet echt nieuw, maar het is wel redelijk beknopt en volledig voor het moment. Daarom dat ik het hier even postte voor degenen die geen zin hadden om heel de thread te lezen :p

Ik begon te twijfelen, omdat ik verschoot hoe groot die buffervaten zijn.
Leek me dan ook niet zo interessant om het dan zo te doen (zoals deso zegt), omdat je u SPF zo wel naar beneden trekt.

maar oké, dan ben ik mee. :)
Mijn SPF komt overeen met hetgeen ik verwacht had eigenlijk. 3.7 - 3.8 met een L/W versie. Of het beter is, geen idee. Het leek mij als iemand die er niets vanaf kent logischer om een reserve te hebben waardoor uw machine minder draaiuren moet maken en daardoor hopelijk een langere levensduur heeft.
ik verwacht wel dat die 400K aan zonnepaneel eigenaars, toevallig ook de laatste 20% zullen zijn die een nieuwe teller krijgen.

in mijn geval kan ik nog beter 4 jaar genieten van de terugdraaiende teller, dan zijn de panelen daarna wel terugbetaald.
Spijtig genoeg hebben de mensen die een analoge meter hadden maar de uitnodiging in 2019 of 2020 hebben gekregen om de technieker die te laten steken die keuze niet meer. Gejost zijn die mensen.
Een gelijkaardig antwoord ontvangen van Lydia Peeters. Paragrafen vol herhaling over wat er zich nu heeft afgespeeld zonder op enig moment in te gaan op de effectieve inhoud van mijn mail.
Mja, ik had persoonlijk niet meer verwacht. Steken op de vorige regering, terwijl het "dezelfde" ploeg was. Dan hadden ze het in de vorige regering niet moeten goedkeuren en ervoor moeten zorgen in de huidige regering dat ze hun beloften op een andere manier volledig inlossen. Dat is namelijk goed bestuur. Niet als een klein kind zeggen van jama ik heb gewaarschuwd in 2019 en 2020 dat het niet gegarandeerd is wegens de grondwettelijke procedure. Dat is een excuustruus tactiek. Het is uw verdomde taak om ervoor te zorgen dat de beloften die er gedaan werden gehonoreerd werden dmv een oplossing te voorzien die dit mogelijk maakt. Daarvoor worden u de big bucks betaald. Niet om in een hoekje te zeggen : ikke was het niet het was den andere die fout zat.

Dat de mensen die recent zonnepanelen hebben geplaatst boos zijn, OK, heel goed te begrijpen,maar iedereen die voor 2015 zonnepanelen heeft, moet nu toch niet te hoog van de toren blazen vind ik... Die groenestroomcertificaten alleen al betalen terug en dat is gewaarborgd voor 15-20 jaar? Eigenlijk echt schandalig als je die bedragen van die certificaten ziet en hoelang dat gewaarborgd is... Maar edereen mocht wel meebetalen aan de Turteltaks toen ze bij de overheid doorhadden dat ze gigantische schulden aan het maken waren...
Ben ik het niet mee eens. Je bent gegaan voor het pakket dat er toen was. Daarvoor heb je geïnvesteerd en gezegd ik doe het. Nu moet je niet beknibbelen en zeggen van jama gij hebt er genoeg aan verdiend hé dus jij krijgt niets. Dat vind ik zever.
Klopt. Diegene die braafkes een digitale meter hebben laten steken worden zwaar ne klopt gedraaid en enorm gediscrimineerd tov mensen met analoge meter.
Maar ik wacht nog graag effe af tot ik weet heb welke bedragen ik terugkrijg
Correctemundo. Ik zijn gejost want ik heb dieje idiote meter in december laten plaatsen...

Dikke +1
Alle mensen zonder panelen betalen al jaren mee voor al dat volk dat door terudraaiende tellers, certificaten en andere subsidies geld verdient. Die opbrengsten en rendementen moeten ergens van komen, ik heb toen in die discussies niet veel solidariteit gezien van mensen met zonnepanelen, integendeel.

Heb bijgevolg ook niet veel compassie met de roepers nu. Ik dacht dat iedereen ze legde voor meer groene energie, maar die leugen is dus ook al snel doorprikt.

Dat je zonnepanelen legt om je eigen verbruik mee te coveren (hetzij deels) waardoor je minder afhangt van de courante elektriciteitsprijzen is een investering en afweging die ieder voor zich moet maken. Dat de overheid dmv premiws en korting bij installatie mensen aanzet om die stap te zetten kan ik gerust nog begrijpen.

Maar nu moord en brand schreeuwen omdat je maar 6000 euro gaat "verdienen" ipv 12000 eueo de komende jaren en je geshareld bent met al dat extra verbruik om meer panelen te installeren om zo nog meer te kunnen winnen, sorry das er voor mij een pak over.

is het een L/W pomp mss? De lucht die afkoelt 's nachts zie ik nog als reden om te focussen op overdag (zonnepanelenwinst marginaal in stookseizoen verondersteld). Of mis ik nog iets?

Zoals je zegt brengen in de winter u zonnepanelen niet veel op, deze zal waarschijnlijk bij de meeste nog maar voldoende zijn om hun het verbruik van de woning te kunnen dekken. Grotendeels van de tijd zal het zelfs onvoldoende zijn.

Het 2de probleem is dan ook de warmtevraag van u woning. Mijn woning vraagt warmte van mijn verwarmingstoestel op de moment, dat er geen zon schijnt. Als in de winter de zon schijnt en zonnepanelen wekken op, dan houdt diezelfde zon ook mijn huis op temperatuur (zelfs kans op opwarmen, als de zonnepanelen ook goed opbrengen). Als ik dan mijn verwarming wil laten aanspringen, ga ik tijdelijk mijn woning moeten gaan "verhitten" om zo buffer op te slaan.

Ik denk dat je mag uitgaan dat je met een warmtepomp het grotendeel buiten de zon uren gaat opwarmen (bijgevolg temperaturen zakken), gewoon door de warmtevraag van u woning. (of je moet een 200-300 liter buffervat zetten zoals rega,). U warm water lijkt me ook logisch dat je dat probeert overdag te doen. Als je dan toch eventueel overschot hebt en de buitentemperaturen warmer zijn, want je gaat ook een veel hogere temperatuur moeten opwekken.

Puur naar capaciteits tarief gekeken, is het denk ook interessanter om enkel s'avonds/s'nachts op te warmen, omdat u verbruik dan toch lager ligt en geen pieken gaat hebben. Overdag zorg je er dan ook zo voor dat je minder pieken hebt.
U maandpiek dat eventueel door u warmtepomp zal veroorzaakt worden, zal voornamelijk zijn wanneer deze SWW moet aanmaken, ik denk niet u verwarming.

Laatst bewerkt:
Mijn SPF komt overeen met hetgeen ik verwacht had eigenlijk. 3.7 - 3.8 met een L/W versie. Of het beter is, geen idee. Het leek mij als iemand die er niets vanaf kent logischer om een reserve te hebben waardoor uw machine minder draaiuren moet maken en daardoor hopelijk een langere levensduur heeft.
Lijkt me een propere SPF. (ik zag meestal in praktijk een 3,6 bij de mensen die een L/W hebben)
Het is zoals je zegt, dat buffervat gaat geen 50°C zijn. Want dan zal u SPF wel een pak lager liggen. Maar zal eerder een 30°C zijn.

Misschien zit er ook een sturing op dat temperatuur van dat buffervat gekozen wordt afhankelijk van de buitentemperatuur, zoals u aanvoertemperatuur.

Dikke +1
Alle mensen zonder panelen betalen al jaren mee voor al dat volk dat door terudraaiende tellers, certificaten en andere subsidies geld verdient. Die opbrengsten en rendementen moeten ergens van komen, ik heb toen in die discussies niet veel solidariteit gezien van mensen met zonnepanelen, integendeel.

Heb bijgevolg ook niet veel compassie met de roepers nu. Ik dacht dat iedereen ze legde voor meer groene energie, maar die leugen is dus ook al snel doorprikt.

Dat je zonnepanelen legt om je eigen verbruik mee te coveren (hetzij deels) waardoor je minder afhangt van de courante elektriciteitsprijzen is een investering en afweging die ieder voor zich moet maken. Dat de overheid dmv premiws en korting bij installatie mensen aanzet om die stap te zetten kan ik gerust nog begrijpen.

Maar nu moord en brand schreeuwen omdat je maar 6000 euro gaat "verdienen" ipv 12000 eueo de komende jaren en je geshareld bent met al dat extra verbruik om meer panelen te installeren om zo nog meer te kunnen winnen, sorry das er voor mij een pak over.
Volledig akkoord en nu gaan ze ons nog eens een loer draaien, want die compensatieregeling wordt dus ook uitgerold naar ALLE eigenaars met een analoge meter, waardoor die factuur WEER gigantisch oploopt voor de belastingbetaler... Om dan nog maar te zwijgen dat er daar veel zullen tussenzitten die op het moment dat ze compensatie krijgen, nog verschillende jaren hebben genoten van de terugdraaiend eteller... Ik hoop echt dat ze daar een streng criterium hanteren en enkel de mensen een compensatie geven die écht getroffen zijn, maar niet diegenen die hun zonnepanelen al lang hebben terugverdiend...

Hoeveel subsidies dat ze daar al niet tegen gegooid hebben doorheen de jaren, echt niet te schatten...
Ze zouden beter die mannen met riante GSC eens laten opdraaien voor die compensatieregeling... Maar nee, nu mag iedereen weer lekker meebetalen.
Wat een apenland is het hier toch soms...

Terug
Bovenaan