Zonnepanelen Topic

Dikke +1
Alle mensen zonder panelen betalen al jaren mee voor al dat volk dat door terudraaiende tellers, certificaten en andere subsidies geld verdient. Die opbrengsten en rendementen moeten ergens van komen, ik heb toen in die discussies niet veel solidariteit gezien van mensen met zonnepanelen, integendeel.

Heb bijgevolg ook niet veel compassie met de roepers nu. Ik dacht dat iedereen ze legde voor meer groene energie, maar die leugen is dus ook al snel doorprikt.

Dat je zonnepanelen legt om je eigen verbruik mee te coveren (hetzij deels) waardoor je minder afhangt van de courante elektriciteitsprijzen is een investering en afweging die ieder voor zich moet maken. Dat de overheid dmv premiws en korting bij installatie mensen aanzet om die stap te zetten kan ik gerust nog begrijpen.

Maar nu moord en brand schreeuwen omdat je maar 6000 euro gaat "verdienen" ipv 12000 eueo de komende jaren en je geshareld bent met al dat extra verbruik om meer panelen te installeren om zo nog meer te kunnen winnen, sorry das er voor mij een pak over.
We moeten onze klimaatdoelstelling op een manier halen hé. Daarnaast werden de winsten al een stuk afgeroomd door het prosumententarief. Nu wordt het gewoon nog zwaarder afgeroomd.

Het risico is echter dat mensen geen zonnepanelen gaan leggen. En je moet eerlijk zijn, ik ken er bijster weinig die die leggen voor iemand zijn schoon ogen. Of omdat ze groen zijn. Ik denk dat de lage score van groen dat ook duidelijk heeft laten zien.
Dus als je dan uw doelstellingen wilt halen moet je mensen over de streep trekken. En dat doe je niet door beloften te verbreken. Ongeacht of er mensen zijn die vinden dat ze te veel betalen.

Halen we die objectieven niet dan betalen we sowieso elk jaar boetes. Waar iedereen voor gaat opdraaien. Of gaan we die boetes dan enkel verrekenen op degenen die niet geïnvesteerd hebben in groene energie ? Ben je dan daarmee akkoord ?

We moeten onze klimaatdoelstelling op een manier halen hé. Daarnaast werden de winsten al een stuk afgeroomd door het prosumententarief. Nu wordt het gewoon nog zwaarder afgeroomd.

Het risico is echter dat mensen geen zonnepanelen gaan leggen. En je moet eerlijk zijn, ik ken er bijster weinig die die leggen voor iemand zijn schoon ogen. Of omdat ze groen zijn. Ik denk dat de lage score van groen dat ook duidelijk heeft laten zien.
Dus als je dan uw doelstellingen wilt halen moet je mensen over de streep trekken. En dat doe je niet door beloften te verbreken. Ongeacht of er mensen zijn die vinden dat ze te veel betalen.

Halen we die objectieven niet dan betalen we sowieso elk jaar boetes. Waar iedereen voor gaat opdraaien. Of gaan we die boetes dan enkel verrekenen op degenen die niet geïnvesteerd hebben in groene energie ? Ben je dan daarmee akkoord ?
Zonne energie maakte in 2020% amper 4% uit van onze energiemix, dat is vooral dankzij de grotere oppervlakten en niet dankzij de inefficiënte installaties bij mensen thuis. Dus voor het milieu is die impact bijzonder klein, vooral wanneer mensen airco en jacuzzi's beginnen installeren om meer panelen te kunnen leggen. Kom, serieus blijven he.

Zonnepanelen tout court zijn in belgie gemiddeld of laag qua efficiëntie net omwille van onze beperkte zonnedagen en lange winters.
Als mensen in ons land enkel panelen leggen wanneer je langs alle kanten geld toegestopt krijgt, dan heb ik inderdaad liever dat we aan dat sprookje een einde maken en toegeven dat zonnepanelen in belgie als energiebron niet rendabel zijn vandaag de dag.

Wat de mensen met zonnepanelen en terugdraaiende tellers doen is zelf enorm veel stroom genereren op momenten dat niemand die nodig heeft tegen een prijs die belachelijk hoog is, zodat ze zelf in de winter met sat spaarpotje dure stroom bijkopen van het net omdat ze niet zelf toekomen. En dan nog certificaten. En subsidies. En kortingen.

400 000 gezinnen hebben panelen, das dus een kleine fractie in Vlaanderen die de rest van de bevolking doet mee betalen en dan in een soort van ivoren toren reactie nog wat gaat staan zagen over rendement van hun investering.

Misschien is het tijd om het woord investering eens beter uit te leggen, voor zover ik weet is ee nooit een gagarandeerde winst of minimale rendement tenzij dat contractueel wordt vastgelegd.

Jammer dat de vlaamse regering de moed niet heeft.om dit volledige misbaksel in de vuilbak te gooien. Dit heeft de belastingbetaler al meer dan genoeg geld gekost en die kant van het verhaal hoor ik hier ook bijna niet.

Volledig akkoord en nu gaan ze ons nog eens een loer draaien, want die compensatieregeling wordt dus ook uitgerold naar ALLE eigenaars met een analoge meter, waardoor die factuur WEER gigantisch oploopt voor de belastingbetaler... Om dan nog maar te zwijgen dat er daar veel zullen tussenzitten die op het moment dat ze compensatie krijgen, nog verschillende jaren hebben genoten van de terugdraaiend eteller... Ik hoop echt dat ze daar een streng criterium hanteren en enkel de mensen een compensatie geven die écht getroffen zijn, maar niet diegenen die hun zonnepanelen al lang hebben terugverdiend...

Hoeveel subsidies dat ze daar al niet tegen gegooid hebben doorheen de jaren, echt niet te schatten...
Ze zouden beter die mannen met riante GSC eens laten opdraaien voor die compensatieregeling... Maar nee, nu mag iedereen weer lekker meebetalen.
Wat een apenland is het hier toch soms...

Het is wel een straatje waar in twee richting wordt gefietst hoor. Wat men in feite doet met al die premies is de klimaatdoelstellingen afkopen. Net zoals sommige landen propere lucht moeten kopen in Litouwen. De overheid is verplicht de plaatsing van PV hard te stimuleren. Wind-energie zit compleet in het slop op het vaste land en de biomassa hebben we geschrapt. Ondertussen gaan we gascentrales bouwen.

Men gaat ferm de lat op de vingers krijgen van Europa als we onze doelstellingen niet kunnen waarmaken. En dan is (enfin was tot over een paar dagen) PV een gemakkelijke optie. Iedereen terugdraaien en jan modaal dekt de rekening via z'n factuur.

@Bimmer : Ze zetten dat vaak op systemen met zonesturing én koeling. Waar ge vaak uw huis volledig gaat verwarmen, gaat ge dat niet altijd volledig koelen. Als ge dan te weinig debiet over uw warmtewisselaar stuurt dan kan die dichtvriezen. Omgekeerd ook, als die te weinig debiet in verwarmen krijgt kan die verbranden/krom trekken.
Met een coaxiale wisselaar is dat nu wel minder problematisch, maar de meeste merken gebruiken een platenwisselaar (iets efficienter en goedkoper)
Ja bij mijn offerte in de tijd stond dat er ook bij, (was toen ook aan het kijken om eventueel zonesturing te doen, dus hadden ze dat er ook bijgestoken). Maar ik zat met een veel kleinere buffervat in mijn hoofd, is ondertussen dan ook al even geleden. :)
Weet nog wel dat het buffervat een heel stuk goedkoper was dan de 300L boiler. Daarmee waarschijnlijk dat ik dacht dat deze aanzienlijk kleiner was.

Het is wel een straatje waar in twee richting wordt gefietst hoor. Wat men in feite doet met al die premies is de klimaatdoelstellingen afkopen. Net zoals sommige landen propere lucht moeten kopen in Litouwen. De overheid is verplicht de plaatsing van PV hard te stimuleren. Wind-energie zit compleet in het slop op het vaste land en de biomassa hebben we geschrapt. Ondertussen gaan we gascentrales bouwen.

Men gaat ferm de lat op de vingers krijgen van Europa als we onze doelstellingen niet kunnen waarmaken. En dan is (enfin was tot over een paar dagen) PV een gemakkelijke optie. Iedereen terugdraaien en jan modaal dekt de rekening via z'n factuur.
Met wat geluk komt het verstand en besf hopelijk zo terug dat we enkel doelstellingen halen met kernenergie. Iedereen die beweert dat dat zonder kan maakt de bevolking blaasjes wijs die ons in de toekomst weer zuur zullen opbreken.

Kan er iemand het aandeel zonne energie vindem van private woningen in de totale energiemix van ons land? Kunnen we meteen een einde maken aan dat argument.

Ok ben het hier mee eens maar het is toch niet normaal dat de energiedoelstellingen bij bouwen zo strikt zijn dat je gedwongen bent om o.a. Panelen te plaatsen. Dit was mijn situatie in 2018.. je kan zeggen wat je wil maar het zorgt ervoor dat de prijs van een nieuwbouw de hoogte in gaat en de gewone mens dit niet kan zonder zwaar te lenen.

Ok ben het hier mee eens maar het is toch niet normaal dat de energiedoelstellingen bij bouwen zo strikt zijn dat je gedwongen bent om o.a. Panelen te plaatsen. Dit was mijn situatie in 2018.. je kan zeggen wat je wil maar het zorgt ervoor dat de prijs van een nieuwbouw de hoogte in gaat en de gewone mens dit niet kan zonder zwaar te lenen.
Hopelijk wordt dat herbekeken. Ook voor sociale woningen is men massaal panelen aan het zetten, vraag me af hoe dat daar zit qua vergoeding en kosten?

Begrijp ik wel, maar je kan toch niet ontkennen dat de combinatie van de verschillende voordelen veel te lang heeft geduurd en uiteindelijk ook vooral zeer lucratief is geweest voor enerzijds de grote bedrijven (die hun daken vol panelen legden) en anderzijds de fabrikanten van zonnepanelen zelf. Er is gewoon massaal geprofiteerd van het systeem en de overheid heeft dat jarenlang getolereerd... Dat heeft de belastingbetaler enorm veel geld gekost.... En geen enkele die het aandurfde om eraan te morrelen, want dat kost stemmen. Nee, laat de kostprijs nog maar wat verder oplopen en laat het probleem maar worden opgelost door de volgende regering.

Om nog niet van de fraudegevallen te spreken (mooi voorbeeld: https://www.voetbalkrant.com/nieuws...ick-decuyper-is-veroordeeld-tot-twee-jaar-cel).

Uiteindelijk is het voor een stuk hetzelfde verhaal als de woonbonus, die de huizenprijzen ( weliswaar als secundaire factor, na de lage rente) heeft doen stijgen en er voor gezorgd heeft dat vooral de verkopers van het systeem profiteerden...

En ja, je kan je van zowat alle subsidies zeggen dat iedereen ervoor meebetaalt, terwijl slechts een beperkte groep er aanspraak op maakt/van kan genieten, maar dit zijn toch wel 2 extreme gevallen die perfect illustreren hoe een subsidie echt totaal zijn doel voorbijschiet. Zeker in het geval van zonnepanelen, zijn het vooral de mensen met de grotere huizen op mooie zuidgerichte percelen die maximaal van het systeem genieten, terwijl net zij die subsidiëring in veel gevallen helemaal niet nodig hebben.

dBegrijp ik wel, maar je kan toch niet ontkennen dat de combinatie van de verschillende voordelen veel te lang heeft geduurd en uiteindelijk ook vooral zeer lucratief is geweest voor enerzijds de grote bedrijven (die hun daken vol panelen legden) en anderzijds de fabrikanten van zonnepanelen zelf. Er is gewoon massaal geprofiteerd van het systeem en de overheid heeft dat jarenlang getolereerd... Dat heeft de belastingbetaler enorm veel geld gekost.... En geen enkele die het aandurfde om eraan te morrelen, want dat kost stemmen. Nee, laat de kostprijs nog maar wat verder oplopen en laat het probleem maar worden opgelost door de volgende regering.

Om nog niet van de fraudegevallen te spreken (mooi voorbeeld: https://www.voetbalkrant.com/nieuws...ick-decuyper-is-veroordeeld-tot-twee-jaar-cel).

Uiteindelijk is het voor een stuk hetzelfde verhaal als de woonbonus, die de huizenprijzen ( weliswaar als secundaire factor, na de lage rente) heeft doen stijgen en er voor gezorgd heeft dat vooral de verkopers van het systeem profiteerden...

En ja, je kan je van zowat alle subsidies zeggen dat iedereen ervoor meebetaalt, terwijl slechts een beperkte groep er aanspraak op maakt/van kan genieten, maar dit zijn toch wel 2 extreme gevallen die perfect illustreren hoe een subsidie echt totaal zijn doel voorbijschiet. Zeker in het geval van zonnepanelen, zijn het vooral de mensen met de grotere huizen op mooie zuidgerichte percelen die maximaal van het systeem genieten, terwijl net zij die subsidiëring in veel gevallen helemaal niet nodig hebben.
Zeg der liggen zeker geen panelen op dat nieuwe huis van je.

Uw boiler gebruiken om te verwarmen is helemaal niet efficient, gezien uw WP het beste rendeert rond de 30 graden.
Ze zetten effectief wel een buffervat voor het verwarmingswater. Voornamelijk om het minimumdebiet te respecteren (vaak bij zonegestuurde systemen), maar in dit geval ook interessant als energiebuffer.

Nu moet ge het wel gezet krijgen natuurlijk, nog een extra vat van 300 liter. Ik heb daar gewoon fysiek de ruimte niet voor.
Het interne vat van mijn WP gebruiken is ook geen optie, want dat dient voor sanitair warm water. Het zou in theorie wel kunnen, maar technisch kunnen die toestellen dat niet en ik be niet zeker dat water uit uw verwarmingscircuit in contact mag komen met uw sanitair (ge gebruikt uw SWW namelijk ook voor mee te koken bv).

Het zal zeker een optimalisatie zijn, maar het helpt nog steeds geen fluit om te verwarmen met uw zonnestroom in de winter. Met wat de panelen dan opbrengen dek ik mss net mijn sluimerverbruik.
Helemaal akkoord. Los van zo een buffervat. Batterijen etc. Ook dat is iets wat in veel woningen gewoon niet evident is. Ik heb hier nu een gaswandketelke en een boiler van 200l. Onze technisch ruimte is in de wasplaats. (huis is onderkelderd maar nog niet echt toegankelijk)

Stel dat ik ooit zou willen meegaan met den tijd en zonnepanelen en batterijen wil zetten. Dan moet ik gvd half m'n wasplaats opofferen om dat gezet te krijgen. Praktisch gewoon niet haalbaar.

Zoals je zegt brengen in de winter u zonnepanelen .... ...ik denk niet u verwarming.
Merci Bimmer voor de moeite en ik volg je redenering 100% maar ik wou gewoon checken of die settings kwamen omdat hij de luchttemp. hoger wou (overdag dus), bij geothermie zag ik het nut niet in.

zelf heb ik geen warmtepomp, te hoge investering, te lage gasprijs en onbetrouwbare regering. Dit laatste lijkt nu makkelijk gezegd maar ik herinner me nog goed zo een 5-7?jaar terug is onder Di Rupo de passiefhuispremie afgeschaft van dag op dag! die mensen verloren als ik het goed herinner 15k premie? Wie de week ervoor nog net verhuisde chance, wie nog een week wachte op de laatste lijn siliconen pech 🤪 sindien maak ik nooit meer calculaties met premies, veel te onbetrouwbaar en dan kan er lokaal nog ed tegenstrijdige strengere wetgeving zijn om het nog wat leuker te maken 🙃

verschil met de zonnepanelen is dat zij niet met 100duizenden waren en bijgevolg gewoon slikten..

Laatst bewerkt:
Ow Musk doet me op iets denken, mensen met warmtepomp zouden beter bekijken voor combinatie met solarpanelen (dus met vloeistof in, niet met cellen) als je over buffervat spreekt. Een uurtje winterzon en 3 panelen kan zot veel water opwarmen.

ik heb 3 panelen maar enkel voor SWW, spijt af dat mijn vvw niet gekoppeld is. En ik heb 3 panelen met 400l last minute veranderd (komende van 2 op 300L) voor levering omdat de premie destijds op m2 zonnepanelen gebaseerd was en 3panelen kostten mij minder als 2 panelen 🤪 daar heb ik hun eigen logge machine tegen hun gebruikt, is jaar nadien aangepast

wel stress als er ooit lek in komt want staat op verdieping in technisch lokaal. Ik hoop op nieuwe technieken voor warmteopslag ipv vaten van 400 a 1000L..

We zullen zien ;). Heb je echter een bron dat het capaciteitstarief lineair is ? Ik zie dat dus nergens op de site van fluvius staan. (https://www.vreg.be/nl/toekomst-nettarieven-capaciteitstarief - meer bepaald : https://www.vreg.be/nl/wat-verandert-er)
En als ik het rekenvoorbeeld bekijk lijkt het mij moeilijk dat het lineair zou zijn (372 minder om van gemiddelde 16kw piek naar 6kw piek te gaan)
Capaciteitstarief gaat liniear zijn ja, dat heeft VREG al bevestigd.

Klopt het dat iedereen die een piekvermogen groter dan 3,15 kW veroorzaakt ‘meer’ zal betalen of ‘afgestraft’ zal worden?

Nee, dat klopt niet. We voeren een lineair capaciteitstarief in. Een gezin met een ‘gemiddelde maandpiek’ van 6 kW betaalt dus dubbel zoveel als een gezin met een ‘gemiddelde maandpiek’ van 3 kW.
Dit bovenstaande vind je terug op de site van de vreg.

Ik denk dat je onderschat hoeveel VREG al heeft vrijgegeven van de capacitietstarief.
Die €50kw en 6 cent per kwh, is berekend aan de hand van de 4 scenarios dat vreg heeft laten zien, hoeveel het kost zonder en met capaciteitstarief. Aan de hand daarvan kon je dan al wat uitrekenen hoeveel het gaat bedragen en komen ze op die bedragen van €50kw capaciteitstarief en zo'n 5-6 cent per kwh verlaging.

De VREG zegt dan ook dat ze het maandgemiddelde gaan berekenen van de laatste 12 maandpieken en daarop wordt u capaciteitstarief berekend.
Het capaciteitstarief wordt namelijk aangerekend op basis van uw ‘gemiddelde maandpiek’. Bij de berekening ervan zullen uw 12 laatste maandpieken in rekening worden genomen zodat elke maandpiek maar voor 1/12de effect heeft op het jaarlijks totaalbedrag.
Bron: VREG

Zal dan mijn berekening helemaal correct zijn, nee dat niet. Maar al de info komt rechtstreeks van de vreg, dus verwacht dat het wel in die lijn gaat liggen. Zou niet in zien waarom ze anders zo'n zaken beweren en verkondigen.
Mijn mening is eerder: Wacht best af, met eventuele investeringen en kijk eerst eens naar u verbruik op een jaar en naar de finaal cijfers, van de vreg. Want ik heb ook de indruk dat er veel mensen zaken overschatten en capaciteitstarief fout inzien. Wil je toch al verder dan 2021 kijken, dan zal bovenstaande cijfers, meest waarschijnlijke zijn.

Laatst bewerkt:
sindien maak ik nooit meer calculaties met premies, veel te onbetrouwbaar en dan kan er lokaal nog ed tegenstrijdige strengere wetgeving zijn om het nog wat leuker te maken 🙃
Brealey & Myers & Allen "Principles of Corporate Finance" (het standaard werk in dit vakgebied) geven dat ook aan als basisregel voor investeringsbeslissingen. Nooit rekening houden met subsidies onder wat voor vorm dan ooit. Te Veel Risico.

Zonne energie maakte in 2020% amper 4% uit van onze energiemix, dat is vooral dankzij de grotere oppervlakten en niet dankzij de inefficiënte installaties bij mensen thuis. Dus voor het milieu is die impact bijzonder klein, vooral wanneer mensen airco en jacuzzi's beginnen installeren om meer panelen te kunnen leggen. Kom, serieus blijven he.

Zonnepanelen tout court zijn in belgie gemiddeld of laag qua efficiëntie net omwille van onze beperkte zonnedagen en lange winters.
Als mensen in ons land enkel panelen leggen wanneer je langs alle kanten geld toegestopt krijgt, dan heb ik inderdaad liever dat we aan dat sprookje een einde maken en toegeven dat zonnepanelen in belgie als energiebron niet rendabel zijn vandaag de dag.

Wat de mensen met zonnepanelen en terugdraaiende tellers doen is zelf enorm veel stroom genereren op momenten dat niemand die nodig heeft tegen een prijs die belachelijk hoog is, zodat ze zelf in de winter met sat spaarpotje dure stroom bijkopen van het net omdat ze niet zelf toekomen. En dan nog certificaten. En subsidies. En kortingen.

400 000 gezinnen hebben panelen, das dus een kleine fractie in Vlaanderen die de rest van de bevolking doet mee betalen en dan in een soort van ivoren toren reactie nog wat gaat staan zagen over rendement van hun investering.

Misschien is het tijd om het woord investering eens beter uit te leggen, voor zover ik weet is ee nooit een gagarandeerde winst of minimale rendement tenzij dat contractueel wordt vastgelegd.

Jammer dat de vlaamse regering de moed niet heeft.om dit volledige misbaksel in de vuilbak te gooien. Dit heeft de belastingbetaler al meer dan genoeg geld gekost en die kant van het verhaal hoor ik hier ook bijna niet.
Ik heb mijn panelen liggen voor mijn gewoon verbruik en mijn warmtepomp en mijn airco al was dat niet de originele intentie. Omdat mijn woning zodanig zwaar geïsoleerd is dat het zonder airco gewoon niet leefbaar is in putteke zomer en die warmtepomp omdat dat de richting is waarin Vlaanderen wilde gaan voor de klimaatdoelstellingen. Daarnaast is airco en zonnepaneel complementair (met een batterij nog beter, maar meh). Dus zo erg is dat nu ook weer niet... en anders had ik voor die 400kwh die dat op een jaar gebruikte wel die 140€ over...

En ja dat is belachelijk. Maar hoe ga je er anders voor zorgen dat we niet op ons dak krijgen van europa ? Want je weet wel het niet halen van die doelstellingen kost ons in 2020 alleen al 400+ miljoen. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191210_04759727
En die boetes keren ELK JAAR terug hé. Ik weet niet wat jij er dan van denkt maar dan lijkt mij 500miljoen compensatievergoeding eigenlijk een peulschil wetende dat die zonnepanelen daar 15 jaar op dat dak staan niet overdreven. Want als die hun panelen er niet waren geweest dan was de boete nog hoger geweest.

En daarom dat Tommelein en Co in 2019 zo hebben aangedrongen dat wij allemaal zonnepanelen zouden installeren en met die beloften kwamen. Want zij zagen de wolk ook al hangen hé... dat we die doelstelling niet zouden halen (alle kleine beetjes helpen). Dan kun je nog zeggen dat het een pipedream is voor Vlaanderen. Dat kan misschien wel zijn, maar betaal je dan liever elk jaar 400 miljoen of in 2030 1 miljard ? Of hoe moet ik het dan zien ? Want wij hebben al voor 48% aan kerncentrales... en dan nog halen wij onze doelstellingen niet. Dus het is dan ook nonsens dat kerncentrales de oplossing zijn voor de klimaatdoelstellingen die we afgesproken hebben.
Begrijp ik wel, maar je kan toch niet ontkennen dat de combinatie van de verschillende voordelen veel te lang heeft geduurd en uiteindelijk ook vooral zeer lucratief is geweest voor enerzijds de grote bedrijven (die hun daken vol panelen legden) en anderzijds de fabrikanten van zonnepanelen zelf. Er is gewoon massaal geprofiteerd van het systeem en de overheid heeft dat jarenlang getolereerd... Dat heeft de belastingbetaler enorm veel geld gekost.... En geen enkele die het aandurfde om eraan te morrelen, want dat kost stemmen. Nee, laat de kostprijs nog maar wat verder oplopen en laat het probleem maar worden opgelost door de volgende regering.

De combinatie heeft lang geduurd. Maar je moet eerlijk zijn hé. Zonder die subsidies spendeerde niemand die 20k aan zonnepanelen. of die 10k eraan. En heeft dat ook een sector gecreëerd met werkgelegenheid wat ook inkomsten genereert. Alles is niet negatief daaraan hé...
Indien ik niet verplicht was geweest voor mijn nieuwbouwwoning zou ik ook geen zonnepanelen geplaatst hebben. En omdat ik toch zonnepanelen moest plaatsen heb ik dan ook maar een warmtepomp geplaatst. Ah ja, als ik dan toch die idiote uitgave moet doen, dan kan ik er best ook een beetje positief uitkomen. En ik draag dan ook nog bij aan de klimaatdoelstelling (al dan niet vals) van onze maatschappij. Het alternatief was namelijk een boete betalen.

Persoonlijk als ik nu de keuze had, zie ik mij op dit moment echt niet investeren in zonnepanelen. Dan had ik nog liever die boete betaald en mij gewoon een gasketeltje gezet. Was goedkoper geweest dan de 17k€ dat dat gekost heeft (zonnepanelen + warmtepomp)

Voor de rest kijk ik niet graag naar anderen. Dat anderen doen wat ze willen. Ik kijk enkel naar wat de gevolgen zijn als we die subsidies niet gegeven hadden. Wie had dan zonnepanelen geplaatst ? Wie zou windmolens zetten ? Hoe zouden we ook maar onze afgesproken klimaatdoelstellingen ooit bereiken ? Niet toch. Dus ja, dan is dat nodig. Als iets niet winstgevend is zonder maatregelen en de drempel voor mensen om er geld in te steken hoog is dan moet je het aantrekkelijk maken. Terwijl je langzaamaan schraapt aan dat rendement (maar niet te hard) via verschillende extra belastingen/heffingen/maatregelen. Maar zomaar teniet doen, zodanig dat de overheid onbetrouwbaar overkomt... dat kun je u niet veroorloven...

Hopelijk wordt dat herbekeken. Ook voor sociale woningen is men massaal panelen aan het zetten, vraag me af hoe dat daar zit qua vergoeding en kosten?
Tuurlijk wordt dat niet herbekeken. Die panelen moeten er nu eenmaal komen om hun doelstellingen te halen. Of die nuttig zijn voor de energiezekerheid is niet van belang. We moeten dat percentage halen.... daar draait het rond. Net zoals dat de overheid ook op zijn gebouwen zonnepanelen gaat zetten als ze er al niet staan en overal de verlichting gaat aanpassen naar LED verlichting.

Laatst bewerkt:
Nieuwbouw en dus ook sociale woningbouw valt hier dan onder moet men quasi 100% zeker of zonnepanelen of WP plaatsen om de EPB eisen te halen dus die hebben sowieso weinig boodschap aan terugdraaiende teller of niet

Bon, hier nog terugdraaiende analoge dagteller en beperkte terugdraaiende nachtteller (zonnige weekends) op een installatie van 2020. Ze is zelfs nog niet aangemeld geraakt bij Fluvius.
Batterij ga ik nog even uitstellen, ik kan niet leven met de voorwaarden voor de premie, een premie waarvan nog niet zeker is dat je ze gaat krijgen aangezien ze maar 1000 installaties wensen te sponsoren dit jaar. Dus eerst alle kosten maken en dan moet je dossier indienen, en als je aan alle voorwaarden voldaan hebt dan krijg je je premie. Teveel onzekerheid erbij, dus pas. Zal wel een batterij steken nadien als de prijzen wat dalen.
Ook het feit dat ze het recht hebben om als netbeheerder je gestockeerde stroom te gaan aanspreken als zij dat nodig achten stoot me tegen de borst.

Wat ik wel dit jaar ga doen is de panelen laten herorienteren, nu liggen ze voor maximale opbrengst maar leveren ze quasi niks als wij aan het koken zijn. Ok, ik heb nog de terugdraaiende dagteller momenteel maar ook hier weer onzekerheid wanneer ze hier aan de deur gaan staan, en tot hoe lang mogen we die weigeren....
Bij herorientatie gaan ze ook een aantal panelen bijleggen voor de overdimensionering. Vooral op de zuid-westkant gaan er bij moeten komen.

En een SMA energy meter in de kast laten bijplaatsen zodat we es tegoei kunnen zien het komende jaar of 2 wat voor een verbruiksprofiel wij eigenlijk hebben, hoeveel er dagelijks gestockeerd zou kunnen worden in een batterij. En met die cijfers beslissen we dan wel later welk type batterij het best is om zelfverbruik te maximaliseren. De gadget en grafiekjes man in mij zou doodgraag een digitale meter hebben, maar nu met heel die heisa is de liefde wat bekoeld, dan is die SMA wel de betere optie :whistle:

Aan de installateur van de zwembad warmtepomp wel vragen of dat ding op timer gezet kan worden en dus enkel op dagteller kan draaien.

En finaal hopen op een dikke cheque van Demir zeker?

Laatst bewerkt:
En finaal hopen op een dikke cheque van Demir zeker?
Droom vooral verder zou ik zeggen :P
In feite zou Tommelein een cheque moeten geven. Redelijk hallucinant dat jij ligt te verkondigen dat zijn prioriteit was iedereen zonnepanelen laten leggen, ook al moest hij daarvoor de mensen bedotten.

Bij deze ook maar besloten om mijn ventilatiesysteem D enkel overdag te laten draaien op momenten van mogelijkse zonneschijn.
Dat ding zuipt ook een 100W+. 876kWh/jaar als dat continue opstaat (ok, niks i.v.m. WP) maar toch ;)

Laatst bewerkt:
Dikke +1
Alle mensen zonder panelen betalen al jaren mee voor al dat volk dat door terudraaiende tellers, certificaten en andere subsidies geld verdient. Die opbrengsten en rendementen moeten ergens van komen, ik heb toen in die discussies niet veel solidariteit gezien van mensen met zonnepanelen, integendeel.

Heb bijgevolg ook niet veel compassie met de roepers nu. Ik dacht dat iedereen ze legde voor meer groene energie, maar die leugen is dus ook al snel doorprikt.

Dat je zonnepanelen legt om je eigen verbruik mee te coveren (hetzij deels) waardoor je minder afhangt van de courante elektriciteitsprijzen is een investering en afweging die ieder voor zich moet maken. Dat de overheid dmv premiws en korting bij installatie mensen aanzet om die stap te zetten kan ik gerust nog begrijpen.

Maar nu moord en brand schreeuwen omdat je maar 6000 euro gaat "verdienen" ipv 12000 eueo de komende jaren en je geshareld bent met al dat extra verbruik om meer panelen te installeren om zo nog meer te kunnen winnen, sorry das er voor mij een pak over.
🤦🏼‍♂️🤦🏼‍♂️🤦🏼‍♂️

“dat volk“
“roepers”

”verdienen”

for real?!

Terug
Bovenaan