Zonnepanelen Topic

Je legt vreemd genoeg de beste panelen op de slechtste kant. Je wilt de opbrengst op de moeilijke momenten verhogen met de digitale meter. Niet de hoogtepunten op zonnige dagen nog hoger maken, dat is nutteloze injectie.

Dus het klopt dat er geen zon nodig is voor zonnepanelen, en dat gewoon licht voldoende is ?
Wil dat dan zeggen dat ik panelen kan leggen op de noordkant van mijn dak ? De zuidkant ligt helemaal vol. Wat ik eventueel zou overwegen is om die panelen (29x 270wp) naar de noordkant te leggen, en op het zuiden een aantal nieuwere panelen kan leggen van bv. 450wp black line.
Er is geen direct zonlicht nodig. Indirect zonlicht is ook voldoende om stroom te genereren.

Bewolkte dagen zijn ook heel verschillend. Bij een onweersbui is het wolkendek zo dik dat je panelen geen stroom meer zullen genereren. Maar bij gewone bewolkte dagen zal er nog altijd voldoende zon door de bewolking gaan om bijvoorbeeld 20% van de totale capaciteit op te wekken.

Panelen op de noordkant op 45° leggen zal nog altijd ongeveer 50% van de zuidkant opwekken.

Dus het klopt dat er geen zon nodig is voor zonnepanelen, en dat gewoon licht voldoende is ?
Wil dat dan zeggen dat ik panelen kan leggen op de noordkant van mijn dak ? De zuidkant ligt helemaal vol. Wat ik eventueel zou overwegen is om die panelen (29x 270wp) naar de noordkant te leggen, en op het zuiden een aantal nieuwere panelen kan leggen van bv. 450wp black line.
Ja, maar de opbrengst is wel minder. Als ik in PVcalc kijk, dan geven panelen op het noorden ongeveer 2/5e opbrengst van zuid gerichte panelen op jaar basis. Geen idee als dat dat de investering waard is...

haha, een dagje home office zie en de auto laden op zonnestroom, is bijna vol. 54,6kWh direct geconsumeerd en slechts 2kwh geinjecteerd.

kj3RbIe.png

Nachtverbruik was eenmalig, was het zwembad aan het warmstoken voor het zonnige weekend, ze hadden kakweer voorspeld vorige week dus hadden we temp verlaagd naar 24 graden. Doorstoken naar 29 graden is 24/24 gaan. Een keer op temp moet ie 's nachts nooit meer bijverwarmen.

Ik vind dat nog vrij veel. Kan de laadpaal niet sneller reageren op overschotten? Ook vrij grote groene stukken in je grafiek.

Hier loopt dat nagenoeg gelijk. Max 0,2 kWh per 50 kWh.

Ik merk toch altijd wel wat vertraging... zou dat sneller in te stellen zijn op die SMA? Ga es in parameters loeren of ik iets van timings zie.

Tzelfde hier hoor. Wij hebben ook 2-3kWh injectie als de auto de hele dag aan de lader hangt. Hij update 1x om de 60 seconden. Dus hoe meer wolken er voorbij komen, hoe meer overshoot er is.

Geen ervaring met SMA. Bij Alfen zie je dat ongeveer elke seconde meevolgen met de digitale meter.

Maar nu ik erover nadenk. De thuisbatterij zal daar ook in ondersteunen en is het bij jou misschien wel normaal.

Maar de beschikbare zon heeft wel heel de dag op en neer gependeld. Die van ons heeft wat wasmachines en vaatwassen gedraaid ook.

En er was ook de injectie tot er voldoende reserve was, auto start pas bij 6A. Ben ik ook elke dag kwijt.

Maar het is wel godgeklaagd, nu leg ik zo een shitload aan panelen bij en heb ik nog te weinig om een batterij te laden op zo een zomerse dag. :lol:

Laatst bewerkt:
Maar het is wel godgeklaagd, nu leg ik zo een shitload aan panelen bij en heb ik nog te weinig om een batterij te laden op zo een zomerse dag. :laugh:
Je mag hier komen opladen, 90kwh opgewekt en 72 op het net gestoken, amper thuiswerk, je kan niet blijven was/droogkast/afwas doen en nog geen ev

Misschien toch al een openbare laadpaal zetten😁

"Geheime" kill switch? Overgroot merendeel van alle Huawei omvormers hangt gewoon rechtstreeks verbonden met de Huawei fusionsolar cloudomgeving, al is het maar dat de eigenaars via een app de productie kunnen opvolgen. Is om het net te destabiliseren helemaal geen "geheime" kill switch nodig, de voordeur staat al wagenwijd open. :smurf:

Vraagje aan de kenners hier. Wij hebben een huis gekocht met zonnepanelen (SMA omvormer). Niks speciaal uiteraard.
Nu wil ik die zonnepanelen toevoegen aan mijn HomeWizard app en daar heb ik dus een SMA login voor nodig. Op zich ook niet speciaal, account aangemaakt. Nu wil ik mijn omvormen (en panelen) toevoegen op mijn SMA account, maar blijkbaar is dat dus onmogelijk zonder een installatie wachtwoord?
Aangezien de aankoop nogal chaotisch was qua papierwerk heb ik nergens een factuur gevonden van de zonnepanelen en vind ik dus bijgevolg ook niet wie die panelen heeft gezet. Is er een andere manier om aan dat wachtwoord te komen?
Ik wil gewoon mijn opbrengst kunnen volgen in mijn HomeWizard app en dat voelt alsof ik hier rocketscience moet toepassen :unsure:

Vraagje aan de kenners hier. Wij hebben een huis gekocht met zonnepanelen (SMA omvormer). Niks speciaal uiteraard.
Nu wil ik die zonnepanelen toevoegen aan mijn HomeWizard app en daar heb ik dus een SMA login voor nodig. Op zich ook niet speciaal, account aangemaakt. Nu wil ik mijn omvormen (en panelen) toevoegen op mijn SMA account, maar blijkbaar is dat dus onmogelijk zonder een installatie wachtwoord?
Aangezien de aankoop nogal chaotisch was qua papierwerk heb ik nergens een factuur gevonden van de zonnepanelen en vind ik dus bijgevolg ook niet wie die panelen heeft gezet. Is er een andere manier om aan dat wachtwoord te komen?
Ik wil gewoon mijn opbrengst kunnen volgen in mijn HomeWizard app en dat voelt alsof ik hier rocketscience moet toepassen :unsure:

Staat die info niet op de sticker op de omvormer? Ik dacht dat dat bij mijne was in de tijd.

Terug
Bovenaan