Het scheelt tegenwoordig toch niet veel denk ik voor wie alleen huishoudelijk verbruik heeft (geen grootverbruikers zoals een EV, warmtepomp, zwembad), als je de investering voor zonnepanelen in rekening brengt en hoeveel eigen verbruik die over de levensduur zullen afdekken.
Zeker mensen die overcapaciteit gelegd hebben in het idee van "naar de toekomst toe komt er meer verbruik bij" of omwille van terugdraaiende tellers, hogere injectietarieven,... die kunnen wel eens uitkomen op een kostprijs per kWh die niet echt lager ligt dan de huidige prijzen als je elektriciteit van het net afneemt.
Ik vind zonnepanelen nog steeds een goed investering. Verlieslatend is het zeker niet.
Ik had een tijd terug eens voor de fun een berekening gemaakt over 25 jaar. Als ik rekening houdt met de max rendement verliezen en dat ik de omvormer eens moet vervangen en schrijf de installatie op 25 jaar volledig af. Ik vertrek dan ook nog eens van een slecht opbrengst.
Dan betaal ik €0,05/kWh aan elektriciteit, dat van mijn panelen komt voor de komende 25 jaar.
(ondertussen zijn de prijzen van de panelen + omvormer al een stevig stuk gedaald zie ik)
Hier ligt ook teveel aan zonnepanelen en nog steeds blij dat we het hebben gedaan.
Hebben een warmtepomp, maar deze zorgt net dat zelfvoorziening lager ligt. Deze verbruikt veel op momenten dat er weinig opbrengst is.
Ik heb dat voor de fun ook eens getrackt.
Dec: 332kWh verbruikt, waarvan 23,8kWh panelen,saldo net.
Jan: 451kWh verbruikt, waarvan 42,8kWh panelen, saldo net.
Enkel warm water en koeling haal ik een hoog zelfvoorziening bij de warmtepomp. Maar dat verbruik tezamen ligt lager dan het gedeelte verwarming.
EV is hier (nog) niet.
Wij zitten met een zelfvoorziening van: 46% (2024). Dat dus te danken is aan de grote installatie. De warmtepomp trekt dit cijfer dus naar beneden.
Cijfers 2024
Net: 2571 kWh
zelfvoorziening: 2180 kWh
Totaal verbruik: 4751 kWh
Injectie: 6415 kWh
Zelf consumptie: 25%
Zelfvoorziening: 46%