Zonnepanelen Topic

Ik heb nu redelijk wat overproductie, zelfs met een gemiddeld gebruik van 65% van die productie injecteer ik nog 30%.

Echter hebben we enkel mijn elektrische wagen. Dus op dagen dat ik de wagen niet oplaad, injecteer ik op dagen zoals vandaag makkelijk 50Kwh. Gelukkig heb ik twee luchtreinigers (dyson en Coway) en genoeg was iedere dag :P Daarnaast komt er sowieso nog een tweede elektrische wagen en 4 lucht-lucht warmtepompen. Ik ga dus nog wat zonnepanelen bijplaatsen volgend jaar.

Overcapaciteit leggen 'naar de toekomst toe' om dan in de toekomst geen EV/warmtepomp aan te leggen slaagt natuurlijk op niets he. Puur voor eigen consumptie zonder laden van voertuig of verwarmen van je woning uw dak vol leggen, dan heb je er toch ook maar weinig van begrepen.
"Het begrijpen" verandert ook constant :P
En "het begrijpen" is ook anders voor mensen die het puur financiëel bekijken of rekening houden met andere aspecten. Het is vrij duidelijk dat de post waarop je antwoordt enkel over het financiële gaat. Laat ons daar ff de afgelopen 10j bekijken hoe het veranderd is, en wat er allemaal impact op had:

• Groenestroomcertificaten aka win-for-life periode. Dit is pas gestopt in juni 2015 dus valt nog net binnen de afgelopen 10j.
  • Premie voor plaatsing zonnepanelen.
  • Terugdraaiende teller + wet dat de digitale teller ook virtueel zou terugdraaien (later vernietigd door gwh, maar het was vastgelegd en geen belofte).
  • Capaciteitstarief die meer pushte naar zelfconsumptie, met dus een shift van vooral zuid-gerichte installaties naar O-W.
  • Opkomst thuisbatterijen.
  • Vermindering OV door halen bepaald e-peil (In veel gevallen was dit gewoon dak volleggen om e-peil naar beneden te halen want kost zonnepanelen werd volledig gedekt door de vermindering van OV).
  • ...
Als je al die dingen meeneemt + dan dacht dat in de toekomst er wel een EV zou bijkomen, dan was de keuze snel gemaakt om overcapaciteit te leggen in het verleden hoor. Zelfs nu nog voor het laatste puntje, vermindering OV voor energiezuinige woningen wordt pas dit jaar in oktober afgeschaft.

Die overcapaciteit helpt ook op de dagen dat je extra energie nodig hebt. Zowel winter als stukken van het voor als najaar worden beter opgevangen door de zon.
Zelfs in de donkerste maanden als december en januari lukt het om 300-600 kWh per maand minder netstroom nodig te hebben.

Dat scheelt over de volledige winterperiode toch gemakkelijk 400-500 Euro per jaar.

Het scheelt tegenwoordig toch niet veel denk ik voor wie alleen huishoudelijk verbruik heeft (geen grootverbruikers zoals een EV, warmtepomp, zwembad), als je de investering voor zonnepanelen in rekening brengt en hoeveel eigen verbruik die over de levensduur zullen afdekken.

Zeker mensen die overcapaciteit gelegd hebben in het idee van "naar de toekomst toe komt er meer verbruik bij" of omwille van terugdraaiende tellers, hogere injectietarieven,... die kunnen wel eens uitkomen op een kostprijs per kWh die niet echt lager ligt dan de huidige prijzen als je elektriciteit van het net afneemt.
Ik vind zonnepanelen nog steeds een goed investering. Verlieslatend is het zeker niet.

Ik had een tijd terug eens voor de fun een berekening gemaakt over 25 jaar. Als ik rekening houdt met de max rendement verliezen en dat ik de omvormer eens moet vervangen en schrijf de installatie op 25 jaar volledig af. Ik vertrek dan ook nog eens van een slecht opbrengst.
Dan betaal ik €0,05/kWh aan elektriciteit, dat van mijn panelen komt voor de komende 25 jaar.
(ondertussen zijn de prijzen van de panelen + omvormer al een stevig stuk gedaald zie ik)

Hier ligt ook teveel aan zonnepanelen en nog steeds blij dat we het hebben gedaan.
Hebben een warmtepomp, maar deze zorgt net dat zelfvoorziening lager ligt. Deze verbruikt veel op momenten dat er weinig opbrengst is.
Ik heb dat voor de fun ook eens getrackt.
Dec: 332kWh verbruikt, waarvan 23,8kWh panelen,saldo net.
Jan: 451kWh verbruikt, waarvan 42,8kWh panelen, saldo net.
Enkel warm water en koeling haal ik een hoog zelfvoorziening bij de warmtepomp. Maar dat verbruik tezamen ligt lager dan het gedeelte verwarming.

EV is hier (nog) niet.

Wij zitten met een zelfvoorziening van: 46% (2024). Dat dus te danken is aan de grote installatie. De warmtepomp trekt dit cijfer dus naar beneden.

Cijfers 2024
Net: 2571 kWh
zelfvoorziening: 2180 kWh
Totaal verbruik: 4751 kWh

Injectie: 6415 kWh
Zelf consumptie: 25%
Zelfvoorziening: 46%

Laatst bewerkt:
@Bimmer: Ik denk dat je zelf voorziening bedoeld i.p.v. zelf consumptie. Zelf consumptie kan niet lager worden door een warmtepomp, enkel stijgen. Zelf voorziening daarintegen wel.

46% is wel nog steeds goed. Ik haalde vorig jaar 50% met een EV. Al moet die in de winter ook wel meer laden dan in de zomer gezien het hogere verbruik in de winter en ik rij meestal meer in de winter dan de zomer.

@Bimmer: Ik denk dat je zelf voorziening bedoeld i.p.v. zelf consumptie. Zelf consumptie kan niet lager worden door een warmtepomp, enkel stijgen. Zelf voorziening daarintegen wel.

46% is wel nog steeds goed. Ik haalde vorig jaar 50% met een EV. Al moet die in de winter ook wel meer laden dan in de zomer gezien het hogere verbruik in de winter en ik rij meestal meer in de winter dan de zomer.
Ja klopt het is zelfvoorziening dat ik wil bedoelen.

Laatst bewerkt:
Ik vind zonnepanelen nog steeds een goed investering. Verlieslatend is het zeker niet.

Ik had een tijd terug eens voor de fun een berekening gemaakt over 25 jaar. Als ik rekening houdt met de max rendement verliezen en dat ik de omvormer eens moet vervangen en schrijf de installatie op 25 jaar volledig af. Ik vertrek dan ook nog eens van een slecht opbrengst.
Dan betaal ik €0,05/kWh aan elektriciteit, dat van mijn panelen komt voor de komende 25 jaar.
(ondertussen zijn de prijzen van de panelen + omvormer al een stevig stuk gedaald zie ik)

...

Inderdaad, met een grootverbruiker zoals een warmtepomp (of een EV) is het normaal gezien nog altijd een goede investering.

Ik zit ook aan €0,05/kWh aan elektriciteit over 25 jaar, uitgaand van de theoretische degradatie.
Zelfconsumptie 29% maar dat wil zeggen dat 71% van die opgewekte energie financieel zowat niets oplevert (injectietarief van €0,03 - 0,04/kWh en binnen een paar jaar is de kans groot dat dat naar nul gaat). De zelf geconsumeerde energie kost dus ongeveer €0,16/kWh en van die zelfconsumptie gaat ongeveer de helft naar mijn auto, vandaar dat ik inschat dat wie geen EV / warmtepomp / ... heeft, op een hogere prijs uitkomt (zelfs al is hun installatie maar op de helft gedimensioneerd, de prijs zal hoger liggen dan de helft) die niet ver afwijkt van de huidige netprijzen.

Nu, begrijp me niet verkeerd, ik zie zonnepanelen net zoals een regenput niet in de eerste plaats als iets dat je doet omwille van het financiële rendement, maar minstens even goed omwille van het ecologische. Al blijf ik in het geval van zonnepanelen vinden dat een betere oplossing was geweest om wat industriële zonneparken aan te leggen in plaats van iedereen die wat panelen op zijn dak legt met alle gevolgen vandien voor het plaatselijke net.

Inderdaad, met een grootverbruiker zoals een warmtepomp (of een EV) is het normaal gezien nog altijd een goede investering.

Ik zit ook aan €0,05/kWh aan elektriciteit over 25 jaar, uitgaand van de theoretische degradatie.
Zelfconsumptie 29% maar dat wil zeggen dat 71% van die opgewekte energie financieel zowat niets oplevert (injectietarief van €0,03 - 0,04/kWh en binnen een paar jaar is de kans groot dat dat naar nul gaat). De zelf geconsumeerde energie kost dus ongeveer €0,16/kWh en van die zelfconsumptie gaat ongeveer de helft naar mijn auto, vandaar dat ik inschat dat wie geen EV / warmtepomp / ... heeft, op een hogere prijs uitkomt (zelfs al is hun installatie maar op de helft gedimensioneerd, de prijs zal hoger liggen dan de helft) die niet ver afwijkt van de huidige netprijzen.

Nu, begrijp me niet verkeerd, ik zie zonnepanelen net zoals een regenput niet in de eerste plaats als iets dat je doet omwille van het financiële rendement, maar minstens even goed omwille van het ecologische. Al blijf ik in het geval van zonnepanelen vinden dat een betere oplossing was geweest om wat industriële zonneparken aan te leggen in plaats van iedereen die wat panelen op zijn dak legt met alle gevolgen vandien voor het plaatselijke net.
Zoals ik al meegaf vind ik een warmtepomp in deze oefeningen niet zo een meerwaarde.
Deze “groot verbruiker” draait de meeste tijd op energie van het net.
Voor ons had de keuze van een warmtepomp dan ook geen invloed op het aantal panelen.
Wij hebben geen EV, maar ik denk dat we daarmee wel een boost kunnen geven aan het rendement. Lijkt mij ook in onze woning het enige dat je deftig slim kunt aansturen.

Zelf weet ik niet goed of zonneparken beter zouden zijn.
Mij lijkt het net goed om daken van woningen te gebruiken. Hierdoor pak je geen ruimte in (die al schaars is), alsook verdeel je het vermogen veel meer. Door hernieuwbare energie zullen ze ongeacht de locatie wel moeten investeren in het net.

Laatst bewerkt:
Het onderliggend probleem is dat er eigenlijk minstens evenveel in het net moest worden geïnvesteerd.... Maar dat was voor de beleidsmakers véél minder sexy dan gratis geld uitdelen aan de bemiddelde burgers.
I Dus dat werd op de bekende wijlen Mathot wijze behandeld: een probleem dat spontaan ontstaat, zal ook wel spontaan verdwijnen.

En bijgevolg zitten ze al jaren te knoeien met de symptoom bestrijding, van turteltax tot negatieve prijzen enzovoort enzovoort.

Trouwens, met ecologie had dat PV verhaal nooit wat te maken in Europa. Dan zou men eerst wel begonnen zijn in de landen waar de zon schijnt, en niet in Denemarken, Duitsland of België.

De maand april is op de derde plaats beland met 1720 kWh.
Augustus 2023 en mei 2022 nog steeds plaats 1 en 2 met bijna 2 MWh.

Voor de mensen met een terugdraaiende teller of kennis ervan.

Ik heb dus een terugdraaiende teller en werd op deze manier gefactureerd:

Energie kosten 55 EUR
Transport en distributie 139 EUR
Heffingen, toeslagen en BTW 328 EUR
Totaal CA. 522 EUR

Is dit normaal ? De taksen zitten dan op de levering vd energie en niet op het eindresultaat vd teller versta ik ?

Voor de mensen met een terugdraaiende teller of kennis ervan.

Ik heb dus een terugdraaiende teller en werd op deze manier gefactureerd:

Energie kosten 55 EUR
Transport en distributie 139 EUR
Heffingen, toeslagen en BTW 328 EUR
Totaal CA. 522 EUR

Is dit normaal ? De taksen zitten dan op de levering vd energie en niet op het eindresultaat vd teller versta ik ?
Prosumententarief zal daar ergens in zitten. Met een terugdraaiende teller betaal je dat nog altijd. Dan onder transport en distributie dat capaciteitstarief (ook bij terugdraaiende betaal je dat) en de netkosten per afgenomen kwh. Je betaalt volledig om het eindresultaat van je teller, want ze kunnen bij een terugdraaiende onmogelijk zien hoeveel injectie of afname je hebt.

Toevallig 5kw omvormer staan? Wij betalen ongeveer hetzelfde namelijk.

Prosumententarief zal daar ergens in zitten. Met een terugdraaiende teller betaal je dat nog altijd. Dan onder transport en distributie dat capaciteitstarief (ook bij terugdraaiende betaal je dat). Toevallig 5kw omvormer staan? Wij betalen ongeveer hetzelfde namelijk.
6kw, oké maar dan ben ik mee , merci :)

De maand april is op de derde plaats beland met 1720 kWh.
Augustus 2023 en mei 2022 nog steeds plaats 1 en 2 met bijna 2 MWh.
Hier ook op de 3e plaats van de afgelopen 5j ;)
WOFUmq1.png

Aug 2023 & mei 2022 hinken net erachter; maar juni 2023 & juli 2022 hadden net iets meer opbrengst.

Vrijdag komen ze de nieuwe panelen plaatsen. :cheer:

Ze hebben niet gelogen. De panelen zijn geplaatst. Enkel geen omvormer. Ze hebben de verkeerde geleverd. We trekken de doos open en er zit een sunnyboy storage in ipv een hybrid.

Juni juli augustus 2024 waren hier nog net wat beter. Lage hellingshoek en O/W richting zal er wel mee te maken hebben.

Terug
Bovenaan