Zonnepanelen Topic

5de beste maand geweest sinds installatie in mei 2022. Zoveel beter als april 2024 en toch meer van het net afgehaald met 25kwh tov 17kwh 😂

Moet je dat eigenlijk laten weten aan u elektriciteit leverancier dat je zonnepanelen hebt laten zetten?
Niet bij je leverancier, wel bij de netbeheerder (Fluvius in Vlaanderen dus). Allez, toch in de meeste gevallen.

Het moet niet indien de installatie niet met het net verbonden is. Plug-in zonnepanelen moeten ook niet aangemeld worden indien je een digitale meter hebt en de omvormer < 800W* is.

Wat dus betekent dat het in deze gevallen wel moet:
Vaste installatie (die met het net verbonden is) moet gekeurd en aangemeld worden.
Plug-in zonnepanelen met een onvormer < 800W* indien je nog een analoge meter hebt.
Plug-in zonnepanelen met een onvormer > 799W* (zowel analoge en digitale meter).

*: dit is nog een ontwerp en niet goedgekeurd. Vlaamse regering is weer veel te laat hiermee begonnen.

Iemand nog issues met de SMA app? Ik zie totaal geen live verbruik meer. De laadpaal is wel nog te bedienen (gelukkig)
Historiek is te raadplegen.

Via de ennexOs site lijkt alles correct. En da's toch normaal dezelfde data die daarop staat hé?
Het lijkt wel een data issue te zijn, want heb het zowel in de android app op mijn gsm als op de iPad.

Iemand nog issues met de SMA app? Ik zie totaal geen live verbruik meer. De laadpaal is wel nog te bedienen (gelukkig)
Historiek is te raadplegen.

Via de ennexOs site lijkt alles correct. En da's toch normaal dezelfde data die daarop staat hé?
Het lijkt wel een data issue te zijn, want heb het zowel in de android app op mijn gsm als op de iPad.
Als je via ennexOs gaat, staat er al een dikke week dat er iets aan de hand is dat mogelijk leiden tot problemen met de app. Duurt wel al lang voor zo'n bedrijf.

Als je via ennexOs gaat, staat er al een dikke week dat er iets aan de hand is dat mogelijk leiden tot problemen met de app. Duurt wel al lang voor zo'n bedrijf.

In ennexos heb ik geen melding. In de app wel dat er morgen 5/5 een onderhoud is.

In ennexos heb ik geen melding. In de app wel dat er morgen 5/5 een onderhoud is.
Just eens gekeken en die melding is idd veranderd naar die van het onderhoud morgen.
Ik moet hier op de site telkens opnieuw aanmelden en die melding stond/staat net voor je op "aanmelden" klikt.

De app toont hier nog wel alles, maar enorm langzaam.

Just eens gekeken en die melding is idd veranderd naar die van het onderhoud morgen.
Ik moet hier op de site telkens opnieuw aanmelden en die melding stond/staat net voor je op "aanmelden" klikt.

De app toont hier nog wel alles, maar enorm langzaam.

Hopelijk beterschap na hun onderhoud. We hebben genoeg betaald voor hun hardware.

Ik wil ooit zonnepannelen maar heb geen enkel idee welke kostprijs ik kan verwachten. Kan iemand een schatting maken?

- Woning van 99 m2.
- Plat dak.
- Verbruik elektriciteit van januari tem vandaag is 449 kwh. Zal dus ongeveer op 1350 kwh per jaar komen.
- Verwarm momenteel op stookolie. Plan is om ooit over te schakelen naar hybride warmtepomp.
- Volgend jaar komt er normaal ook laadpaal voor elektrische firmawagen.

Niet bij je leverancier, wel bij de netbeheerder (Fluvius in Vlaanderen dus). Allez, toch in de meeste gevallen.

Het moet niet indien de installatie niet met het net verbonden is. Plug-in zonnepanelen moeten ook niet aangemeld worden indien je een digitale meter hebt en de omvormer < 800W* is.

Wat dus betekent dat het in deze gevallen wel moet:
Vaste installatie (die met het net verbonden is) moet gekeurd en aangemeld worden.
Plug-in zonnepanelen met een onvormer < 800W* indien je nog een analoge meter hebt.
Plug-in zonnepanelen met een onvormer > 799W* (zowel analoge en digitale meter).

*: dit is nog een ontwerp en niet goedgekeurd. Vlaamse regering is weer veel te laat hiermee begonnen.
Aha, dat moet je zelf doen en doet de installateur niet?

Wat als de keuring is afgekeurd?
Mijn aarding was niet in orde blijkbaar, die keurder zei dat ik geen deadline had voor de herkeuring, zolang ik kon aantonen dat we nog aan de elektriciteit aan het werken zijn.

Ik wil ooit zonnepannelen maar heb geen enkel idee welke kostprijs ik kan verwachten. Kan iemand een schatting maken?

- Woning van 99 m2.
- Plat dak.
- Verbruik elektriciteit van januari tem vandaag is 449 kwh. Zal dus ongeveer op 1350 kwh per jaar komen.
- Verwarm momenteel op stookolie. Plan is om ooit over te schakelen naar hybride warmtepomp.
- Volgend jaar komt er normaal ook laadpaal voor elektrische firmawagen.
Waarom een hybride warmtepomp? 2 systemen die kapot kunnen gaan

Waarom een hybride warmtepomp? 2 systemen die kapot kunnen gaan
Ze hebben mij dat aangeraden. Momenteel verwarm ik met stookolie.

Volledige warmtepomp zou niet kunnen thuis zonder ook volledig te gaan isoleren. Vandaar deze oplossing.
Maar ik ken er zelf dus allemaal niets van.
Bedoeling is om van stookolie af te geraken, maar ook om huidige radiators enzo te kunnen behouden (alles is net geschilderd dus wil daar nu niet terug gaan breken).

Ze hebben mij dat aangeraden. Momenteel verwarm ik met stookolie.

Volledige warmtepomp zou niet kunnen thuis zonder ook volledig te gaan isoleren. Vandaar deze oplossing.
Maar ik ken er zelf dus allemaal niets van.
Bedoeling is om van stookolie af te geraken, maar ook om huidige radiators enzo te kunnen behouden (alles is net geschilderd dus wil daar nu niet terug gaan breken).
Dan kan je beter voor een gewone gasketel gaan. Hybride is duur in aankoop, storingsgevoelig, duur om te herstellen en uw COP zal niet laag genoeg zijn om veel financiële winst te doen op energie kosten.

Uw EV kan je wel meerekenen in de zonnepanelen. Warmtepomp meerekenen is niet echt nodig, want je hebt toch niet genoeg productie in de maanden dat die moet draaien. Enkel in oktober en maart kun je wat verwarmen met zonne energie.

Dan kan je beter voor een gewone gasketel gaan. Hybride is duur in aankoop, storingsgevoelig, duur om te herstellen en uw COP zal niet laag genoeg zijn om veel financiële winst te doen op energie kosten.

Uw EV kan je wel meerekenen in de zonnepanelen. Warmtepomp meerekenen is niet echt nodig, want je hebt toch niet genoeg productie in de maanden dat die moet draaien. Enkel in oktober en maart kun je wat verwarmen met zonne energie.
En is dat regeringsgewijs nog toegestaan? Kwestie dat ik geen gasketel plaats, er na een jaar kosten aan zijn en ik het niet meer mag laten repareren? 😀

Ligt er al een aardgasaansluiting? Indien niet, ga je tegenwoordig de volledige kost van gas binnentrekken moeten dragen (waar dat tot 31/12/24 een forfait was).
Gasketels zijn ook 21% BTW nu, of worden dat binnenkort, dacht ik.

Dus aansluiten op gas...net iets te laat daarvoor.

Ligt er al een aardgasaansluiting? Indien niet, ga je tegenwoordig de volledige kost van gas binnentrekken moeten dragen (waar dat tot 31/12/24 een forfait was).

Idd, maar zal ook van toepassing op een hybride setup vermoed ik.

Aardgas moet nog tot binnen getrokken worden. Maar ik kon het niet sneller doen. Heb de woning pas sinds oktober en was dus ook helemaal niet van plan al iets te veranderen. Maar er is wrsch binnenkort een onverwachte financiële meevaller.

Zo grijs als iets buiten... en toch 3kW opwekken. Now we are talking :love: Sunny Boy Smart 5.0 is actief :party: 10665wp aan panelen.

DIAEKhh.png

Dus het klopt dat er geen zon nodig is voor zonnepanelen, en dat gewoon licht voldoende is ?
Wil dat dan zeggen dat ik panelen kan leggen op de noordkant van mijn dak ? De zuidkant ligt helemaal vol. Wat ik eventueel zou overwegen is om die panelen (29x 270wp) naar de noordkant te leggen, en op het zuiden een aantal nieuwere panelen kan leggen van bv. 450wp black line.

Voor de nieuwste panelen is daglicht genoeg om een minimale hoeveelheid te produceren, maar verwacht daar geen wonderen van. Dat gaat over tientallen watts per paneel per uur ofzo

Terug
Bovenaan