Zonnepanelen Topic

In Juni is het hier ook gedaan met terugdraaiende teller - alleen heb ik nog geen EV, geen thuiswerk, ... dat gaat een lastige zijn om te verteren. Ik verbruik dan ook nog eens veel elektriciteit gedurende de nacht ook.

Imo is dat het compleet falen van netbeheerders, overheden en de industrie in zijn geheel.

Jarenlang heb je een zot voordeel gehad waarvan de kost gecollectiveerd werd. En nu dat eindigt is dat een 'compleet falen'? Compleet van het padje...

Jarenlang heb je een zot voordeel gehad waarvan de kost gecollectiveerd werd. En nu dat eindigt is dat een 'compleet falen'? Compleet van het padje...
Je kan moeilijk ontkennen dat heel het verhaal rond de terugdraaiende tellers falen was van de overheid in Vlaanderen. Want veel mensen hebben in die tijd zonnepanelen geplaatst op basis van beloftes die ze niet konden invullen.
Ook netbeheerders hebben het smerig gespeeld en kan je als falen aanzien (met de overeenkomst van Fluvius met de Vlaamse Overheid dat mensen met zonnepanelen de plaatsing van een digitale meter konden uitstellen tot eind 2024; wat een onderhandse regeling is die ingaat tegen de gedachte van het arrest van het grondwettelijk hof).

Geen idee hoe de industrie zou gefaald hebben :p

Moest je het vergeten zijn, hier staat de tijdslijn in:

Homewizard is een merk met meerdere producten, sommigen die enkel inzichten geven. Hun plug-in batterij is nog altijd niet gehomologeerd in België (en sinds die niet met de P1 meter als sturing mag werken, mogelijks ook niet direct. En dat zou je moeten weten, want je hebt daarop geantwoord in he thuisbatterijen topic :p ).

Dus over welk homewizardje heb je het die dat magisch met zijn toverstaf gaat regelen?

Ja, de batterij uiteraard. Die zal er uiteindelijk wel komen. Ik zie weinig politieke reden om in een brak netwerk zoals Belgie een product dat 50km naar het noorden wel OK is en hier niet. Het is hetzelfde net en dezelfde digitale tellers.

Je kunt blijven kwaken en nettarieven verhogen om het net te fixen. Of je kunt het mogelijk maken dat iedereen meehelpt aan de balancering en de plugin batterijen toelaten. En de wetgeving is de wetgeving, I know. Maar het voordeel van de politiek is dat ze die met een pennentrek kunnen aanpassen.

Geen idee hoe de industrie zou gefaald hebben :p

Nog niet innovatief genoeg om energie te transporteren van A naar B tegen een aanvaardbare prijs, nog niet voldoende innovatief om energie op te slaan tegen een aanvaardbare prijs. En dan bedoel ik niet op particulier niveau maar op niveau van gemeenten, steden, landen, werelddelen.

Plugin batterijen stabiliseren het net niet.

Dat is ook niet hun business case.
Tuurlijk wel. Elke kwh die terplekke gestockeerd en verbruikt wordt is minder stress op het net. Minder injectie als er veel zon is. Minder afname als er minder net is.

In een situatie waar injectie een probleem is, kan (minimale) stockage maar helpen. Go figure. Al die zonnepanelen gaan als een tierelier. Als er 100k homewizardjes staan, zorgt dat voor enkele percentages minder overbelasting.

Tuurlijk wel. Elke kwh die terplekke gestockeerd en verbruikt wordt is minder stress op het net. Minder injectie als er veel zon is. Minder afname als er minder net is.

In een situatie waar injectie een probleem is, kan (minimale) stockage maar helpen. Go figure. Al die zonnepanelen gaan als een tierelier. Als er 100k homewizardjes staan, zorgt dat voor enkele percentages minder overbelasting.

Als ik in de zomer 30 - 50kwh genereer en er hoop en al 6kwh van gebruik. Dan lost de batterij van 3-5kwh niets op aan het effectieve probleem.

Om die reden zou het een pak logischer zijn om het structureel aan te pakken dan met de zoveelste steekvlamingreep. Of nog beter gezegd met de eigen portemonnee in gedachten of de korte termijnsinsteek.

Maar bon men had nooit zonnepanelen en thuisbatterijen mogen toestaan aan de particuliere markt. Het is gewoon hun taak niet. En het bemoeilijkt ook gewoon de investeringen en de planbaarheid ervan.

Met een groot zonnepanelen of windmolenpark kan je vb eisen dat er een bepaalde opslag aanwezig is die gedekt wordt met SLA's. En heb je iets als netwerkbeheerder waar je kan op bouwen.

Terwijl met de particuliere versie het vooral draait om mijn efficiëntie en mijn portemonnee. Ongeacht de impact op het net.
Het voorbeeld dat je meldde van, geparafraseerd, boter bij de vis indien men mijn omvormer wil uitschakelen is daar dus ook perfect tekenend voor. En dan zijn dit nog de vriendelijke versies (er zijn er ook die gewoon weigeren om bepaalde partijen toegang te verschaffen tot deze infrastructuur, desondanks dit wel wettelijk zo bepaald is ook al zit dit in de privacy gerelateerde locatie)

Je kan moeilijk ontkennen dat heel het verhaal rond de terugdraaiende tellers falen was van de overheid in Vlaanderen. Want veel mensen hebben in die tijd zonnepanelen geplaatst op basis van beloftes die ze niet konden invullen.

Desondanks zal er niemand zijn met zonnepanelen die terugdraaiende teller hebben gehad, van wie de installatie ondertussen niet is terugverdiend. Om toch maar alles even in perspectief te plaatsen...

Politiek doet domme beloften. Mensen zien de euro's voor hun ogen dwarrelen. Gelukkig hebben ze dat een halt toegeroepen en niet meer geld in de put blijven smijten.

In Wallonië zijn ze zo ver nog niet. Mijn baas heeft daar een installatie liggen op zijn huis, terugverdiend in minder dan 3 jaar. Rendement mag er zijn maar je moet de mensen geen luchtkastelen voorhouden: die zotte terugverdientijden hebben elders in de keten negatieve effecten.

Maar bon men had nooit zonnepanelen en thuisbatterijen mogen toestaan aan de particuliere markt. Het is gewoon hun taak niet. En het bemoeilijkt ook gewoon de investeringen en de planbaarheid ervan.

Met een groot zonnepanelen of windmolenpark kan je vb eisen dat er een bepaalde opslag aanwezig is die gedekt wordt met SLA's. En heb je iets als netwerkbeheerder waar je kan op bouwen.

Ah, die gigantische zonnepaneelparken die we kunnen bouwen op de gigantische open ruimtes die we hier liggen hebben? En met de wetenschap dat élke vergunning voor een groot infrastructuurproject hier zevenendertig keer in beroep wordt aangevochten?

Realiteit: je hebt die dakoppervlaktes van residentiele gebouwen nodig. Het ware beter geweest om de investering niet door de privé te laten gebeuren, maar een soort recht van opstal te gebruiken waarbij je een gegarandeerde return zou krijgen voor het ter beschikking stellen van je dak. Maar bon, in een geliberaliseerde markt is het niet helemaal duidelijk wie dan wel de investering en het beheer zou moeten doen.

Nu de laadpaal deftig solar charging doet zijn we 80% zelf-voorzienend en 40% zelf-consumptie. Met een Homewizardje kunnen we dat wel nog naar 90% en 45% krijgen denk ik.

Weet dat zelfconsumptie en zelfvoorzienendheid mekaar tegenwerken doorheen het jaar.

Voorbeeld hier:

In maart 1,5 MWh gegenereerd, daarvan 940 kWh zelf geconsumeerd en 560 kWh geinjecteerd. Ook 220 kWh van het net gehaald.
Zelfvoorzienend 81%, zelfconsumptie 63%.

In april tot nu 1,37 MWh gegenereerd, daarvan 642 kWh zelf geconsumeerd en 728 kWh geinjecteerd. Ook 8 kWh van het net gehaald.
Zelfvoorzienend a whopping 99%, maar zelfconsumptie gedaald naar 47%.

Netwerkbeheerders hadden toch ook massaal batterijparken kunnen bouwen? Zodat ze particuliere zonnestroom goedkoop kunnen inkopen en duur verkopen wanneer er vraag naar is.

Laatst bewerkt:
In de zomer staat de koeling altijd op. Dat verbruikt ongeveer 500-600W. Op een dag dat we de koeling nodig hebben, is het meestal zonnig en dan hebben wij een plateau van 7.5kW tussen 12 en 16h (oost-west opstelling). Dat is dus ook maar een druppel op een hete plaat.
Inderdaad, als je veel kWp hebt liggen dan ga je al serieus wat airco capaciteit moeten installeren om dat op te gebruiken. Dan spreek je ook al over vele duizenden euro's. Gaat veel meer kosten dan negatieve injectietarieven.

Terwijl met de particuliere versie het vooral draait om mijn efficiëntie en mijn portemonnee. Ongeacht de impact op het net.
Het voorbeeld dat je meldde van, geparafraseerd, boter bij de vis indien men mijn omvormer wil uitschakelen is daar dus ook perfect tekenend voor. En dan zijn dit nog de vriendelijke versies (er zijn er ook die gewoon weigeren om bepaalde partijen toegang te verschaffen tot deze infrastructuur, desondanks dit wel wettelijk zo bepaald is ook al zit dit in de privacy gerelateerde locatie)

Dat de overheid controle zou hebben over mijn installatie vind ik ook een brug te ver (als je dat bedoelt met "toegang verschaffen"?). Maar als de netbeheerder echt niet meer om kan met de onbalans die veroorzaakt wordt door particuliere installaties kunnen ze dat super simpel sturen. Dan maken ze injectie heel duur, of verbieden ze het. Er zijn landen waar grid feed-in gewoon verboden is (zowel landen met crappy net als Nicaragua als meer "normale" landen zoals Oostenrijk).

En op die manier is de investering in PV-installaties en batterijsystemen even risicovol als een beursbelegging. De volatiliteit (en risico) wordt gestuurd door het gedrag van de overheid (en een stuk energieprijzen). En die heeft de business case in de voorbije 20 jaar al gestuurd van gigantisch rendabel naar break-even tot licht verlieslatend. Tot zover de "veilige investering".

Laatst bewerkt:
Dat de overheid controle zou hebben over mijn installatie vind ik ook een brug te ver (als je dat bedoelt met "toegang verschaffen"?). Maar als de netbeheerder echt niet meer om kan met de onbalans die veroorzaakt wordt door particuliere installaties kunnen ze dat super simpel sturen. Dan maken ze injectie heel duur, of verbieden ze het. Er zijn landen waar grid feed-in gewoon verboden is (zowel landen met crappy net als Nicaragua als meer "normale" landen zoals Oostenrijk).

En op die manier is de investering in PV-installaties en batterijsystemen even risicovol als een beursbelegging. De volatiliteit (en risico) wordt gestuurd door het gedrag van de overheid (en een stuk energieprijzen). En die heeft de business case in de voorbije 20 jaar al gestuurd van gigantisch rendabel naar break-even tot licht verlieslatend. Tot zover de "veilige investering".

Verlieslatend zou ik zonnepanelen nu toch echt wel niet benoemen. Tenzij je er zelf niet woont en puur op injectie de terugbetaling van je investering probeert te bekomen.

Hoewel ik grotendeels akkoord ben met jouw uitleg, is er toch nog een grote nuance. Zonnepanelen zijn in de eerste plaats uitgevonden om stroom op te wekken ipv van een andere (fosiele) energiebron te moeten afnemen. Door de manier waarop dat in de markt gezet is zorgde dat voor een interessante business case, maar het is niet dat de (enige) bestaansreden van zonnepanelen ‘beleggen’ is.

Verlieslatend zou ik zonnepanelen nu toch echt wel niet benoemen. Tenzij je er zelf niet woont en puur op injectie de terugbetaling van je investering probeert te bekomen.

Het scheelt tegenwoordig toch niet veel denk ik voor wie alleen huishoudelijk verbruik heeft (geen grootverbruikers zoals een EV, warmtepomp, zwembad), als je de investering voor zonnepanelen in rekening brengt en hoeveel eigen verbruik die over de levensduur zullen afdekken.

Zeker mensen die overcapaciteit gelegd hebben in het idee van "naar de toekomst toe komt er meer verbruik bij" of omwille van terugdraaiende tellers, hogere injectietarieven,... die kunnen wel eens uitkomen op een kostprijs per kWh die niet echt lager ligt dan de huidige prijzen als je elektriciteit van het net afneemt.

Het scheelt tegenwoordig toch niet veel denk ik voor wie alleen huishoudelijk verbruik heeft (geen grootverbruikers zoals een EV, warmtepomp, zwembad), als je de investering voor zonnepanelen in rekening brengt en hoeveel eigen verbruik die over de levensduur zullen afdekken.

Zeker mensen die overcapaciteit gelegd hebben in het idee van "naar de toekomst toe komt er meer verbruik bij" of omwille van terugdraaiende tellers, hogere injectietarieven,... die kunnen wel eens uitkomen op een kostprijs per kWh die niet echt lager ligt dan de huidige prijzen als je elektriciteit van het net afneemt.
Overcapaciteit leggen 'naar de toekomst toe' om dan in de toekomst geen EV/warmtepomp aan te leggen slaagt natuurlijk op niets he. Puur voor eigen consumptie zonder laden van voertuig of verwarmen van je woning uw dak vol leggen, dan heb je er toch ook maar weinig van begrepen.

Overcapaciteit leggen 'naar de toekomst toe' om dan in de toekomst geen EV/warmtepomp aan te leggen slaagt natuurlijk op niets he. Puur voor eigen consumptie zonder laden van voertuig of verwarmen van je woning uw dak vol leggen, dan heb je er toch ook maar weinig van begrepen.

Ik zou niet onderschatten hoeveel mensen dat gedaan hebben, zonder dat ik er cijfers kan op plakken. Kijk maar hoe vaak er in dit topic gezegd wordt/werd "leg heel je dak vol". In tijden van hoge injectietarieven zal dat wel nog rendabel geweest zijn (meer opbrengst tijdens donkere maanden en nog een redelijk tarief voor je overcapaciteit) maar nu...

Hierbij spreek ik niet over mezelf, ik heb zelf berekend hoeveel capaciteit nuttig was, pas panelen gelegd toen ik wist dat er een EV op korte termijn kwam en geschat wat de payback zou zijn als ik meer of minder legde.

Terug
Bovenaan