Zonnepanelen Topic

Hoe warmer, hoe slechter voor de panelen. Er stond gelukkig wat wind om de panelen af te koelen.

Gisteren ook maar 9 kWh, maar vandaag en eergisteren toch meer dan 33 kWh. En ook dat is maar de helft van de mooie zondag met 63 kWh.
Afgelopen zondag? 63kwh? Ik had maar 14. Wat een installatie heb jij? Wel eigenaardig om te zien dat het soms gelijk is en soms x4

Afgelopen zondag? 63kwh? Ik had maar 14. Wat een installatie heb jij? Wel eigenaardig om te zien dat het soms gelijk is en soms x4

Een zuidelijke installatie van bijna 14 kWp op een zadeldak. Omvormer is 10 kWp.
Nu is het rendement op een schuine zuidopstelling ideaal.

Lange zomerdagen zijn rond 90 kWh.

Ook een foutje gemaakt in terugtellen in de app: 63 kWh bleek op maandag, niet zondag.

Dus een hete zomer met 30 graden is slecht voor iedereen zijn zonnepanelen? Waar is dat als ik vragen mag?
Ja, ongeveer 0,3-0,4% verlies per graad boven 25° van je paneeltemperatuur. In de zomer worden panelen gemakkelijk 60-70°.

Kijk op de specificaties van je zonnepaneel, zoals https://static.groothandelsolar.com/downloads/2024/04/08/jinko-435-g-g-6613acf6935f2967319260.pdf
Rechtsboven pagina 2 zie je een Pmax vs temperature grafiek.
Hogere temperatuur geeft een licht hoger amperage, maar een veel lager voltage.
Dit paneel heeft 0,29% verlies per graad.

Op een warme dag zoals vandaag (18 graden) genereren de zonnepanelen dan veel? Er waren veel wolken maar toch… goede dag vandaag? Ik kan het niet tracken, en dan nog zou ik niet weten wat de cijfers allemaal willen zeggen .
18 graden is echt niet warm hoor. Die wolken gaan veel meer tegenhouden dan de warmte.

Slecht is dat niet. Je verliest gewoon een paar procenten aan efficientië. Maar betereen warme zonnige dag dan een koude grijze dag.

Op een warme zomerdag kan dat gemakkelijk oplopen tot 20% minder efficiëntie.

Slecht is het niet op korte termijn. Op lange termijn zorgen hete zonnepanelen voor snellere degradatie.

De Pmax wordt berekend met een testtemperatuur van de ZONNEPANELEN van 25°C.

In de zomer worden ZONNEPANELEN gemakkelijk 60-70°C.

Per graad van de ZONNEPANELEN verlies je 0,3-0,4% rendement.

Begrijp je het nu? ;)

Vandaag zijn mijn panelen in gebruik gezet se.
Eerste keer zonnepanelen, dus al vaak naar het appje gaan kijken om te zien hoeveel ze op brengen en hoeveel percent er in gebruik is 😂

Eerste dag van het jaar dat we terug meer gaan injecteren dan afnemen van het net. :cheer:
Is door de warmtepomp al weer van oktober geleden.

Vandaag zijn mijn panelen in gebruik gezet se.
Eerste keer zonnepanelen, dus al vaak naar het appje gaan kijken om te zien hoeveel ze op brengen en hoeveel percent er in gebruik is 😂

Ik zat 20y geleden mijn pa uit te lachen omdat hij in de sportclub met de andere papa's continue panelen productie zat te vergelijken. fast forward 20y. cege heeft 4weken lang op zonnestraal en andere fora zijn productie zitten vergelijken.

Het betert wel. Nu is het 1x per maand productie, injectie en prijzen in de excel plakken om het rendement te berekenen. Niet dat het iets veranderd aan het rendement, maar het is toch leuk om grafiekjes te kunnen trekken die je dan probeert te leuren bij de madam (die standaard het antwoord geeft 'goed, he ? Of niet ? Of iets anders ? Laat maar weten wat je wil dat ik zeg' :laugh:)

Mooi om te zien dat de bewolking van vanochtend in de eerste uren voor een meeropbrengst zorgt ten opzichte van een wolkenloze hemel.
Om na verloop van tijd weer te zorgen voor minopbrengst.

Onze laadpaal staat nu ook op 1 fase zodat we bijna volledig op zonnestroom kunnen laden.

De injectietarieven liggen nu al heel laag. Je krijgt per kwh injectie gemiddeld 10 tot 25% terugbetaald van je kost voor afname.

Vandaag is de stroomprijs ook negatief tussen 11u en 14u.

Niet helemaal onverwachts. Zo wordt de case voor een thuisbatterij weer iets interessanter. Het is ook wachten op de eerste bedrijven die met een toestel op de markt komen om injectie makkelijk uit te schakelen adhv een P1 meter.

Oei, mijn schoonvader gaat kwaad worden eens hij een digitale meter moet laten installeren :D
Tijd om die plug-in batterij van HomeWizard eens van naderbij te bekijken dan.

Niet helemaal onverwachts. Zo wordt de case voor een thuisbatterij weer iets interessanter. Het is ook wachten op de eerste bedrijven die met een toestel op de markt komen om injectie makkelijk uit te schakelen adhv een P1 meter.

Een batterij wordt zo idd iets intressanter, maar alles zal afhangen van effectieve tarieven en evolutie.

i.v.m. het vette: en hoe zie je dit juist gebeuren? Dit klinkt hard als het riedeltje "stuur dan alles slim" die men gebruikte om de digitale meter (toen ook wel slimme meter genoemd om dezelfde reden :P ) en capaciteitstarief te verkopen. We zijn ondertussen al meer dan 5j na de invoering van de digitale meter, waar zit die algemene slimme sturing? Buiten 1 type niche-product waar het semi ingeburgerd is, namelijk laadpalen, zie ik er toch niet veel van. En voor ik de typische BG-opmerking ga krijgen: ja, laadpalen zijn niche. Volgens Fluvius zijn er momenteel 44.388 private en semi-publieke laadpunten bij hun aangemeld in Vlaanderen. Dit op 2.950.000 private huishoudens in Vlaanderen of dus 1,5%.
Logisch ook, want slimme sturing is meestal niet gewoon iets aan of uitzetten. Wat dus betekent dat alles met elkaar moet kunnen communiceren. En dan nog zijn er veel toestellen die in cycli werken en waarbij je niet even de stroom kunt uitzetten midden een cyclus als de panelen te weinig produceren.

Als je de technische beperking bekijkt, vraag ik mij toch af hoe je dit gaat doen. Het P1 telegram geeft geen tarieven. Dus je gaat al een extra implementatie nodig hebben die van je energieleverancier de variabele of dynamische prijs ophaalt. Of je gaat gewoon moeten aan/uit zetten ongeacht of het tarief nu positief of negatief is.
Dan is er nog de vraag hoe je "injectie gaat uitschakelen"... Je kan je omvormer uitzetten, ja. Maar dat is dan ook weer gewoon aan/uit. En wat doe je eens die uitstaat? Want je hebt dan geen indicatie meer van de opbrengst/injectie.

Net zoals bij het slimme sturing verhaal: makkelijker gezegd dan gedaan. Zelfs met een volledig domotica systeem of iets zelf opgezet met home assitant/homey/... gaat dit niet eenvoudig zijn of zeer beperkt. Laat staan in een voorgemaakt commerciëel product.
En zelfs al zou dat bestaan, zal de vraag ook daar weer zijn of het sop de kolen waard is. Zeker omdat ik die "simulatie" van de "onafhankelijke energieexpert" uit het artikel toch wel met een korrel zout neem ^^
Dat blijkt uit een simulatie van de tariefformules door Mathieu Veys, de zaakvoerder van het West-Vlaamse Solar Batteries. Bij hetzelfde prijsniveau als vorig jaar kost zonnestroom injecteren klanten van Energie.be van april tot eind september 0,11 tot 1,26 cent per kWh. Ook bij enkele variabele contracten van Mega kan bij hetzelfde prijsniveau als vorig jaar het injectietarief negatief worden.
En zelfs als zijn cijfers uit zijn simulatie kloppen, hangt alles natuurlijk af van de persoonlijke situatie. Maar zoveel verschil gaat het nu ook niet maken. Van ongeveer +€0.045 naar -€0.0126 (worst case scenario uit zijn simulatie) per kWh is en blijft een heel beperkt verschil.

Terug
Bovenaan