Niet helemaal onverwachts. Zo wordt de case voor een thuisbatterij weer iets interessanter.
Het is ook wachten op de eerste bedrijven die met een toestel op de markt komen om injectie makkelijk uit te schakelen adhv een P1 meter.
Een batterij wordt zo idd iets intressanter, maar alles zal afhangen van effectieve tarieven en evolutie.
i.v.m. het vette: en hoe zie je dit juist gebeuren? Dit klinkt hard als het riedeltje "stuur dan alles slim" die men gebruikte om de digitale meter (toen ook wel slimme meter genoemd om dezelfde reden

) en capaciteitstarief te verkopen. We zijn ondertussen al meer dan 5j na de invoering van de digitale meter, waar zit die algemene slimme sturing? Buiten 1 type niche-product waar het semi ingeburgerd is, namelijk laadpalen, zie ik er toch niet veel van. En voor ik de typische BG-opmerking ga krijgen: ja, laadpalen zijn niche. Volgens
Fluvius zijn er momenteel 44.388 private en semi-publieke laadpunten bij hun aangemeld in Vlaanderen. Dit op 2.950.000 private huishoudens in
Vlaanderen of dus 1,5%.
Logisch ook, want slimme sturing is meestal niet gewoon iets aan of uitzetten. Wat dus betekent dat alles met elkaar moet kunnen communiceren. En dan nog zijn er veel toestellen die in cycli werken en waarbij je niet even de stroom kunt uitzetten midden een cyclus als de panelen te weinig produceren.
Als je de technische beperking bekijkt, vraag ik mij toch af hoe je dit gaat doen. Het P1 telegram geeft geen tarieven. Dus je gaat al een extra implementatie nodig hebben die van je energieleverancier de variabele of dynamische prijs ophaalt. Of je gaat gewoon moeten aan/uit zetten ongeacht of het tarief nu positief of negatief is.
Dan is er nog de vraag hoe je "injectie gaat uitschakelen"... Je kan je omvormer uitzetten, ja. Maar dat is dan ook weer gewoon aan/uit. En wat doe je eens die uitstaat? Want je hebt dan geen indicatie meer van de opbrengst/injectie.
Net zoals bij het slimme sturing verhaal: makkelijker gezegd dan gedaan. Zelfs met een volledig domotica systeem of iets zelf opgezet met home assitant/homey/... gaat dit niet eenvoudig zijn of zeer beperkt. Laat staan in een voorgemaakt commerciëel product.
En zelfs al zou dat bestaan, zal de vraag ook daar weer zijn of het sop de kolen waard is. Zeker omdat ik die "simulatie" van de "onafhankelijke energieexpert" uit het artikel toch wel met een korrel zout neem ^^
Dat blijkt uit een simulatie van de tariefformules door Mathieu Veys, de zaakvoerder van het West-Vlaamse Solar Batteries. Bij hetzelfde prijsniveau als vorig jaar kost zonnestroom injecteren klanten van Energie.be van april tot eind september 0,11 tot 1,26 cent per kWh. Ook bij enkele variabele contracten van Mega kan bij hetzelfde prijsniveau als vorig jaar het injectietarief negatief worden.
En zelfs als zijn cijfers uit zijn simulatie kloppen, hangt alles natuurlijk af van de persoonlijke situatie. Maar zoveel verschil gaat het nu ook niet maken. Van ongeveer +€0.045 naar -€0.0126 (worst case scenario uit zijn simulatie) per kWh is en blijft een heel beperkt verschil.