Zonnepanelen Topic

Ja, het is ook dat, dat ik totaal niet snap. Ze liggen er sinds 2022 & geen problemen gehad tot eind vorig jaar ergens. Het activiteitenlogboek is ook gestopt op 2 oktober, sindsdien komt er ook niks meer bij.

Tijdzone is die van België (naar mijn weten toch, ik zou niet weten dat je die kunt veranderen in de installatie)

Sinds een tijdje werken de zonnepanelen hier meer niet dan wel. M’n installateur laat ook niet van zich horen & online vind ik niet echt een ‘oplossing’.

Het lijkt alsof de pannelen enkel nog werken tot 9 à 10u ‘s ochtends & dan niet meer. Het groene lichtje dimt dan ook steeds…

Iemand toevallig dit probleem ooit gehad? We zijn nu in contact met een andere installateur, hopelijk snel reactie!
Enig idee wat de netspanning is op de momentel dat hem uitvalt? Klinkt als wat er zou gebeuren als de omvormer tegen de limiet van 253V zit. Maar zoals Raa al zegt, van die grafiek snap ik niet veel. Tijdzone klopt niet en het verloop van die grafiek ziet er vreemd uit. Leveren de zonnepanelen niets of is het de weergave in de app die niet klopt? Het groene lichtje dat "dimt", wat wil dat zeggen volgens de handleiding van de omvormer?

Enig idee wat de netspanning is op de momentel dat hem uitvalt? Klinkt als wat er zou gebeuren als de omvormer tegen de limiet van 253V zit. Maar zoals Raa al zegt, van die grafiek snap ik niet veel. Tijdzone klopt niet en het verloop van die grafiek ziet er vreemd uit. Leveren de zonnepanelen niets of is het de weergave in de app die niet klopt? Het groene lichtje dat "dimt", wat wil dat zeggen volgens de handleiding van de omvormer?
Netspanning zal ik eens in de gaten houden.

Sommige dagen wil hij zelfs niet opstarten, dacht eerst dat het aan het grijze weer lag van de afgelopen weken, maar gisteren had hij ook geen zin.

Groen lampje dat dimt zou betekenen dat de omvormer aan het opstarten of afsluiten is.

Ik heb getracht een antwoord te vinden in de 481 pagina's, maar enige suggesties voor een degelijke installateur in het Antwerpse? Dank bij voorbaat

Ik heb getracht een antwoord te vinden in de 481 pagina's, maar enige suggesties voor een degelijke installateur in het Antwerpse? Dank bij voorbaat
Ik heb hier net gesprekken gehad met:
- De zonnebroeders
- D'ieteren Energy
- Nova Solar
- Energyking

Allemaal goede reviews
Zonnebroeders kwamen er net als duurste uit, wel zeer aangename mens die effectief luisterde naar wat ik nodig had en zeker niet nodig had, en goed advies gaf.

D'ieteren Energy heb ik 5x moeten zeggen dat ik (momenteel) geen interesse heb in een thuisbatterij, bleef daar over doorgaan, was van prijs ongeveer in het midden, maar aangezien die mens niet wou luisteren naar mijn wensen heb ik daar ook niet verder onderhandeld.

Nova Solar en Energyking waren bij mij beide het beste qua informatie, scherpte van offerte, en responsiviteit.
Energyking hadden we van veel mensen aangeraden gekregen, uiteindelijk was Nova solar net iets goedkoper voor hetzelfdfe type set-up en die hebben evenveel goede reviews online.
We hebben dus uiteindelijk vorige week getekend bij Nova Solar, en ze komen volgende week vrijdag al installeren. Ik kan je daarna laten weten hoe dat allemaal verlopen is.

Ik bevind me in regio Mechelen, maar denk dat deze alle 4 ook antwerpen doen.

We hebben dus uiteindelijk vorige week getekend bij Nova Solar, en ze komen volgende week vrijdag al installeren. Ik kan je daarna laten weten hoe dat allemaal verlopen is.

Ik bevind me in regio Mechelen, maar denk dat deze alle 4 ook antwerpen doen.

Heb net ook een offerte laten maken door Nova Solar. Prijs lijkt me wel in orde dus benieuwd naar je ervaring.

Heb je nog kunnen onderhandelen over de prijs?

Heb net ook een offerte laten maken door Nova Solar. Prijs lijkt me wel in orde dus benieuwd naar je ervaring.

Heb je nog kunnen onderhandelen over de prijs?
Ik heb een korting van €600 er uit kunnen sleuren zodat ze dezelfe prijs hadden als Energyking.

De totaal factuur uiteindelijk was €10500 voor 30 panelen (Type Jinko Tiger) + SMA Sunny Tripower 10 Smart Energy + installatie/keuring/etc

Ze liggen er sinds vrijdag 14/02 ongeveer rond de middag, en sinds dien toch al 51.54 kWh opgewekt

Offerte is hier net geen 5000 euro voor 10 panelen met Goodwe omvormer (3 fasen - 5kw) incl installatie/goedkeuring, plaatsing op plat dak en hoogtewerker gezien de hoogte (400 euro).

Vind deze precies wat duur uitvallen tov jouw offerte?

Laatst bewerkt:
Had eens een vraagje binnen paar maanden ga ik zelf zonnepanelen leggen, ons verbruik is rond de 11kw soms eens 15kw soms 9kw maar vooral daar rond per dag.

Ook het hoogste verbruik is snachts warmtepompboiler... die start rond 22u30 a 23u tot rond 5a6u hangt van verbruik van water af maar meestal zo...

Nu is mijn vraag wat zou de beste optie zijn?

Hybride omvormer? Merk? Sma
1a2 batterijen van 5kw ( snachts verbruik ) sma?
Full black glass glass panelen rond 440a450 maar hoeveel en welke ? Welke? Bauer? Jinko etcetera...?

Mss nog handig net is 3fasig 3x400+N

Ben elektricien maar van zonnepanelen en thuisbatterijen enz bitter weinig kennis over...

mss nog iets om aan te denken binnen 1jaar of mss minder dat er veel kans is dat er een elektrische auto zal zijn ook van mijn vriendin.

Merci alvast

Laatst bewerkt:
Had eens een vraagje binnen paar maanden ga ik zelf zonnepanelen leggen, ons verbruik is rond de 11kw soms eens 15kw soms 9kw maar vooral daar rond per dag.

Ook het hoogste verbruik is snachts warmtepompboiler... die start rond 22u30 a 23u tot rond 5a6u hangt van verbruik van water af maar meestal zo...

Nu is mijn vraag wat zou de beste optie zijn?

Hybride omvormer? Merk? Sma
1a2 batterijen van 5kw ( snachts verbruik ) sma?
Full black glass glass panelen rond 440a450 maar hoeveel en welke ? Welke? Bauer? Jinko etcetera...?

Mss nog handig net is 3fasig 3x400+N

Ben elektricien maar van zonnepanelen en thuisbatterijen enz bitter weinig kennis over...

mss nog iets om aan te denken binnen 1jaar of mss minder dat er veel kans is dat er een elektrische auto zal zijn ook van mijn vriendin.

Merci alvast
Laat je boiler dan overdag draaien. Voor uw batterij moet je geen rekening houden met die warmtepompboiler.

Morgen krijg ik de digitale meter geïnstalleerd... tot nu had ik dag en nacht teller. Dit in combinatie met 20 pannelen van elk 320 Wp en een omvormer van 4 Kw. Heb een lucht/lucht warmtepomp met overal in huis units, maar verwarm grotendeels wel met een pelletkachel. Verder 2 EV's hier, maar mijn vriend laadt meestal gratis op het werk, sporadisch eens tijdens de weekend bij langere uitstappen. Zelf laad ik mijn wagen wel telkens op thuis, hiervoor heb ik een laadpaal.

Nuja; interessanter om dag/nacht te houden of beter gewoon enkelvoudige teller nemen?

edit: warm water ook via een warmtepompboiler.

Ik heb het behouden.
Hier is daltarief vanaf 21 uur en je moet ook rekening houden dat je weekend ook daltarief is
Bedankt voor het antwoord, uiteindelijk heeft de beste meneer het niet echt voorgesteld en viel hij wat uit de lucht toen ik het vraagde. Nu achteraf gezien met een eventuele 'thuisbatterij' in de toekomst toe nog niet zo slecht. 😅

Bedankt voor het antwoord, uiteindelijk heeft de beste meneer het niet echt voorgesteld en viel hij wat uit de lucht toen ik het vraagde. Nu achteraf gezien met een eventuele 'thuisbatterij' in de toekomst toe nog niet zo slecht. 😅
Ik heb enkelvoudig gehouden, maar ik zie nu eigenlijk dat ik 2/3e aan nachttarief verbruik. Al scheelt dat uiteindelijk zoveel niet.

uiteindelijk heeft de beste meneer het niet echt voorgesteld en viel hij wat uit de lucht toen ik het vraagde
Ben vrij zeker dat bij digitale meters zowel enkelvoudig als dubbel tarief gewoon dezelfde fysieke meter zijn met een software parameter die anders staat ingesteld. Net zoals je uw P1 poort moet laten activeren zal enkel/dubbel tarief ook iets zijn dat Fluvius van op afstand doorgeeft naar uw meter.
Die installateur heeft dus maar 1 soort meter om te installeren. Nogal logisch dat die uit de lucht valt. :wink:

Nu scheelt dat tegenwoordig maar weinig meer. Distributiekosten zijn hetzelfde geworden en meeste leveranciers hebben ook amper verschil tussen piek/dal of enkelvoudig, sommige helemaal geen meer.

Ik heb enkelvoudig gehouden, maar ik zie nu eigenlijk dat ik 2/3e aan nachttarief verbruik. Al scheelt dat uiteindelijk zoveel niet.

Wij verbruiken ook nog 2/3e op nachttarief maar ga toch switchen naar enkelvoudig tarief. Nu laten we in de winter steeds de boiler 's nachts opwarmen (1800W) terwijl er overdag vaak (nu niet op die écht triestige dagen) wel een paar 100W productie is die we nu niet benutten, omdat nachttarief voordeliger uitkomt.
Soit, enkelvoudig tarief is ook simpeler te managen in een huishouden: gewoon zo veel mogelijk overdag laten draaien, of het nu zonnig of bewolkt is.

Op een warme dag zoals vandaag (18 graden) genereren de zonnepanelen dan veel? Er waren veel wolken maar toch… goede dag vandaag? Ik kan het niet tracken, en dan nog zou ik niet weten wat de cijfers allemaal willen zeggen .

Op een warme dag zoals vandaag (18 graden) genereren de zonnepanelen dan veel? Er waren veel wolken maar toch… goede dag vandaag? Ik kan het niet tracken, en dan nog zou ik niet weten wat de cijfers allemaal willen zeggen .
Mijn installatie zegt 17kwh vandaag, gisteren 9kwh en woensdag 18kwh. Wel 10kwh injectie vandaag omdat de warmtepomp niet veel heeft moeten werken.

Hoe warmer, hoe slechter voor de panelen. Er stond gelukkig wat wind om de panelen af te koelen.

Mijn installatie zegt 17kwh vandaag, gisteren 9kwh en woensdag 18kwh. Wel 10kwh injectie vandaag omdat de warmtepomp niet veel heeft moeten werken.

Gisteren ook maar 9 kWh, maar vandaag en eergisteren toch meer dan 33 kWh. En ook dat is maar de helft van de mooie zondag met 63 kWh.

Terug
Bovenaan