Zonnepanelen Topic

De maand zit er weer op en mei 2024 was voor de zonnepanelen duidelijk geen hoogvlieger.
Uiteindelijk met veel moeite 13% meer energie opgewekt dan April 2024, wat ook al geen al te beste maand was.
Misschien goed dat ik geen referentiemateriaal heb met voorbije jaren.

De eerste dag van de nieuwe maand is tot nu toe ook absoluut rampzalig gestart :shutup:

t was inderdaad een rampzalige dag vandaag. Dat was de opbrengst van pakweg een winterdag.
(meteen ook de 1ste dag in twee maanden dat ik niet meer grid-onafhankelijk ben :().

Ik zag bij een klant een oude SMA-omvormer, die bruin was van kleur (niet rood en niet geel)
Welke serie is van kleur bruin? Rood = monofase, blauw = driefase

Ik zag bij een klant een oude SMA-omvormer, die bruin was van kleur (niet rood en niet geel)
Island versies zijn geel dacht ik, en er zijn precies ook andere grijze (misschien door de zon vergeeld en dus wat bruinig?).

Meestal mono.

Foto genomen van typeplaatje?

SB is altijd mono STP is altijd 3 fasig.
Ook de oudere hadden die benaming.

Bvb SB5000-TL20 is een mono.
Anders ook gewoon ff kijken in de kast als die op een 2P of 4P zekering zit natuurlijk.

Eerste 'zonnige' maanden sinds de digitale meter.

In april 74.1% van ons verbruik gedekt door de zonnepanelen, in mei 74.2%. Zie nog weinig mogelijkheden tot grote verbetering, het resterende verbruik is voornamelijk sluimerverbruik en koken (laat thuis dus laat koken. Met twee panelen op het westen zou dit in de zomer opgelost zijn maar we hebben enkel dak op het zuiden). En met het wisselvallig weer is er soms ook afname voor wasmachine, vaatwas etc. Als die toevallig in hun verwarmingscyclus zitten en de zon kruipt achter een wolk, niet veel aan te doen.

Wel veel voordeel van onze 'oversized' installatie: 8 kWp op een 5 kW omvormer. Met een 8 kW omvormer had ik quasi dezelfde productie gehaald, zelden de productie afgetopt gezien.

Wat is tegenwoordig een correcte prijs voor een 5 kWh batterij? Heb voorlopig enkel een offerte voor eentje van Huawei, net geen 4K alles inbegrepen. Vind het precies toch nog aan de hoge kant.

Iemand tips om de terugverdientijd te berekenen?

Geeft een indicatie, is niet perfect maar doet verdomd goed zijn best :).

Iemand ervaring met de nodige stappen die je neemt bij +10Kwh omvormers? Hoe verlopen die aanvragen via Fluvius ed?

Iemand ervaring met de nodige stappen die je neemt bij +10Kwh omvormers? Hoe verlopen die aanvragen via Fluvius ed?

Fluvius schijnt die grens van 10 kva opgetrokken te hebben naar 25kva. (monofase blijft 5kva)

De C10/11 van Synergrid toont weliswaar niet diezelfde aangepaste definitie voor "grote productie-installatie". (is ook niet ge-update sinds 2021)

Ik lees her en der dat injectie van installaties >10kva anders werkt mbt injectievergoeding, maar ik kan daar geen officiële bron van terugvinden dus geen idee wat daar van aan is.

Laatst bewerkt:
Wat is tegenwoordig een correcte prijs voor een 5 kWh batterij? Heb voorlopig enkel een offerte voor eentje van Huawei, net geen 4K alles inbegrepen. Vind het precies toch nog aan de hoge kant.

Geen idee hoe te vertrouwen die webshop is, en dan moet je ook nog iemand hebben die het komt installeren en keuren.

Ik lees her en der dat injectie van installaties >10kva anders werkt mbt injectievergoeding, maar ik kan daar geen officiële bron van terugvinden dus geen idee wat daar van aan is.
Deze post lijkt die situatie wel vrij goed samen te vatten:

TL;DR:
  • (gratis) netstudie (tot 30kVA)+ ontwerp dat op voorhand goedgekeurd moet worden door Fluvius.
  • verscheidene limitaties op vermogens afhankelijk van de fysieke aansluitingssituatie
  • 6% BTW verschuldigd op de injectievergoeding (dit dacht ik toch uit andere bronnen ook verstaan te hebben), en sommige leveranciers betalen zelfs geen injectievergoeding voor zo'n installaties

Vandaag zijn men paneeltjes gelegd se
15 stuks ( het 16nde pasten er nietmeer op).
Nu komend half jaar de rest van het huis nog opgeleverd krijgen, een zekeringkast zetten en dan genieten

Wij hadden een offerte voor 3.6k via Izen (nu Earth). Is al een maand of 3 geleden.

"De mensen zeggen"
"consensus"

Zou je dan niet even de laatste twee pagina's lezen, alsook de artikels die ik gelinkt heb voor dergelijke foutieve algemeenheden als advies te geven?

Nogmaals, zonder die persoon z'n situatie exact te kennen, kun je er toch weinig over zeggen.

Ocharme zeg, als dat niet mag moet hij maar een expert contacteren in plaats van een internet forum waar Jan en alleman op kan posten.
Of de search functie gebruiken.

Welcome to both of you too....

De vraag die ik stelde was ook gewoon checken voor de bedrijven die de panelen aanbieden, qua betrouwbaarheid en/of iemand hier 1vd bedrijven de zonnepanelen heeft laten plaatsen.

Wat betreffende de makers van panelen, ben ik zelf al wat op zoek gegaan (en zal ik voor een Glas/Glas oplossing gaan).
Qua prijs op de reeds ontvangen offertes is het verschil heel miniem en zou ik liever voor iets langere garanties gaan (20/25j tov 30j).

De laatste vraag ivm 'slimme sturing' (bv, Jullix of FlexiO) is meer omdat ik zelf een FEV heb en de auto niet wil laten laden van de thuisbatterij.
Maar dat er kan gekeken worden voor de beste manier om stroom te verbruiken.
Ook rekening houdend met de prijzen van BELPEX, als ze negatief staan, stroom inkopen en batterij laden bv, als ze heel hoog staan, zoveel mogelijk van de panelen gebruiken en eventueel overschot 'afladen' op het net, etc.
+ is het echt zo nuttig om een thuisbatterij aan te schaffen?

Hier zijn ze zonnepanelen aan het leggen:
1) het legplan niet gevolgd, waardoor ze de zonnepanelen aan de voorkant weer hebben moeten afbreken en aan de zijkant opnieuw leggen
2) bij het aan de zijkant leggen (op een lage bijbouw) vonden ze het niet nodig om zich evengoed te beveiligen als toen ze op het hoge dak bezig waren. Gevolg, er is er ene afgedonderd op het terras. Wel weer rechtgesprongen maar hij mankt toch een beetje... :unsure:

Ik ben benieuwd wat ze nog gaan uitsteken. De eletrieker die de omvormer kwam installeren was wel top!

Hier beginnen ze in augustus aan heraanleg van ons dak met ingewerkte zonnepanelen.
Ik ga een zeer grote installatie plaatsen, aanzienlijk meer dan 10kWh en doe dit bewust daar wij nu al redelijk grote stroomverbruikers zijn en dit aanzienlijk zal toenoemen in de toekomst.

Ik twijfel wel over batterijcapaciteit. Iemand die hier wat goede richtlijnen heeft? Ik lees 1 tot 1.5 keer de capaciteit van uw kWh van de panelen maar aangezien ik zo overdrijf in de capaciteit, weet ik niet of dit perse de juiste route is? Hoe groot is de gemiddelde batterij hier in verhouding tot opwekkingscapaciteit?

(en ja, ik ben me bewust dat batterij niet noodzakelijk financieel de beste keuze is, net zoals ik weet dat teveel aan zonnepanelen ook financieel niet noodzakelijk de juiste keuze is)

Ik heb een excel modelletje gebouwd voor het dimensioneren bij mijn ouders waarbij ik dagelijks verbruik, opbrengst en injectie gebruikt heb om het effect van de batterij in te schatten (batterijgrootte).
Nu zijn ze relatief grote verbruikers, rondom de klok gezien ze met lucht/lucht warmtepompen verwarmen (dus ook in de zomer is er 's nachts wel wat verbruik bvb). Zo uitgekomen op een grootte van 1.5x piekvermogen (kW) als capaciteit (kWh) , met als hoofdreden eigenlijk vnl het toelaten van peakshaving.

Hoop dat dit helpt!

Deel gerust die excel hoor! Hier gaat er ook nog een warmtepomp moeten komen, momenteel is het nog verwarmen via mazout.

Deel gerust die excel hoor! Hier gaat er ook nog een warmtepomp moeten komen, momenteel is het nog verwarmen via mazout.
Je neemt Mijnfluvius dagdata over een volledig kalenderjaar

- kolom met afname uit net
- kolom met injectie in net

Hetgene wat je nuttig had kunnen aanwenden als je een batterij had gehad (met onbeperkte grootte) is het minimum van de twee getallen "injectie" en "verbruik". (E1 = MIN(injectie,verbruik) = maximale potentiële zelfconsumptie)

Hetgeen je kan besparen met een batterij van grootte "x" kwh is het minimum van x * 0.85 (nuttige capaciteit batterij, omvormerverliezen, ...) en dat getal E1 ( E2 = MIN(E1;0.85*x))

De opbrengst daarvan (op dagbasis) is E2 x (afnameprijs - injectieprijs).

Die potentiële opbrengsten kan je over een heel jaar (per dag) optellen en dat is uw potentiële opbrengst van een batterij van grootte x per jaar.
Dat moet je vergelijken met de kostprijs van die batterij (terugverdientijd en IRR over levensduur (zo'n 15j)).

Aangezien de prijs per kwh van een batterijsysteem kleiner wordt bij grotere batterijsystemen, maar er ook een limiet is aan je extra potentiële zelfconsumptie en dus opbrengst, is er een optimum met maximale IRR.
De opbrengst is sterk afhankelijk van de delta tussen injectie en afname (hoe groter hoe gunstiger).

De vuistregel batterij = 1.5 x kwp zonnepaneelsysteem is meer een indicatie voor of je de batterij gaat volgeladen krijgen. Mijn systeem is 11.6kwp en mijn batterij is 19.2kwh (verhouding 1.65). Mijn batterij is op een zonnige lente/zomer-dag van leeg tot volledig opgeladen tegen 11u a 12u en in de winter laadt/ontlaadt ze maar 20%. (het systeem zorgt er ook voor dat in die periodes de batterij ook niet meer ontlaadt dan wat er verwacht wordt bij te kunnen laden).

De batterij gaat vnl je verbruik vanaf schemer tot zonsopgang opvangen, alsook warmtepompverbruik in het stookseizoen, pieken overdag (maar indien tijdens de zonnige uren worden die vrij snel weer bijgeladen) en de avondpiek (vnl koken) vanaf de herfst (als die in de schemer/donkere uren begint te vallen).
In de winter heb ik maar kleine cycli (~20 a 30%) omdat er te weinig opbrengst is (~ 20kwh per dag uit de PV-panelen), vanaf eind februari/begin maart raakt ze wel volledig volgeladen en is het nog stookseizoen en heeft de batterij vrij volledige cycli (van 100% naar 20 à 25% en weer vol). Idem in het najaar.
Nu in de zomer werkt de warmtepomp niet en zijn de cycli eerder tussen 50 en 100% (tenzij ik 's avonds m'n wagen nog 1 a 2 uurtjes zou opladen, maar ik laad meestal op het werk).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan