Zonnepanelen Topic

Ik vind het psychologisch gewoon een keiharde aanslag op mijn gemoed dat ik overdag zie dat er een wolk komt en ik dure kilowatts aan het afnemen ben, en als mijn huis niks aan het doen is en de zon schijnt dat ik voor een peulschil alles moet afgeven. Ik vind injectie zoooooooooo zonde.
Maar dan ook weer: ik wek nu momenteel bv al 22 kw op op zonnige dagen dat ik niet thuis ben. Dan injecteer ik dus nog altijd meer dan helft naar't net. En een batterij van 10 kWh is niet goedkoop he?

Ik kom niet aan 30c afname/kWh bij Ecopower.
Je krijgt je batterij zeker niet elke dag vol. Ik heb meer dagen dat ik geen 10kWh op het net zet dan wel. Zeker nu ik aan zonneladen met de EV doe is mijn zelfverbruik ruim 80% (incl dagen dat ik er niet ben). Ik zet dus minder dan 1000kWh/jaar op het net, en zelfs die zal je nooit 100% kunnen recupereren, eerder 80% als je erop let.

Je kan beter die 5k ergens wegzetten, gaat de return van de batterij overschrijden. Het geeft geen comfort, enkel een lomp gewicht in huis met een veel te lange return en iets wat je nietmeer kan omzetten in geld moest het nodig zijn. Maar you do you.
Je kan in de zomer de batterij mss gebruiken voor een airco om de ruimte waar het instaat te koelen :).

Ik ga mijn fluvius exports van 2024 eind dit jaar nog es in de simulator steken en dan zie ik wel.

Maar dan ook weer: ik wek nu momenteel bv al 22 kw op op zonnige dagen dat ik niet thuis ben. Dan injecteer ik dus nog altijd meer dan helft naar't net. En een batterij van 10 kWh is niet goedkoop he?

Ik heb ongeveer 30kWh productie op héle zonnige dagen en de hoogste injectie die ik vorig jaar gehaald heb is 15kWh.
Nul injectie is niet mogelijk, dat weet ik ook.

Prijsverschil van 30c/kWh - 7,5c/kWh = 22,5c/kWh @Ecopower
Prijsverschil van 25c/kWh - 2,8c/kWh = 22,2c/kWh @Luminus Basicflex

10 kWh * 365 dagen = 3650 kWh
Maakt geen €175 maar €810 op jaarbasis :oi22:

Dat gezegd zijnde, in de winter ga je inderdaad die batterij niet vol krijgen en in de zomer ga je ze waarschijnlijk niet volledig leeg krijgen.
Pak daarom de helft wat toch nog steeds €400 is op jaarbasis.
Of je daarmee die batterij terugbetaald krijgt voor die klaar is voor het schroot betwijfel ik nog steeds, maar het is nu ook niet zo extreem als jij vooropstelt.
De afnameprijs bij Ecopower 3.5cent hoger als bij Basicflex.

Je kun het best eens de Fluvius data in https://mijn-thuisbatterij.be/ gooien om een realtische simulatie te hebben. Let wel op dat die van een best case scenario uit gaat. 100% DOD, 100% battery health en geen verliezen. In de realtiteit zit je met 10% laad en ontlaad verlies en 80-90% DOD.

Als ik die tool gebruik, dan geeft hij aan dat ik 239euro/jaar zou besparen met een 10kWh batterij. Dat is met warmtepomp en EV.
Dat is best case 2390euro over 10 jaar en zou batterij is rap 5000euro of meer.

In het geval van een zwembad ga je wellicht meer voordeel halen als die warmte pomp 's nachts draait. Maar als die genoeg vermogen heeft, laat je die best gewoon overdag draaien en leg je die 's nachts af met een slimme sturing/stekker.
Ik denk als Tomski 5000euro in extra panelen steek, dat hij meer voordeel doet dan 5000euro in een batterij te steken.

Discussie is al 100 keer gevoerd en de situatie is nog niet veranderd

In het geval van een zwembad ga je wellicht meer voordeel halen als die warmte pomp 's nachts draait. Maar als die genoeg vermogen heeft, laat je die best gewoon overdag draaien en leg je die 's nachts af met een slimme sturing/stekker.
Als het voor een zwembad is, kunt ge dan overdag niet beter uw water een paar graden meer laten opwarmen. Hij zit dan toch met een giga overproductie, en dat kost dan dus... 0€. En leg snachts indeed de pomp af.

Netto heeft uw zwembad dan toch dezelfde temperatuur sochtends?
Dan gebruikt ge uw water toch gewoon als "batterij", wat minder efficiënt. Maar het kost u 0€ en ge injecteert minder naar het net dan bij een batterij (wat blijkbaar belangrijk voor u is @Tomski).

Als het voor een zwembad is, kunt ge dan overdag niet beter uw water een paar graden meer laten opwarmen. Hij zit dan toch met een giga overproductie, en dat kost dan dus... 0€. En leg snachts indeed de pomp af.

Netto heeft uw zwembad dan toch dezelfde temperatuur sochtends?
Dan gebruikt ge uw water toch gewoon als "batterij", wat minder efficiënt. Maar het kost u 0€ en ge injecteert minder naar het net dan bij een batterij (wat blijkbaar belangrijk voor u is @Tomski).

Ja, maar dan wordt het zwembadwater weer te warm hé..

Mijn comforttemperatuur is 29 graden. En we zitten 's avonds ook héél vaak in het zwembad. Geen zin om in een halve jacuzzi rond te zwemmen door dat laten door te verwarmen naar 32-33 graden. Vind ik persoonlijk niet meer aangenaam. Zwembad sturing is ook niet mogelijk met overschotten van de zonnepanelen, dus op een zomerse bewolkte dag ben ik dan onnodig veel stroom van het net aan het pakken om dat bad te verwarmen.

Maar bij ecopower zit de vaste kost daarin.

Ik heb gisteren een eigen verbruik van 97% gehaald. En zo zijn er sinds ik de EV thuis laad veel. Ik laad ook uitsluitend op zonne-energie tenzij nodig.

Ik heb 20kWh weggeschonken zodat ze die aan de buren kunnen verkopen aan 6 euro. Zelf heb ik er 40 cent voor gekregen.
Ik was dus niet thuis en stond op de middag aan de snellader te tanken aan 81 cent per kwh.

Ik denk als Tomski 5000euro in extra panelen steek, dat hij meer voordeel doet dan 5000euro in een batterij te steken.

Sowieso wordt er hier geinvesteerd in extra panelen, en dat gaat imho goed renderen. Maar feit blijft dat er 's nachts geen zon is om ook die extra panelen te laten werken :p

Ja, maar dan wordt het zwembadwater weer te warm hé..

Mijn comforttemperatuur is 29 graden. En we zitten 's avonds ook héél vaak in het zwembad. Geen zin om in een halve jacuzzi rond te zwemmen door dat laten door te verwarmen naar 32-33 graden. Vind ik persoonlijk niet meer aangenaam. Zwembad sturing is ook niet mogelijk met overschotten van de zonnepanelen, dus op een zomerse bewolkte dag ben ik dan onnodig veel stroom van het net aan het pakken om dat bad te verwarmen.
Dat heb je met een batterij ook he als uw pomp ‘s nachts doordraait. Tegen de voormiddag is uw batterij leeg dan en kan je stroom beginnen kopen.

Trouwens op een bewolkte zomerdag heb ik nog altijd meer productie dan op een zonnige winterdag.

Dat heb je met een batterij ook he als uw pomp ‘s nachts doordraait. Tegen de voormiddag is uw batterij leeg dan en kan je stroom beginnen kopen.

Trouwens op een bewolkte zomerdag heb ik nog altijd meer productie dan op een zonnige winterdag.

Die draait geen ganse nacht continue door hé, zo slecht is mijn bad niet geisoleerd :laugh:

Als ik zie wat er in de zomer tussen 20:00 en 6:00 afgenomen wordt kom ik altijd tussen de 6-8kwh uit, inclusief sluimerverbruik van ons huis.

En stroom kopen in de voormiddag is ook enkel als het bewolkt is. En in het geval dat er geen batterij staat moet ik in die situatie ook stroom kopen + hetgeen er in de nacht al is doorgedraaid.

Die draait geen ganse nacht continue door hé, zo slecht is mijn bad niet geisoleerd :laugh:

Als ik zie wat er in de zomer tussen 20:00 en 6:00 afgenomen wordt kom ik altijd tussen de 6-8kwh uit, inclusief sluimerverbruik van ons huis.

En stroom kopen in de voormiddag is ook enkel als het bewolkt is. En in het geval dat er geen batterij staat moet ik in die situatie ook stroom kopen + hetgeen er in de nacht al is doorgedraaid.
Heb je thuisbatterij simulatie al eens gedaan? Wat gaf dat als resultaat?

op het moment van installatie van mijn zonnepanelen was mijn terugverdientijd ook minder dan 3j... nu is dat wrs 15jaar :D

Op batterijen is er geen 'belasting'. Aan wat je in de batterij steekt en ervan af haalt heeft niemand inzage. Geen idee of je dat ook moet aangeven.

Dit is wel ook heel interessant voor dat SMA systeem.

• Ontwikkeld voor intensief gebruik
  • Geschikt voor toekomstige energieoplossingen, zoals dynamische prijzen en virtuele energiecentrales (VPP)
  • Geïntegreerde koudestartfunctie voor back-upvoeding (in combinatie met een SMA hybride omvormer)
  • 8000 laadcycli en 10 jaar garantie1

Benieuwd hoe dat gaat meespelen in de "terugverdientijd" als je bij negatieve stroomtarieven je batterij kan voltrekken.

Dit is wel ook heel interessant voor dat SMA systeem.

• Ontwikkeld voor intensief gebruik
  • Geschikt voor toekomstige energieoplossingen, zoals dynamische prijzen en virtuele energiecentrales (VPP)
  • Geïntegreerde koudestartfunctie voor back-upvoeding (in combinatie met een SMA hybride omvormer)
  • 8000 laadcycli en 10 jaar garantie1

Benieuwd hoe dat gaat meespelen in de "terugverdientijd" als je bij negatieve stroomtarieven je batterij kan voltrekken.
bij negatieve stroomtarieven ben je heel waarschijnlijk zelf vollenbak 10kw aan het opwekken met de zonnepanelen. De kans is klein dat je op zo'n moment zelf ook geen overschot hebt.

bij negatieve stroomtarieven ben je zelf vollenbak 10kw aan het opwekken met de zonnepanelen. De kans is klein dat je op zo'n moment zelf ook geen overschot hebt.

Ik had het vooral op de negatieve nachttarieven. Als ik de belpex bekijk gebeurt dat wel es vaker tussen 1 en 4 's nachts...

Terug
Bovenaan