Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Premie-aanvraag zonnepanelen is goedgekeurd, iets minder dan 2 maanden na de aanvraag. Geen idee of dat snel is, maar het lijkt me in ieder geval beter dan een aantal horror-verhalen die ik hier al gelezen heb, kwestie van ook eens positief nieuws te delen
Premie-aanvraag zonnepanelen is goedgekeurd, iets minder dan 2 maanden na de aanvraag. Geen idee of dat snel is, maar het lijkt me in ieder geval beter dan een aantal horror-verhalen die ik hier al gelezen heb, kwestie van ook eens positief nieuws te delen
Hier op 5 dagen na ook 2 maand aan het wachten. Ondertussen staan de digitale tellers al twee weken.
Toch van zin om tegen het einde van de week is horen wat ze nog mankeren om hun stempel te zetten...
Hier op 5 dagen na ook 2 maand aan het wachten. Ondertussen staan de digitale tellers al twee weken.
Toch van zin om tegen het einde van de week is horen wat ze nog mankeren om hun stempel te zetten...
Digitale teller was hier precies een maand geïnstalleerd. Toen ik de premie-aanvraag indiende, stond er in de automatische antwoordmail dat ze die aanvragen binnen de 10 weken verwerken. Dus normaal gezien zou je binnen 2 weken reactie kunnen verwachten.
En dan nog eens 2 weken voor ze het geld overschrijven, snelle administratie
ZIjn er die via Baltisolar zonnepanelen hebben geplaatst via groepsaankoop Vlaanderen?
Verkoper ging er gewoon vanuit dat ik een batterij wou, dus dat was al een dikke rode vlag. Hij had ook uitgebreide technische vocabulaire maar het was alles behalve duidelijk of hij zelf ook begreep wat hij vertelde, of dat hij een scriptje zat af te leuteren.
ik heb gisteren onze koeling eens getest en kwam op 500-600W. Als het buiten 30 of 35°C is, zal dat wel ietsje meer zijn natuurlijk. Maar niet meer dan het dubbele denk ik.
Koeling voor eerste keer eens aangezet zonet, zit momenteel tegen de 4 kW te doen Nuja, ik zal allicht ook nog wat met de instellingen ervan moeten spelen, want hij zit nu ook naar het absolute minimum van 16 graden aanvoer te gaan en dat zal ook niet continu nodig zijn.
Koeling voor eerste keer eens aangezet zonet, zit momenteel tegen de 4 kW te doen Nuja, ik zal allicht ook nog wat met de instellingen ervan moeten spelen, want hij zit nu ook naar het absolute minimum van 16 graden aanvoer te gaan en dat zal ook niet continu nodig zijn.
4kW stroomverbruik van de warmtepomp? Wat voor warmtepomp heb je dan wel?
Die van mij is 7kW thermisch en in het slechte geval trekt die 3kW als het hard vriest en de boiler op de 60°C staat.
Voor koelen zit ik met 800-1500W opstart afhankelijk van hoe warm de vloer is en tegen de middag nog 400-500W. Af en toe gaat de warmtepomp zelfs uit een de vloer op temperatuur is. Ik heb 17°C ingesteld voor de vloer om te proberen. Misschien dat ik wel naar 16°C ga hoor deze zomer als het echt warm wordt. Dauwpunt offset staat op 2°C dus hij zal zijn aanvoer verhogen mocht er kans zijn op condenstatie.
Misschien vage vraag, maar wat kan je allemaal tegelijk doen als je 5kw (of een lager nummer) aan het opweklen bent (waarmee ik wil zeggen: totdat die 5kw volledig wordt benut): airco, elektrische wagen oploaden, afwasmsmachine, wasmachine?
BEstaan daar schattingen van? Hoe je eigen verbruik te optimaliseren?
Misschien vage vraag, maar wat kan je allemaal tegelijk doen als je 5kw (of een lager nummer) aan het opweklen bent (waarmee ik wil zeggen: totdat die 5kw volledig wordt benut): airco, elektrische wagen oploaden, afwasmsmachine, wasmachine?
Dat hangt compleet af van je toestellen en of je een slimme aansturing hebt (en je bepaalde toestellen kan loadbalancen). Sommige laadpalen/wagens hebben een minimale input nodig om te laden, sommige wasmachines verbruiken meer dan anderen, ...
Een washmachine en vaatwasser trekken 2kW tijdens het verwarmen van het water. Eens het water warm is, verbruikt dat niet veel meer. 100-200W. Een airco is lastig in te schatten want dat hangt echt van de grote van de unit af. Onze warmtepomp verbruikt 500-800W als de koeling aan ligt. En dat is voor heel de beneden + 2 kamers. Dus een airco zal ook wel zoiets zijn denk ik voor een living + 2 kamers.
Autoladen gaat van 1.8kW tot 22kW afhankelijk van uw laadpaal en gekozen snelheid. 1.8kW is wel zeer traag.
Ik optimaliseer mijn eigen verbruik door mijn digitale meter uit te lezen met Home Assistant en te kijken hoeveel welke toestellen verbruiken. Op den duur heb je wel een idee hoeveel welk toestel verbruikt. En zaken zoals de koeling heb ik ondertussen geautomatiseerd dat die enkel aanstaan als er overschot is van de zon. Als de zon niet schijnt, moet er ook meestal niet gekoeld worden
4kW stroomverbruik van de warmtepomp? Wat voor warmtepomp heb je dan wel?
Die van mij is 7kW thermisch en in het slechte geval trekt die 3kW als het hard vriest en de boiler op de 60°C staat.
Voor koelen zit ik met 800-1500W opstart afhankelijk van hoe warm de vloer is en tegen de middag nog 400-500W. Af en toe gaat de warmtepomp zelfs uit een de vloer op temperatuur is. Ik heb 17°C ingesteld voor de vloer om te proberen. Misschien dat ik wel naar 16°C ga hoor deze zomer als het echt warm wordt. Dauwpunt offset staat op 2°C dus hij zal zijn aanvoer verhogen mocht er kans zijn op condenstatie.
Vaillant Arotherm Plus VWL 125/6. Dusja, wel ne groten... Uiteindelijk is hij na ongeveer een tweetal uur naar 2 kW gegaan en gestaag gezakt tot 1 kW. Sinds 20u gisterenavond zit hij wel vaak aan/uit te gaan. 30-40 minuten aan, 15-20min uit. Ik zal mij instellingen dan wel eens posten in het Warmtepomp topic want ideaal is dat toch niet.
Werkt wel goed tot nu toe. Temperatuur is effectief wat gezakt terwijl het buiten warmer is dan gisteren. Zelfs wat 'koud' nu
Vaillant Arotherm Plus VWL 125/6. Dusja, wel ne groten... Uiteindelijk is hij na ongeveer een tweetal uur naar 2 kW gegaan en gestaag gezakt tot 1 kW. Sinds 20u gisterenavond zit hij wel vaak aan/uit te gaan. 30-40 minuten aan, 15-20min uit. Ik zal mij instellingen dan wel eens posten in het Warmtepomp topic want ideaal is dat toch niet.
Werkt wel goed tot nu toe. Temperatuur is effectief wat gezakt terwijl het buiten warmer is dan gisteren. Zelfs wat 'koud' nu
Heb jij actieve of passieve koeling? Want bij passieve koeling werkt enkel uw circulatiepomp. Dat zou niet zoveel mogen verbruiken.
Als jij een warmtepomp hebt met actieve koeling dan werkt uw compressor wel nog en dat verbruikt uiteraard een pak meer.
Als jij spreekt over "koud" vermoed ik dat laatste want passieve koeling gaat normaal maar een paar graden verschil maken.
Heb jij actieve of passieve koeling? Want bij passieve koeling werkt enkel uw circulatiepomp. Dat zou niet zoveel mogen verbruiken.
Als jij een warmtepomp hebt met actieve koeling dan werkt uw compressor wel nog en dat verbruikt uiteraard een pak meer.
Als jij spreekt over "koud" vermoed ik dat laatste want passieve koeling gaat normaal maar een paar graden verschil maken.
Het is ook nog maar 1-2 graden verschil, maar de vloer voelt wel echt lekker koud. En koud aan de voeten geeft ook meteen een veel kouder gevoel dan de ruimte opzich.
Volgens mij actief inderdaad (L/W warmtepomp, waarmee passief niet gaat volgens mij?).
Das wel een extreem zwaar toestel en die heeft ook een hoog minimum vermogen. Wij hebben de 75/5 voor een woning van 232m2.
Hij draait nu aan 600W en 's avonds gaat ie uit als er niet genoeg opwekking meer is van de PV. Maar ik vermoed dat hij 's nachts ook wel zou pendelen hoor. Dan is het 18-20°C buiten dus hoger minimum thermisch vermogen en binnen is er minder afgifte.
Gisteren heb ik het ook niet opgezet en deze ochtend ook opgestart. Ons meeste glas zit op het oosten en 's ochtends blijft de temperatuur wel doorstijgen (nog geen gordijnen) tot ongeveer 12h30. Deze ochtend rond 7h de koeling opgezet en sinds 10h is de temperatuur al aan het zakken. Dus het doet zeker iets.
En ik vermoed dat als je 's nachts laat draaien, je uw woning een goeie reset geeft zodat ze weer wat kan bufferen overdag. Maar voorlopig laat ik ze enkel draaien wanneer er zonne energie is. Ik check wel even hoe dat gaat deze week.
Lucht/water is inderdaad actief koelen met de compressor. Passief koelen is met een water/water warmtepomp waarbij de bodem passief het water koelt.
Das wel een extreem zwaar toestel en die heeft ook een hoog minimum vermogen. Wij hebben de 75/5 voor een woning van 232m2.
Hij draait nu aan 600W en 's avonds gaat ie uit als er niet genoeg opwekking meer is van de PV. Maar ik vermoed dat hij 's nachts ook wel zou pendelen hoor. Dan is het 18-20°C buiten dus hoger minimum thermisch vermogen en binnen is er minder afgifte.
Gisteren heb ik het ook niet opgezet en deze ochtend ook opgestart. Ons meeste glas zit op het oosten en 's ochtends blijft de temperatuur wel doorstijgen (nog geen gordijnen) tot ongeveer 12h30. Deze ochtend rond 7h de koeling opgezet en sinds 10h is de temperatuur al aan het zakken. Dus het doet zeker iets.
En ik vermoed dat als je 's nachts laat draaien, je uw woning een goeie reset geeft zodat ze weer wat kan bufferen overdag. Maar voorlopig laat ik ze enkel draaien wanneer er zonne energie is. Ik check wel even hoe dat gaat deze week.
Lucht/water is inderdaad actief koelen met de compressor. Passief koelen is met een water/water warmtepomp waarbij de bodem passief het water koelt.
I know, maanden mijn hoofd over zitten breken welke vermogen het moest zijn. 2x werd deze (of gelijkaardig) voorgesteld, en 2x een slag kleiner. Op den duur zoveel verschillende uitleg gekregen wat wel of niet goed zou zijn dat ik het ook niet meer wist. Swat, hij staat er nu.
Ik ben ook wel van plan het enkel/vooral te laten draaiien als de zon er is (maar nog geen pannelen, en moet dan ook nog bekeken hoe ik dat kan koppelen aan elkaar). Nu is het vooral om eens uit te proberen.
Ik kan/moet volgend jaar een beslissing nemen. Ik heb een pv-installatie van 6290wp en een omvormer van 5kw op quasi puur oost. Ik behaal ongeveer 5800kwh op een jaar.
Eigen verbruik is ongeveer 4000kwh omdat er redelijk wat verwarmd en gekoeld wordt met de l/l warmtepompen.
Als mijn terugdraaiende teller verdwijnt. Hou ik dezelfde situatie, leg ik panelen bij op west daar mijn piek nu rond 11-12 uur is of verplaats ik wat panelen naar west om zo een langere piek te bekomen.
Als ik panelen bijleg, kan ik die op dezelfde omvormer plaatsen?
Als je een digitale teller hebt kun je dat zelf al wat opvolgen. Zeker als je dan nog een P1 meter koopt.
Als je dan de P1 meter gegevens koppelt met die van uw omvormer, dan kan je al veel zien.
Hangt veel van uw toestellen af.
Start eens een afwasmachine op terwijl er voor de rest sluimerverbruik is en je ziet dat het allemaal wel mee valt. Is vooral bij de opstart en einde dat die even een piek trekt. In de tussentijd is dat verbruik verwaarloosbaar, dus je kunt perfect tussenin andere zaken starten.
Hier heb ik ook zoals MorGo7h dat ik die "data" laat samen komen en dat je dat dan live kunt volgen en bijhouden.
Verbruik van Donderdag. Is een nieuwbouw waar we vorig weekend zijn ingetrokken.
-Vriendin had die dag thuis werk
-In de voormiddag heb ik inductievuur en dampkap gebruikt
-Geen avond eten gekookt.
-Verbruik s'nacht is te wijten aan opladen van mijn speedpedelec (ik ben laat thuis deze week). Wat stom is zoals je ziet, maar was een gewoonte die ik nu heb afgeleerd.
Live view 10/06 om middernacht. Heb de L/W warmtepomp op koelen gezet en ga die nu eens een nacht laten koelen om op te volgen. Ons sluimerverbruik is rond de 160W". Nu niet dat het nodig is, maar ben eens benieuwd naar de koeling.
Hoe zit dat nu concreet met al dat teruggedraai in afwachting van de DM. De analoge is bijna teruggedraaid tot een meterstand van 1,5 jaar terug. Ondertussen wel een afrekening gehad op basis van een veel hogere meterstand.
Krijg ik al die dinero's terug? De mevrouw aan tel zei iets van die meterstand als negatief overzetten op de nieuwe meter? Of hoe gaat dat juist.
Binnen een week komen ze de DM plaatsen. De aanmelding van de panelen van november 22 is eindelijk verwerkt, ik moet enkel nog de premie aanvragen.
Hoe zit dat nu concreet met al dat teruggedraai in afwachting van de DM. De analoge is bijna teruggedraaid tot een meterstand van 1,5 jaar terug. Ondertussen wel een afrekening gehad op basis van een veel hogere meterstand.
Krijg ik al die dinero's terug? De mevrouw aan tel zei iets van die meterstand als negatief overzetten op de nieuwe meter? Of hoe gaat dat juist.
Binnen een week komen ze de DM plaatsen. De aanmelding van de panelen van november 22 is eindelijk verwerkt, ik moet enkel nog de premie aanvragen.
Je kan op een jaar/meettermijn niet negatief gaan. Dus als bij een metername X staat, en je het jaar nadien op Z=X-Y staat, dan is je verbruik van dat jaar gewoon 0, en niet negatief. Vanaf dan vertrek je dus vanaf Z, en als je digitale teller er komt vlak na de zomer ga je waarschijnlijk op W=Z-V staan, en dan gaan ze je digitale meter op -V laten vertrekken. Maar da's dus enkel het laatste stukje tussen vorige meteropname en de vervanging van je teller dat meegenomen zal worden, want al hetgeen van de periodes ervoor wordt jaarlijks geschrapt omdat je geen negatieve meterstanden kan doorgeven.
Je kan op een jaar/meettermijn niet negatief gaan. Dus als bij een metername X staat, en je het jaar nadien op Z=X-Y staat, dan is je verbruik van dat jaar gewoon 0, en niet negatief. Vanaf dan vertrek je dus vanaf Z, en als je digitale teller er komt vlak na de zomer ga je waarschijnlijk op W=Z-V staan, en dan gaan ze je digitale meter op -V laten vertrekken. Maar da's dus enkel het laatste stukje tussen vorige meteropname en de vervanging van je teller dat meegenomen zal worden, want al hetgeen van de periodes ervoor wordt jaarlijks geschrapt omdat je geen negatieve meterstanden kan doorgeven.