Zonnepanelen Topic

Zijn blijkbaar wel 97000 installaties bijgekomen laatste jaar

Hier was het een kwestie van E20 halen dus ze gingen er sowieso komen. In dat opzicht is het voor mensen met een nieuwbouw iets minder zuur. Je krijgt er dan je 5 jaar vrijstelling voor in de plaats. Maar wie gewoon panelen heeft gelegd op een bestaand huis dat is wel minder.

Er kan geen twijfel over bestaan dat de VREG morgen haar gelijk haalt voor de rechtbank. Maar als je dan ook nog eens een bijkomende factuur zou krijgen indien de regel nietig wordt verklaard met terugwerkende kracht... Ja, dan gaan er wel wat mensen rood voor de ogen zien denk ik.

En dan is de overheid verbaasd dat het vertrouwen van de burger in haar compleet gekelderd is.
 
Onze bouw heeft wel lang gewoon zo met de ramen op een kier gestaan. Ik denk dat er een 5-tal weken zijn over gegaan voor we drogers hebben geplaatst. Maar op een gegeven moment stonden de kozijnen gewoon zwanger van de condensatie. Het weer zat ook dik tegen over de kerstperiode; niks als regen dagen na elkaar.

Chappe heeft zich toch mooi gezet langs de uitzetvoegen dus het zal wel in orde zijn. De factuur van de elektriciteit is waar ik momenteel schrik voor heb :eek: Enfin compleet off-topic.
Wij hadden 2 bouwdrogers en 2 ventilatoren gedurende ik denk (6j geleden) een maand of twee, was toch een 2000 euro dacht ik...
Je kan het makkelijke uitrekenen he: vermogens optellen maal aantal dagen maal 24 (uur per dag) gedeeld door 1000 maal uw kWh prijs voor elektriciteit.
 
Heeft er iemand zonnepanelen die een deel van de dag schaduw hebben?
Wij wonen omringd door bomen, en ik zou graag een realistisch idee hebben van de impact op de opbrengst...
 
Waarover gaat die factuur?

In De Tijd stond dat er praktisch gezien twee opties zijn vandaag (men gaat er zelfs niet van uit dat de VREG ongelijk krijgt):

1. Het decreet wordt nietig verklaard en vanaf vandaag wordt er geen aftrek meer gedaan van geïnjecteerde stroom op je totale stroomfactuur.
2. Het decreet wordt onbestaande verklaard. Als ik het juist lees wil dat zeggen dat de regeling legaal nooit heeft bestaan. In dat geval zijn er dus mensen die ten onrechte geïnjecteerde stroom hebben afgetrokken gehad van hun stroomfactuur. Daarvoor zou dan alsnog een vergoeding verschuldigd zijn en die mensen kunnen een factuur daarvoor verwachten. Dat laatste is wel wat complex want je zou dan in principe ook een vergoeding moeten krijgen voor de geleverde stroom.

Dit alles is alleen van toepassing op installaties met een digitale meter natuurlijk. Mensen met een klassieke meter blijven buiten schot zolang hun meter niet wordt vervangen. Maar voor de rest is het vandaag dus afwachten wat in het arrest staat.
 
In De Tijd stond dat er praktisch gezien twee opties zijn vandaag (men gaat er zelfs niet van uit dat de VREG ongelijk krijgt):

1. Het decreet wordt nietig verklaard en vanaf vandaag wordt er geen aftrek meer gedaan van geïnjecteerde stroom op je totale stroomfactuur.
2. Het decreet wordt onbestaande verklaard. Als ik het juist lees wil dat zeggen dat de regeling legaal nooit heeft bestaan. In dat geval zijn er dus mensen die ten onrechte geïnjecteerde stroom hebben afgetrokken gehad van hun stroomfactuur. Daarvoor zou dan alsnog een vergoeding verschuldigd zijn en die mensen kunnen een factuur daarvoor verwachten. Dat laatste is wel wat complex want je zou dan in principe ook een vergoeding moeten krijgen voor de geleverde stroom.

Dit alles is alleen van toepassing op installaties met een digitale meter natuurlijk. Mensen met een klassieke meter blijven buiten schot zolang hun meter niet wordt vervangen. Maar voor de rest is het vandaag dus afwachten wat in het arrest staat.
Ben benieuwd of ik de juiste beslissing heb genomen om de installatie bij ons te verplaatsen van 2020 naar 2021.
 
Ben benieuwd of ik de juiste beslissing heb genomen om de installatie bij ons te verplaatsen van 2020 naar 2021.

Toch eigenlijk om van te huilen dat je in dit land eigenlijk moet gokken of een investering die wordt aangeprezen door de overheid je over een paar jaar niet hard in de voet gaat schieten.
 
Toch eigenlijk om van te huilen dat je in dit land eigenlijk moet gokken of een investering die wordt aangeprezen door de overheid je over een paar jaar niet hard in de voet gaat schieten.
Om die reden zal ik de electrische auto nog zo lang mogelijk uitstellen. In 2024 nog rap een plugin hybride die op benzine kan rijden zodat ik safe zit voor 2025 wanneer ev verplicht wordt als firmawagen.
 
Laat ons eerst het arrest afwachten. Ik denk dat alle opties nog open liggen. Buiten terugdraaiende teller met terugwerkende kracht afschaffen.
 

Rechtszekerheid in dit kloteland is iets onbestaand.

Crew edit: juridisch onjuiste info weggehaald.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe gaat dat nu verder?

Ik heb vorig jaar zonnepanelen laten leggen. Hebben wij recht op de nieuwe regeling? Kan deze beslissing nog aangevochten worden? Gaan ze groenestroom certificaten dan ook laten aanvechten?
 
Niemand heeft nog recht op de terugdraaiende teller, dat wordt dus over de hele lijn afgeschaft. De vraag die nu komt is: gezien die teller nooit bestaand heeft, wat met alle stroom die is "teruggedraaid".
Met de digitale teller kunnen ze dat nog nafactureren, met een analoge niet. Maar dat is dan weer discriminatie tussen mensen met en zonder digitale teller, dus good luck with that.
 

Mét terugwerkende kracht astublieft. Rechtszekerheid in dit kloteland is iets onbestaand.
Mijn vrees was dan toch terecht en heb de juiste keuze gemaakt gelukkig.
Wel rot voor iedereen die ter goeder trouw de overheid geloofde...
 

Mét terugwerkende kracht astublieft. Rechtszekerheid in dit kloteland is iets onbestaand.
Is toch zonder terugwerkende kracht?
ErsjeD5XEAE3bor

Bron
 
Ik heb in se nooit de overheid geloofd, dus dat was nog een geluk. Combinatie van vrijstelling OV + EPB Premie kwam neer op gratis zonnepanelen. Maar de rendabiliteit er van is zo goed als nul door dit arrest.
 
Terug
Bovenaan