Zonnepanelen Topic

Je zit met een opstelling dat tijdelijk is.
Je hebt u werfkast dat 0,5 meter van u toekomstige teller hangt, u werfkast gaat daar ook stil blijven staan. Je hebt dan u zekeringkast dat ook op een vaste plaats blijft. U XVB kabel ligt ook al proper klaar en aangesloten op u zekeringkast, richting de teller (die 0,5 meter van zijn werfkast staat.)
Als je dan aan de kant een stekker aansluit en dat aankoppelt op de werfkast gaat dat geen problemen geven. Als je dan toch schrik hebt van trekken, breng u kabel in u werfkast met een wartel en sluit die aan op u automaat. Dat is net hetzelfde wat fluvius ook doet. Fluvius heeft mijn werfkast ook aangsloten met een EXVB kabel aan het net.

Inderdaad normaal moet je met soepele draad werken als je met stekkers werkt. Maar je zit hier bij iets dat tijdelijk is en niet gaat bewegen. Dan vind ik het weggegooid geld om een nieuwe kabel aan te schaffen voor 2 maanden en al zeker wanneer fluvius en keurders er ook geen graten in ziet. Mijn installatie is zelfs zo gekeurd terwijl die stekker in de werfkast zat en flusvius heeft de stekker er zelf uitgetrokken en afgekoppeld om het zo aan mijn nieuwe teller te hangen.

Als je dan toch naar de enigste correcte opslossing wilt gaan. Is wachten op fluvius waneer ze u installatie komen aansluiten., de enige juiste.

Iedereen doet ermee wat hij wilt natuurlijk. Ik kan alleen maar zeggen wat de normale praktijk is en wat tevens ook het makkelijkste en veiligste is.
De kabel die ik link kost nog geen 5€/m. Koop daar 3m van, kost u 15€ en dat betaald zich al onmiddellijk terug om het nog maar simpel aan te sluiten op uw CEE stekker.
Wil je echt werken met uw XVB dan sluit je best aan rechtstreeks achter de automaat en gebruik je een invoerwartel voor uw werfkast.

Bedankt allebei (y) ik heb gekozen om toch met een soepel draad te werken, ik kan die nog eenvoudig via de kabelgoot in de kast laten uitkomen en dan scheelt me toch wat geprul

Bimmer zijn oplossing is evengoed maar ik maak het mezelf wat gemakkelijker, die draad heeft mijn vader trouwens nog liggen en de stekker heb ik van het werk kunnen lenen :)
 
Bedankt allebei (y) ik heb gekozen om toch met een soepel draad te werken, ik kan die nog eenvoudig via de kabelgoot in de kast laten uitkomen en dan scheelt me toch wat geprul

Bimmer zijn oplossing is evengoed maar ik maak het mezelf wat gemakkelijker, die draad heeft mijn vader trouwens nog liggen en de stekker heb ik van het werk kunnen lenen :)

Ik denk dat ik niet echt mee ben met het verhaal, want ik zie enkel maar meer werk en het u moeilijker maken. :p
 
Laatst bewerkt:
Om het wat terug meer OT te brengen.

Paar dagen terug hebben ze hier de "nieuwe" teller komen hangen. Heb ineens op mijn fluvius de teller aangemeld zodat ik mijn afname en injectie kan opvolgen. Ook benieuwd welke piekvermogens ik heb, ifv toekomstige capaciteitstarief. (zal er nu geen last van hebben zolang nieuwe teller virtueel mag terugdraaien. Maar als ik binnekort opnieuw wil bouwen, kan ik nu toch al wel in de praktijk opvolgen, om een idee te hebben)

Ben nu ook zeer benieuwd hoe ik met mijn oost/west osptelling ga doen ifv zelfconsumptie.
 
Om het wat terug meer OT te brengen.

Paar dagen terug hebben ze hier de "nieuwe" teller komen hangen. Heb ineens op mijn fluvius de teller aangemeld zodat ik mijn afname en injectie kan opvolgen. Ook benieuwd welke piekvermogens ik heb, ifv toekomstige capaciteitstarief. (zal er nu geen last van hebben zolang nieuwe teller virtueel mag terugdraaien. Maar als ik binnekort opnieuw wil bouwen, kan ik nu toch al wel in de praktijk opvolgen, om een idee te hebben)

Ben nu ook zeer benieuwd hoe ik met mijn oost/west osptelling ga doen ifv zelfconsumptie.
Via mijn.fluvius ga je inderdaad injectie en afname kunnen volgen, maar piekvermogens ga je daar niet op terugvinden. Om dat te doen kijk je best even naar de oplossing die hier staan:

Particulier - Maak Je Meter Slim

Zelf heb ik een smappee p1/s1 module aan de meter hangen, daarmee kan je zoiets wel zien:

 
Wij zijn vorige maand verhuisd naar een woning waar zonnepanelen liggen, gekeurd in juli 2016.
Ik was hier al even op zoek naar de omvormer binnen om te kijken of ik de opbrengst volledig zou kunnen opvolgen, tot ik de keuring zag en het dus omvormers per paneel zijn.
Het zijn dus 16 panelen (Solarworld SW 250 Mono Black) met elk hun omvormer (Sma SB 240-10).
Ik vermoed dat deze dat aan de panelen zelf geïnstalleerd zijn?
Hier binnen vind ik alvast niets zonnepanelen related en via de eigenaar ben ik het nog niet te weten gekomen, die reageert momenteel even niet op mails.
Nu had ik gezien dat je daar kan (of moet?) een SunnyGate plaatsen tussne plaatsen die aan u netwerk hangt en je zo via een portaal alle data kan opvragen.
Is er een manier om te zoeken (via software of het portaal zelf) of dit aanwezig is?
Ik was zelf eens naar SunnyPortal.com gesurft, maar om daar iets te registreren, krijg ik:
Please enter the PIC and the RID in order to register the device. Select [Identify].
Dat zegt me ook niets dus zodoende zit ik dus terug vast.

*edit* het schoot me net binnen dat er nog een kast apart stond buiten en bingo: daar is de multigate aanwezig!
MultiGate
Hoe kan ik nu hierop verbinden of via het SunnyPortal deze data uitlezen?
 
Laatst bewerkt:
Via mijn.fluvius ga je inderdaad injectie en afname kunnen volgen, maar piekvermogens ga je daar niet op terugvinden. Om dat te doen kijk je best even naar de oplossing die hier staan:

Particulier - Maak Je Meter Slim

Zelf heb ik een smappee p1/s1 module aan de meter hangen, daarmee kan je zoiets wel zien:


Ik ben vooral geïnteresseerd in de gemiddelde piekvermogens gedurende 15min (wat je wel terug vind in mijn fluvius).

Zoals ik het begrepen heb, gaan ze hun capaciteitstarief bepalen op dat gemiddelde. Feit dat ik eens een piek heb van 3,5kw gedurende 2 minuten omdat ik mijn boost functie gebruik op mijn kookplaat maakt me niet zoveel uit. :)
 
Ik ben vooral geïnteresseerd in de gemiddelde piekvermogens gedurende 15min (wat je wel terug vind in mijn fluvius).

Zoals ik het begrepen heb, gaan ze hun capaciteitstarief bepalen op dat gemiddelde.
Kan je mij dan even laten zien waar? Ik heb ze zelf nog niet gevonden dan 😁
 
Kan je mij dan even laten zien waar? Ik heb ze zelf nog niet gevonden dan 😁

Dit is van gisteren.
Zonnepanelen liggen bij mijn oost/west en hebben gisteren een 4,45kwh opgebracht. (was gisteren dan ook een uitzonderlijke dag)
Elk "staafje" is een gemiddeld van 15 minuten.
Zijn gisteren ook frietjes gaan halen :p , anders was er rond vanaf 17:00 tot 17:30 een piek van zo'n 0,4kwh, door het koken.

mijn-fluvius.jpg
 
Ah, die heb ik ook. Maar daar kan je je verbruik zien in kWh. Dat is toch niet hetzelfde als uw piekverbruik? Dat wordt in W uitgedrukt.
 
Ah, die heb ik ook. Maar daar kan je je verbruik zien in kWh. Dat is toch niet hetzelfde als uw piekverbruik? Dat wordt in W uitgedrukt.

Edit:

Goed dat jij me er nog op attent maakt, want ik was idd verkeerd bezig. Was te gefocust met die gemiddelde van 15 minuten dat ik het over het hoofd had gezien. :p

Maar je kunt wel gemakkelijk zo zien wat u gemiddeld vermogen is.
Stel je hebt een elektrische apparaat dat een vermogen heeft van 1kw. Je zet die aan om 13:00 tot en met 14:00. Dat wilt zeggen dat je een constant vermogen hebt van 1kw, maw een gemiddeld vermogen van 1kw tussen 13:00 -14:00. Als verbruik geeft dit 1kwh.

Als je dan naar u verbruik kijkt per 15 minuten, geeft dit volgende.
13:00-13:15 = 0,25kwh
13:15-13:30 = 0,25kwh
13:30-13:45 = 0,25kwh
13:45-14:00 = 0,25kwh
Dus als je u verbruik per 15 minuten x 4 doet heb je u gemiddeld vermogen van die 15 minuten.

Mijn hoogste verbruik gedurende 15 minuten in januari (tot nu toe), is op donderdag 07/01 tussen 17:00-17:15 en bedraagt 0,724kwh. Dus mijn max piek vermogen van januari is tot nu toe 2,896kw (0,724kwh x 4)
 
Laatst bewerkt:
Edit:

Goed dat jij me er nog op attent maakt, want ik was idd verkeerd bezig. Was te gefocust met die gemiddelde van 15 minuten dat ik het over het hoofd had gezien. :p

Maar je kunt wel gemakkelijk zo zien wat u gemiddeld vermogen is.
Stel je hebt een elektrische apparaat dat een vermogen heeft van 1kw. Je zet die aan om 13:00 tot en met 14:00. Dat wilt zeggen dat je een constant vermogen hebt van 1kw, maw een gemiddeld vermogen van 1kw tussen 13:00 -14:00. Als verbruik geeft dit 1kwh.

Als je dan naar u verbruik kijkt per 15 minuten, geeft dit volgende.
13:00-13:15 = 0,25kwh
13:15-13:30 = 0,25kwh
13:30-13:45 = 0,25kwh
13:45-14:00 = 0,25kwh
Dus als je u verbruik per 15 minuten x 4 doet heb je u gemiddeld vermogen van die 15 minuten.

Mijn hoogste verbruik gedurende 15 minuten in januari (tot nu toe), is op donderdag 07/01 tussen 17:00-17:15 en bedraagt 0,724kwh. Dus mijn max piek vermogen van januari is tot nu toe 2,896kw (0,724kwh x 4)

Meanwhile, in het land van de warmtepompen... Zal maar tevreden zijn dat ik mijn bouw kon drogen voor het capaciteitstarief.

4apTCOa.jpg
 
Laatst bewerkt:
Trekt dat ding nu echt 67 Ampère? Dat is 15 kW als ik goed tel?

't Zal straks beter zijn om de verwarming op te laten staan als ge 2 weken met vakantie gaat, moest het capaciteitstarief er door komen 😲 .
 
Meanwhile, in het land van de warmtepompen... Zal maar tevreden zijn dat ik mijn bouw kon drogen voor het capaciteitstarief.

Ben ook wel benieuwd naar de cijfers met een warmtepomp.

Wat ben je op moment van die foto net aan het doen? Heb je vloerverwarming en deze net aangezet voor de eerste keer, met een aanvoertemperatuur rond de 30°C en u retour temperatuur nog vrij laag is?
Ik veronderstel op moment dat u huis op temperatuur is, dat het aanzienlijk lager is?

Ben ook wel eens benieuwd hoeveel die trekt, wanneer er warm water verbruikt wordt. :)
 
Laatst bewerkt:
Hoe weet ik nu zeker dat ik nog de terugdraaiende teller heb?

Mijn installatie werd op tijd gekeurd en er is een dossier bij infrax op de website maar ik kan niet veel verder kijken.

Wat heeft raad van state nu eigenlijk beslist over de terugdraaiende teller?
 
Eerste injectietarieven beginnen bekend te raken: https://www.hln.be/consument/nieuwe...te-veel-geproduceerde-elektriciteit~a3787c5a/

Blijft toch maar een habbekrats...

Ik heb een contract waarbij ik 0,058kwh betaal aan energieprijs(dat is dan incl btw) Als je weet dat op moment dat u zonnepanelen veel opwekken, de marktprijs van energie sterk zal dalen, vind ik 0,04kwh nog vrij schappelijk (als dit een vast waarde blijft)

Uiteraard is dat een enorm verschil met de terugdraaiend teller. Daar kreeg je eigenlijk al u kosten terug betaald, door enkel maar energie te leveren. Met de prosumententarief betaald je dan toch nog een stuk aan distributiekosten, maar dat was ook niet echt in verhouding.

De vraag is dan nu ook nog, gaat de vreg nog met een injectietarief komen, omdat je het net ook gebruikt, maar dan de andere kant op? Daar was ook al spraken van, maar zit momenteel in de koelkast. Als dat het geval gaat zijn, dan zal het injectarief (energieleverancier) - injectietarief (vreg) worden.
 
Laatst bewerkt:
@Avilowca: wtf man, zo een verbruiken heb ik hier nog nooit gezien ze, klopt dat wel?
67A op 3x400V, dat is bijna 25kW verbruik, dat kan toch gewoon niet? Zelfs al heeft uw WP maar een rendement van 3:1, dan zit die 75kW warmte te stoken. Dat is voor een industriehal te verwarmen, in een huis komt ge met ochot 6kW normaal wel toe :D
 
Een bouwdroger die 3x 20A op 400V verbruikt?
Zelfs de grote modellen van Dryfast (ala DH150) zitten maar op 2.7A op 3x400V (in totaal he, niet per fase). Dat is een toestel voor oppervlaktes van 1500m3.

25kW opgenomen vermogen is echt extreem hoor.
Ge hebt wel van die heteluchtblazers van 15kW, maar tis ook niet alsof die dat continu trekken. Die zijn thermostaatgestuurd en met zo een vermogen stookt ge een normaal huis echt op 1-2-3 warm.
Wij hadden hier een 3kW verwarmingske staan en met 2 ventilatoren bij voor circulatie te maken was dat voldoende voor onze 2 verdiepen te verwarmen.

Los daarvan: moest het komen van een bouwdroger of een elektrische verwarming, dan zouden zijn fases quasi gelijk belast zijn.
 
Terug
Bovenaan