Zonnepanelen Topic

@Avilowca: wtf man, zo een verbruiken heb ik hier nog nooit gezien ze, klopt dat wel?
67A op 3x400V, dat is bijna 25kW verbruik, dat kan toch gewoon niet? Zelfs al heeft uw WP maar een rendement van 3:1, dan zit die 75kW warmte te stoken. Dat is voor een industriehal te verwarmen, in een huis komt ge met ochot 6kW normaal wel toe :D

Is dat geen gewone bouwdroger die hij nu gebruikt?

Even verduidelijken; dat was de pomp met twee bouwdrogers, een heteluchtblazer van 3kW, en een tiental ventilatoren. Het is dus zeker niet alleen de pomp. Maar die trok op haar eentje toch wel 33A tijdens de opstart.
 
Zoveel warmtevermogen installeren. En uw bezetter waarschijnlijk allerlei producten in zijn specie draaien zodat hij minder snel droogt :p
Voorzie gewoon wat verwarming en een beetje verluchting en laat dat zijn werk doen.
Te snel drogen is ook allesbehalve goed.
 
Zoveel warmtevermogen installeren. En uw bezetter waarschijnlijk allerlei producten in zijn specie draaien zodat hij minder snel droogt :p
Voorzie gewoon wat verwarming en een beetje verluchting en laat dat zijn werk doen.
Te snel drogen is ook allesbehalve goed.

Onze bouw heeft wel lang gewoon zo met de ramen op een kier gestaan. Ik denk dat er een 5-tal weken zijn over gegaan voor we drogers hebben geplaatst. Maar op een gegeven moment stonden de kozijnen gewoon zwanger van de condensatie. Het weer zat ook dik tegen over de kerstperiode; niks als regen dagen na elkaar.

Chappe heeft zich toch mooi gezet langs de uitzetvoegen dus het zal wel in orde zijn. De factuur van de elektriciteit is waar ik momenteel schrik voor heb :eek: Enfin compleet off-topic.
 
Toch een heel grote bouw met veel kamers dan?
Hier heeft 1x DF800 met 1x 3kW heater gestaan met 2 ventilators (van die grote el cheapo broldingen van Perel). 1 week per verdieping was echt voldoende. In het begin moest ik 3-4 keer per dag dat vat gaan leegmaken, op het einde van de week kwam er geen half vatje meer uit op een hele dag.
 
Even verduidelijken; dat was de pomp met twee bouwdrogers, een heteluchtblazer van 3kW, en een tiental ventilatoren. Het is dus zeker niet alleen de pomp. Maar die trok op haar eentje toch wel 33A tijdens de opstart.
warmtepompen zijn er om gekend om schandalig veel te zuipen bij opstart.
Welk type WP is het?
 
Dat is dan niet enkel de warmtepomp op zich, maar ook de backup heater. Maar dan zou ge al een +-9kW BUH moeten hebben die op vol vermogen draait monofasig.
 
Zo, vandaag zijn de zonnepanelen hier ook geïnstalleerd. De teller draait al goed terug! 😁 Ben benieuwd wanneer Fluvius hier zal staan met de digitale teller.

Ik merk in de Huawei FusionSolar app dat er slechts 4 van de 8 panelen te zien zijn op de "Plant Layout". Is dit normaal? 4 panelen hebben een optimizer en 4 panelen hebben er geen, kan dit de reden zijn? Of is er iets verkeerd aangesloten waardoor er slechts 4 panelen herkend worden of nog erger: er slechts 4 panelen opbrengst genereren?

Er zijn twee strings geïnstalleerd met elks vier 390W panelen.
Dit is een screenshot van de Huawei Fusion Solar app:
 
Donderdag is d-day. Uitspraak over de terugdraaiende teller voor 15 jaar of niet.

Zal rekening voor eigenaars van zonnepanelen serieus oplopen? Grondwettelijk Hof buigt zich over terugdraaiende teller

 
Wat is nu eigenlijk het beste om te doen, want ik krijg verschillende adviezen. Het is voor zonnepanelen op een nieuwbouwwoning (en ik heb een EV). Alleen leggen wat nodig is om e-peil van 20 te halen later eventueel uitbreiden of zoveel mogelijk leggen en werken met batterijen?
 
Wat is nu eigenlijk het beste om te doen, want ik krijg verschillende adviezen. Het is voor zonnepanelen op een nieuwbouwwoning (en ik heb een EV). Alleen leggen wat nodig is om e-peil van 20 te halen later eventueel uitbreiden of zoveel mogelijk leggen en werken met batterijen?
Ben je in de mogelijkheid thuis te laden als uw panelen energie leveren?
Indien niet gaat dat een pijnlijke affaire worden. In dat geval zou in het minimale voor e-peil 20 leggen en het daarbij laten. Eventueel kijken voor een kleine batterij om zelfconsumptie te verbeteren. Maar je gaat de som moeten maken of je uit de kosten komt. Indien dat niet het geval is laat je de batterij maar voor wat het is.

Veel panelen en veel batterijopslag gaat u alleen veel geld kosten. Kans dat je dit snel terug zou verdienen lijkt me zeer minimaal te zijn.
 
Als de terugdraaiende teller niet kan behouden worden dan ga ik in de zomer toch gewoon hier een minerfarm laten draaien op PV hoor :D
 
Ben je in de mogelijkheid thuis te laden als uw panelen energie leveren?
Indien niet gaat dat een pijnlijke affaire worden. In dat geval zou in het minimale voor e-peil 20 leggen en het daarbij laten. Eventueel kijken voor een kleine batterij om zelfconsumptie te verbeteren. Maar je gaat de som moeten maken of je uit de kosten komt. Indien dat niet het geval is laat je de batterij maar voor wat het is.

Veel panelen en veel batterijopslag gaat u alleen veel geld kosten. Kans dat je dit snel terug zou verdienen lijkt me zeer minimaal te zijn.

Als bedrijven thuiswerk (gedeeltelijk) blijven behouden wel, anders zal het altijd 's avonds pas laden zijn.
 
Wat is nu eigenlijk het beste om te doen, want ik krijg verschillende adviezen. Het is voor zonnepanelen op een nieuwbouwwoning (en ik heb een EV). Alleen leggen wat nodig is om e-peil van 20 te halen later eventueel uitbreiden of zoveel mogelijk leggen en werken met batterijen?

Ik zou in eerste instantie eerst proberen te kijken hoeveel zonnepanelen ik nodig heb om zoveel mogelijk aan zelf consumptie te doen. Dan zou ik kijken hoever je daar mee komt aan u E20. Als je onder u E20 zit, zou ik het daar bij laten. Als je boven de E20 zit, zou ik nog wat extra leggen.
Tijden van ik leg zoveel zonnepanelen zoals mijn jaarverbruik is inderdaad gedaan.

Heb nu ook nog niet echt naar batterijen gekeken, maar mijn eerste gevoel zegt ook dat het nu nog te duur is, als ik naar mijn verbruik/opbrengst kijk.
 
In een rekenvoorbeeld recent kreeg je 70 euro voor 2000kwh teruggezet op het net.

Da's lachen met de mensen eh, die stroom wordt dan aan je buren verkocht voor 6-7 keer zoveel. Schoon winstmarge op een ander zijn investeringen.
 
In een rekenvoorbeeld recent kreeg je 70 euro voor 2000kwh teruggezet op het net.

Da's lachen met de mensen eh, die stroom wordt dan aan je buren verkocht voor 6-7 keer zoveel. Schoon winstmarge op een ander zijn investeringen.

Stroom wordt niet verkocht voor 6 7 keer meer.
Ik betaal €0,058 kwh aan mijn energieleverancier en krijg per €0,04/kwh terug van hun. Als je dan nog rekening houd dat wanneer ik mijn stroom verkoop aan mijn energieleverancier, waarschijnelijk de prijs op dat moment een stuk lager is op de markt, omdat er overschot is. Vind ik het nog schappelijk, had veel minder verwacht.

Nu kreeg je eigenlijk gewoon alle kosten terug betaald, terwijl je wel maar enkel energie levert en zelf nog het net gebruikt ervoor, waarvoor je dan wel prosumententarief voor betaalde, maar dat vervalt. Maw nu ga je het net gratis gebruiken om u energie op te zetten, ik verwacht in de toekomst daarvoor ook nog een extra vergoeding voor.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan