Zolder isoleren

Kleine update en ook nog een bijkomende vraag:

Dankzij enkele vrienden liggen de platen er:



https://ibb.co/sQcjfMN

https://ibb.co/23MYTL9




Echter, is er tussen de platen en het dak nog spleten ( tussen de vertiale houten balken telkens een ruimte van 1 meter diep, 35 cm lang en pakweg 10 cm breed). IK denk dat ik dat best ook opvul? If yes: met wat? Ik zou denken met glaswol of iets dergelijks?

Zie foto's:



https://ibb.co/P6BDZfB
 
Kleine update en ook nog een bijkomende vraag:

Dankzij enkele vrienden liggen de platen er:



https://ibb.co/sQcjfMN

https://ibb.co/23MYTL9




Echter, is er tussen de platen en het dak nog spleten ( tussen de vertiale houten balken telkens een ruimte van 1 meter diep, 35 cm lang en pakweg 10 cm breed). IK denk dat ik dat best ook opvul? If yes: met wat? Ik zou denken met glaswol of iets dergelijks?

Zie foto's:



https://ibb.co/P6BDZfB
Proper werk! Ik zou wel in halfsteensverband gewerkt hebben, maar ik zie dat je de naden mooi afgeplakt hebt dus dat zal dan wel in orde zijn.

Die spleten tussen het dak en de platen waarover je spreekt, heb ik opgevuld met glaswol.
 
Ik ben ook van plan om mijn dak (bij) te isoleren.
Momenteel zijn de schuine kanten en tussen 1ste verdiep en zolder geisoleerd.
Het is een spantendak (17 cm diep), dat volledig is opgevuld met minerale wol (volgens EPC maar 10 cm, maar dat klopt dus niet).
Mogelijk gaat de 10 cm over tussen 1ste verdiep en zolder en hebben ze dat dan veralgemeend naar de schuine kant of zo.
Het huis (en isolatie) is van 1986.

Vandaag een stukje van de schuine kant open gebroken om te zien wat de situatie was
het zolder dak
overgang tussen 1ste verdiep/zolder en schuine kant

Ik zou dus al zeker het dak op zolder isoleren.
Maar wat doe ik met de schuine kanten, op zich is dat niet genoeg voor de huidige normen.
Optie 1 is alles afbreken en nieuwe isolatie steken (volledig tussen de spanten zodat er geen plaatsverlies is)
Optie 2 is de minerale wol laten steken en minimaal bij isoleren. Je verliest dan wel wat extra plaats.
Ik was van plan om voor optie 1 te gaan omdat als je toch alles open breekt, je het dan ineens kan vervangen, ook omdat je je vragen kan stellen over hoe grondig dat ze dat gedaan hebben in 1986.
Maar nu blijkt dat er 17cm wol steekt i.p.v 10 cm ben ik aan het twijfelen of het wel de moeite is en 17 cm zou misschien voldoende kunnen zijn voor de norm.
 
Ik ben ook van plan om mijn dak (bij) te isoleren.
Momenteel zijn de schuine kanten en tussen 1ste verdiep en zolder geisoleerd.
Het is een spantendak (17 cm diep), dat volledig is opgevuld met minerale wol (volgens EPC maar 10 cm, maar dat klopt dus niet).
Mogelijk gaat de 10 cm over tussen 1ste verdiep en zolder en hebben ze dat dan veralgemeend naar de schuine kant of zo.
Het huis (en isolatie) is van 1986.

Vandaag een stukje van de schuine kant open gebroken om te zien wat de situatie was
het zolder dak
overgang tussen 1ste verdiep/zolder en schuine kant

Ik zou dus al zeker het dak op zolder isoleren.
Maar wat doe ik met de schuine kanten, op zich is dat niet genoeg voor de huidige normen.
Optie 1 is alles afbreken en nieuwe isolatie steken (volledig tussen de spanten zodat er geen plaatsverlies is)
Optie 2 is de minerale wol laten steken en minimaal bij isoleren. Je verliest dan wel wat extra plaats.
Ik was van plan om voor optie 1 te gaan omdat als je toch alles open breekt, je het dan ineens kan vervangen, ook omdat je je vragen kan stellen over hoe grondig dat ze dat gedaan hebben in 1986.
Maar nu blijkt dat er 17cm wol steekt i.p.v 10 cm ben ik aan het twijfelen of het wel de moeite is en 17 cm zou misschien voldoende kunnen zijn voor de norm.
Enkel om te isoleren zou ik dat nu niet openbreken eigenlijk. Bij mij (spantendak, 1979) is het net hetzelfde: de schuine wanden in de kamers zijn geisoleerd met glaswol dat in de buurt van 15-18cm komt, de zolder zelf niet. Wat de logica daarachter is weet ik niet goed maar soit.

Als ik eens die kamers renoveer zal ik die schuine wanden wel uitbreken en alle isolatie vervangen, maar dus enkel als ik toch aan het breken ben. Om dat nu open te breken enkel om de isolatie te verbeteren… nogal drastisch. ‘t Is ook niet dat er niets zit.
 
Enkel om te isoleren zou ik dat nu niet openbreken eigenlijk. Bij mij (spantendak, 1979) is het net hetzelfde: de schuine wanden in de kamers zijn geisoleerd met glaswol dat in de buurt van 15-18cm komt, de zolder zelf niet. Wat de logica daarachter is weet ik niet goed maar soit.

Als ik eens die kamers renoveer zal ik die schuine wanden wel uitbreken en alle isolatie vervangen, maar dus enkel als ik toch aan het breken ben. Om dat nu open te breken enkel om de isolatie te verbeteren… nogal drastisch. ‘t Is ook niet dat er niets zit.
Ik ga renoveren, het is te zeggen behang afdoen en schilderen. Maar ja, veel meer is er ook niet te doen met een schuine kant.
Voor de rest blijven de elektriciteitsleidingen zoals ze zijn. wel tapis plein vervangen en zo. Dus is de moment om de isolatie aan te pakken dacht ik zo ;)
 
Proper werk! Ik zou wel in halfsteensverband gewerkt hebben, maar ik zie dat je de naden mooi afgeplakt hebt dus dat zal dan wel in orde zijn.

Die spleten tussen het dak en de platen waarover je spreekt, heb ik opgevuld met glaswol.
Thanks! Tussen de platen en het binnendak zit ongeveer een 10 cm...
Pak ik dan best glaswol van 12 cm dik? Of beter 10 cm?

Ik dacht aan deze:


Greetz
 
Thanks! Tussen de platen en het binnendak zit ongeveer een 10 cm...
Pak ik dan best glaswol van 12 cm dik? Of beter 10 cm?

Ik dacht aan deze:


Greetz
Mijn PIR platen (Unilin, dus zelfde platen als die van jou) heb ik in de Gamma besteld/gehaald omdat ze daar het goedkoopst waren en de glaswol in de Hubo omdat het daar het goedkoopst was (Knauf). Qua isolatiedikte heb ik gewoon gekeken wat net paste. Je mag het niet teveel induwen, want het is de lucht die voor de isolatiewaarde zorgt. Als je de lucht uit de glaswol duwt, verminder je dus de isolatiewaarde.
 
Als ik zo de prijzen vergelijk van de Gamma met afwerkingshop dan is de Gamma volgens mij duurder.

pir isolatieplaat in Gamma van 1,2m x 0,6m x 6cm = 167,92€ voor 8 platen in de Gamma

Bij afwerkingshop voor 8 vergelijkbare platen = 100,78€
 
Als ik zo de prijzen vergelijk van de Gamma met afwerkingshop dan is de Gamma volgens mij duurder.

pir isolatieplaat in Gamma van 1,2m x 0,6m x 6cm = 167,92€ voor 8 platen in de Gamma

Bij afwerkingshop voor 8 vergelijkbare platen = 100,78€
Ik kom bij Gamma op 109,15 euro voor die 8 platen (Unilin)?


1 pallet is 80 platen en kost 1091,48 euro. 8 platen is dus 109,15 euro. Iets duurder nu dus.

In de zomer en eind vorig jaar vond ik alleszins nergens goedkoper PIR platen dan bij Gamma. De meneer die onze bestelling opnam zei ook dat dat een "lokartikel" was waar ze amper iets op verdienden (en door onze extra kortingskaart zelfs verlies maakten). Geen idee waarom ze zoiets doen, maar maakt me ook niet echt iets uit. :p Wel opletten, want soms staan die platen zonder korting te koop en dan betaal je veel te veel. En er is ook niet altijd evenveel korting op. Goed vergelijken blijft dus de boodschap.
 
Ik ben de opties aan het bekijken voor mijn zolder. De voorkeur zou uitgaan naar glaswol met spijkerflensen. De diepte is ongeveer 16 à 16.5cm, neem ik dan best glaswol van 15 of 18cm? Maw, beter wat extra lucht ertussen of alsnog de glaswol anderhalve cm induwen?
 
Ik ben de opties aan het bekijken voor mijn zolder. De voorkeur zou uitgaan naar glaswol met spijkerflensen. De diepte is ongeveer 16 à 16.5cm, neem ik dan best glaswol van 15 of 18cm? Maw, beter wat extra lucht ertussen of alsnog de glaswol anderhalve cm induwen?
Meer wordt afgeraden.
 
ik heb het verschil tussen glas en rotswol zitten opzoeken. In alle opzichten is rotswol beter (waterafstotend, vuurbestendig, veert terug) behalve prijs. Is rotswol dan niet beter voor een dak?
 
Wel frappant, ik ben bezig met glaswol Isover Isoconfort 35, dat zijn rollen van 1,2 x 2,6m.
Regelmatig zijn die rollen korter, vaak zelfs maar 2,5 tot zelfs al enkele keren 2,3m. Langer uiteraard nooit. Kan ik toch ook niet echt mee lachen 😒
 
Wel frappant, ik ben bezig met glaswol Isover Isoconfort 35, dat zijn rollen van 1,2 x 2,6m.
Regelmatig zijn die rollen korter, vaak zelfs maar 2,5 tot zelfs al enkele keren 2,3m. Langer uiteraard nooit. Kan ik toch ook niet echt mee lachen 😒
kunde daar nie mee naar de winkel gaan?
 
Ik zit met een zolder van 93m2 die heel matig geïsoleerd is op het dak.
Aangezien de zolder niet meer zal gebruikt worden denk ik sterk na over vloerisolatie, en het liefst zou ik deze zelf leggen (tenzij dit te moeilijk zou blijken).

Ik las dat glaswol een makkelijke optie zou zijn voor een doe het zelver, ik vraag me juist af. Op zolder vertrekken er heel wat leidingen en elektriciteit ... Hoe werk je daarrond of leg je de isolatie daarop en als er ooit aan de leidingen of elektriciteit moet geraakt worden breek je dan de isolatie terug open ?

Aan de vraag zelf kan je al zien hoeveel ervaring ik heb :)
 
Ik zit met een zolder van 93m2 die heel matig geïsoleerd is op het dak.
Aangezien de zolder niet meer zal gebruikt worden denk ik sterk na over vloerisolatie, en het liefst zou ik deze zelf leggen (tenzij dit te moeilijk zou blijken).

Ik las dat glaswol een makkelijke optie zou zijn voor een doe het zelver, ik vraag me juist af. Op zolder vertrekken er heel wat leidingen en elektriciteit ... Hoe werk je daarrond of leg je de isolatie daarop en als er ooit aan de leidingen of elektriciteit moet geraakt worden breek je dan de isolatie terug open ?

Aan de vraag zelf kan je al zien hoeveel ervaring ik heb :)
Hier heb ik gewoon gezien wat het makkelijkste was om de isolatie te plaatsen. Sommige elektriciteitsleidingen lopen over de isolatie, anderen eronder. Ik zat wel met harde isolatieplaten, dus er mocht in geen geval een draad onder de platen lopen waar ze op balken steunen, aangezien er dan een niveauverschil in de isolatie zou zijn.
 
Terug
Bovenaan